Sider

mandag 4. september 2017

Nr. 2070: Tildekkelse som nå muslimene blir uglesett for har blitt praktisert av Guds menighet både i Gamle og den Nye pakt, her er det Guds menighet som er i utakt med Gud og hans ord!

Nr. 2070:
Tildekkelse som nå muslimene blir uglesett for har blitt praktisert av Guds menighet både i Gamle og den Nye pakt, her er det Guds menighet som er i utakt med Gud og hans ord!

Det er underlig hvor langt borte fra Gud og hans ord Guds folk er i dag!

Når muslimene får unngjelde fordi de går tildekt, og de Norsk kristne ikke forsvarer dette som «normen» for kvinner. Så viser det bare hvor langt borte fra Gud og hans ord hans eget folk er i dag.

Vi leser mange plasser i det nye testamentet om tildekkelse, men også i det gamle testamentet og under den gamle pakt.


Tildekkese må ikke være på en bestemt måte - dette er tildekkelse like mye som et slør eller annet.
4 Mosebok 4. 18 Når presten har stilt kvinnen fram for Herrens ansikt, skal han løse håret hennes og legge påminningsofferet i hendene hennes; det er et grødeoffer for sjalusi. I sin egen hånd skal presten ha det bitre forbannelsesvannet.

I grunnteksten står følgende: Løser opp det som binder opp hennes hår.

Med andre ord, hun var tildekket og presten løste opp alt og hår var fritt.

Jeg har skrevet så mye om tildekkelse, at jeg henviser til de artiklene som relaterte artikler der du kan lese.

Dette med tildekkelse av kvinner var også noe som vi gjorde her i Norge før. I dag skal alt være så fritt, og vi ser at menneskene legger ingen bånd på seg. Troende som ikke troende, dette er jeg overbevist er bare negativt og virker som om Gud kommer mer og mer på sidelinjen!

Guds ord er mye klarer enn koranen på tildekkelse!

Leser vi igjennom både koranen og bibelen, så er det bibelen som er mest konkret på at kvinnene – den voksne kvinnen – skal være tildekket!

Koranen er mye mer uklar enn bibelen, her som ellers!

Hvorfor er det så muslimene som holder mest fast ved dette?

Dette skal jeg ikke spekulere i, bare holde frem hva Guds ord sier.

Vi finner flere plasser i Guds ord at kvinnen var tildekket, ikke bare med et langt hår, men et slør.

1 Mosebok 38. 14 tok hun sine enkeklær av og la et slør om sig og hyllet sig inn i det og satte sig ved inngangen til Ena'im, på veien til Timna; for hun så at Sela var blitt voksen, og at hun allikevel ikke var gitt ham til hustru. 15 Da Juda så henne, tenkte han det var en skjøge; for hun hadde tilhyllet sitt ansikt.

Her ser vi at hun ikke bare hadde et slør, men var tildekket med det hele som vi ser enkelte muslimske damer gjør. Det såkalte niqab, som skjøgen gikk kledd som.

Bilde av niqab som skjøgene gikk kledd som, ikke vanlige kvinner.



Jesaja 47. 2 Ta fatt på kvernen og mal mel, slå op ditt slør, løft slepet op, gjør benet bart, vad over elver! 


Her er det tale til Babels datter at hun må få fjernet sløret slik at det ikke kommer i veien eller står i veien.

Salomos Høysang 6. 7 Som et stykke granateple er din tinning bak ditt slør. 

Her står det om det om kvinnen at hun hadde noe bak sløret som beiler ville komme i kontakt med. Det kan se ut som det var det normale for kvinnen å være tildekket med slør. Både ute og i hvert fall da hun var på gudstjeneste.

Håper dette var en kort redegjørelse om slør og tildekkelse, som er noe som er bibelsk og sunt.


Relaterte linker:
http://janchristensen.net/tildekkelse.pdf

18 kommentarer:

Anonym sa...

AMEN.
Nå svarer jeg før jeg har rukket å lese linkene du har skrevet under.Men skal lese dem etterpå.
Jeg sitter og strikker vakre "HEAD VEIL" som jeg tenker å gå med i menigheten. Jeg velger blant annet et strikket tube skjerf,i svært tynt vakkert bommulsgarn ,strikket på tykke pinner ,som ligger rundt halsen og som jeg drar opp under bønn i menigheten.
Dette er i respekt for Guds hierarkiske ordninger.
Kvinnen gjør det i respekt for englene ,som respekterer Guds hierarki.
(noen er budbærere,andre beskyttere for enkelt menneske,andre for byer ,noen står over disse ,overengler (michael,en av dem) noen står alltid foran tronen og tilber osv.)

De engler som ikke gjorde det, men ville sette seg i den stilling det passet dem, ble styrtet til jorden (satan og hans demoner) og der fortsetter de å forføre religiøse mennesker ,i å gjøre det samme.
Innsette seg selv ,der det skulle passe ,uten at noen har sendt dem.

Kvinnen viser lydighet mot dette hierarki ,og gjør det for englenes skyld. (1 kor.k.11) Det er en befriende sannhet i dette.
For vi ser hva satan og hans demoner har oppnådd med det motsatte. Opprør mot Guds lov. Opprør mor Guds innsettelser. Mennesker vil gjøre det på sin egen måte. At sløret kastes ,er bare en manifestasjon ,på dette opprøret.

Selv et barn kan lese at det ikke handler om selve håret ,men et "head veil ",som skal legges over håret.
(selv om langt hår er en pryd på en kvinne. )
Sløret må tilbake. Paulus påbyr oss det.
I vår kultur ,har det forsvunnet gradvis,sammen med individealismen. MEG tjeneste,og ikke Guds TJENESTE.
(Se youtube og Head veil in the church. mange fine og vakre innspirasjoner.)
(og som jeg har sagt tidl.her. Jeg kjenner deg ikke ,men støtter mye av det du sier ,selv om jeg ikke er enig i allt.
God bless.

Jan Kåre Christensen sa...

Amen til dette;
At sløret kastes ,er bare en manifestasjon ,på dette opprøret.

Anonym sa...

Jeg kan også legge til at i dette opprøret, som begynner i det indre,og som viser seg i det ytre, hvor man forlengst har forkastet Guds ordninger. Så er det blitt fritt frem med allt annet. Kvinnen er ikke lenger til for mannen, men KVINNENE og MENNENE Man skiller seg og gifter seg , og tolker guds ordninger i sitt opprør ,slik det skulle passe.
Fodømmer det ene (eks homofili) og velsigner det andre (gjengifte)
Disse ,særlig falske hyrder, og apostler ,som slettes ikke er innsatt av Gud, driver sin buk,der det passer den enkelte.
Og likefullt står de frimodig på podiet og sier ett og gjør noe helt annet . Dette ser Herren,og det går ikke upåaktet henn.
Det eneste som får dem til å sette seg ,må være blodsukkernivået ,eller at de biter seg selv i tunga , og andre må overta, enn så lenge.
Men Herren akter de ikke på. Disse forførte og falske hyrdene , står stolte stand med sine løgner, og forførelser inntil de stuper. Slik Ananias og Saffira gjorde i apgj.k.5
Et resultat av opprør mot Gud og hans lover.
Å lyde Herren, og tjene ham i sannhet,begynner på innsiden ,og smitter helt ut. Lovet være Herren.

Jan Kåre Christensen sa...

Nå godtar de snart desverre alt.
Det er ikke mye som holder igjen.
Men at det skulle bli vanskelig, det har Guds ord selv sagt gjennom mange skriftavsnitt i bibelen.

Anonym sa...

Ja,at kristenhet har kastet sløret er bare en manifestasjon på opprøret.
I Guds rike er det hierarkiske ordninger. Det har ingen ting med underdanighet å gjøre.
Kvinnen er ikke lavere enn mannen, men likestilles. Men likevell er hun underlagt mannen hierarkisk. Fordi mannen ble skapt først.
Kvinnen ble tatt fra mannens ribben, slik Jesus på korset,ble gjennomstunget i ribbenet,og gav seg selv for kirken ,som symboliserer kvinnen , som Jesus er hode for. Mannen symboliserer Jesus.
Slik også med Gud. Det er bare en Gud , og i den orden så kommer faderen ,så sønnen og Den Helige Ånd.
Derfor når Jesus som er Messias og Gud, sier at faderen er større enn meg. Så betyr ikke det i den forstand at sønnen er stilt lavere ,enn faderen.
Jesus er likestilt med Gud Jehovah. Jehovah = faderen ,sønnen ,og DHÅ med ulike oppgaver . Men ETT.
Derfor sier Jesus i Johannes k.8.v.24-30 at han likestilles med faderen, selv om Kristus i hierarkiets oppbygning er lavere enn faderen.
Jesus sier i disse versene at Han og faderen er den samme ,dvs. EN GUD. Selv om sønnen sier at faderen er større. Jesus snakker om faderen,og sier " Når dere får løftet menneskesønnen opp ,da skal dere forstå at Jeg er Han. (likestilles med faderen.)

Det er mye forvirring rundt dette. Eks. det at man ikke forstår at personen Jesus hadde to naturer . Menneske -sønnen ( natur menneske , og natur Gud =sønn) Gud kan ikke dø. Derfor var det Jesus med naturen menneske som døde på korset ,men Jesus med naturen Gud ,samtidig var i dødsriket og talte til de døde som ble holdt i forvaring der, og hvor de troende der lengtet etter denne dag.(eks.de som hvilte i Abrahams fang.)
Derfor likestiller Jehovah (faderen ,sønnen og Ånden) seg med menneskesønnen i sakarja k.12 ,og sier om seg selv ,at de skal se opp til ham som de har gjennom stunget.
Gudommen døde ikke, men Jesus med natur menneske døde .
Da jesus menneske natur døde, og jesus Gud natur triumferte over døden,så var det flere som stod opp ,av gravene og gikk rundt .
Maria fødte ikke bare mennesket Jesus ,men ikke sønnen/messias .Hun fødte personen Jesus, som var både Gud sønnen og mennesket. = menneske/sønnen.
Derfor kunne Elisabeth si til Maria i lukas k.1 v.43 " Hvordan kan det gå til at min Herres (Guds)mor kommer til meg.
De mange misforståelsene av at sønnen er mindre enn faderen, skaper mye forvirring.
Jesus er Gud og utgår fra Gud.

Jeg vil ikke starte en debatt rundt dette. Men bare si at sønnen skal æres som faderen og motsatt. Faderen er bare større enn sønnen i den hierarkiske forstand. Ikke i vesen. De er en og den samme . EN GUD.

Muslimer håner faktisk kristne som sier at Gud kan dø. Og når ukyndige kristne sier jo ,Gud døde på korset,så hjelper det ikke en muslim til frelse.
Jesu Gud natur,= sønnen, levde og talte i dødsriket, mens Jesus Mennesket natur døde på korset. Derfor kunne ikke døden holde på ham. Han reiste seg selv opp fra de døde ,ved naturen Gud i seg. Menneskesønnen= Gud og menneske .

Hvis du syns dette var bare babbel ,så langt jeg har kommet,så trenger du ikke trykke det.

Men dette er min tro ,ang Guds hierarkiske gudgitte ordninger. Fordi Gud selv er hierarkisk. Faderen,sønnen og Den Hellige Ånd. En Gud , men ulike hierarkiske oppgaver kan man si.(derav,at sønnen er mindre enn faderen) . Utover det er Gudommen et mysterie ,som vi ikke behøver eller kan dykke helt inn i. Begrenset som vi er.
Kvinnen slør gjenspeiler mye i Guds rikes ordninger. Herren være lovet.

Anonym sa...

Mener du at kristne skal tildekkes på samme måte som muslimene?

Jan Kåre Christensen sa...

Både ja og nei.
Vi skal tildekkes slik Guds ord sier, ikke slik som nødvendigvis muslimene gjør det.
Men Guds ord sier at mannen skal ha kort hår, kvinnen langt.
Mannen skal ikke være tildekket spm Jødene praktiserer det.
Men kvinnen skal være tildekket.
Les f.eks. 1 Kor. 11

Anonym sa...

den kristne kvinnen skal tildekke hodet,under bønn i Guds tjenesten. slik paulus sier i 1 kor.k.11. Definisjon. av hvor mye ,får vel den enkelte avgjøre. Jeg strikker tynne luftige tubesjerf, som jeg har som sjerf,og til å dra løst opp i gudstnenesten. Slik at det henger løst rundt halsen /brystet.
Desverre ,så er dette de siste 50 årene i norden,mer og mer forsvunnet.
Men det betyr ikke at det er opphørt. Guds hierarki er det samme. Englene som fallt gjorde opprør mot dette.
Og ble styrtet.og fortsetter i samme yrke. Forføre kristnehet,til å komme i opposisjon til Guds ordninger.
Derfor bærr kvinnen "head veil" i respekt for de lydige engler. Fordi mannen er kvinnens hode. Og Kristus er mannens hode ,og allt er av Gud.
Kirken er bilde på kvinnen ,som Kristus er hode for. Og mannen er bilde på Kristus.

Jan Kåre Christensen sa...

Helt enig, men en kvinne med slør også utenforbi møter klær henne.
Bor her i Oslo, spesielt mange Pakistanske kvinner som går med sjal gjør noe med meg.
Synes egentlig alle kvinner kunne og skulle lært her!

Munes sa...

Dykk er rav-gale heile gjengen...

Anonym sa...

Helt enig Jan Kåre. Jeg har sagt til forbøuselse for flere, at jeg syns det er så vakkert når jeg ser muslimer dekker håret med slør .Jeg rett og slett stopper opp,og beundrer det. Ja,det har lenge gjort noe med meg. Såpass at jeg gikk inn i en muslimsk butikk i min lille by,for der visste jeg de hadde ulike hodeplagg.
Der har de også kvinnelige skjørt og annet.
Det var i fjor. Jeg sa at jeg var kristen, og at jeg som kristen også ønsket å bære slør. Og jeg sa til den svært hyggelige damen,at det var vel ikke ofte at kristne kom innom der.
Å joda .Det var ukentlig, og oftere. Og flere norske kristne hadde vært inne der. Og ønsket å ta opp skikken . (og jeg bor faktisk i en liten by,middels by. (skien)

Jan Kåre Christensen sa...

Kristne til alle tider både i GT og NT bar nok slør, så det muslimene praktiserer og holder fast på, det er egentlig en «ur-kristen» skikk!
Men det er under møter og gudstjenester at det står direkte i 1 Kor. 11. at kvinnen skal ha slør.
Er sikker på at moralen, ekteskapene og alt annet hadde blitt bedre hvis vi hadde praktisert hva Guds ord sier.
Der står det rett ut at kvinnen skal også ha langt hår og mannen kort.
Mannen skal ikke være tildekket, men kvinnen.
Dette står rett ut, at dette skal være vanskelig å praktisere fremstår veldig underlig og rart!
Jo, tror du med stor frimodighet kan bære slør.
Her i Oslo ser jeg mange gjøre det, dessverre er det nesten ingen troende!

Anonym sa...

Jeg bruker faktisk en del skjerf ,til hverdags over mitt lange hår. Det er disse som finnes i mange ulike ensfargede farger ,med små hvite dråpe mønster på .(jeg har alle farger tror jeg.minst 10.) og som fås kjøpt hos "glitter" (selger,hårspenner ,smykker o.l.) Det bruker jeg som trekant skjerf ,på hodet ,eller bretter det sammen til et bredt hårband. Hvor jeg knyter bak under fletten/ hestehalen.
Det er pent ,og holder hår på plass.
Ellers bruker jeg alltid brede hårband , (glitter)med en ryddig flette ,eller hestehale. Enkelt, lettstelt og pent.

Jan Kåre Christensen sa...

Det høres fantastisk ut, send gjerne bilde av hele stasen, og vi legger det ut på den Himmelske blogg 😁

Anonym sa...

Er ikke enig med deg at man skal kle seg som pakistanske kvinner fordi du synes dette er pent. At man som kvinne muligens burde ha et lett slør å legge over hodet i forbindelse med bønn eller om man får en profeti, kan godt være er riktig. Det er også bibelsk å betale hele tienden og er totalt uenig med deg når det gjelder å utelate og betale tienden. Jeg ble også født på ny da jeg ble frelst og dette viste Gud meg veldig tidlig, selvom jeg ikke hadde peiling på dette med tienden før. Så det er også en urgammel skikk å betale tiende.

Jan Kåre Christensen sa...

Hvem skal en betale tienden til?

Ser hvor vanskelig det er å få inn penger når en forkynner hele Guds råd til frelse!

Det er bare å begynne å betale tienden til den Himmelske blogg og Smyrna Oslo, og få andre med deg, jeg skal ikke hindre deg!


Anonym sa...

Din lokale menighet. Tilhører man ingen menighet kan man betale sin tiende der man kjenner det er riktig. Det er ikke frelse i å betale tienden, men det er en lydighetshandling å gi hva Guds er.

Jan Kåre Christensen sa...

Enig i det, men jeg mener at det er ganger en bør «spre» det en gir.
Det er f.eks. ikke gratis for deg å skrive her egentlig. Det er noen som betaler for alt.
Hvis du ser på kristen TV, hører på Radio og mye annet. Alt koster penger.
Vi er også en lokal menighet i den forstand at vi har en gruppe her i Oslo.
Men det er vanskelig å samle både folk og penger, så bare være med å gi!