Sider

torsdag 1. august 2013

Nr. 654: KRISTNE SOM «FORBRUKER» ANDRE MENNESKER.

Nr. 654:

KRISTNE SOM «FORBRUKER» ANDRE MENNESKER.

Av Randi Ingwersen

Artikkelforfatterne hevder at det er et forbruk av medarbeider utbredt blant de kristne der en ikke holder ut og klarer å være med i en kristen virksomhet over tid. Det er flere grunner for dette som artikkelforfatteren tar opp bl.a. med egne eksempler. Gud kan lede oss inn i forskjellige prosjekter og virksomheter, men her er det er forbruk og manipulering av andre mennesker som er usunt, vondt og som skaper store vanskeligheter for alle! Bilde viser Evangelist Jørn Strand som et eksempel på en person som har en virksomhet som er som et villa gjennomtrekk med mennesker som etter å ha vært med hos ham blir både skilt, frafallen og resignerer i sitt kristenliv.

Foto Jan Kåre Christensen
Etter å ha vært i et såkalt "kristent team" her sør, ble mine opplevelser og tanker rundt det mange. Det er verste i etterkant og det oppstår en del frustrasjon når det står på også, vondt, har for min del vært svært lærerikt, gitt mye kunnskap , å faktisk innse at dette er mennesker som IKKE lever etter Guds ord ,men kristne som faktisk kun ønsker fremgang for seg og sine og andre er et fremmed ord. Og hvem av oss hadde ikke fått fremgang med 24 timers arbeid i døgnet? Uten at det hadde behøvd var fra Gud? Det er ingenting på denne jord som er bedre enn at andre mennesker har det godt og at man kan trø til å hjelpe andre, uten og forvente noe tilbake. For ordensskyld så gir man jo heller aldri om man forventer noe tilbake ...da er det bedre å la være.

At man kan hjelpe til for å frigjør eks. en familie med å bruke av sin tid og energi eller sin økonomi.

Men man trør til for Jesus og av hele hjerte, men det er ingen av oss som liker å bli utnyttet eller ikke verdsatt eller rett og slett ikke blir tatt vare på eller brydd seg om. Opplever du/dere det vil det samtidig oppstå en god del frustrasjon.

Tenker på hvor mange kristne som er flinke i ord...men så er det bare ord . Vet en del fort vil hevde at "jo, klart vi bryr oss om deg og hvordan kan du tro noe sånn? "....men er det så klart ? når dette ikke vises i handlinger ?

Når man har stått på privat og i menighetsarbeid så syntes jeg det er gruelig rart at dem som sier seg å være åndelige våkene, ikke engang spør deg, hvordan du har det? Hvorfor er det ingen interesse rundt at du og jeg skal ha det bra?

Tenker på om mennesker hadde hjulpet meg på samme måte.....og jeg ville jo virkelig har ordnet det beste for de menneskene og ikke bare latt alt skure. Tenk bare på en slik liten ting som å legge ut penger for andre....jo, klart man kan det , men da forventer faktisk jeg at dette blir tilbakebetalt, uten at man må gå å spør om å få det tilbake, noe jeg for øvrig aldri hadde kommet meg til å gjøre. Og når man stadig legger ut .....og kan de fort bli mye..... Tenker bare på hvordan jeg stod i en vanskelig livssituasjon selv og var åpen om det og når kristne da spør om jeg kan legge ut, så undrer jeg meg over hvordan de kan spør om det, om de har hørt etter om hva man står i? Eller hører de etter når det gjelder andre enn seg selv? Men en ting til, om du jeg legger ut, sier det er greit og plutselig har de som skulle husket det "glemt" å spør deg hvor mye de er skyldig deg...Hvordan går slikt an å "glemme" ?

Jeg har flere ganger opplevd i disse årene (de 5 siste), at plutselig kunne en såkalt bror ringe.....og like etter kunne en annen ringe.....men de vet likevel ikke hvorfor de ringer eller at det faktisk har vært Herren som har minnet de på mennesker, som har stått i vanskeligheter....men de kristne jeg tenker på her forstår ikke sammenhengen. Noe som heter "åndelig blind «?

Av erfaring så vet jeg nå at om kristne ikke forstår, så vil Gud bruke andre....og det har han gjort....men tro det eller ei....de som enda lever i verden er mer lydige enn hva min erfaring med kristne søsken i Herren er. Jeg vet om en ikke troende dame som hadde blitt hold våken en hel natt...fordi hun tenkte så på meg og min familie.....og at hun faktisk hjalp til . Det er så sterkt å oppleve slikt....fra mennesker man ikke engang kjenner og som heller ikke sier seg å være troende.

La meg ta et eksempel.

Min mann skulle hjelpe til i Kristiansand, ta ned et bygg faktisk. Han blir ringt etter og ønsket å bidra. Dessuten har det vært viktig for oss være gjørere , påtross av vår vanskelige livssituasjon økonomisk og vi viste at om vi kunne få det til ,ja, da kan faktisk alle. Vi er 4 i familien og har 1 bil. Flere skal så på sine jobber og det går faktisk ikke buss her hele døgnet og man er da avhengig av å bli hentet etter arbeid.

Flere ganger ble dette snakket om....vi har bare 1 bil.....bilen deles på alle 4 i familien, som alle har førerkort. Det kan til tider være litt av et puslespill.

Om du /jeg skulle få hjelpe til et eller annet prosjekt vi stod i, så hadde vi vel vært veldig glade for den hjelpen? Om andre brukte av sin tid og energi for deg og meg? Og hva om du måtte kjøre over 1,5 mil....og parkere bilen en plass ,fordi dem du skulle hjelpe tok det som den største selvfølge for svært mange å ikke bry seg om hvordan du kom deg dit, fordi dette var et samlings punk , så var det ingen som tilbydde seg å komme å hente de som skulle hjelpe til, faktisk ikke forstod eller muligens ikke brydde seg om hvordan du kom frem, for å hjelpe de ? Eller tenkte på noen av oss andre her hjemme? og hva med dette ekstra i bensin? og hvor mange ganger må man ydmyke seg om sin vanskelig livssituasjon, for at folk forstår eller gidde å høre etter, hva du står i?

Hvorfor ble det ikke tilbydd å komme å hente vedkommende som skulle hjelpe deg ? Er det rart man undrer seg? på hvorfor de som sier at de er så våkene, faktisk ikke ofrer deg og dine en eneste tanke? fordi du og dine faktisk ikke betyr noen ting......er det mulig? ja....dessverre. Og så vondt å oppleve.... Jeg er stygt redd for at du/jeg IKKE betyr noenting....det er hvertfall det mange kristne har vist i praksis. Vår tro er blant annet, hvis en er full av Guds ånd og kraft så er man en omsorgsperson ! Som både ser og legger merke til mennesker, brødre og søstre rundt seg! Og faktisk viser kjærlighet til sin familie og ikke minst lytter etter hva som er andres behov?

Nei, kristen Norge trengs virkelig rystes av Guds kraft for her er det mye sløvhet og søvn. Veldig få er våkene, det blir liksom tro og ekte tro er nesten ikke å oppdrive i dag. Mange tror på egne premisser, det må komme på deres egen måte. Betingelser for troen på en måte. Har egne betingelser.

Faktisk så sa disse kristne at de knapt hadde fått hjelp av andre i sitt arbeid for Herren, men da jeg konfronterer "de andre" så sier de at det ikke stemmer og at de hadde fått hjelp i hele 7 år. Men hvor er de mennesker som hjalp til mye blitt av?

Hvorfor er det stadig nye medarbeider med ? Det får man ikke svar på...fordi det blir hysjet ned eller påstått at andre da er frafallene. Har faktisk sett mange av de gamle filmopptakene fra disse møtene her og der var det masse mennesker som ikke lenger er tilstede i forsamlingen og som helt tydelig hadde en tjeneste og som sannsynligvis var resurssterke nå er bort...hvor er de blitt av ? Er det spis opp og tygd og spytta ut? uten at de som skulle brydd seg, ikke gjorde det ? Ja, det er trist at en del kristne forbruker andre mennesker......og at alt arbeidet man gjort heller ikke var av betydning.

Et slik menighetsliv er IKKE Guds vilje ! Vi har en kjærlig og omsorgsfull Gud, som bryr seg om sine barns og ve og vell ! Dette skal jo selvfølgelig smitte gjennom hver tjener, Hans barn skal skinne av samme lys! Altså gjerninger. Kanskje på tide å minne enda engang om Guds ord der Jesus sier " Dette er mitt bud, at dere skal elske hverandre som Jeg har elsket dere. Ingen har større kjærlighet enn dette, at han legger ned sitt liv for sine venner. ( Johannes evangelium kap 15, vers 12-13. Les også i kap 21 vers 15 og utover der Jesus spør Peter : Har du Meg kjær ! Hele 3 ganger....resultatet på det er at du/jeg da skal bry oss om, ha kjærlighet til de, Hans barn og familie).

Mange blander sammen hva kjærlighet er og tror bare det handler om kjærlighet mellom mann og kvinne. Tenk....Bibelen handler stort sett om andre mennesker !

De som da IKKE har omsorg for Guds barn, brødre og søstre, er uekte brødre og søstre. Når de ser vanskelighetene komme så rømmer de. Eller vil ikke ta stilling til noe og trekker seg helt unna.

Er det en slik situasjon i forsamlingene der det kun gjelder å piske opp stemningen på de få møtekveldene som er, samt få kollekt bøtta rundt og som veldig viktig, så verken hører du eller ser mer til dem før du selv dukker opp i disse forsamlingene....altså til neste gang du kommer der. Faktisk så er vanlig høflighet heller ikke brukt, verken hei eller hade eller hvordan går det fra de fleste som vandrer der. Bare mange av de her kristne kan som er mest opptatt av å få seg et ord....durer hjem verken ser seg til høyre eller venstre og slettes ikke bryr seg om andre enn hva de selv kan få.....Jeg ser i dag i etterpåklokhetens navn...da det ble uttalt på et av de første møtene : Det viktigste var å komme dit for å se hva Herren hadde for dem ! VARSKO HER .....det er jo helt glemt hva som du/jeg kan gi Herren? og på tide å legge bort oss selv? og heller spør hva vi kan gjøre for Gud og andre mennesker? Har opplevd hvor kyniske mange kristne kan være ovenfor andre mennesker og ser ikke engang sammenhengen. I de her samlingene vil man få stemning....ja....men det kan man også få på i private konsertformer ?

Selv om det er populært behøver det slettes ikke være av Gud og jeg fikk full vishet i mitt hjerte at Gud ikke holder på slik og trakk oss heller tilbake ...og da lurer dere sikkert på hvordan det har gått? Da begynte det skje store ting og vi er blitt rikt velsignet! All ære til Jesus som har åpnet mine øyne <3 alle="" aller="" alltid="" alt="" andre="" andres="" annet="" at="" b="" bare="" barn.="" beste="" blitt="" br="" byrder="" de="" deg="" del="" den="" det="" ditt="" du="" en="" er="" et="" f="" faktisk="" feil="" for="" fors="" forskjell="" fort="" g="" ganger="" gj="" gjerne="" gjort="" gud="" h="" ha="" han="" har="" hellig="" herren="" i="" ikke="" jeg="" ker="" klarer="" kristne="" leve="" liv="" man="" mange="" med="" meg="" men="" mennesker="" mitt="" mye="" n="" ned="" noe="" og="" ogs="" om="" ondskap.="" opp....det="" oppskriften="" p="" perfekt="" pleier="" r="" re="" rent="" rikt="" riktig="" ringt="" rt="" s="" selv="" sette="" si="" sier="" sine="" situasjoner.="" skjule...sysler="" slike="" som="" stemmer="" stoppe="" synd="" tema.="" tenker="" til="" utallige="" utsagn="" veien="" velsignet="" vent="" vi="" vil="" villig="" virkelig="">
En dag skal vårt vitnesbyrd ut og jeg kjenner allerede på alle følelsene...der alle de vi trodde var ekte kristne faktisk vendte oss ryggen....og kanskje håpet andre kunne trø til å hjelpe oss , så de selv kunne slippe ? Er det ikke flaut? Og man ser de kristne som går videre som om ingenting har skjedd og jeg undrer meg på hvor lenge Gud vil finne seg i det? eller vil de bare gå i ring ? ....ja, det stopper mest sannsynlig med halleluja stemning og høy halleluja faktor.... Disse årene med de «populære» PinseKaresmatiske kristne her i Norge varte i ca 3 år, jeg kunne vært foruten......eller kanskje ikke ? Da startet virkelig vår vandring med Gud og velsignelsene har strømmet på etter at man tok avstand for det falske......og nye dører åpnet seg. Dette har gjort oss mye sterkere faktisk .........og mye av Guds ord er bare blitt enda mer åpenbart for oss, men trist at det skal være sånn blant kristne.

Vi kommer aldri til å tie om det falske ..... Mange som savner et ekte fellesskap :) men det sitter også mange rundt omkring som er "skadet " , blitt utnyttet og brukt....og da blir man fort skeptisk kristne også. Det hadde vært så mye enklere om dette var mennesker som "enda var i verden, ufrelste ", da hadde man hvertfall forstått alt bedre......., men dette er mennesker som har vært frelst i flere ti år ....Gud velsigne hver enkelt leser :)-

Relaterte linker: http://blog.janchristensen.net/2013/01/nr-526-demonene-har-fotfeste-i-de-alle.html http://blog.janchristensen.net/2012/05/nr-419-anbefaling-som-evangelist-og.html http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-270-humbug-iblant-de-troende.html http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-229-den-norske-kristenhet-er-ratten.html http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-222-skilsmisse-og-gjengifte-er-bare.html http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-219-de-troende-i-norge-er-forfrt-og.html http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-78-er-de-fleste-kristne-menigheter.html http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Menigheten-jordens-stoorste-under http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=bergpreken

Ingen kommentarer: