Nr. 3053:
Tillate og ha kvinnelig eldste og Pastorer er et markant tegn på frafall i den kristne nytestamentlige menighet!
Apostelen Paulus tillot ikke kvinnelige eldste og hyrder, det er den bibelske modellen. Som er gyldig for menigheten for alltid.
Apostelen Paulus underviser og utaler seg om hva som er tillatt og ikke tillatt i menigheten.
1 Tim. 2. 11 En kvinne skal lære i stillhet og i full underdanighet.
12 Jeg tillater ikke en kvinne å undervise, og heller ikke å ha autoritet over en mann. Hun skal være stille.
13 For Adam var den første. Deretter formet han Eva.
14 Adam ble ikke forført, men kvinnen ble forført. Det var hun som forbrøt seg.
15 Men hun blir reddet gjennom barnefødselen* hvis hun holder ut i tro, i kjærlighet og i renhet, og viser nøkternhet.
Det er forskjell på mann og kvinne.
Dette er noe i fra artikler vi har hatt her på den Himmelske blogg.
Her kommer noe.
https://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-98-kvinnelige-pastorer-og-eldste.html
Konklusjon: Når kvinner går inn i en eldste eller Pastor
tjeneste går hun inn i en stilling og tjeneste hun ikke rettmessig har lov og
rett til å ha og Guds dom og mangel på Guds velsignelse vil fylle med. For de
som er lydig mot ordet og skriften vil det følge velsignelse og alt godt fra
himmelen med.
2. Krøn. 26. Og alt Judas folk tok og gjorde Ussias, som da var seksten år
gammel, til konge i hans far Amasjas sted.
2 Han gjorde Elot til en fast by og vant det tilbake for Juda, efterat kongen
hadde lagt sig til hvile hos sine fedre.
3 Ussias var seksten år gammel da han blev konge, og regjerte to og femti år i
Jerusalem; hans mor hette Jekilja og var fra Jerusalem.
4 Han gjorde hvad rett var i Herrens øine, aldeles som hans far Amasja hadde
gjort.
5 Og han søkte Gud så lenge Sakarja levde, han som skjønte sig på Guds syner;
og så lenge han søkte Herren, lot Gud det gå ham vel.
6 Han drog ut og stred mot filistrene og rev ned bymurene i Gat og Jabne og
Asdod; og han bygget byer ved Asdod og på andre steder i filistrenes land.
7 Gud hjalp ham mot filistrene og mot de arabere som bodde i Gur-Ba'al, og mot
me'unittene.
8 Og ammonittene kom med gaver til Ussias, og hans navn nådde like til Egypten;
for han blev overmåte mektig.
9 Ussias bygget tårn i Jerusalem ved Hjørneporten og ved Dalporten og ved
Vinkelen* og gjorde således disse steder faste og sterke.
* NEH 3, 19. 24.
10 Han bygget også tårn i ørkenen og hugg ut mange brønner; for han hadde stor
buskap både i lavlandet og på høisletten, og han hadde jordbrukere og
vingårdsmenn på fjellene og i havene; for jordbruket lå ham på hjerte.
11 Ussias hadde en krigsdyktig hær, som drog ut i strid i flokker, mønstret og
tellet av statsskriveren Je'uel og tilsynsmannen Ma'aseja, under ledelse av
Hananja, en av kongens høvdinger.
12 To tusen og seks hundre var det fulle tall på de djerve stridsmenn som var
familiehoder,
13 og under dem stod en krigshær på tre hundre og syv tusen og fem hundre mann,
som gjorde krigstjeneste med kraft og mot og hjalp kongen mot fienden.
14 Hele denne hær forsynte Ussias med skjold og spyd og hjelmer og brynjer og
buer og slyngestener.
15 I Jerusalem lot han gjøre kunstig innrettede krigsmaskiner, som skulde
stilles op på tårnene og murhjørnene til å skyte ut piler og store stener. Og
hans navn nådde vidt omkring; for han blev hjulpet på underfull måte, så han
fikk stor makt.
16 Men da han var blitt mektig, blev han overmodig i sitt hjerte, så han
forsyndet sig; han var ulydig mot Herren sin Gud og gikk inn i Herrens
helligdom for å brenne røkelse på røkoffer-alteret.
17 Men presten Asarja gikk inn efter ham og med ham åtti av Herrens prester,
modige menn.
18 De trådte op mot kong Ussias og sa til ham: Det tilkommer ikke dig, Ussias,
å brenne røkelse for Herren, men bare prestene, Arons sønner, de som er vidd
til det. Gå ut av helligdommen! For du har vært ulydig, og det blir dig ikke
til ære for Gud Herren.
19 Da blev Ussias vred. Han holdt et røkelsekar i hånden og vilde nettop til å
brenne røkelse; men da hans vrede brøt løs mot prestene, slo spedalskheten ut i
hans panne, som han stod der foran prestene i Herrens hus ved røkoffer-alteret.
20 Og da ypperstepresten Asarja og alle prestene vendte sig mot ham, så de at
han var spedalsk på pannen. Da drev de ham i hast bort derfra; og selv skyndte
han sig også å komme ut, for Herren hadde slått ham.
21 Siden var kong Ussias spedalsk like til sin dødsdag, og han bodde i et hus
for sig selv som spedalsk, for han var utelukket fra Herrens hus. Hans sønn
Jotam forestod kongens hus og dømte landets folk.
22 Hvad som ellers er å fortelle om Ussias, både i hans første og i hans senere
dager, har profeten Esaias, Amos' sønn*, skrevet op.
* JES 1, 1.
23 Og Ussias la sig til hvile hos sine fedre, og de begravde ham hos hans fedre
på den begravelsesplass som tilhørte kongene; for de sa: Han er spedalsk. Og
hans sønn Jotam blev konge i hans sted.
Hvar Kong Ussias skikket for oppgaven og kalt for oppgaven? Det dreier seg om
lydighet fremfor å skikket. Gud tar seg av å bli istand gjort når vi er lydige.
Vi må ikke stole på vår forstand og hva andre mennesker mener. Men alene på
Guds ord, der finner vi rettesnor for tro og lære!
Her er en annen artikkel, og noe utdrag der ifra.
https://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-227-tillate-kvinnelige-pastorer-og.html
For meg har avdøde Toralf Gilbrandt vært et forbilde, han gav ut en bok jeg vil anbefale.
"Her er ikke mann og kvinne-"
For min del, så har jeg ikke funnet et eneste skriftsted som
forsvarer, oppmuntrer eller anerkjenner kvinnelige eldste eller Pastorer. Jeg
har lest gjennom det nye testamente utallige ganger men ikke funnet et eneste
skriftsted eller bibelord som forsvarer eller oppmuntrer til en slik praksis,
ikke et eneste skriftsted eller avsnitt!
Guds ord sier, "En kvinne bør lære seg i ro og full underkastelse. Jeg
tillater ikke en kvinne å undervise eller å ha myndighet over en mann, hun må
være stille "(1 Timoteus 2:11-12). I menigheten så tildeler Gud ulike
roller for menn og kvinner. Dette er et resultat av hvordan menneskeheten ble
opprettet og på hvilken måte synden kom inn i verden (1 Timoteus 2:13-14). Gud,
gjennom apostelen Paulus, begrenser kvinner fra tjenestegjøring i rollene som
undervisning og/eller å ha åndelig autoritet over menn. Dette utelukker kvinner
fra å tjene som pastorer og eldste, som definitivt inkluderer forkynnelse til
undervisning og det å ha åndelig autoritet over menn. Og andre tjenester som
diakoner etc.
Her finnes det mange innvendinger. En vanlig reaksjon er at Paulus begrenser
kvinner fra undervisning, fordi de i det første århundre normalt var
uutdannede. Imidlertid nevner 1 Timoteus 2:11-14 ingensteds noe om den
pedagogiske status. Hvis utdanning var en kvalifisering for tjeneste så ville
de fleste av Jesu disipler ikke vært kvalifisert. En annen vanlig innvending er
at Paulus bare begrenset kvinnene i Efesus fra undervisning (1 Timoteus ble
skrevet til Timoteus, som var pastor i menigheten i Efesos). Byen Efesos var
kjent for sitt tempel for Artemis; en falsk gresk/romersk gudinne. Vi finner
heller ingen grunner for restriksjoner her.
En tredje vanlig innvending er at Paulus bare henviser til ektemenn og
hustruer; ikke menn og kvinner generelt. De greske ordene i teksten kan
referere til ektemenn og koner, men henviser den grunnleggende betydningen av
ordene til menn og kvinner. Videre er de samme greske ordene som brukes i vers
8-10. Er bare ektemenn til å løfte opp hellige hender i bønn, uten sinne og
bestride (vers 8)? Er koner kun til for å kle seg sømmelig, ha gode gjerninger
og tilbe Gud (vers 9-10)? Selvfølgelig ikke. Versene 8-10 refererer tydelig til
alle menn og kvinner; ikke bare ektemenn og koner. Det er ingenting i den sammenheng
som tilsier en bytter til ektemenn og koner i vers 11-14. Det som gjelder for
menn gjelder så godt som like mye for kvinner når det gjelder ansvarsforholdet
innfor Gud. Men oppgavene som Gud har tildelt menn og kvinner er forskjellig.
Enda en hyppig innvending mot denne tolkningen av kvinner i tjeneste er i
forhold til kvinner som hadde lederskapposisjoner i Bibelen, spesielt Miriam,
Deborah og Hulda i Det gamle testamente. Denne innvendingen unnlater å merke
seg noen viktige faktorer. Først var Deborah den eneste kvinnelige dommeren
blant 13 mannlige dommere. Hulda var den eneste kvinnelige profeten blant
dusinvis av mannlige profeter nevnt i Bibelen. Miriams eneste tilknytning til
lederskap ble søsteren til Moses og Aron. De to mest fremtredende kvinner i
Kongebøkene var Atalja og Jesabel – noe som knapt er eksempler på gudfryktig og
kvinnelig lederskap. De fleste eksemplene vi har tatt opp her er fra pastorale
brevene (1. og 2. Tim og Titus brev).
I Apg 18, er Priskilla og Akvilas presenteres som trofaste tjenere for Kristus.
Priskilla navn er nevnt først, kanskje noe som indikerer at hun var mer
"fremtredende" i tjeneste enn ektemannen. Imidlertid er Priskilla
ingen plasser beskrevet som en som deltar i en aktivitet som er i motsetning
til 1 Timoteus 2:11-14. hvor Priskilla og Akvilas faktisk brakte Apollos inn i
hjemmet deres og de begge disipler gjorde ham, forklarer Guds Ord til ham mer
nøyaktig (Apg 18:26).
I Romerne 16:1, selv om Føbe regnes som en "diakonale" i stedet for
en "tjener" som ikke indikerer at Føbe var en lærer i menigheten.
"I stand til å lære" er gitt som en kvalifisering for eldre, men ikke
diakoner (1 Tim 3:1-13, Titus 1:6-9). Eldste / biskoper / diakoner er beskrevet
som "én kvinnes mann", "en mann hvis barna tror," og
"menn verdig respekt." Klart indikasjonen er at disse
kvalifikasjonene refererer til menn. I tillegg, i 1 Timoteus 3:1-13 og Titus
1:6-9, er maskuline pronomen brukes utelukkende til å referere til eldste og
Pastorer.
Strukturen av 1. Tim 2:11-14 gjør derfor grunnen klinkende klar. Vers 13
begynner med "for" og gir "årsak" i Paulus 'utsagn i vers
11-12. Hvorfor skal ikke kvinner kunne lære menn eller ha autoritet over menn?
Fordi "Adam ble skapt først, deretter Eva. Og Adam var ikke den eneste som
ble bedratt, det var kvinnen som ble forført. "Gud skapte Adam først og
deretter Eva til å være som en "hjelper" for Adam. Denne rekkefølgen
av skaperverket har en universell betydning i familien (Ef 5:22-33) og
menigheten. Det faktum at Eva ble forført er også oppgitt som en grunn for at
kvinner ikke skal tjene som Pastorer eller å ha åndelig autoritet over menn.
Mange deler av tjenestefordelingen i den lokale menigheten er avhengig av
kvinner. Kvinner i menigheten er ikke begrenset fra offentlige bønner eller fra
å profetere (1 Kor 11:5), bare fra å ha åndelig undervisning og autoritet over
menn. Bibelen begrenser ikke noe sted kvinner fra utøvelse av gaver fra den
hellige Ånd (1 Kor 12). Kvinner er minst like mye som menn kalt til å tjene
andre; å demonstrere Åndens frukt (Gal. 5:22-23) og å forkynne evangeliet til
de fortapte (Matt 28:18-20; Apg 1: 8, 1 Peter 3:15). Hun kan være Evangelist og
Profet, men ikke Apostel, eldste eller Pastor. Hun kan undervise, men da under
tilsyn av en mann eller menigheten. Hun må også være tildekket på hodet.
Gud har ordnet det slik at bare menn skal tjenestegjøre i stillinger som har
med åndelig undervisning og autoritet i menigheten å gjøre. Dette er ikke fordi
mennene nødvendigvis er bedre lærere, eller fordi kvinner er mindreverdige
eller mindre intelligente (noe som definitivt ikke er tilfelle). Det er rett og
slett slik Gud har utformet menigheten for å fungere. Menn er å sette som et
eksempel i åndelig lederskap sine liv og gjennom deres ord. Kvinner tar derfor
en mindre autoritativ rolle. Kvinner oppfordres til å undervise andre kvinner
(Titus 2:3-5). Bibelen begrenser heller ikke kvinner fra å undervise barn. Den
eneste aktiviteten kvinner er begrenset fra er undervisningen av menn eller det
å ha åndelig autoritet over dem. Dette ville på en logisk måte utelukke kvinner
fra å fungere som pastorer/predikanter. Det gjør ikke kvinner mindre viktige,
på noen måte, men gir dem en mulighet til å fokusere mer på de viktige tingene
som Gud har planlagt for kvinnene.
Jeg har hørt de underligste argumenter for at det skal være kvinnelige eldste
og Pastorer. Men alt kan en få til ved å misbruke Guds ord og “forklare” hva
grunnteksten sier etc. Men skriften er såpass klar her, at jeg har veldig
vanskelig for å få det til å stemme med noe annet. Paulus går tilbake til selve
skapelsen og syndefallet og forklarer at kvinnen er annerledes enn mannen enn
om hun i Kristus er like dyrebar og like høyt elsket. Frelsen er like mye for
begge kjønn og vår stilling i Kristus er akkurat lik, men i menigheten og
familien er vi satt til å utfylle, supplere og berike hverandre da vi er også
ulike fra naturens og skapelsens side. Min erfaring er at dette er også et
tros- og strids spørsmål da det er veldig vanskelig å la to syn leve ved siden
av hverandre her.
Den alvorlige siden
Satan ville bli Gud lik og gjøre rangen stridig. Det er den alvorlige biten med
å innsette og akseptere kvinnelige Pastorer og eldste. Det er å fremtrede på
samme måten som Satan gjorde før han ble Satan, Guds motstander. Og det er
samme Ånd som står bak dette som andre bevegelser, som homobevegelsen etc.
Derfor vil jeg på det sterkeste advare imot kvinnelige eldste og Pastorer og på
ingen måte ta lett på det. Når en tillater dette uvesenet, som det er, så åpner
en opp for demonisk aktivitet som er forførende ånder og det er en “ny” lære
som er Satanisk. Dette høres veldig dømmende ut for mange, men allikevel er det
en kjensgjerning at det er slik Satan operer, gjennom å sette Guds ord og Guds
bud til side for at en annet skal virke og bli satt istedenfor. Det er et
åndsbytte å tillate Satan å operere slik! Derfor sier skriften så klart og
advarer oss alle mot dette på det sterkeste og til vår fordel, la være å
praktisere noe annet enn det Guds ord forordner.
1. Joh. b. 5. 18 Vi vet at hver den som er født av Gud, synder ikke; men den
som er født av Gud, tar sig i vare, og den onde rører ham ikke.
Vi i Smyrna Oslo innsetter aldri kvinner til å være eldste eller Pastorer,
dette er embeter eller posisjoner kun forbeholdt mannen!
Hvorfor kvinnelige eldste og Pastorer i dag?
Vi har nå gått igjennom såpass mye og vi kan på ingen måte fine bibelsk belegg
for å innsette kvinnelige eldste eller Pastorer. Men hvorfor gjør en det? Ja,
det kan en selvfølgelig ikke gi et fullgodt svar på, men noe kan vi vite da det
er demoniske krefter som egentlig og dypest sett står bak dette.
Vi har en annen tvilling som er demonisk aktivitet, det er homoseksualitet som
også er demonisk aktivitet og som Guds ord sier skulle komme frem nå i
endetiden. Det har alltid vært homoseksuelle, men aldri siden Sodoma og
Gomarras dager at de står frem og får full aksept og får alle rettigheter som
de krever og som alle andre har. I Norge ble det å være homofil sett på å være
kriminelt helt inntil 1972.
Hvorfor går en slik imot Guds ord og Guds ordninger?
Satan ville i tidenes morgen bli Gud lik, og gjøre rangen stridig. Men da ble
han utstøtt av Gud Fader og han som var Lysengelen ble Satan, bakgrunn for
dette var hovmodighet og arroganse. Det er det som ligger bak all vranglære og
det er det mye av. For å nevne noe; at Gud skal pine mennesker i all evighet,
dåp i tre titler, tro på en triade Gud, kvinnelege eldste og Pastorer,
barnedåp, at Jesus døde åndelig, at Jesus er også Faderen, at kristne må holde
sabbaten og m.m.
Hvorfor kan ikke kvinner være eldste eller Pastorer? Det er av flere grunner.
Skal korte nevne noen og et punkt er allerede nevnt.
1.) Fordi Guds ord sier det så klart. 1. Tim. 2. 12 men jeg tillater ikke en
kvinne å være lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet.
Paulus tillater ikke kvinnen å være lærer.
2.) Fordi dette har ingenting med det kulturelle og tidsbetonte, men at Eva ble
forført og ikke Adam, som en konsekvens av dette kan hun ikke være eldste,
Apostel, Hyrde, Pastor eller noen stilling eller posisjon som har direkte med
lære å gjøre. 14 og Adam blev ikke dåret, men kvinnen ble dåret og falt i
overtredelse. Men når kvinnen er lydig og følger mannen og den hun har over seg
har hun mange løfter. Blant annet en god fødsel: 15 men hun skal bli frelst
gjennom sin barnefødsel, såfremt de blir i tro og kjærlighet og helliggjørelse
med tuktighet.
3.) Kvinnen er skapt som nr. 2 og derved skal hun også være under mannen. Ikke
i Kristus og når det gjelder frelsen, men i hjem og menighet. Det vil også
gjøre henne lykkelig og tilfreds med å ikke opptre som en mann men som en
kvinne. 13 For Adam ble skapt først, derefter Eva.
Vi leser om akkurat det samme i all Paulus undervisning og hele Guds ord.
1. Kor. 11. 2 Jeg roser eder for at I kommer mig i hu i alle ting og holder
fast ved mine forskrifter, således som jeg gav eder dem. 3 Men jeg vil at I
skal vite at Kristus er enhver manns hoved, og mannen er kvinnens hoved, og Gud
er Kristi hoved.
Konklusjon:
Jeg kunne ha skrevet om dette mye mer, skal kanskje skrive om dette senere, vi
får se. Det er vel tre argumenter som de som tror på kvinnelige eldste og
Pastorer bruker? En finner som kjent ingen dekning for dette i Guds ord, men på
andre måter klarer en å få det meste til? Skal kort nevne dem, selv om vi
allerede har svart på dem direkte og indirekte i det jeg allerede har skrevet.
1.) En blander dette at det er ingen forskjell i Kristus men at det er
forskjell her på jorden i flere forhold. F. eks i hjem og menighet.
2.) Det er de som klarer å få at dette er tidsbetont, også dette med
tildekkelse og andre ting. Men Guds ord og i særdeleshet Paulus går alltid
tilbake til skapelsen, da vil selvfølgelig slike argumenter være tåpelig og
manipulerende.
3.) En mener at kvinnen ikke står tilbake i forhold til mannen. Det kan også
være sant, men mannen er allikevel den som Gud har satt til å inneha disse
embetene, noe som er kun forbeholdt mannen. Det er slik jeg ser det fra Guds
ord. At mannen er den eneste som kan være Apostel, Hyrde, eldste eller Pastor.
Ellers kan kvinnen ha alle andre tjeneste gaver. Og alle andre nådegaver og alt
annet. Vil også nevne som en kuriositet at jeg ikke liker at det er en kvinne
men en mann son\m skal lede lovsangen og sangen. Når vi leser hvordan Kong David
forordnet musikken, så var det alltid en mann som sto fremst i sangen og
lovsangen, ikke en kvinne. Det tror jeg også er til etterfølgelse, men kvinnene
kan selvfølgelig være med, men mannen skal lede. Dette står ikke direkte i Guds
ord, men jeg mener å ha Guds Ånd når jeg skriver dette!
Det er mange flere momenter å ta med, men vi får stoppe her og eventuelt komme
tilbake til mer senere! Jeg ser på det å tillate å ha kvinnelige embeter som er
forbeholdt mannen er å åpne opp for demonisk aktivitet.
1. Tim. 4. 1. Men Ånden sier med tydelige ord at i de kommende tider skal nogen
falle fra troen, idet de holder seg til forførende ånder og djevlers lærdommer
2 ved hykleri av falske lærere, som er brennemerket i sin egen samvittighet.
De som holder på slik sier skriften er falske lærer som er brennmerket i sin
egen samvittighet. Når en er brennmerket i samvittigheten er en helt i den
ondes vold, da reagerer en ikke lengre på Guds ord og kaster det bare fra seg
som noe ondt og turer fremover. Hva venter slike? Dom! De som godtar kvinnelige
Pastorer og godtar homoseksualitet er under samme dom med sine liv. De begge
går direkte imot Guds ord og lar en ordning gjelde som ikke har gyldighet for
Gud. Vi ser dette brer mer og mer om seg, som skriften har sagt at kvinnen
Jesabel skal få stor makt.
Det står om menigheten i Tyatira følgende:
Åpenb. 2. 20. Men jeg har imot deg at du tåler kvinnen Jesabel, hun som sier at
hun er en profetinne, og som lærer og forfører mine tjenere til å drive hor og
ete avgudsoffer. 24. Men dere andre i Tyatira, alle de som ikke har denne lære
og ikke kjenner Satans dybder, som de sier - til dere sier jeg: Jeg legger ikke
noen annen byrde på dere.
Vi leser om Jesabel og kjenne Satans dybder, hva menes med det? Jo det er de
som tror de vet bedre enn andre og er kommet lengre, men i virkeligheten er de
kommet bort i fra Gud og følger Satan. De holder seg ikke lenger til den sunne
og enkle, klare lære men har lagt til andre tolkninger og går dypere og dypere
ut i vrang og ubibelsk lære. Dette passer perfekt på de som innsetter og holder
fast på kvinnelige Pastorer og eldste, de kjenner i sannhet Satans dybder,
takke meg til, nei takk. Vil ikke forandre på Guds ord her, selv om verden ikke
forstår og de religiøse vil la seg bedra!
Til slutt: her hentet jeg noe fra nettet som taler om det samme:
Pinsebevegelsen har i stor grad vært en bevegelse preget av vekkelse med Ånd og
liv. Samtidig har menighetene holdt en læremessig/teologisk stø kurs, der
forkynnelsen av Guds Ord har stått sentralt. Hvilket syn har vi på bibelen i
dag? Hvordan skal bibelen tolkes i det moderne samfunnet vi lever i? Hva er
rett og hva er galt? Er det bibelens ord som er riktig eller er det samfunnets
normer som er riktige?
Vi Pinsevenner har tradisjonelt hatt et fundamentalistisk syn på bibelen. Dette
innebærer at vi ser på bibelen som 100 % Guddommelig. Hele bibelen er Guds ord
til oss. Dette betyr at dersom bibelens normer står imot det moderne samfunnets
normer, så velger vi å stå på det Guds ord sier. Det har også vært i
pinsevenners tradisjon å tolke bibelen med seg selv, ikke bruke løsrevet
sitater, men lese hva summen av Guds Ord sier. På samme tid er bibelen også 100
% menneskelig. Den er skrevet av mange slags mennesker, og de har alle satt
sitt personlige preg på det de har skrevet.
Det har derimot i de senere år skjedd en utvikling av pinsevennenes
lære/teologi, som vi vil advare imot. Det gjelder pinsevennenes gradvise
innføring av likestilling mellom mann og kvinne. Dette er et skritt i liberal
retning. Noen menigheter har innført kvinnelige eldste og pastorer. Argumenter
som ofte brukes er at det vi leser i bibelen om disse tingene er tidsbestemt,
og dermed gjelder det ikke for vår tid. Videre har det blitt hevdet at
likestillingen må innføres for at menigheten kan bli en menighet for alle. Her
er det verdt å legge merke til at de samme argumenter som brukes for å innføre
kvinnelig eldste og pastorer i pinsebevegelsen er de samme argumentene som
Kirken i Norge brukte da de, for flere år siden, innførte kvinnelige prester,
og det er også de samme argumentene som Kirken nå bruker for og legaliserer
homofilt samliv. Det er også verdt å legge merke til at disse argumentene kan
brukes til å” vri og vrenge på” nesten hva det skulle være i Guds ord.
Her må vi ta et valg. Skal vi ha bibelen som rettesnor, eller skal vi la et
moderne og verdslig samfunn bestemme hva som er rett og galt. Vil derfor med
dette formane oss alle, både brødre og søstere, til å stå fast på Ordet.
Apostlenes gjerninger 2,42 ; ”Og de holdt trolig fast ved apostlenes lære..” La
oss også i dag holde trolig fast ved apostlenes lære slik vi finner den i
bibelen.
Mange forhold i bibelen er forbilledlige. Dette gjelder blant annet skapelsen
av mann og kvinne. 1 Mos 1,27 ”Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds
bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.” Mennesket er ikke et
dyr som har utviklet seg tilfeldig fra enkle organismer, men vi er skapt i Guds
bilde og til mann og kvinne. Dette bilde må vi ikke ødelegge. En akseptering av
homofilt samliv er en del av Satans opprør mot Gud og mot Guds skapelse.
Slangen fristet Eva med disse ordene: 1 Mos 3,1 ”… Har Gud virkelig sagt: Dere
skal ikke ete av noe tre i hagen?” Den samme Slange som fristet Eva, frister i
dag flertallet av norske biskoper. Alt har sitt opphav i den samme djevelske
tanke: ”Har Gud virkelig sagt?"
Forholdet mellom mann og kvinne i ekteskapet er et bilde på forholdet mellom
Kristus og menigheten. I Efeserne 5,23-25 leser vi: ”For mannen er kvinnens
hode, likesom også Kristus er menighetens hode - han som er sitt legemes
frelser. Men likesom menigheten underordner seg under Kristus, så skal også
hustruene underordne seg under sine menn i alle ting. Dere menn: Elsk deres
hustruer, likesom også Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den,” og 1
Kor 11,3 ”Men jeg vil at dere skal vite at Kristus er enhver manns hode, og
mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode.” Underordning i bibelen er på
denne måten et prinsipp som ikke lar seg forandre av skiftende tider, men som
er en del av skapelsen og Guds frelsesplan for menneskene.
Mannens forhold til sin kone sammenlignes med det forholdet Kristus har til
menigheten. Mannen skal elske sin kone på samme måte som Kristus elsket
menigheten og gav seg selv for den. Kvinnen skal underordne seg sin mann på
samme måte som menigheten er underordnet Kristus. En innføring av moderne
likestilling i familien og i våre menigheter, vil være en forkludring av dette
fantastiske forbilde i bibelen.
Underordning er et Guddommelig prinsipp i bibelen. Dette berører ulike forhold,
som Gud Fader, Jesus, menigheten, mannen og kvinnen i ekteskapet, menighetens
eldste/forstandere/tilsynsmenn, eldre og yngre, barna i familien, herrer og
tjenere, myndigheter og øvrigheter:
•Jesus Kristus er underordnet Gud Fader. Jesus var i hele sin virketid her på
jorden underlagt sin fars vilje og autoritet. Johannes 5, 19-24, Luk 22, 42
•Menigheten er underordnet Jesus Kristus. Vi leser i Efeserne 5,23 at Kristus
er hodet for menigheten.
•Kristus er mannens hode. 1. Korinterne 11,3
•Mannen er kvinnens hode. 1. Kor 11,3 og Efeserne 5,21-23, 1. Peter 3,1-7,
Kolosenserne 3,18-19
•Kvinne skal ikke opptre som Lærer i menigheten: 1. Timoteus 2, 11-12 Apostlene
innsatte eldstebrødre i de forskjellige menighetene som de grunnla. En kvinne
ble ikke valgt som eldste, forstander, pastor eller tilsynsmann for menigheten.
Når mannen er kvinnens hode i familien, kan heller ikke kvinnen være leder for
menigheten. Krav til eldste: 1. Timoteus 3,1-7
•De yngre er underordnet de eldre. 1. Peter 5,5
•Barna i familien er underordnet sine foreldre. 2. Mos 20,12, Efeserne 6,1-3,
Kolosenserne 3,20
•Tjenere skal være lydige mot sine herrer. Titus 2, 9-10, Efeserne 6, 5-9,
Kolosenserne 3, 22-25 og 4,1
•Vi skal underordne oss myndigheter og øvrigheter. Titus 3, 1-2
En viktig side ved underordning er at i den grad vi er underordnet, har vi også
autoritet og myndighet. Vi kan bare utøve autoritet i den grad vi selv er
underlagt autoritet. Jesus hadde makt og myndighet fordi han var underlagt Gud
Fader i himmelen. Menigheten og alle kristne har makt og myndighet i den grad
de er underlagt/underordnet Jesus Kristus og hans autoritet.
Se her for relatert link:
http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-98-kvinnelige-pastorer-og-eldste.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar