torsdag 27. juli 2023

Nr. 3240: Hvordan møte livet og være i tjeneste for Gud, og evne å takle det og seire! Del 3 Kong Salomo!

 Nr. 3240:

Hvordan møte livet og være i tjeneste for Gud, og evne å takle det og seire!

Del 3 Kong Salomo!

 

Bilde av Salomo på tronen med noen av sine enorme mengder med koner han hadde.

Han hadde 1000 koner, som et harem.

Dette var direkte imot Guds ord og påbud gitt i Moseloven.

Konsekvensenes for å ikke følge Guds ord, ble store og negative.

Slik vil det bli for alle andre uansett hvor mange unnskyldninger vi har for å leve som vi selv vil og ønsker

 

 

https://blog.janchristensen.net/2023/07/nr-3238-hvordan-mte-livet-og-vre-i.html

https://blog.janchristensen.net/2023/07/nr-3239-hvordan-mte-livet-og-vre-i.html

 

Rom. 15. Det som tidligere er skrevet, skal være til lærdom for oss, for at vi i utholdenhet, og med trøst fra Skriften, skal ha et håp.

Måtte så utholdenhetens og trøstens Gud gi dere å ha det samme sinnelaget blant hverandre — i samsvar med Jesus Kristus.

For med samme sinn og med én munn skal vi ære vår Gud, han som også er vår Herre Jesu Kristi Far.

Ta derfor godt imot hverandre slik Kristus også har tatt imot dere, til Guds ære.

 

Dette er et sitat jeg hørte for 40 år siden. «Det som gjør bibelen så inntresant, er at den forteller om meg!»

 

Dette er jeg fullt ut enig i. Når en leser bibelen, både det gamle og det nye testamentet. Så forteller den og viser sider ved alt i livet og tjeneste for Gud.

Da først og fremst med et åndelig perspektiv. Hvordan bli frelst, leve som en troende. Og seire som en troende og fremfor alt; nå det Evige liv og Himmelen.

Eller rettere sagt, bli berget for tid og evighet.

 

Når det gjelder å møte utfordringer og vanskeligheter i tjenesten.

Seire og overvinne fienden på alle områder i livet. Så er 1 og 2 Samuelsbok en skatt og gir instrukser og veiledning som ingen andre bøker i bibelen. Samt også deler av Kongebøkene, og i særdeleshet 1 Kongebok.

Her møter vi en del store personligheter. Profeten Samuel, og 3 Konger som regjerte og styrte Israel. Det var Saul, David og Samuel.

Som viser oss forskjellige sider ved å tjene Gud og vandre med Gud.

Der faktisk Sauls nederlag og Davids seirer er like viktige på hver sin måte å sette seg inn i. Saul seirer og Davids nederlag, likeså.

Les og studer Samuelsbøkene med øyne hvordan det er å tjene Gud.

I denne artikkelen vil vi kun ta med noen små ting for å illustrere dette.

 

Kong Salomo – den klokeste Kongen som noen gang har levd og regjert et Kongerike!

 

Kong Salomo er også en mann som er omtalt mye i Guds ord. Det med rette.

Her møter vi en mann med helt usedvanlige gaver.

Ikke minst hans enorme kunnskap, viten, visdom, forstand, innsikt og en må vel si at han var et geni.

Da ikke et geni i den forstand at han har bare studert seg til sin visdom alene, men den er både medfødt og gitt av Gud på en overnaturlig måte.

 

Nå skal vi ikke gå i detaljer om Salomo, men hans visdom er overnaturlig gitt.

1.)  Dette blir det første av tre punkter vi prøver å belyse ved hans liv og Kongegjerning for Israel.

Vi leser i 1 Kongebok 3. 5 I Gibeon åpenbarte Herren sig for Salomo i en drøm om natten; Gud sa: Bed om det du vil jeg skal gi dig!  6 Salomo svarte: Du har vist stor miskunnhet mot din tjener David, min far, efterdi han vandret for ditt åsyn i sannhet og i rettferdighet og i hjertets opriktighet mot dig, og denne store miskunnhet vedblev du stadig å vise ham og gav ham en sønn som skulde sitte på hans trone, således som det er idag.  7 Nu har du da, Herre min Gud, gjort din tjener til konge i min far Davids sted; men jeg er bare en ungdom og vet ikke hvorledes jeg skal bære mig at i ett og alt.  8 Og din tjener står her midt iblandt ditt folk, det som du har utvalgt, et folk som er så stort at det ikke kan regnes eller telles, så stort er det.  9 Så gi da din tjener et hørsomt hjerte til å dømme ditt folk, til å skille mellem godt og ondt! For hvem kunde ellers dømme dette ditt folk som er så tallrikt? 10 Herren syntes godt om at Salomo hadde bedt om denne ting. 11 Og Gud sa til ham: Efterdi du har bedt om denne ting og ikke bedt om et langt liv og ikke bedt om rikdom og heller ikke om dine fienders død, men har bedt om forstand til å akte på hvad rett er, 12 så vil jeg gjøre som du beder: Jeg vil gi dig et vist og forstandig hjerte, så det ikke har vært din like før og ikke vil komme din like efter dig. 13 Og det du ikke har bedt om, vil jeg og gi dig, både rikdom og ære, så det ikke skal være din like blandt kongene alle dine dager. 14 Og dersom du vil vandre på mine veier, så du holder mine lover og mine bud, som din far David gjorde, så vil jeg gi dig et langt liv. 15 Da våknet Salomo, og han skjønte at det var en drøm. Og da han kom til Jerusalem, trådte han frem for Herrens pakts-ark og ofret brennoffer og bar frem takkoffer og gjorde et gjestebud for alle sine tjenere. 16 På den tid kom det to skjøger og trådte frem for kongen. 17 Og den ene kvinne sa: Hør på mig, herre! Jeg og denne kvinne bodde i samme hus, og jeg fødte et barn i huset hos henne. 18 Og den tredje dag efterat jeg hadde født, fødte også denne kvinne et barn. Der var vi nå sammen; det var ingen fremmed hos oss i huset; bare vi to var i huset. 19 Om natten døde sønnen til denne kvinne fordi hun hadde ligget på ham; 20 og hun stod op midt om natten og tok min sønn fra min side, mens din tjenerinne sov, og hun la ham ved sin barm, og sin egen sønn som var død, la hun ved min barm. 21 Da jeg så stod op om morgenen for å gi min sønn die, fikk jeg se at han var død; men da jeg om morgenen så nøiere på ham, da var det ikke min sønn, den som jeg hadde født. 22 Da sa den andre kvinne: Nei, den som lever, er min sønn, og den som er død, er din. Men den første sa: Nei, den som er død, er din sønn, og den som lever, er min. Således talte de mens de stod for kongen. 23 Da sa kongen: Den ene sier: Denne som lever, er min sønn, og den som er død, er din. Og den andre sier: Nei, den som er død, er din sønn, og den som lever, er min. 24 Så sa kongen: Hent mig et sverd! Og de kom med et sverd og bar det frem for kongen. 25 Da sa kongen: Hugg det levende barn i to stykker og gi den ene halvdel til den ene og den andre halvdel til den andre! 26 Da sa den kvinne som var mor til det levende barn, til kongen - for hennes hjerte brente for hennes barn - hun sa: Hør på mig, herre! Gi henne det levende barn og drep det for all ting ikke! Men den andre sa: Hverken jeg eller du skal ha det; hugg bare til! 27 Da tok kongen til orde og sa: Gi henne det levende barn og drep det ikke! Hun er dets mor. 28 Hele Israel fikk høre om den dom kongen hadde felt, og de hadde ærefrykt for kongen; for de så at Guds visdom var i hans hjerte, så at han dømte rett.

 

Salomo fikk denne enorme visdom og forstand direkte i fra Gud. Den var rett og slett Guddommelig gitt. Vi leser her i 1 Kongebok følgende:

«Nå har du da, Herre min Gud, gjort din tjener til konge i min far Davids sted; men jeg er bare en ungdom og vet ikke hvorledes jeg skal bære mig at i ett og alt.  Og din tjener står her midt iblandt ditt folk, det som du har utvalgt, et folk som er så stort at det ikke kan regnes eller telles, så stort er det.  Så gi da din tjener et hørsomt hjerte til å dømme ditt folk, til å skille mellem godt og ondt! For hvem kunde ellers dømme dette ditt folk som er så tallrikt? Herren syntes godt om at Salomo hadde bedt om denne ting.  Og Gud sa til ham: Efterdi du har bedt om denne ting og ikke bedt om et langt liv og ikke bedt om rikdom og heller ikke om dine fienders død, men har bedt om forstand til å akte på hvad rett er, så vil jeg gjøre som du beder: Jeg vil gi dig et vist og forstandig hjerte, så det ikke har vært din like før og ikke vil komme din like efter dig.»

 

Salomo kunne be om hva han ville, og ba om hørsomt hjerte og fikk dette. + alt annet han egentlig kunne ønske seg.

 

Det viste seg fra dag en at Salomo hadde en visdom helt utenom det vanlige da to kvinner kom til han. Der den ene påsto at hun hadde et barn som var død, som ikke var hennes eget. Men den andre påsto at hun var fratatt sitt levende barn og erstattet med denne kvinnes døde barn.

Det viste seg at det som den siste kvinnen påsto var rett. Da etter Salomos måte å takle disse på. Der han ville at det levende barnet skulle deles i to.

Men da ville den som var hennes virkelig mor.

At den som hadde stjålet barnet, skulle få det. Da hennes morskjærlighet flammet opp i henne.

Salomo var og er den viseste kongen noen som har levd før Jesus kommer som Konge over Israel og jødene under 1000 årsriket. Der han skal da regjere over hele verden ifra Israel av.

Les for øvrig Ordspråks boken og Forkynneren i GT, skrevet av Salomo.

 

2.)  Det neste vi skal stoppe ved, det er Salomos sans for å utvikle og bygge. Gjøre noe, rett og slett utrette noe.

Det er ikke tvil om at Salomo bygde noe enormt. Gjorde ting som knapt var mulig. Han hadde mulighet for det. Og det er mange ting å ta med her. Men det viktigste og største han bygde, var uten tvil templet. Dette templet han bygde, var noe hans far Kong David ønsket å bygge.

Men fikk ikke lov av Gud da han var en krigsmann. Men Salomo førte ikke krig, men tok var på de landområder og mennesker som hans Far hadde vunnet. Salomo er uten tvil et bilde og forbilde på Jesus under det kommende 1000 årsriket mer enn noen i hele bibelen.

 

Vi leser mye om dette templet.

Hvordan hans far David samlet inn materielle til dette før det ble bygget.

David, som var Israels annen konge, hadde ønske og planer om å bygge et hus til Herren. David erklærte at det ikke sømmet seg at han, kongen, bodde i et slott av sedertre mens Guds helligdom ikke var annet enn et telt (se 2. Samuel 7:2). Herren talte imidlertid ved profeten Natan og avslo tilbudet fordi David, Israels konge, som på mange måter var en mann etter Guds eget hjerte, hadde syndet, og han hadde ennå ikke fått tilgivelse for sin synd (se 2. Samuel 7:1-13; 1. Krønikebok 28:2-3). Ikke desto mindre ble David tillatt å samle materiale til Herrens hus, som ikke han, men hans sønn Salomo skulle bygge.

 

Kort tid etter at Salomo hadde besteget tronen, tok han fatt på arbeidet. Han la grunnvollen til templet i sitt fjerde regjeringsår, og bygningen sto ferdig etter syv og et halvt år. Oppføringen av Salomos tempel var en epokegjørende begivenhet ikke bare i Israels historie, men i hele verdens historie.

 

Ifølge alminnelig anerkjent tidsregning ble templet fullført ca. 960 f. Kr. I arkitektur, konstruksjoner, design og utsmykning, er det kjent som ett av historiens mest bemerkelsesverdige byggverk. Innvielseshøytidelighetene varte i syv dager – en uke med hellig glede i Israel. Herrens nådige anerkjennelse ble tilkjennegitt ved skyen som fylte de hellige rommene da prestene trakk seg tilbake: «For Herrens herlighet fylte Guds hus» (2. Krønikebok 5:14; se også 2. Mosebok 40:35; 2. Krønikebok 7:1-2).

 

Her er det mye å si, men Jesus vil også bygge et tempel og regjere fra Jerusalem av.

http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=linjene-i-esekiel-40-48

http://undervisning.janchristensen.net/2018/10/nr-118-syv-templer-som-guds-ord-omtaler.html

https://no.wikipedia.org/wiki/Salomos_tempel

 

3.)  Det tredje og siste vi skal stoppe ved Salomo. Det er hans mange koner og følger av dette. Dette er oss til lærdom, da han her brøt Guds ord direkte. Skriften sa i Moseloven om Israels fremtidige konge at han ikke skulle ha mange hester. Og ikke mange koner.

Her brøt Salomo Guds ord direkte, med de påfølgende konsekvenser av dette.

 

5 Mosebok 17. 14 Når du kommer inn i det land Herren din Gud gir dig, og du eier det og bor i det, og du så sier: Jeg vil sette en konge over mig, likesom alle de folk som bor rundt omkring mig, 15 da skal du sette den til konge over dig som Herren din Gud utvelger. En av dine brødre skal du sette til konge over dig, du må ikke sette over dig en fremmed mann, en som ikke er din bror. 16 Men han skal ikke holde mange hester og ikke sende folket tilbake til Egypten for å hente mange hester; for Herren har sagt til eder: I skal nå ikke mere vende tilbake den vei. 17 Han skal heller ikke ta sig mange hustruer, forat hans hjerte ikke skal komme på avveie; heller ikke skal han samle seg meget sølv og gull. 18 Når han så sitter på sin kongetrone, da skal han få denne lov hos de levittiske prester og la den skrive av for sig i en bok. 19 Og den skal han ha hos sig og lese i den alle sitt livs dager, forat han kan lære å frykte Herren sin Gud, så han tar vare på alle denne lovs ord og disse forskrifter og holder dem, 20 forat han ikke skal ophøie sig over sine brødre og ikke vike av fra budet, hverken til høire eller til venstre. Da skal han leve lenge som konge i Israel, både han og hans sønner.

 

Vi leser hos profeten Nehemja tragisk følgende:

Nehemja 13. 26 Var det ikke med sådant Israels konge Salomo forsyndet sig? Iblandt de mange folk var det ingen konge som han, og han var elsket av sin Gud, og Gud satte ham til konge over hele Israel; men endog ham forførte de fremmede kvinner til synd.

 

Det var ikke rent få koner og medhustruer han hadde.

1 Kongebok 11. 1. Men kong Salomo elsket mange fremmede kvinner foruten Faraos datter, moabittiske, ammonittiske, edomittiske, sidoniske, hetittiske, 2 kvinner av de hedningefolk om hvilke Herren hadde sagt til Israels barn: I skal ikke gi eder i lag med dem, og de ikke med eder; ellers kommer de visselig til å vende eders hjerte til sine guder. Til dem holdt Salomo sig og elsket dem. / 3 Han hadde syv hundre hustruer av fyrstelig rang og tre hundre medhustruer; disse hans hustruer bøide hans sinn.  4 Og da Salomo blev gammel, vendte hustruene hans hjerte til andre guder, og hans hjerte var ikke helt med Herren hans Gud, således som hans far Davids hjerte hadde vært.  5 Og Salomo fulgte Astarte, sidoniernes guddom, og Milkom, ammonittenes vederstyggelighet.  6 Og Salomo gjorde hvad ondt var i Herrens øine, og fulgte ikke trolig efter Herren, således som hans far David hadde gjort.  7 På den tid bygget Salomo en offerhaug for Kamos, Moabs vederstyggelighet, på det fjell som ligger midt imot Jerusalem, og for Molok, Ammons barns vederstyggelighet.  8 Og det samme gjorde han for alle sine fremmede hustruer, som brente røkelse og ofret til sine guder.  9 Da blev Herren vred på Salomo fordi han hadde vendt sitt hjerte bort fra Herren, Israels Gud, som hadde åpenbaret sig for ham to ganger 10 og uttrykkelig forbudt ham å følge andre guder; men han hadde ikke holdt sig efter Herrens bud. 11 Da sa Herren til Salomo: Siden dette er kommet dig i sinne, og du ikke har holdt min pakt og mine lover, som jeg har gitt dig, så vil jeg rive riket fra dig og gi det til din tjener. 12 Men for din far Davids skyld vil jeg ikke gjøre det i din tid - fra din sønn vil jeg rive riket. 13 Dog vil jeg ikke rive hele riket fra ham; en stamme vil jeg gi din sønn for min tjener Davids skyld og for Jerusalems skyld, som jeg har utvalgt.

 

Ta deg tid til å lese dette og gjerne mer omfattende.

For her taler Guds ord så sterkt, at mine utlegninger og kommentarer.

De blir nesten overflødige. Da ordet – Guds ord – taler så sterkt til oss.

Men noen ting vil jeg si. Det er at før Salomo falt, så brøt han Guds ords veiledning og påbud.

Skriften er klar på at han bl.a ikke skulle ha mange hustruer.

Kongen hadde mange, ja. Jeg vil si ikke bare mange, men det ekstreme.

Vi leser i skrifte følgende:

«Han hadde syv hundre hustruer av fyrstelig rang og tre hundre medhustruer.»

 

Fallet til Salomo er veldig interessant, da det har mye å lære oss alle!

 

Det første vi kan lære av dette, er hvis vi bryter Guds ord og Jesu bud. Så vil alltid konsekvensene bli store.

Det var slik Slagen (Satan) forledet Adam og Eva i Edens hage. Gud hadde sagt klart at de kunne spise av alle trær, bortsett fra et. Det var livets tre.

Hva gjorde de?

De fulgte ikke hva Gud hadde sagt, og konsekvensene ble dramatiske.

Slik også i Salomo sitt liv. Han kunne få lov som Konge ha flere koner, men ikke mange. Han kunne ha en del hester, men ikke enorme mengder som han innførte til landet.

1 Kongebok 10. 28 Sine hester lot Salomo innføre fra Egypten; en del kjøbmenn som kongen sendte avsted, hentet fra tid til annen en flokk for en fastsatt pris.

 

Her var det en mann som hadde en samvittighet som var satt ut av funksjon og derfor ikke korrigerte og veiledet han lengre.

Slik med oss også, vi kan tillatte oss så mye når vi gjør som Salomo. Tar ikke Guds ord nøye. Dette er en enkel lærdom, burde det være.

Men med katastrofale følger når vi ikke følger dette.

Guds ord sier at vi ikke skal gi etter for vårt kjød og denne verdens levemåte på noe hold.

1 Joh.b. 2. 15 Elsk ikke verden eller noe som er av verden. For den som elsker det som er av denne verden, kan ikke ha vår Fars kjærlighet i seg.

16 For alt som er av verden — kjøttets begjær og øyets begjær, og oppblåst stolthet over egne midler, er ikke av vår Far, men av verden.

17 Det som er av verden, skal bli tatt bort sammen med dets begjær. Men den som gjør Guds vilje, skal bestå i tider.

 

Her leser vi at kjødet og denne verdens lyster. Det indre begjæret vi mennesker har. Begynne å gi etter for dette som Salomo gjorde, det vil få store negative konsekvenser.

Men gir vi ikke etter for det, men følger Guds ord og Guds vilje. Vil det alltid få enorme positive og gode ringvirkninger og konsekvenser!

 

Sluttkommentar:

Nå har vi gått igjennom en del ting i tre store Kongers liv. De tre første kongene i Israels historie.

Det er sannelig mye å lære og hente her.

Det er som vi blir satt på valg hvilket liv og tjeneste vi ønsker å ha.

Fallgruppene er mange. Men mulighetene er også mange og enorme for de som vil følge Jesus og Guds ord og bud.

Tror det er godt for enhver å lese igjennom Samuelsbøkene, Kongebøkene og Krønikerbøkene for å få et innblikk.

Hvordan møte livet og være i tjeneste for Gud, og evne å takle det og seire!

Jeg har her i tre artikler belyst en del av dette. Som vil være til hjelp for mange, slik det har vært for meg!

https://blog.janchristensen.net/2013/12/nr-728-israel-er-guds-folk-i-fortid.html

 

Ingen kommentarer: