onsdag 16. august 2023

Nr. 3254: Hvorfor er ingen lengre istand, og villig til å forkynne hele Guds råd til frelse?

 Nr. 3254:

Hvorfor er ingen lengre istand, og villig til å forkynne hele Guds råd til frelse?

 

I dagens forkynnelse er det blitt slik at kristenhetene ønsker kun «refs» av verdens mennesker. Men en selv som troende, skal ikke høre noe som helst.

Skriften sier motsatt, at dommen begynner med Guds hus, ikke verden.

Dagens ikke troende mennesker lever og vandrer i mørke, det gjør dessverre troende også som kan akseptere forkynnere som er helt åpenbart falske profeter som bl.a. Jan Hanvold.

http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=jan-hanvold-en-falsk-profet

 


https://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=guds-raad-til-frelse

https://blog.janchristensen.net/2023/08/nr-3248-det-er-foruroligende-at.html

https://blog.janchristensen.net/2017/03/nr-1871-ma-en-vre-en-kameleon-eller.html

https://blog.janchristensen.net/2017/02/nr-1858-norsk-kristenhet-har-egentlig.html

https://blog.janchristensen.net/2015/02/nr-1041-de-fleste-kristne-ledere-er.html

https://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-171-forkynnelse-av-hele-guds-rad-til.html

 

Hva er evangelisk og sunn kristendom og forkynnelse?

Ser enkelte langer ut imot denne på mange måter ekstreme utviklingen her i denne verden der en snart ikke bare tror på to kjønn.

Men flere, og samlivsformenene er veldig sprikende.

Dette er for all del ikke ubibelsk å forkynne imot.

Skriften sier følgende:

Efes. 5. 11 Bli ikke en del av mørkets ufruktbare gjerninger, men heller avslør dem.

 

Men allikevel, dette er for oss Jesus-troende er underordnet anliggende

 

Derimot er hva som skjer og foregår blant oss troende, av største og viktigste prioritet.

Skriften sier:

1 Kor. 5. Jeg skrev i skrivet til dere at dere ikke skal holde dere sammen med horkarer.

10 Men da mente jeg slett ikke horkarer av denne verden, eller griske eller pengeutpressere eller avgudsdyrkere, for da måtte dere sannelig gå ut av verden.

11 Nå skriver jeg at dere ikke skal holde dere sammen med, hvis det er noen som omtaler seg som brødre, noen som er horkarer, griske, avgudsdyrkere, spottere, drukkenbolter eller pengeutpressere. Dere skal ikke ete sammen med dem.

12 Hva har vi med å dømme dem som er utenfor? Men vi skal dømme dem som er innenfor.

13 Og den som er utenfor, skal Gud dømme. ‘Driv denne onde bort fra dere!’  5 Mos 17,7 ,  5 Mos 19,19 ,  5 Mos 19,21 ,  5 Mos 22,21 ,  5 Mos 22,24 ,  5 Mos 24,7 

 

Her sier skriften følgende:

«Hva har vi med å dømme dem som er utenfor? Men vi skal dømme dem som er innenfor. Og den som er utenfor, skal Gud dømme. ‘Driv denne onde bort fra dere!’»

 

Skille går mellom de som er Jesus-troende, og de som er det ikke!!!!

 

Dypest sett, så har vi ikke noe med de ikke troende. De er formørket i sitt sinn sier skriften.

De er også døde i sine synder og overtredelser. Det er uten håp og Gud i denne verden.

Menneskene uten Jesus – uansett moralsk liv – er totalt overlatt til Satan og denne verdens Gud. Som styrer de rett imot mørke, dom, død og fortapelse.

 

Vi som troende, er Lysets Barn. Tilhører ikke lengre oss selv, men Gud

 

Da blir det viktige for meg. Hvorfor forkynner en kun «ubehagelige» sannheter til de ikke troende? Alt som går på oss troende, det være seg helliggjørelse, gjengifte, kvinnelige eldste etc.

Alt er og blir utelatt i dagens forkynnelse. Det er som det ikke er en del av Guds ord lengre, og langt mindre viktig og rett å forkynne.

Det som skjer med oss som forkynnere dette, og vektlegger dette.

Vi blir boikottet og holdt utenfor av de som selv ikke forkynner og vektlegger dette.

På mange måter kan en si at dagens menigheter er «kuppet» av de som er faktisk ulver i fåreklær.

Og som har en annen lære, de som skriften advarer imot!

Ap.gj. 20. 28 Ta derfor godt vare på dere selv og den flokken som dere ved Den hellige ånd er satt som tilsynsmenn over, og vær gjetere for den Herrens menighet som han selv har frikjøpt med sitt eget blod.

29 For dette vet jeg: Etter min bortgang skal det komme glupske ulver iblant dere som ikke kommer til å spare flokken.

30 Også blant deres egne skal det stå frem menn som taler forvrengt for å få disipler til å følge seg selv.

31 Så vær på vakt! Husk at i tre år sluttet jeg ikke å advare dere, alle som én, dag og natt, med tårer.

32 Nå overlater jeg dere Guds ords nåde, det som gir kraft til oppbyggelse så dere får del i arven blant alle hans hellige.

 

Rom. 16. 17 Nå formaner jeg dere, brødre, om å være på vakt mot slike som skaper splittelse blant dere og legger snublesteiner i veien for den forkynnelsen dere er opplært i. Avvis dem!

18 Slike som dem slaver ikke for Herren Jesus Kristus, men for sitt eget magemål. Med glatt tale og smiger forfører de den troskyldiges hjerte.

19 Men deres lydighet går det gjetord om over alt, og derfor gleder jeg meg på deres vegne over det! For jeg vil at dere skal være smarte i godhet og naive i ondskap

20 Fredens Gud skal knuse Satan under sine føtter i hast. Vår Herre Jesu Kristi nåde være med dere! Amen.

 

Her er det hyrdene som har sviktet aller mest!

 

Det er noe som Jesus taler om til Peter som er viktig i denne sammenhengen.

Vi leser i fra skriften følgende:

 

Joh.e. 21.  15 Etter at de hadde spist, sa Jesus til Simon Peter: “Simon, Jonas sønn, elsker du meg mer enn de andre?” Han svarte: “Ja, Herre, du vet at jeg elsker deg.” Han sa: “Fø mine lam.”

16 Igjen spurte Jesus for andre gang: “Simon, Jonas sønn, elsker du meg?” Han svarte: “Ja, Herre, du vet at jeg elsker deg.” Jesus sa: “Gjet mine sauer.”

17 For tredje gang spurte han: “Simon, Jonas sønn, elsker du meg?” Det såret Peter at Jesus spurte for tredje gang om han elsket ham. Han svarte: “Herre, du vet alt. Du vet at jeg elsker deg!” Jesus sa: “Fø mine sauer.

 

Her ser vi Peter oppgave som Hyrde for Guds menighet. Han skulle ikke bare fø dem, men også gjete dem. Det vi si, passe på dem.

Hva skal han passe på den for? Farer, utfordringer og hindringer slik at de kan komme frem til de gode plassene for å beite.

Hva gjør dagens Hyrder i Guds menighet?

De vokter i hvert fall ikke sauene, da en lar alle slags lærdomsvær får innpass.

Og ikke minst, de falske apostler får fritt spillerom. Mens de som advarer imot disse, faktisk blir utestengt og boikottet.

Vi leser om menigheten i Efesus følgende:

 

Joh. Åpenb. 2. Jeg har sett dine gjerninger, ditt strev og din utholdenhet, og jeg vet at du ikke kan tåle det som er ondt. Og du har prøvd dem som utgir seg for å være apostler og funnet ut at de er løgnere.

 

I dagens kristenhet, ikke minst i den vestlige verden florer det med «apostler» og «profeter.» Jesus selv advarte imot disse som falske og forførende, ikke alle. Men alt for mange av dem er det. Hør hva Jesus selv sa.

 

Matt. 24. 23 Hvis noen da sier: ‘Se — der er Kristus,’ eller: ‘Der er han,’ så ikke tro det.

24 For det skal stå frem falske kristuser og falske profeter som skal utføre slike tegn og under at de kunne villede selv de utvalgte, om det hadde vært mulig.

25 Se — jeg har fortalt dere dette på forhånd.

 

Jeg vil påstå at menigheten i dag er sunket så dypt, at de heller velger seg en falks profet på talerstolen enn den ekte!

 

Skal prøve å nyansere og tale rett her. Da jeg ikke vil opptre som en skuffet og sur forkynner. Men det er en kjennsgjerning, at hvis en kommer og forkynner «kjærlighet». Den falske form for kjærlighet som er så utbredt i dag.

Så glir en inn overalt. Men forkynner enn «sannheten tro i kjærlighet.»

Så sliter en noe veldig.

Her er eksemplene mange, men jeg vil sitere skriften først.

 

2 Kor. 11. Men jeg er redd for at dere muligens, slik Eva lot seg forføre av slangens list, i deres sinn vil avvike fra deres renhet i Kristus.

For når noen kommer til dere og forkynner en annen Jesus enn han som vi forkynte, eller dere får en annen ånd enn den dere har fått, eller noen forkynner et annerledes budskap, godtar dere det og kan så godt leve med det.

13 Slike som dem er falske apostler! De er falske arbeidere som har kledd seg om som Kristi apostler.

14 Og det er ingenting å undre seg over, for Satan selv kler seg om som en lysets budbringer.

15 Derfor er det ikke noe spesielt at hans hjelpere kler seg om som rettferdighetens tjenere. Deres avslutning skal stå i samsvar med deres gjerninger.

 

Det er underlig hva jeg har erfart de siste årene!

 

Jeg er alt annet enn ekstrem og kverulerende. Men ønsker å være bibeltro og følge Guds ord som det står skrevet.

Dessverre er det blitt slik, at hvis en det gjør. Blir en nærmest nedsablet av andre troende. Beskyldt for alt mellom himmel og jord.

Av andre får en høre så mye ondt, stygt, løgner og typisk hersketeknikker.

Der at jeg er dømmende, lovisk, er ikke bedre selv, fei for egen dør, se på fruktene og drøssevis av andre påstander.

Jeg gjør kun en ting, holder frem Guds ord. Ikke minst, slik jeg ser det og oppfatter Ordet!

 

Dette blir faktisk ikke tålt i dag, som skriften også sier det

 

2 Tim. 4. Nå vitner jeg fremfor Gud, og ved Herren Jesus Kristus som skal dømme levende og døde etter at han har synliggjort sitt rike:

Forkynn ordet om det passer eller ikke! Overbevis, irettesett og forman med all tålmodighet og lærdom.

For den tiden skal komme da de ikke skal holde ut en uforfalsket lære, men etter eget ønske skal de samle seg opp lærere etter det som kiler dem i øret.

De skal vende sine ører bort fra sannheten og vende seg til myter.

Men vær du nøktern i alt! — Hold ut i trengsler, gjør en forkynners arbeid og fullfør din tjeneste

 

Motsetningen i dag er egentlig enorme innad i menigheten. På mange måter er ting snudd på hoder i forholdt til de første kristne. Der ble de falske apostler og profeter holdt utenfor menigheten.

I dag blir faktisk de som advarer og ser i Ånden hva som foregår, holdt utenfor.

De er for radikalt, driver med personangrep og alt mulig blir en beskyldt for at hvis en advarer!

Frafallet er ikke noe som kommer i menigheten, det er der. Det er kommet og vi kan faktisk ikke forvente heller legedom. Da vi leser i Johannes Åpenbaring 17 og 18. At faktisk Babylon den store skjøgen og hennes mange skjøgedøtre vil bli dømt og holdt ansvarlig for den uretten som de har vært med på!

 

Sluttkommentar:

 

2 Mosebok 12. Herren sa til Moses og Aron i Egypt:  2 Denne måneden skal være nyttårsmåneden deres. Den skal være den første måneden i året.  3 Si til hele Israels menighet: På den tiende dagen i denne måneden skal hver husfar ta et lam, ett til hver husstand.  4 Men hvis husstanden er for liten til å spise opp et lam, skal husfaren og den nærmeste naboen ta ett sammen, alt etter hvor mange de er. Dere skal ikke regne flere på hvert lam enn at alle blir mette.  5 Lammet må være et årsgammelt værlam uten feil. Dere kan ta enten et lam eller et kje.  6 Dere skal ta vare på det til den fjortende dagen i denne måneden. Og i skumringen skal hele forsamlingen av Israels menighet slakte det.  7 Så skal de ta noe av blodet og stryke det på de to dørstolpene og på bjelken over døren i de husene hvor de spiser det.  8 Kjøttet skal de spise samme natt. Det skal være stekt over ilden, og de skal spise det med usyret brød og bitre urter.  9 Dere må ikke spise det rått eller kokt i vann. Nei, det skal være stekt over ilden med hode, føtter og innvoller. 10 Dere må ikke la noe bli igjen til morgenen etter. Er det noe igjen om morgenen, skal dere brenne det opp.

 

Legg merke at de skulle spise opp hele Lammet, ikke noe skulle være tilbake. Hvis det var noe igjen, skulle det brennes.

Hvordan er det med menigheten i dag? Spiser vi hele Lammet? Eller kun de vi liker og resten går til spille?

Det ser ut for meg at stort sett så spiser en kun deler av Lammet. Og det som en ikke liker og ikke ønsker, skjærer enn bort.

Det er alarmerende hvordan det er blitt!

 

Her er noen artikler der jeg tar opp emner som i det store og hele ikke blir tålt og forkynt/undervist om på rette måten.

 

Treenighetslæren:

https://blog.janchristensen.net/2023/07/nr-3250-treenighetslren-der-en-mener-at.html

 

Kvinnelig eldste:

https://blog.janchristensen.net/2022/09/nr-3053-tillate-og-ha-kvinnelig-eldste.html

 

Gjengifte blant troende:

https://blog.janchristensen.net/2022/09/nr-3052-gjengiftede-forkynnere-er-den.html

 

 

 

 

 

2 kommentarer:

Birgir Hermansen sa...

Er du rette mann til å sette spørsmål ved forkynnelse, du som SELV forkynner et selvoppfunnet evangelium?

Jan Kåre Christensen sa...

Ja, jeg lever som jeg preker.