Her en
artikkel om dette emnet:
1. Tim. 4. 1. Men Ånden sier med tydelige ord
at i de kommende tider skal nogen falle fra troen, idet de holder sig til
forførende ånder og djevlers lærdommer.
Grunnteksten, fritt oversatt: Ånden (Gud) sier
i klartekst etter vår bortgang (de første kristne) skal grupperinger holde seg
til læresetninger forfattet av demoner!
En av de læresetningene som kom inn med Keiser
Konstantin og Katolisismen på 300 tallet var ikke troen på èn Gud, men en
triade Gud.
Skal kort i stikkordsform og ved korte
utlegninger forklare og undervise om dette emne.
1.) Jesus
var underordnet Faderen.
Jesus er, var og kommer alltid til å forbli
underordnet Faderen. Jesus sier det selv at Faderen er større en meg. Da må vi
tro på Jesus? Eller vet vi bedre en ham?
Joh. e. 10. 29 Min Fader, som har gitt mig
dem, er større enn alle, og ingen kan rive dem ut av min Faders hånd.
Vi kunne tatt mange flere skriftsteder, men
her står det rett ut at Faderen er større en alle, inklusiv Sønnen Jesus
Kristus som selv sa det.
2.) Faderen
hadde ingen større å sverge ved.
Her fra mine bibelkommentarer Hebreerbrevet 6.
13 Da Gud gav Abraham løftet, sverget han ved seg selv; han hadde jo ingen
større å sverge ved.
Her går forfatteren igjen tilbake til Gud selv
og innforstått at den nye pakt er mer å ligne med Abrahams pakten (1. Mosebok
15) enn Lovens pakt (2. Mosebok 20). Den er grunnlagt og den vil bli fullbyrdet
egentlig kun av Gud Fader selv. Det var han som sendte Jesus og en dag vil
skape en ny himmel og jord.
Legg merke til at det er Faderen som hele
tiden bestemmer, tar insentivet og det er Sønnen som utfører
"ordrene" og gjør selve handlingene.
3.) Fra
Jødedom til kristendom.
Jødene diskuterte aldri dette, det var de
andre som trodde på flerguderi. Hvorfor? Dette med å tro på flerguderi og en
triade Gud som dessverre i det store og hele kristenheten har trodd på i 1700
år er og forblir en villfarelse. Egentlig var ikke treenighetslæren et
stridsspørsmål, de hadde en klar forståelse og bekjennelse av dette som Paulus
gjengir i 1. Kor.
8. 4b. ingen Gud uten én. 5 Det finnes nok
såkalte guder i himmelen eller på jorden; det er jo mange «guder» og mange
«herrer». 6 Men for oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi
er skapt til ham. Og for oss er det bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er
alle ting, og vi lever ved ham.
Det var egentlig lite diskusjoner og
uenigheter blant Jødene når det gjaldt lærespørsmål. Men blant hedning kristne
kom det inn mye villfarelse og ubibelsk lære som Jødene var til dels forskånet
i fra!
4.) En Ånd uten et legeme.
Ho-ho sier jeg. En person uten et legeme,
hvilken person er det? En oppkonstruert lærer har mye rart med seg og mange
selvmotsigelser som lar seg vanskelig kommentere. En må bare "tro"
det, da det er enten for vanskelig som protestantene sier eller et mysterium som
Katolikkene sier det. Begge deler er en villfarelse og like rart og løgnaktig!
5.) En Ånd
uten et eget navn.
En person MÅ ha et navn, et eget navn, det har
ikke Ånden. Er han da allikevel en person? Nei og atter et nei! Ånden er og
forblir en del av Gud, ikke en egen person. Vi finner Ånden aldri omtalt med et
egent navn, aldri! Hvorfor? Han er ingen egen person (det er en menneskelaget
lære og forståelse). Ånden har egenskaper akkurat som vår Ånd har det. Det står
bl. a om Daniel at han hadde en høy ånd, de aller fleste kristne har en ånd som
er i dvale i dag. Jeg vet ikke hvor mye mer jeg må dokumentere slik at en skal
erkjenne at treenighetslæren og Jesus only læren ikke har bibelsk substans og
sant bibelsk innhold? Men denne vranglæren sitter veldig fast blant mange
religiøse!
Det er det
at det er Faderen og Sønnen som kommer til oss ved Ånden. Og det står at Herren
er Ånden som forteller når vi erfarer Ånden, så erfarer vi og kjenner Gud Fader
og Jesus. De er sak samme å kjenne Ånden og kjenne Jesus.
2. Kor. 3.
17 Herren er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet.
6.) En Ånd
uten egen vilje.
Har Ånden en egenvilje som en egenperson? Nei!
Det forteller oss atter og atter igjen at Ånden er ingen egen person men en del
av Gud selv som skriften sier.
Joh. e. 16. 13 Men når han kommer, sannhetens
Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra
seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han
skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for
dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som
er mitt, og forkynne det for dere.
Legg merke
til ordlyden. Han skal ta av mitt og gi til dere, han skal forkynne for dere.
Det forteller igjen at vi ikke har med en egen person, men en som er en del av
en annen eller andre, for å bruke et billedspråk som en kan fatte. Jeg ville
også sagt at Ånden er en formidler.
7.) Dåpen i
en triade Gud eller i Jesu navn?
Vi leser det skriftstedet som egentlig hele
treenighetslæren er bygget opp på.
Matt. 28. 19 "Gå derfor ut og gjør alle
folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den
Hellige Ånds navn".
Først vil jeg si, jeg tror på Faderen, Sønnen
og den hellige Ånd som Guds virksomme kraft. Men legg merke til ordlyden:
"Den Hellige Ånds navn". Hva er navnet på den hellige Ånd? Det er
Jesus det, han kommer oss nær nå og bor ved troene i våre hjerter ved sin Ånd.
Det var Jesus som døde, ble begravet og som sto opp igjen. Derfor er det i hans
navn vi skal døpes, ikke i tre titlers navn. De første kristne døpte i dette
navnet, Hallelujah og slik skal vi også gjøre det.
Vi leser her om dåp i Ap.gj. flere plasser,
der dåpen alltid var i Jesu navn:
Ap.gj.2.38.
Peter svarte dem: «Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av
dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds
gave.
Ap.gj.10.
48. Så bød han at de skulle døpes i Jesu Kristi navn. Etterpå ba de ham bli hos
dem noen dager.
Ap.gj.19.5.
Etter å ha hørt dette, lot de seg døpe til Herren Jesu navn.
Hvordan døper vi i Smyrna Oslo? Vi har først
minst en samtale med dåpskandidaten. Når det er blitt klarhet i dette, så
anbefaler vi vedkommende å ha et vitnesbyrd om sin tro på Jesus. Da gjør vi
klar til dåp. Vedkommende som blir døpt, døpes da på sin EGEN TRO OG
BEKJENNESLE!
Da stiger
dåpskandidaten og den som skal døpe ned i vannet. Så blir dåpskandidaten bedt
for og gjerne også profetert over.
Hvis jeg
døper, så sier jeg følgende: "Jeg døper deg til Herre Jesus Kristus, hans
død og begravelse". Så utfører jeg dåpen der dåpskandidaten blir døpt med
full neddykkelse i vannet. Etterpå kommer det en trosproklamasjon:
"Oppreist for å vandre i sammen med Jesus fyllt av hans ånd og kraft. Nå
er Jesus Herre i ditt liv!"
Dette var
nok slik Apostlene og de første kristne døpte og vi er bygget opp på deres lære
og praksis, vi ønsker å leve og praktisere alt som de første kristne her i
Smyrna Oslo. Så langt jeg vet om det, de eneste som døper i vann i den Herre
Jesus Kristi navn uten å tro på Jesus only læren!
8.) Satan
ville bli Gud Fader lik.
Hosea sier at mangel på kunnskap går mitt folk
til grunne. Det er selvfølgelig trist at åndelig uvitenheten og å ta feil på
det åndelige område kan og vil lede inn i katastrofe og villfarelse, men
treenighetslæren er og forblir okkult og Satanisk. Satan ville bli Gud Fader
lik, mens Jesus var fornøyd i sin preeksistens og også siden å være underordnet
Faderen. Når noen hevder at det er tre likeverdige Guder i makt, ære og
verdighet er det forførende og en demonisk lære! Dette lærer ikke skriften.
Skriften lærer at det er kun Gud Fader som er den eneste sanne Gud, ikke noen
andre. Hevde at Ånden er en person og Jesus er 100 % lik Faderen i opprinnelse
og alt annet er total fremmed tanke fra Guds ord! Ved å bruke de hedenske
religionenes framstillinger som utgangspunkt, har de katolske kirkemøtene
tilbudt kristenheten en forklaring som djevelen benytter seg av for til slutt å
oppnå sitt endelige mål, å kunne framstå som gud: Jeg vil gjøre meg lik Den
Høyeste.., Jes. 14:14.
Jakob 2.19 Du tror at Gud er én? Det gjør du
rett i. Også de onde åndene tror det " og skjelver! Good news: at det er
bare en eneste Gud.
5. Mosebok
6. 4 Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er én.
De onde
åndene skjelver ikke ved troen på en treenig Gud fordi det var flerguderi som
var en av de alvorligste syndene i Israel. Men ved å gjøre rangen til Gud
stridig. Gud sier om seg selv i Jesaja 44. 6 Så sier Herren,
Israels
konge og forløser,
Herren,
Allhærs Gud:
Jeg er den
første, og jeg er den siste,
foruten meg
er det ingen Gud.
Videre i 43.
10 Men dere er mine vitner, sier Herren,
og min
tjener som jeg har utvalgt,
for at dere
skal kjenne meg og tro på meg
og innse at
jeg er Gud.
Før meg er
ingen gud blitt til,
Og etter meg
skal ingen komme.
At de aller
fleste kristne ber og tror på en treenig Gud som etter bibelens eget vitnesbyrd
ikke er gud er tragisk og katastrofalt. Gud er èn. Det er ingen ved siden av
ham. Vi finner ingen plasser i Guds ord at det er 3 sidestilte Guddomsperson,
langt mindre å tilbe og ære dem. Kun Gud skal æres, da som Fader, skaper og han
som var villig og i stand til å skape en gjenløsning for oss.
Når vi leser
i Jesaja 14 og Esekiel 28 når Satan og ca. 1\3 av englehæren ville gjøre Gud og
hans trone stridig, ble de styrtet ut og får aldri muligheten til å prøve å
gjøre det igjen. Vi leser også om det samme i Åpenbaringen flere steder, bl.a.
det 12 Kap.
I Jesaja 14.
14 Jeg vil stige opp over de høye skyer
og gjøre meg
lik Den Høyeste.» Står det om Satan at han ville gjøre Guds trone stridig og
bli Gud lik, derfor ble han kastet ut med sine allierte. Når Satan og de onde
åndsmakter tenker og vet om dette, da skjelver de. Ingen kan gjøre Guds troene
stridig. Selv ikke den falske treenighetslæren med 3 sidestilte Guder. Faderen
er og forblir den eneste sanne Gud og han fra evighet til evighet, han er opphøyet
over alt. Fra ham kommer alt og han er opprettholder av alt liv og lys.
Jesus som
hans første skapning gjorde ikke hans trone stridig. Derfor Sier Jesus om seg
selv i Joh.14. 28 Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere
igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far er
større enn jeg.
Jesus gjorde
aldri Guds trone stridig, Faderen er større en jeg sa han.
Det samme
møter vi i Fil.2. 6 Han var i Guds skikkelse
og så det
ikke som et rov
å være Gud
lik,
7 men ga
avkall på sitt eget,
tok på seg
tjenerskikkelse
og ble
mennesker lik.
Da han sto
fram som menneske,
8 fornedret
han seg selv
og ble lydig
til døden, ja, døden på korset.
9 Derfor har
også Gud
opphøyet ham
til det høyeste
og gitt ham
navnet over alle navn.
10 I Jesu
navn skal derfor
hvert kne
bøye seg,
i himmelen,
på jorden og under jorden 11 og hver tunge skal bekjenne
at Jesus
Kristus er Herre,
Gud vår Far
til ære!
Jesus var
annerledes, han gjorde ikke Guds troene stridig derfor har også Gud høyt
opphøyet ham.
Vi leser i
Daniel skulle ble den 3. i rike i Daniel 5. 13 Så ble Daniel ført fram for
kongen, og kongen sa til ham: «Du er altså Daniel, en av de bortførte judeere,
som min far, kongen, brakte hit fra Juda! 14 Jeg har hørt om deg at gudenes ånd
er i deg, og at du har vist deg å ha opplysning, innsikt og usedvanlig visdom.
15 Nå er vismennene og åndemanerne ført inn til meg for å lese denne skriften
og tyde den for meg. Men de er ikke i stand til å si meg hva den betyr. 16 Men
jeg har hørt om deg at du kan gi tydninger og løse vanskelige spørsmål. Kan du
nå lese skriften og si meg hva den betyr, skal du bli kledd i purpur og få
gullkjede om halsen og herske som tredjemann i riket.»
Hvorfor
skulle ikke han bli 2. mann? Fordi Kongen regjerte i sammen med Sønnen. Det
sier også historien. Det er akkurat det samme vi møter i Guds ord. Jesus satte
seg ved Faderens side. Hebr.1.1. Mange ganger og på mange måter har Gud i
tidligere tider talt til fedrene gjennom profetene. 2 Men nå, i disse siste
dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som arving over
alle ting, for ved ham skapte han verden. 3 Han er utstrålingen av Guds
herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da
han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens
høyre hånd i det høye. 4 Slik ble han mye større enn englene, for det navnet
han har fått i arv, er så mye større enn deres.
Jesus er
ikke fra evighet som Faderen, men han er den førstefødte. Den første som ble
skapt. Kol.1. 15 Han er den usynlige Guds bilde,
den
førstefødte før alt det skapte. Videre i v.
17 Han er
før alt,
og i ham
blir alt holdt sammen. Det står rett ut at han er den som er før alt. Mika 5.1.
Men du, Betlehem, Efrata,
den ringeste
blant ættene i Juda!
Fra deg lar
jeg komme en mann
som skal
være hersker over Israel.
Han har sitt
opphav i gammel tid,
han er fra
eldgamle dager.
Her møter vi
det igjen at Jesus har sitt opphav og tilblivelse fra eldgamle dager, ikke fra
evighet som Gud Faderen.
Men Jesus
var lydig og hengitt til sin oppgave og gjerning her på jorden. Joh.5. 30 Jeg
kan ikke gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom er
rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil, han som har
sendt meg. 4. 34 Men Jesus sa til dem: «Min mat er å gjøre det han vil, han som
har sendt meg, og fullføre hans verk.
Faderen
gjorde er legeme til Jesus for å utføre forløsningsverket. Hebr.10. 5 Derfor
sier Kristus når han kommer inn i verden:
Slaktoffer
og offergave ville du ikke ha,
men en kropp
gjorde du i stand til meg;
6 brennoffer
og syndoffer har du ingen glede av. 7 Da sa jeg: Se, her kommer jeg
for å gjøre
din vilje, Gud.
I bokrullen
er det skrevet om meg.
Jesus
omtaler også Faderen som sin Gud og Far. Joh.20. 17 Jesus sier til henne: «Rør
meg ikke, for jeg har ennå ikke steget opp til Far. Men gå til mine søsken og
si til dem at jeg stiger opp til ham som er min Far og Far for dere, min Gud og
deres Gud.»
Men Jesus
sier også om seg og Faderen følgende i Joh.10. 30 Jeg og Far er ett.
De er ett i
vilje, hensikt og mening. Men Jesus satte seg ikke på Faderens trone men på
høyre side da han er underordnet Faderen. Hebr.1. 3 Han er utstrålingen av Guds
herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige ord. Da
han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg ved Majestetens
høyre hånd i det høye.
Når Jesus
har regjert i 1000 år og dommen har vært innfor den hvite trone vil han overgi
all makt tilbake til Faderen.
1. Kor.15. 24
Så kommer slutten, når han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han
har tilintetgjort alle makter, myndigheter og krefter. 25 For han skal være
konge helt til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fiende
som blir tilintetgjort, er døden. 27 For alt la han under hans føtter. Når det
står alt, er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som legger alt under
ham. 28 Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg Gud
som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.
Vil avslutte
med et ord av Paulus som setter alt på plass. Da må vi forkaste både Jesus
alene bevegelsen, treenighetslæren og mange andre ubibelske og falske lærer. Da
det ikke stemmer med Guds ord.
1. Kor.8. 5
Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder
og mange herrer.6 Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra
ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én
Herre, Jesus Kristus.
Alt er til
ved ham, og ved ham lever vi.
9.) Tilbe en Ånd.
Gud skal vi tilbe, men ikke en Ånd. Hele
treenighetslæren er og forblir absurd og for å sammenligne, som å tro på
"Julenissen" i samme kategori!
Vil på det sterkeste advarer mot å være med på
seanser der en hemningsløst kaster seg ut i noe som en finner både i New Age
bevegelsen og Trosbevegelsen.
10.) Be til
en Ånd.
Spiritister ber til en ånd. At
treenighetslæren er spiritistisk på mange måter vet vi på den arrogante og
ovenfra ned måten disse som tror på treenighetslæren er på. Fruktene av denne læren,
er at de skaper hovmodige og frekke mennesker når en siterer Guds ord til dem,
det er min erfaring i 30 år. Treenighetslæren skaper mennesker som tåler å høre
dogmer og kirkelære, men ikke det rene Guds ord som er kjennetegnet på den nye
fødsel.
1. Pet. 2. 2 Som nyfødte barn skal dere lengte
etter den ekte, åndelige melk, så dere kan vokse ved den til frelsen er nådd.
Treenighetslæren er spiritistisk da den kommer
i "kontakt" med en virkelighet som ikke er sann. Det er ikke sant at
Gud er en triade og at en part av den triaden er det en usynlig ånd som er Gud.
For å forklare dette nærmere. Når en søker en
person, som ikke er en person. Da kan man fort komme i kontakt med noe annet
som ikke er det en egentlig tror det er. Vi ser det ikke minst blant
pinse\karismatiske bevegelsen at det er mye løgn og sannhet som går hånd i
hånd!
Vil på det sterkeste advare både imot å tilbe
og be til den hellige Ånd!
11.) Møte en Ånd eller personer i himmelen?
Vi får et innblikk i himmelen ved noen
anledninger i Guds ord. F. eks i Daniel 7. Ap.gj 7 ved Stefanus og i
Åpenbaringsboka 5. hver gang møter vi to mannspersoner, som uten tvil er
Faderen og Sønnen, punktum finale. Dette er fakta, hvorfor ta bor en av disse
personene som Jesus Only eller alene lærere gjør eller plusse på noen som
protestantene og katolikkene gjør? Nei, la oss holde oss til Guds ord, det er
nok.
12.) Vi er
skapt i Guds bilde med en ånd som Gud.
Vi gjør ting vanskelig som er enkelt. Vår Ånd
er en del av oss, vårt egentlig jeg er sjelen. Legemet "holder" sjel
og legeme på "plass". Ånden er det som er den delen av oss som har
kontakt med den åndelige verden og som skiller oss i fra dyrene. Uten at vi
hadde hatt en Ånd kunne ikke vi hatt og fått kontakt med Gud og hverandre på et
åndelig plan. Men er vi en Ånd? Nei, Ånden er en del av oss med virkelige og
veldig betydningsfulle funksjoner. Noe som også Ånden har for Gud.
13.) Jeg er
ikke ansvarlig for dette, men Gud som har skrevet bibelen.
Det er ikke jeg som har skrevet bibelen, men
Gud. Derfor å anklage meg for å være en kverulant og vanskelig som mange gjør
er egentlig å anklage Gud for å være det, så sant jeg formidler Guds ord.
2. Tim. 3. 16 Alle skrifter som er inngitt av
Gud, er også nyttige til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei
og oppdra i rettferd.
14.)
Kristendommen er en sekt.
Det er ingen menighet og kirke som har den
fulle og hele sannheten, det er mange som er enig med meg i det. Men jeg vet
ikke om en eneste som heller har rett i alt. Samtlige menigheter og
kirkesamfunn jeg vet om tar feil i mange ting, bl. a å tro på en triade Gud som
sikker 99 % av alle kristne tror på er en kraftig villfarelse fra Satan.
2. Tess. 2. 10 Med all slags urett forfører
han dem som går fortapt, fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de
kunne bli frelst. 11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem
så de tror løgnen.
Troen på en triade Gud som kom med den
Katolske Kirka er en lære som er å tro på løgnen og ikke sannheten.
15.) Må en
være teolog for å forstå bibelen.
Når Jesus hentet sine disipler gikk han til
vanlige mennesker selv om det var de som var både lovlærere og lovkyndige og
det meste ellers i GT. Tror det er slik i dag også, at Gud åpenbarer seg både
for den enkelte og den som er bøyet i sin Ånd.
Hvilket privilegium det er å kjenne Gud. Ingen
foreldre, ingen skole, ingen filosof eller teolog kan gi oss denne kunnskap.
Den kan bare gis gjennom Åndens åpenbarelse.
Jesus sier i
Luk.10.21-22: "Jeg priser deg, Fader, himmelen og jordens herre, fordi du
har skjult dette for de vise og forstandige, og åpenbart det for de umyndige;
ja, Fader, fordi således skjedde det som var velbehagelig for deg. Alle ting er
meg overgitt av min Fader, og ingen kjenner til hvem Sønnen er, uten Faderen,
og hvem Faderen er, uten Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for."
Der er to
ord i den greske grunntekst i det siterte ordet: Apokrupto =skjule, holde
hemmelig, forsegle. Og ordet: Apokalupto = ta bort dekket, åpne, åpenbare.
16.) Islam
og Jødedommen tror på èn Gud.
Dette tror Muhammedanerne: Si: "Han er
Gud, den Ene. Gud, som alle skapninger vender seg til for sine behov. Ikke har
Han avlet noen, ei heller er Han selv blitt avlet, og ingen er Hans like."
(Koranen, 112:1-4)
Ingen har rett til å bli påkalt, bønnfalt,
bedt til, eller vist noen form for tilbedelse, bortsett fra Gud alene. Gud
alene er den Allmektige, Skaperen, den Suverene og Opprettholderen av alt som
finnes i hele universet. Han administrerer alt. Han er ikke avhengig av noen av
Sine skapninger, men alle Hans skapninger er fullstendig avhengige av Ham. Han
er Den som hører alt, Den som ser alt og Den som vet alt. På en perfekt måte
omfatter Hans kunnskap alt som er, både det synlige og det skjulte, det
offentlige og det private. Han vet hva som har hendt, hva som vil skje og
hvordan det vil skje. Intet anliggende skjer i verden uten Hans vilje. Hva Han
enn vil, det blir, og hva Han enn ikke vil, det blir ikke, og det vil aldri bli.
Hans vilje overgår alle skapningers vilje. Han har makt over alt, og Han kan
gjøre alt. Han er den mest Nåderike, den mest Barmhjertige og den mest
Gavmilde. I en uttalelse fra profeten Mohammad, blir vi fortalt at Gud er mer
barmhjertig mot Sine skapninger enn en mor er mot sitt barn.1 Gud er høyt hevet
over urettferdighet og tyranni. Han er Allvitende i alle Sine handlinger og
bestemmelser. Dersom noen ønsker noe fra Gud, kan han eller hun spørre Gud
direkte uten å måtte be noen andre om å gå i forbønn for seg. Gud er ikke
Jesus, og Jesus er ikke Gud. Til og med Jesus selv fornekter at han er Gud. Gud
har sagt i Koranen: Sannelig, vantro er de som sier: "Gud er Messias
(Jesus), Marias sønn!" Messias sa: "O Israels barn! Tilbe Gud, min Herre
og deres Herre." Hvem enn som sidestiller partnere med Gud, for ham har
Gud forbudt Paradiset, og hans hjem blir Ilden (Helvete)! For synderne vil der
ikke finnes noen hjelpere." (Koranen, 5:72)
Gud er ikke
en treenighet. Gud har sagt i Koranen:
Sannelig, vantro er de som sier: "Gud er
den tredje av tre (i en treenighet)", når der ikke finnes noen guder
foruten én Gud. Hvis de ikke opphører med det de sier, så sannelig vil en
smertelig straff ramme de vantro blant dem. Skulle de ikke heller vende seg til
Gud og be om Hans tilgivelse? Gud er den mest Tilgivende, den mest Nåderike.
Messias (Jesus), Marias sønn, var ikke mer enn et sendebud... (Koranen,
5:73-75)
Jødedommens syn på Gud: Jødedommen slår fast
at Gud er en. Det betyr at det ikke finnes andre guder, og at gud er en enhet i
seg selv. Jødene godtar derfor ikke for eksempel at gud både kan være tre og en
samtidig, slik som kristendommen (vranglæren) mener. Gud er skaperen, han har
skapt hele universet og alt som er i det. Han er til stede hele tiden overalt
og kan gripe inn i menneskenes liv. Jødene har et personlig og direkte forhold
til Gud.
Hør Jødenes trosbekjennelse: 5. Mosebok 6. 4
Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av
alt ditt hjerte og av all din sjel og av all din makt. Jødene tror ikke på en
triade Gud som hedningene rundt dem gjorde og dessverre mange andre også gjør,
selv i dag!
17.) Keiser
Konstantin kristendommens største lære Fader.
324"337 Keiser Konstantin innfører
kristendommen. Han ville ha en blandings religion der de kristne som hadde
blitt forfulgt ble nå akseptert og godtatt men de selv godtok og aksepterte en
triade Gud som er opphavet, begynnelsen og sannheten om treenighets lærens
godkjennelse og akseptering av tre likeverdige Guder, uhyggelig og en kraftig
villfarelse!
18.)
Treenighetslæren forskyver andre sannheter.
Holder en på med et matematisk regnestykke med
tar feil en eller flere plasser. Så forplanter den feilen seg videre overalt.
Slik er det også å tro på treenighetslæren, en forskyver andre sannheter og en
tar feil i andre sannheter også, tragisk men sant!
19.) Faderen
sendte Sønnen.
Jeg er blitt lært opp til fra frie
venner\pinsebevegelsen at Faderen, Sønnen og den hellige Ånd satt rundt et bord
i himmelen der de ble enige om hvem som skulle være hvem og gjøre de diverse
tingene, dette er fabel og fantasi. Faderen sendte Sønnen og Faderen bestemte
det slik, og Sønnen var lydig. Joh. 3:16 står det: For så har Gud elsket verden
at han gav sin Sønn den enbårne. Hvem var det Gud (Faderen) sendte og hva var
forholdet mellom Faderen som sendte og han som ble sendt? Hvis det i Joh. 3:16
hadde stått: For så elsket Gud verden at han ga en engel som han hadde skapt...
eller kanskje at han ga en venn, ville da denne handlingen på samme måte ha
overbevist oss om Guds ufattelige kjærlighet? Med ordet så i dette verset,
kommuniseres graden av Guds kjærlighet. Det var ikke en av himmelens utallige
engler han ga, heller ikke bare en god venn, men noe av seg selv, nemlig sin
enbårne Sønn. Ga Gud Fader sin Sønn? Ga Gud Den Hellige Ånd sin Sønn? Ga
Sønnen, som i den katolske treenighetslæren kalles den ène og sanne Gud, sin
Sønn? Spørsmålene blir selvfølgelig meningsløse, men den reduserte meningen
skapes ikke av Skriftens innhold, men kommer rett ut av kirkemøtenes
definisjon. Sønnen kan ikke være Guden som ga sin Sønn og det samme kan sies om
Ånden. Det var den ène og sanne Gud, som Bibelen definerer som Faderen, som
elsket så høyt at han gav sin enbårne Sønn.
Vi merker
oss at Den katolske kirke forklarer det absurde, uforståelige og ulogiske i
ordvalget som er benyttet når treenighetslæren skal forklares, med at det er et
uforståelig guddommelig mysterium ingen kan fatte. Men saken er jo den at det
mystiske, uforståelige, ulogiske og absurde ikke kommer fra hvordan Bibelen
forklarer guddommen, men nettopp fra de ordene de katolske kirkemøtene benytter
når treenighetslæren skal forklares. At inkarnasjonen og evigheten er godt
utenfor vår fatteevne, er greit å akseptere, men treenighetslærens mystikk og
uforståelighet, kommer imidlertid fra begrepene som er lånt fra den
hellenistiske filosofien og fra de hedenske gudeframstillingene.
20.)
Manipulering.
Jeg har vært med i dette "game" i 30
år og jeg vet en ting, disse såkalte kristne lederne og teologer og jeg vet
ikke hva de nå titulerer seg med. Noe de er flinke til så er det å manipulere
og fordreie sannheten og mennesker ditt de selv vil. Vokt deg selv, og ha det
klart for deg, de vil ha makt og styre deg, ikke bare alltid med gode og edle
hensikter. Dette er gjengs innforbi alle menigheter og kirker, uten unntak.
Manipulering fra nette: Første ledd i ordet
manipulering, mani-, kommer af det latinske manus, som betyder hånd. Ordet
manipulering bruges ofte i en betydning, som avspeiler denne tilknytning til
hånden, nemlig som betegnelse for det at kunne håndtere eller behandle noe.
Innenfor moderne samfunns- og kulturdebatt - hvor begrepet har fått en rett
stor utbredelse - anvendes det i en annen, overført betydning, som betegnelse
for bestemte former for (ofte etisk forkastelig) sosial påvirkning. Imidlertid
foreligger der kun få forsøk på en begrepsmessig avklaring. Det følgende er
sannsynligvis en forholdsvis presis og i mange sammenhengen fruktbar måte at
bruge begrepet «manipulering» på: Per manipulerer Svend hvis (og kun hvis) Per
gjennom bevisst og målrettet påvirkning får Svend til at handle på en bestemt
måte, samtidig med at Per like så bevisst og målrettet sørger for, at Svend
ikke er klar over den påvirkning han usettes for, eventuelt ikke er klar over
påvirkningens sande natur. En enkeltperson kan manipulere andre enkeltpersoner
eller grupper, og en gruppe kan manipulere enkeltpersoner eller andre grupper.
Et klart
eksempel på manipulering ut fra denne definisjonen vil være et firmas bevisst
planlagte og vellykkede forsøk på at øke salget av en bestemt vare ved at
påvirke forbrukernes underbevissthet. Det kan gjøres f.eks. i kino eller på TV,
f.eks. ved hjelp af effektfulle bilder, som bliver vist så hurtig, at publikum
ikke oppfatter dem bevisst.
Denne
definisjon gjør manipulering til et sosialpsykologisk begrep og innskrenker
brugen af det til analyser af forhold, hvor det giver mening at tale om
bevisste hensikter, handlinger og personer. Begrepet lader sig i denne
utforming ikke anvende, når man analyserer økonomiske forhold, og utdyrk som
«monopolkapitalen manipulerer folket» e.l. synes at avspeile en forkert
anvendelse af begrepet. Definisjonen utelukker samtidig muligheten av at kunne
«manipulere sig selv». Og da det vanskelig la seg gjøre å finne ut av, om en
påvirkning som er ubevisst, er manipulerende eller ikke-manipulerende,
utelukker definisjonen samtidig all tale om «ubevisst manipulering».
Skillet
mellom manipulerende og ikke-manipulerende (frigjørende) påvirkning fremkommer
først og fremmes av, at den førstnevnte har til formål at påvirke, uten at
personen er seg dette bevisst. Den sistnevnte tilsikter at gjøre påvirkningen
mest mulig bevisst for den som usettes for den, således at denne kan ta
stilling til, om han/hun vil påvirkes eller ei.
Ettersom
manipulering kun kan finne sted, dersom det lykkes manipulator at skjule sin
påvirkning for offeret, innebærer manipulering for det første alltid et sterkt
moment av forstillelse og uærlighet. Det at manipulere en annen person kan i
vid utstrekning oppfattes som ensbetydende med at narre ham/hende. I ekstreme
tilfelle kan manipulering være basert på en likefrem kynisk uærlighet. Det ses
f.eks. i krigssituasjoner, hvor partene utsetter hver af deres befolkninger for
krigspropaganda - ekstrem manipulering.
At offeret
holdes uvidende om påvirkningen medfører for det andet, at det hverken kan
eller har mulighet for at gjøre noe ved den: Offeret påvirkes ubevisst, og er
dermed automatisk underkastet påvirkningen. Dette innebærer at offeret mister
sin frihet og selvkontroll, vis-à-vis det det påvirkes til at gjøre. Det bliver
et viljeløst redskap, en «ting» eller et «objekt» i manipulators hender. Dette
vitner for det tredje om, at manipulator styrer og kontrollerer offerets adferd
i kraft af et Absolut herredømme. Her ligger for øvrig en forskjell mellom på
den ene side manipulering og på den anden side tvang: Ved tvang får man en
person til at gjøre noe mod vedkommende vilje, ved manipulering omgår man denne
vilje. En videre er tvangen alltid bevisst på mottakersiden, mens dette ikke er
tilfellet ved manipulering. Det er en vittig forutsetning for at kunne
manipulere andre mennesker, at man ved siden av et inngående kjennskap til de
«generelle love» som gjelder for menneskelig adferd, også har en detaljert
viden om offerets konkrete livssituasjon. Imidlertid kan de fleste «generelle
lover» man har funnet frem til i sosialvitenskapene (især sosialpsykologien)
gitt betraktes som klargjøringer av rent begrepsmessige sammenhengen i
hverdagsspråket. En almen manipuleringskunst basert på vår «common-sense viden»
om forstillelse og påvirkning, har da også været kjent til alle tider. Denne
kunst er blitt vesentlig klargjort, systematiserte og effektiviserte gjennom
utviklingen af bl.a. moderne nordamerikansk sosialpsykologisk endrings- eller
sosialteknologi (oversatt fra Dansk). Dette foregår i stor utstrekning blant
troende, spesielt frikirkelige!
21.) Herren
er Ånden.
2. Kor. 3. 17a "Herren er Ånden".
Det står her rett ut klarer en noen annet sted at Jesus som er Herren, er
Ånden. Slik jeg ser det, så kommer han oss nær nå ved sin egen Ånd som han fikk
av Faderen etter han hadde fullført renselsene for våre synder, da fikk han
Ånden slik som Faderen hadde den før det, slik vi finner i GT når Israel opplevde
og erfarte Gud,
Ap.gj. 2. 32 Gud oppreiste denne Jesus, og vi
er alle vitner om det. 33 Han ble opphøyd til Guds høyre hånd og mottok av
Faderen Den Hellige Ånd som var lovt oss, og utøste den. Dette er det dere ser
og hører.
22.) Gud er Ånd.
Joh. e. 4. 24 Gud er ånd, og den som tilber
ham, må tilbe i ånd og sannhet.»
Må le litt
av bibeloversetterne, her er Ånd med liten bokstav helt malplassert hvis en
skal følge ellers måten å oversette på. Her skulle selvfølgelig Ånd stått med
stor Å hvis en skal skrive Ånd med stor Å. Men som sagt, treenighetslæren er en
menneskelaget lære som ikke står nevnt i Guds ord en gang.
23.) Den hellige Ånd er Guds Ånd.
Rom 8:14 For så mange som drives av Guds Ånd,
de er Guds barn.
1Kor 2:11 for hvem iblandt mennesker vet hvad
som bor i mennesket, uten menneskets ånd, som er i ham? Således vet heller
ingen hvad som bor i Gud, uten Guds Ånd;
Her står det rett ut at den hellige Ånd er
Guds Ånd og viser oss hva som bor i ham " i Gud!
24.) Den
hellige Ånd er Jesu Kristi Ånd.
om 8:9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden,
såfremt Guds Ånd bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke
ham til.
1Pet 1:11 idet de ransaket hvilken eller hvad
slags tid Kristi Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om
Kristi lidelser og om herligheten derefter;
25.) 7. Guds
ånder.
Dette menes selvfølgelig egenskaper ved den
ene og samme Ånd og syv tallet er fullkommenhetens tall. Her fra mine
bibelkommentarer fra Johannes Åpenbaring der jeg forklarer dette.
5. 6 Og jeg så et lam: Det stod midt i
kretsen, mellom tronen og de fire vesener og de eldste, og Lammet så ut som det
var slaktet. Det hadde sju horn og sju øyne, og øynene er Guds sju ånder som er
sendt ut over hele jorden.
Her noe
underlig, et lam som er blitt slaktet er i sentrum. At det har sju horn, sju
øyne og sju Guds Ånder som går med vitner om Jesu fullkommenhet derfor hans
verdighet. Jesus er fullkommen styrke, visdom og han har Ånden uten mål. Syv
står også for syv sider og syv står for fullkommenhet eller fullendt,
At de sju
Guds ånder var sendt utover jorden må en se på at alt det som Gud tilveiebrakte
i Kristus skulle og ville Gud skulle komme oss menneskebarn til del.
Joh. e. 3.
16 For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at
hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
26.) Stoler
du på dine veiledere.
Det er klart vi trenger både forkynnere og
åndelige veiledere. Men hvordan fungerer det? Alle forkynnere tar hensyn til
hverandre og det er kameraderi og gutteklubben Grei som fungerer innforbi mye
her. Dette er direkte ødeleggende for den åndelige utviklingen og at noen kan
stå på nye og også upopulære sannheter. Derfor å stole blindt på sine
veiledere, er og forblir en risikos sport og som å spille Russisk rullet med
sitt eget åndelige liv.
27.) Herren
er èn.
Herren er èn, hvem er denne Herren? Dette er
et spørsmål mange stiller seg. Og som trengs et langt studium om, men slik jeg
ser det. Så var Gud Fader den som alltid sendte, brukte og opererte gjennom
Sønnen, både i GT og NT finner vi det. Skal ikke skrive for mye om dette her og
nå, men tar bare med to skriftsteder som viser at Jesus var virksom også i GT.
1. Pet 1:11 idet de ransaket hvilken eller
hvad slags tid Kristi Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet
om Kristi lidelser og om herligheten derefter;
1. Kor. 10. 4 og drakk den samme åndelige
drikk. For de drakk av den åndelige klippe som fulgte dem; denne klippen var
Kristus.
28.) Abels
blod taler.
Hebr. 12. 24 "til Jesus, mellommannen for
en ny pakt, og til det rensende blod som taler sterkere enn Abels blod".
Vi leser at Jesu blod taler sterke en Abels blod. Ergo, vi må prøve å forstå
bibelens eget billedspråk, og ikke trekke noe i fra eller legge noe til. Dette
med å tale er et bildespråk som bibelen bruker
29.) Talsmannen?
Nei, en som taler. I grunnteksten står det
ikke talsmannen men en som taler. Gud talte f. eks til Samuel, og han taler i
dag også, men Gud er ikke flere personer av den grunn. Hvilken absurd lære er
ikke treenighetslæren? Samuel hørte Guds stemme, det er hvem? Skriften gir
svar, det er den hellige Ånd som taler og viser hva som bor i Gud og på den
måten meddeler og viser oss hva Gud selv vil og sier til oss. Treenighetslærene
overdriver alltid det meste og har ingen følsomhet for at ting kan menes og
betyr annerledes en det en selv mener, tror og tenker.
30.) Synde mot den hellige Ånd.
Mangel på kunnskap går mitt folk til grunne
sier Hosea og Peter taler om at skriften er ikke gitt til egen tydning. Når en
tror at det er forskjell å synde imot forskjellige personer i Guddommen etc. er
en inne i det bibelen kaller for villfarelse. Her fra mine bibelkommentarer
Markus 3. der jeg forklarer hva det vil si å synde imot den hellige Ånd.
Markus 3. 28 Sannelig, jeg sier dere: Alt skal
menneskene få tilgivelse for, både synder og spott, hvor mye de enn spotter.
Hvor stor er
Guds nåde? Uendelig stor, omfangsrik og omfattende. Jesus døde for alle synder
til alle tider. Rom.5. 8 Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus
døde for oss mens vi ennå var syndere.
29 Men den
som spotter Den hellige ånd, får aldri i evighet tilgivelse, men er skyldig i
evig synd.»
Her er et av
de mest mistolkede og feiltolkede skriftsteder i hele Guds ord.
Det var
mange som hevdet, spesielt blant lederskapet i Israel hevdet at Jesus var
besatt. De fornektet med andre ord Jesus. Med slik innstilling er de skyldig i
en evig synd. Så lenge en går med en slik innstilling og formening er en evig
fortapt. Det er noe selv ikke Guds Ånd kan overprøve og gjøre noe med. Å spotte
den Hellige Ånd er å ikke ville og ønske omvende seg, og hvis en holder fast
ved å ikke omvende seg. Da er en skyld i evig synd. Tenk bare på Judas og
Peter, begge sviktet Jesus og Peter alle verst med å banne og sverge på at han
ikke kjente Jesus. Hadde Judas omvendt seg før han la løkka rundt halsen hadde
han fått tilgivelse. Og hadde ikke Peter omvendt seg hadde han gått evig
fortapt.
Vi kan få
tilgivelse for absolutt alt form for synd uansett hvor heslig og alvorlig den
er hvis en omvender seg og ber om nåde og tilgivelse. Det må en omvendelse og
erkjennelse til, da er alt mulig for Gud lærer Guds ord oss.
30 Dette sa
han fordi de hadde sagt: «Han er besatt av en uren ånd.»
Men som her
de går med den innstillingen om Jesus; Han er besatt av en uren ånd.
Men når de
omvender seg, uansett fra hvilken synd er det tilgivelse og nåde å få. Selv
mange som en gang sto Jesus imot og sa slike ting om han at han var fra Satan,
full av hat og løgn ble frelst og fikk nåde hos Gud.
Ap.gj.6. 7
Guds ord nådde stadig flere, og tallet på disipler i Jerusalem økte sterkt.
Også en stor flokk av prestene ble lydige mot troen.
Men
tilgivelse er knyttet til omvendelse. En gjengiftet troende vil ikke få
tilgivelse før han går ut av det forholdet og en homoseksuell vil ikke få
tilgivelse før han omvender seg. Men når en omvender seg og ber om nåde, er det
nåde å få for alle synder. Men det må skje i dette livet eller er det for sent.
31.) De i Berøa undersøkte ordet selv nøye.
Ap.gj. 17. 11 Men disse var av et edlere sinn
enn de i Tessalonika; de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i
skriftene om det var således som det blev sagt dem.
Vi leser om noen i Berøa som var av et edlere
sinn da de studerte skriften nøye hver dag og kontrollerte og vurderte hva som
ble forkynt og lært. Min erfaring er at dette gjør Guds folk veldig lite, men
derfor er også villfarelsen stor! Når menigheten er mer som en sosial setting
og en forening, da har en mistet noe veldig vesentlig. De alle fleste troende
er veldig autoritetstroene. Når Forstanderen og Presten sier noe, så tar det
det aller meste for god fisk, men selvstudium og egne tanker og synspunkter
blir holdt nede og ikke fremelsket!
32.) Jesus
har fått alt.
Matt. 28. 18 Og Jesus trådte frem, talte til
dem og sa: Mig er gitt all makt i himmel og på jord.
Legg merke til hva Jesus sier, meg er gitt all
makt, når tiden er inne så skal han gi alt tilbake til Faderen lærer Guds ord,
ære være Gud og Lammet!
1. Kor. 15. 27 For «alt la han under hans
føtter». Når det heter alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For
han er jo den som har lagt alt under ham. 28 Og når så alt er underlagt ham,
skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud
skal være alt i alle.
Tror du fremdeles på den okkulte
treenighetslæren? Da er du en åndelig blindebukk etter hva jeg har lagt frem
her av Guds ord.
33.) Faderen
er omtalt som den eneste sanne Gud, men aldri Jesus.
Joh. e. 17. 3 og dette er det evige liv at de
kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.
Det er derfor ingen som er jevnbyrdig med ham,
selv ikke Jesus. Hvorfor ikke tro Guds ord som det står skrevet? Jesus er ikke
den eneste sanne Gud, det er Faderen. Jesus er utgått i fra Faderen og er i et
og alt lik ham, men han er allikevel "Nr. 2".
34.) Englene er omtalt som Guder.
Salme 97. 7 Til skamme blir alle som dyrker
bilder, som roser seg av gagnløse guder. Alle guder må bøye seg for ham.
Englene blir omtalt som Guder, men de bøyer
seg for den eneste virkelige Gud som alle andre Guder har sitt opphav i fra.
Bibelen lærer altså at Engelen er Guder.
Sal 95:3 For Herren er en stor Gud og en stor
konge over alle guder,
Sal 96:4 For
stor er Herren og høilovet, forferdelig er han over alle guder.
Herren er over alle Guder eller Engler.
Sal 82:1 En salme av Asaf. Gud står i Guds
menighet; midt iblandt guder holder han dom:
35.)
Menneskene er omtalt som Guder.
Sal 82, 6: Jeg har sagt: "Dere er guder.
Den Høyestes sønner er dere alle. Dette bibelverset gjengis også i ny
testamente av Jesus: Joh 10, 34: Jesus svarte: "Står det ikke skrevet i
deres egen lov: Jeg har sagt: Dere er guder?
Menneske blir både i GT og NT omtalt som
Guder, selv av Jesus.
36.) Jesus er menneskesønnen, Messias etc. men
ikke den eneste sanne Gud.
Jesus er utgått i fra Faderen og har hans
egenskaper i fyllt mål. Vi må se forskjellen og likheten her. Jesus er ikke
Faderen, men Faderen er hans opphav og Jesus er den eneste som har vist oss
hvem Faderen er.
Joh. e. 14.
37.) Hele
bibelen er skrevet med små bokstaver.
Ingen originalmanuskripter til de bibelske
skrifter har overlevd, men man har en rekke mer eller mindre nøyaktige avskrifter.
De eldste skriftene ble skrevet på skriftruller og kunne derfor ikke anta
bokform (bli samlet til et verk). Disse ble brukt i synagogene, men kun
fragmenter er bevart. De nest eldste tekstene er bevart i såkalte kodekser, en
tidlig bokform som ikke ble benyttet i synagogene. Kodeksene var romernes navn
for bok. Etter hvert ble også ordet kodeks brukt om bøker skrevet på papyrus,
pergament eller papir når arkene var lagt sammen som i våre bøker og ikke i en
skriftrull. Kodeks ble således det vanlige mediet for skrift i de første
århundrene etter Kristi fødsel.
Bibelen er skrevet uten vers, kapitler,
inndelinger, små eller store bokstaver noen plasser. Derfor alle slike ting er
et tillegg til bibelen.
38.) Jehovas Vitner kan de ha rett og
"alle" andre feil?
Til dette er det bare å si ja til. Jeg er ikke
enig med JV i det meste, men de har et syn på Guddommen som er mer opp til Guds
ord en noen andre store kristne bevegelser som jeg vet.
Jeg har vært på deres hjemmesider og de
skriver mye godt, her er et eksempel:
DE SOM tror på treenighetslæren, sier at Gud
består av tre personer " Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Det sies at
disse tre personene er jevnbyrdige, og at alle tre er allmektige og uten noen
begynnelse. Ifølge treenighetslæren er derfor Faderen Gud, Sønnen Gud og Den
Hellige Ånd Gud, men likevel er det bare én Gud.
Mange som
tror på treenighetslæren, innrømmer at de ikke kan forklare den. Men de mener
likevel at det er støtte for den i Bibelen. Det er imidlertid verdt å merke seg
at ordet «treenighet» ikke forekommer i Bibelen. Kan vi likevel finne tanken om
en treenighet der? For å få svar på det spørsmålet skal vi se på et bibelvers
som ofte blir brukt til støtte for treenighetslæren.
«ORDET VAR
GUD»
I Johannes
1: 1 står det ifølge Det Norske Bibelselskaps oversettelse av 1978/85: «I
begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.» Senere i det samme
kapitlet viser apostelen Johannes tydelig at «Ordet» er Jesus. (Johannes 1: 14)
Men siden Ordet blir omtalt som Gud, er det noen som trekker den konklusjon at
Sønnen og Faderen må være en del av den samme Gud.
Vi må være
klar over at denne delen av Bibelen opprinnelig ble skrevet på gresk. Senere
ble den greske teksten oversatt til andre språk. Men en rekke bibeloversettere
har ikke oversatt de siste ordene i Johannes 1: 1 med «Ordet var Gud». Hvorfor
ikke? Ut fra sin kjennskap til bibelgresk har de kommet til at disse ordene
skal oversettes på en annen måte. Hvordan har de så valgt å oversette dem? Her
er noen eksempler: «Ordet var av guddomsart.» (Det nye testamente i ny
oversettelse av Lyder Brun, Oslo) «Ordet var en gud.» (The New Testament in an
Improved Version, London) «Ordet var et guddommelig vesen.» (La Bible du
Centenaire, Paris) Ifølge disse oversettelsene er ikke Ordet Gud selv.1 I
stedet blir Ordet omtalt som «en gud», på grunn av sin høye stilling blant
Jehovas skapninger. Ordet «gud» betyr her «en som er mektig».
SKAFF DEG
FLERE OPPLYSNINGER
Folk flest
kan ikke bibelgresk. Hvis du ikke kan det, hvordan kan du da finne ut hva
apostelen Johannes egentlig mente? Tenk på dette eksemplet: En skolelærer
forklarer et emne for elevene sine. Etterpå er elevene uenige om hvordan de
skal forstå forklaringen. Hvordan kan de finne ut av saken? De kan spørre
læreren om å få flere opplysninger. Når de får flere fakta, blir det sikkert
lettere for dem å forstå emnet. På lignende måte kan du forstå hva det som står
i Johannes 1: 1, betyr, ved å gå til Johannes" evangelium for å få flere
opplysninger om Jesu stilling. Det at du får flere fakta, vil gjøre det lettere
for deg å trekke riktig konklusjon.
Tenk for eksempel
på det Johannes skriver videre i kapittel 1, i vers 18: «Ingen har noen gang
sett [den allmektige] Gud.» Men mennesker har jo sett Jesus, Sønnen. Johannes
sier: «Ordet [Jesus] ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans
herlighet.» (Johannes 1: 14, NO) Hvordan kunne da Sønnen være en del av Den
Allmektige Gud? Johannes sier også at Ordet var «hos Gud». Men hvordan kan en
person være hos noen og samtidig være den personen? Og i Johannes 17: 3 skiller
Jesus klart mellom seg selv og sin himmelske Far. Han omtaler sin Far som «den
eneste sanne Gud». I slutten av sitt evangelium sammenfatter Johannes dessuten
sin beretning om de tegnene Jesus gjorde, ved å si: «Disse er blitt nedskrevet
for at dere skal tro at Jesus er Kristus, Guds Sønn.» (Johannes 20: 31) Legg
merke til at Jesus blir omtalt som Guds Sønn, ikke som Gud. Disse
tilleggsopplysningene som Johannes" evangelium kommer med, viser hvordan
Johannes 1: 1 skal forstås. Jesus, Ordet, er «en gud» i den forstand at han har
en høy stilling, men han er ikke den samme som Den Allmektige Gud.
MER LYS OVER
SAKEN
Tenk igjen
på eksemplet med læreren og elevene. Tenk deg at noen fortsatt er usikre etter
at de har hørt på den tilleggsforklaringen læreren har kommet med. Hva kan de
gjøre da? De kan vende seg til en annen lærer for å få flere opplysninger om
det samme emnet. Hvis den andre læreren utdyper og bekrefter den forklaringen
den første har kommet med, er nok de fleste elevene ikke lenger i villrede.
Hvis du ikke er sikker på hva bibelskribenten Johannes egentlig sa om forholdet
mellom Jesus og Den Allmektige Gud, kan du gjøre noe lignende. Du kan vende deg
til en annen bibelskribent for å få flere opplysninger. Tenk for eksempel på
det som Matteus skrev. Han siterte Jesus, som sa i forbindelse med slutten på
den nåværende verdensordning: «Om den dag og time vet ingen, verken himlenes
engler eller Sønnen, men bare Faderen.» (Matteus 24: 36) Hvordan bekrefter
disse ordene at Jesus ikke er Den Allmektige Gud?
Jesus sa at
Faderen vet mer enn Sønnen. Men hvis Jesus var en del av Den Allmektige Gud,
ville han ha visst akkurat det samme som sin Far. Sønnen og Faderen kan altså
ikke være likestilt. Men noen sier kanskje: «Jesus hadde to naturer. Her
snakker han i egenskap av menneske.» Men hvis det var tilfellet, hva da med den
hellige ånd? Hvis den er en del av den samme Gud som Faderen, hvorfor sa ikke
da Jesus at den vet det som Faderen vet?
Etter hvert
som du fortsetter å studere Bibelen, vil du bli kjent med mange flere vers i
Bibelen som kaster lys over dette emnet. De viser tydelig hva som er sannheten
om Faderen, Sønnen og den hellige ånd. " Salme 90: 2; Apostlenes
gjerninger 7: 55; Kolosserne 1: 15.
39.) Treenighet lærerne er alt annet en
ydmyke, er det Åndens frukt?
Treenighetslæren er den "tyngste" og
største delen av kristenheten som tror på. Men det forteller meg også at selv
om de er de "største" er det på ingen måte sikker at det er riktig av
den grunn. Men slik opptrer og oppfører mange så pass mange arrogante og
pompøse treenighetslærene, tragisk og rent ut stygt!
40.) Min egen åpen visjon.
For ca. 2 1\2 år siden ble jeg i et åpent syn
sett tilbake ved Guds Ånd at helt i begynnelsen før noe annet, var kun Gud
Fader og Ånden var en del av ham selv, Jesus var ikke da! Han kom til i
begynnelsen, før det var Faderen!
Kunne skrevet mye om dette, men Gud gav meg en
opplevelse her og en forståelse at han er den eneste sanne Gud og Ånden er
ingen separert person men en del av ham selv, Gud er Ånd og Herren er Ånden.
Det er 3 personer som "fant"
hverandre uten i Space før noe var til. Dette er Faderen, Sønnen og den Hellige
Ånd. De er alle 3 fra evighet og til evighet. Like store og alle 3 skal æres og
tilbedes på lik linje. Noen lærer korrekt at en ikke skal be eller tilbe den
Hellige Ånd, det gjør bare hele treenighetslæren mer absurd og vanskelige å
forstå. Derfor sier katolikkene dette er et mysterium og protestanten sier at
en bare skal tro.
Så hadde de
et råd der Jesus tok på seg offerrollen og ble det Lammet som ble utvalgt før
verdens grunnvoll ble lagt.
Ånden er en
egenperson og en egen Gud, men det slutter ikke med det. Disse 3 personer er èn
Gud. Jesus kom til jorden som Gud og døde som Gud på korset som er for meg en
blasfemisk tanke da Gud ikke kan dø! Kort fortalt treenighetslæren fra hva jeg
er blitt opplært i fra frie venner og pinsebevegelsen i Norge.
Da når jeg
selv begynte i fra 1985 å studere treenighetslæren, ble jeg mer og mer i tvil
om den var riktig.
Etter hvert
så fant jeg ut mange ting. For å nevne noe. Ordet treenighet var ikke i
bibelen. Bibelen ble ikke skrevet med store eller små bokstaver som vi gjør,
bare med små. Veldig mye av Guds ord er illustrativt og må forståes deretter.
Slik kunne jeg fortsatt. Etter hvert så modnes det frem i meg at
treenighetslæren ikke var en riktig måte, talemåte å fremstille Gud og
Guddommen.
Her var det
veldig, veldig mye som sprikte. Og det har også vært andre sannheter i Guds ord
som har modnes seg frem i meg over tid. Slik som læren om evig brennende helvete,
skilsmisse og gjengifte etc.
Treenighetslæren
er et større problem og mer selvmotsigende en selv big bang spør du meg! Big
Bang-teorien også kalt det store smellet, er populærnavnet på en type modeller
innen kosmologien som beskriver universets utvikling fra en tett, varm fase
fram til i dag. Treenighetslæren hevder noe av det samme bare mye mer spesielt:
Det var tre guder som fant hverandre ute i Space og ble til En!
For hans
usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene
helt fra skapelsen av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger! Vi ser hvem Gud
er ved hans gjerninger og ved sin Ånd. Alt dette viser at vi har med en
ubegrenset, mektig og herlig Gud. Gjøre hans Ånd til en tredje Gud eller en
tredje person i en fantasi treenig Gud er å lyve og bedra på Guds vegne, og det
er synd!
Når vi
"samler" opp alle skriftsteder og avsnitt som kan underbygge en
treenig Gud, eller Jesus only læren eller hva jeg tror og underviser om Gud. Så
blir en slått av hvor misvisende Guds ord er oversatt her. Det er som det i
mange tilfeller er treenighetslærene har hatt bukten og begge ender. Her er et
eksempel:
Her kommer
det ene skriftstedet som taler om treenighet i klartekst:
Teologer har
poengtert flere steder i NT for å støtte under deres syn at Gud er tredelt, tre
personer. Faderen, Sønnen og den hellige ånd-som er sammen i en gud. Dette
dogmet er ikke spesielt fremhevet i bibelen uten i noen senere tekster annet
enn i Johannes første brev kapittel 5 vers 7-8
Gjennom den
latinske middelalder trodde man at teksten sa: Det er tre som er vitner i
himmelen. Faderen, ordet og den hellige ånd. Aha her har vi det, dogmet om
treenigheten. Men dette er funnet kun i de latinske manuskripter. Overhodet
ikke i de greske manuskriptene i NT.
Da det nye
testamentet av de greske manuskriptene ble offentliggjort i 1516, en skriftlærd
som het Erasmus inkluderte ikke disse versene til stor ståhei av sine
teologiske motstandere som fastholdt at han hadde på en ondskapsfull måte
fjernet treenigheten fra bibelen, Erasmus svarte at han kunne ikke finne denne
delen i noen av de greske manuskriptene han kjente til. Og her fortsetter
historien. Han utfordret sine motstandere til å fremskaffe et gresk manuskript
med treenigheten. Hvis de greide det ville han inkludere det i det neste
opplaget av NT. Som svar produserte hans motstandere et manuskript eller i det
minste de fikk et produsert. Noen kopierte Johannes første brev fra gresk og la
til disse versene, og presenterte dem til Erasmus. Som den hederlige mannen han
var inkluderte han disse versene i neste opplag.
Det var
denne versjonen som ble grunnlaget for King James versjon som ble viktig i den
historiske bibelen på engelsk. Disse versene er fremdeles i King James versjon
men ikke i nyere og mer pålitelige oversettelser.
Dette er
årsaken til at en eldre generasjon lesere av den engelske bibelen antok at
bibelen lærte dogmet om treenigheten selv om dette ikke er funnet i noen greske
manuskripter i mer enn tusen år.
Så hva er
mest pålitelig? De greske manuskriptene eller de mye senere latinske?
Vi forstår
her at det er som et komplott imot den sanne lære om Gud. Det var også det
Arius kjempet for at en skulle tale rett om Gud når treenighetslæren ble formet
og ble en anerkjent kirkelig og kristen lære på 300-tallet e.kr.
Skal kort ta
med treenighetslærens opprinnelse. Den begynte i det gamle Egypt for ca. 4000
år siden og ble videreført av Grekerne før den ble en "kristen" lære
på 300 tallet.
Osiris kort
fortalt var den mest populære Gud i egyptisk gudelære og Horus var sønn av Isis
og Osiris.
Osiris og
Isis var søsken. Her møter vi først treenigheten; Isis, Osiris og Horus. Videre
i det gamle Helles møter vi det samme: Hera er både kona og søsteren til Zevs.
Hermes er i gresk mytologi gudenes budbringer. En treenighet igjen. Dette møtte
den Katolske kirka når den ble utformet på 300-tallet med å "kristne"
disse gudene. Selvfølgelig hadde Guds ord advart imot at frafallet ville komme
og med det vranglære som vi ser her.
Det er med
andre ord en adoptering av okkult og hedensk lære å tro på en treenig Gud!
Hva er så
bibelsk lære? Det er å tro på èn Gud, Faderen. Som har en Sønn som er utgått i
fra ham selv, Jesus Kristus. Som er underordnet ham og gjør det som Faderen vil
og har behag i. Og Ånden er en del av Gud Fader selv, og Sønnen Jesus Kristus.
Derfor møter vi igjen og igjen at den Hellige Ånd er Guds og Jesu Kristi Ånd!
41.) Gud er
tilstede over alt.
Gud er allestedsnærværende. Ved sin Ånd som er
en del av ham selv er han tilstede over alt, så klart og så enkelt". Dette
er det Salme 139 forteller oss.
Salme 139.
1. Herre, du ransaker meg og kjenner meg.
2 Om jeg
sitter eller står, så vet du det,
langt
bortefra merker du mine tanker.
3 Om jeg går
eller ligger, ser du det,
du kjenner
alle mine veier.
4 Ja, før
jeg har et ord på tungen,
vet du det,
Herre, fullt og helt.
5 Bakfra og
forfra omgir du meg,
du har lagt
din hånd på meg.
6 Det er for
underfullt til å skjønne,
det er så høyt
at jeg ikke kan fatte det.
7 Hvor skal
jeg gå bort fra din Ånd,
hvor skal
jeg flykte fra ditt åsyn?
8 Farer jeg
opp til himmelen, er du der,
rer jeg leie
i dødsriket, er du der.
Gud er
tilstede over alt, ved sin egen Ånd. Gjøre den hans Ånd til en separert Gude
person og Gud ved siden av Gud Fader selv er og forblir ubibelsk, grammatikalsk
feil og vanskelig å forholde seg til! Som treenighetslæren er.
42.) Treenighetslæren skiller de troende.
Jesus ba om enhet blant de troende, men når en
tror på en slik ubibelsk lære og samtidig mener at andre som ikke tror på denne
læren er vranglærere setter en både seg selv og andre i et meget dårlig lys. Da
blir det at man egentlig hater og forfølger Herrens vitner og sannheten.
Joh. e. 15. 2 De skal utstøte dere av
synagogen. Ja, det kommer en tid da enhver som slår dere i hjel, skal tro at
han utfører en tjeneste for Gud. 3 Det skal de gjøre fordi de verken kjenner
Faderen eller meg.
43.) Guds ord er ånd og liv.
Joh. e. 6. 63 Det er Ånden som gjør levende;
her kan mennesket intet utrette. De ord jeg har talt til dere, er ånd og liv.
Vi gjør ting vanskelig som er lett. Erfarer vi Ånden, så erfarer vi Jesus og
vis a vis. Erfarer vi Jesus så erfarer vi Faderen. Det er en fullkommen enhet
mellom Faderen og Sønnen og etter Jesus oppstandelsen fikk Jesus Ånden som han
sendte på pinsefestens dag!
Joh. e. 14. Joh. e. 14. 21 Den som har mine
bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal
elskes av min Far. Også jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»
Les dette
10. ganger slik at det går inn: "jeg skal elske ham og åpenbare meg for
ham".
Legg merke
til at det å erfare Ånden er å erfare Jesus, det sier også skriften at Herren
er Ånden. Det er herlig og enkelt dette, fatter ikke hvorfor en skal tro på tre
likeverdige Guder noe som avgudsdyrkeri!
Les dette
også 10. ganger: "Herren er Ånden!".
44.) Ble
Maria voldtatt?
Skal en tro på treenighetslæren ble Jomfru
Maria voldtatt hvis Ånden var en egen person, det forteller meg atter igjen at
treenighetslæren og Jesus only læren er okkult og stygg. Den er og forblir
ubibelsk. Det var Gud selv som med Marias tillatelse laget et legeme i Marias
mage sier skriften.
Hebr. 10. 5
Derfor sier Kristus ved sitt komme til verden: Slaktoffer og gave ville du ikke
ha, men et legeme gjorde du i stand til meg.
45.) Summen
av Guds ord er sannhet.
Sal 119:160 Summen av ditt ord er sannhet, og
til evig tid står all din rettferdighets lov fast.
Det er
selvfølgelig ord som taler for både Jesus only læren og treenighetslæren, men
summen av Guds ord sier følgende: At det er kun en sann Gud som er fra før alt
og er til evighet; Faderen. Han har en sønn som er gått ut i fra ham fra
tidenes morgen. Ånden er fra dem begge, men det var først etter oppstandelsen
at Jesus fullt ut fikk del i alt, inntil da hadde han vært i sin preeksistens.
Ånden taler,
men det gjør også Abels blod etc. Det er selvfølgelig mange vanskelige vers
hvis en vil se på enkelt vers og bygge en lære rundt dette. Men ser en på
helheten og ber om hjertets opplate øyne og er ydmyk, da vil en finne sannheten
i Guds ord!