Nr.
1419:
HVEM
ER EGENTLIG PASTOR?
Bilde av to
nygifte, som forteller at ekteskapspakten er ubrytelig. Den varer livet ut, kun
død opphører den.
HVEM ER EGENTLIG PASTOR?
Av Lars Christian Løchen, Oslo
Bør det være tillatt å gjengi offentlig hva Bibelen sier om synd eller er det rimelig at en person som gjør det skal bli saksøkt og få bøter og andre kostnader? Jan Åge Torp har saksøkt Jan Kåre Christensen for dette.
Når Christensen eksempelvis bruker ordet
"horkarl", bruker han det samme ordet som den norske
bibeloversetteren bruker. Ordene "horkarl" og "horebukk" er
synonyme begreper på norsk. Vi har registrert at Jan Åge Torp har bedrevet en meget
giftig kampanje mot homofile i Norge.
Han har gjort dette med den begrunnelse
at Bibelens ord må følges fordi det er Guds ord. Da er det ikke urimelig at vi
følger de samme regler når det gjelder gjengifte. Det kan ikke være slik at
bibeltroskapen skal være selektiv: Når andre betaler prisen er det OK; når jeg
må betale en pris er det ikke like interessant. Da må skriften bortforklares.
Da har man i realiteten lagd doble sett regler: ett sett regler for andre og
først og fremst de jeg ikke liker, og et annet sett regler for meg og de jeg
liker.
Ordet pastor kommer fra latin og betyr hyrde.
Ordet pastor kommer fra latin og betyr
hyrde. Mange kaller seg pastorer idag. Men er de det i bibelsk forstand? Er
pastoren til for menigheten eller er en menighet noe en "pastor"
trenger for å kunne kalle seg pastor? Mange er i realiteten selvoppnevnte
pastorer i og med at de leier lokaler og innbyr til møte. Når det er mange nok
faste besøkende, er "pastoren" blitt pastor. Menneskene som kommer
fast til møtene har de facto godtatt at den som tok initiativet er pastor. En
slik "pastor" har ofte ingen tjeners skikkelse som Jesus krever av en
hyrde. De har kun fokus på egne behov. Bibelen sier at de falske hyrder skal
bli så mye strengere dømt på dommens dag. Derfor er dette falske spillet svært
alvorlig.
Et fenomen som vi
ser i stadig større grad er pastorer og forkynnere som egentlig kommer i samme
kategori som popstjerner. Deres virksomhet er ofte meget innbringende. Det er
relevant å spørre seg hvor mange forkynnere og pastorer som hadde vært igjen
hvis de hadde blitt fratatt gevinsten av penger, makt og beundring fra
mennesker.
Det har aldri
vært meningen at menigheten skal overlates til en person og hans selvplukkete
assistenter. Vi kjenner alle til begrepet "menighetsplanting" og
enkelte omtaler menigheten som sin menighet som de selv har startet.
I 1. Tim 3,1-7 og
Titus 1, 5-9 skriver Paulus om hvilke moralske kvalifikasjoner han forventer at
de eldste skal ha. Disse kravene er meget strenge. Dette var ikke uten grunn.
En leder som levde i synd eller levde et kritikkverdig liv vanæret Guds navn og
skapte store problemer for menigheten. En leder måtte blant annet være vel
ansett av utenforstående. Dette var for at vedkommende ikke skulle bli utsatt
for spott og bringe menigheten og evangeliet i vanry. Det motsatte var ønskelig
som et viktig vitnesbyrd for å trekke mennesker til frelsen.
En menighet uten
eldstefunksjon var utenkelig for Paulus. Titus 1,5: "Jeg lot deg bli igjen
på Kreta for at du skulle bringe orden i de ting som fremdeles var ugjort. Du
skal innsette eldste i hver by, slik jeg påla deg."
Skulle man være
en god menighetsleder måtte man kunne lede sitt eget hus vel: "Dersom han
ikke klarer å lede sitt eget hus, hvordan kan han da ha omsorg for Guds
menighet?" 1. Tim 3,5.
Faren for å
herske var til stede blant de eldste. Diotrefes som omtales i 3. Joh. 9 - 11
synes å være en person som fokuserte på makt. Et ønske om å være "den
fremste" ga dårlige signaler og var ikke til gagn for menigheten (v. 10).
Johannes skriver at Diotrefes elsket å stå som nummer en og strevde etter å få
den posisjonen. Derfor opererte menighetene med anbefalelsesbrev. Et slikt brev
var nødvendig for å få en ledende posisjon. Dette var for å unngå at suspekte
mennesker tilranet seg makt i menighetene.
1. Kor 6,7:
"…dere har rettsaker mot hverandre." Etter tiden som kristne burde
tilstanden vært annerledes. Dette gjelder i særlig grad personer som er
tiltenkt en lederfunksjon.
Når NT taler om
eldste i menigheten, benyttes alltid flertallsform. Sammen kunne de lede
menigheten og "være et eksempel for hjorden" (1. Peter 5,3). De
eldste var synlige i menigheten. De var innsatt (Tim 1,5) og innviet til denne
tjenesten (Ap. gj. 14,23). Dette betød at alle med letthet kunne kontakte dem
for samtale og forbønn. De eldste var spesielt "satt til tjenesten"
(1. Tim 1,12). Tjenesten gjorde dem til tjenere og det store forbilde var
Herren selv: "…han ga avkall på sitt eget, tok på seg en tjeners
skikkelse." (Filip 2,7). Kun dette var standarden for menighetsledelsen.
Manges erfaring er at dette ikke er regelen idag. Enkelte ledere fremtrer som
konger eller herskere med nær uinnskrenket makt. Jesus sier at den største er
den som er de andres tjener. Han pålegger disiplene å vaske hverandres føtter.
Lederkonferanser er populære idag. Er det trolig at de nevnte Jesu ord står
sentralt på disse konferansene? Jeg har ikke hørt om det. Ingen andre, heller.
GJENGIFTE
Jesus opphever
den skilsmissetillatelse som Moses ga pga de "harde hjerter" (Matt 19,8).
Skilsmissebrevet oppløser ikke ekteskapsbåndet.
Men det finnes
hos Matteus et unntak fra regelen om absolutt skilsmisseforbud. Matt 5,32 og
19,9: Jesus tillater skilsmisse hvis ektefellen har drevet hor. Skilsmisse
tillates, men ikke påbys, dersom ektefellen har hatt et seksuelt forhold til en
annen enn sin ektefelle. Gjengifteforbudet er klart og entydig i Jesu ord i
Markus- og Lukas-evangeliet, og hos Paulus som under uttrykkelig henvisning til
Jesu autoritet påbyr ektefeller som skiller seg, å ikke gifte seg på nytt (1.
Kor 7, 10-11).
Oldkirkens
strenge syn; at skilsmisse ikke gir rett til gjengifte; bygger på en mer
sannsynlig tolkning av de bibelske tekster enn det reformatoriske syn, som ble
introdusert av humanisten Erasmus fra Rotterdam.
http://blog.janchristensen.net/2014/06/nr-819-guds-ord-sier-at-gjengiftede.html
http://blog.janchristensen.net/2014/01/nr-751-humanisten-erasmus-fra-rotterdam.html
http://blog.janchristensen.net/2014/01/nr-751-humanisten-erasmus-fra-rotterdam.html
Det var på
reformasjonstiden en uavhengig rettsinstans som avgjorde skyldspørsmålet i en
skilsmissesak. Dette skjer ikke idag.
Derfor faller alt
snakk om "den uskyldige part" død til jorden. Det kreves ofte to for
å danse tango. Hvem som er den uskyldige part er ofte avhengig av øynene som
ser. "Den uskyldige part" er en type argumentasjon som ikke har sin
basis i Bibelen, men er kun et grep for å snakke bort Bibelens ord. Det kan i
gitte tilfeller være en reell fristelse for mange.
I Matt 19
reagerer disiplene med forferdelse over Jesu strenge syn på gjengifte. De mener
at det da må være bedre å ikke gifte seg (19,10). Disiplenes reaksjon synes
altså å være uttrykk for at de oppfattet Jesu svar til fariseerne som et
absolutt nei til nytt ekteskap.
Også en forlatt
ektefelle skal holde seg til regelen: enten forbli ugift eller forlike seg med
ektefellen. Det foreligger to gyldige grunner til skilsmisse: hor og at den
ikke-kristne forlater sin troende ektefelle.
Dette betyr at
den som skiller seg og gifter seg med en annen, lever i hor, dvs. lever i synd.
Bibelen skiller mellom å leve i synd og det å falle i synd. En som lever i
synd, har akseptert synden som et permanent fenomen i deres liv. Guds
tilgivelse kan ikke gis før man har vendt om fra synden. Dette prinsippet
gjelder selvsagt alle, men å leve i synd diskvalifiserer i særlig grad fra
ledende posisjoner i menigheten.
Relaterte linker:
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-987-jeg-har-apnet-kommentarfeltet.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-983-ansgar-braut-matte-jeg.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-982-berammet-til-mte-i-konfliktradet.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-981-i-flge-pastor-og-den-falske.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-980-pastor-jan-aage-torp-skriver.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-977-torp-tror-jeg-skriver-under.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-975-trenger-na-din-hjelp-konomisk.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-906-star-pastor-torp-og-oslo-kirken.html
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=pastor-jan-aage-torp
http://herescope.blogspot.no/2012/10/sacred-cows-and-stars.html?m=1
http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2014/12/no-827-is-it-allright-to-receive.html
http://www.deceptioninthechurch.com/Wagner-conference.htm
http://apprising.org/2011/10/27/an-unhealthy-update-on-c-peter-wagner-the-nefarious-narians/
http://www.spiritoferror.org/category/modern-apostles-and-prophets/c-peter-wagner-modern-apostles-and-prophets
https://mkayla.wordpress.com/2011/08/25/c-peter-wagner-in-his-own-defense/
https://www.youtube.com/watch?v=DdZIC-KzL7M
http://herescope.blogspot.no/2011/08/c-peter-wagner-spins-nar.html
http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2012/04/nr-284-pastors-and-preachers-who-are-re.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-983-ansgar-braut-matte-jeg.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-982-berammet-til-mte-i-konfliktradet.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-981-i-flge-pastor-og-den-falske.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-980-pastor-jan-aage-torp-skriver.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-977-torp-tror-jeg-skriver-under.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-975-trenger-na-din-hjelp-konomisk.html
http://blog.janchristensen.net/2014/12/nr-906-star-pastor-torp-og-oslo-kirken.html
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=pastor-jan-aage-torp
http://herescope.blogspot.no/2012/10/sacred-cows-and-stars.html?m=1
http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2014/12/no-827-is-it-allright-to-receive.html
http://www.deceptioninthechurch.com/Wagner-conference.htm
http://apprising.org/2011/10/27/an-unhealthy-update-on-c-peter-wagner-the-nefarious-narians/
http://www.spiritoferror.org/category/modern-apostles-and-prophets/c-peter-wagner-modern-apostles-and-prophets
https://mkayla.wordpress.com/2011/08/25/c-peter-wagner-in-his-own-defense/
https://www.youtube.com/watch?v=DdZIC-KzL7M
http://herescope.blogspot.no/2011/08/c-peter-wagner-spins-nar.html
http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2012/04/nr-284-pastors-and-preachers-who-are-re.html
2 kommentarer:
Som forventet:ikke ett eneste ord om påskebudskapet er ikke nei. Du er jo avslørt for lengst som en antikrist, så noe annet er jo ikke å forvente.
G. Lund.
Jeg kan da ikke skrive om alle emner samtidige? Det er nok av andre artikkler der dette emne blir behandlet, og flere kommer!
Du kan støtte meg, slik at jeg får mer tid å skrive?
Jeg går på full jobb og driver den Himmelse blogg og Smyrna Oslo på fritiden!
Trenger forbønn og støtte for videre arbeid og tjeneste, vil du være med?
Takk!
Her er kontonummeret i DNB: 0535 06 05845
Vær velsignet i den Herre Jesu Kristi Navn!
Mulighetene er mange, men da må vi stå sammen og hjelpe hverandre fremover i tjenesten!
Legg inn en kommentar