3. og 4.
Verdenskrig vil ikke skje i Ukraina, Irak eller andre steder, men i Midt-Østen
der begge angrepene vil være rettet imot Israel!
Dypest sett
så var Gulf krigen i 1990 innledningen til det som kommer til å skje. Her er
det veldig mye å skrive. Men noen stikkord er at da ble tyngdepunktet av våpen
flyttet fra bl.a. Russland og andre steder til Midt-Østen. Og denne krigen var
også spesiell, da alle øyne var rettet imot et sted. Hva som skjedde i Irak og
Bagdad, kort i fra det gamle Babylon. Jeg har skrevet om 3. og 4. verdenskrig
fra mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring. Legger ut noe utdrag her i denne
artikkelen, resten kan du lese selv på mine bibelkommentarer som liger på hjemmesiden
vår gratis for alle.
Bilde fra
Gulf krigen som varte fra 2. august 1990 – til 1. mars 1991
Omtale om
den 3. verdenskrig fra mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring 6. 1. I mitt
syn så jeg Lammet bryte det første av de sju segl, og jeg hørte et av de fire
vesener rope med en røst som torden: «Kom!»
Åpenbaringen
er ikke 100 % i kronologisk rekkefølge. Men noe kronologi er det. I det første
kapitel møter vi den herliggjorte Jesus. Så er budskapet til sendemenigheten i
kap 2-3. Videre er det Johannes opplevelse i himmelen i kap. 4-5. Fra kap. 6 begynner
domshandlingen som kulminerer i Haramgeddom slagget i det 16. kap. Videre er
dommen over all falsk religion i kap. 17-18.
Fra Kap 19
kommer Jesus frem på arenaen igjen for å nedkjempe Antikrist og hans allierte.
Kap 20 om det kommende 1000-årsriket med dommen for den hvite tronen. Så har vi
i de to siste kap. 21-22 om det nye Jerusalem og evighets tilstanden.
Men for å
forstå Åpenbaringen bedre med hensyn til tids akspekteret. Så vil jeg legge med
en tolkning av Daniel 9. 24-27 om lengden på Antikrist regime som vil vare på 7
år.
Daniel 9. 24
Sytti uker er fastsatt
for ditt
folk og din hellige by,
til
ondskapen har nådd sitt mål
og synden
tar slutt.
Da blir
skylden strøket ut,
det kommer
en evig rettferd,
profetenes
syner blir stadfestet,
og Det aller
helligste blir salvet.
25 Du skal
vite og forstå: Fra den tid det ordet gikk ut at folket fra Jerusalem skulle
føres tilbake og byen bygges opp igjen, og til det kommer en som er salvet, en
fyrste, skal det gå sju uker. I 62 uker skal byen være gjenreist og bygd opp
igjen med gater og vollgraver. Men tidene skal være harde. 26 Etter disse 62
ukene skal den salvede ryddes av veien og ikke mer være til.
Byen og
helligdommen skal ødelegges
av hæren til
en fyrste som kommer.
Han skal
ende sine dager i en flom.
Ødeleggelsen
som er fastsatt,
skal vare
til krigen er slutt.
27 Én uke
gjør han pakten tung for mange,
midt i uken
gjør han ende
på
slaktoffer og grødeoffer.
På
styggedommens vinger
kommer det
en som herjer,
helt til
ødeleggelsen som er fastsatt,
strømmer ned
over ødeleggeren selv.»
Når det
gjelder de 70 års uker er hver uke på 7 år. Daniel så i et syn hvor han så
engelen Gabriel komme til ham med et budskap. 70 år er tilmålt ditt folk.
Hvilket folk? Jo, israelittene. Vi vet jo at Daniel på den tid var bortført til
Babylon. Fra den tid ordet utgår om å gjenreise og ombygge Jerusalem, inntil en
salvet fyrste står frem. Dan.9,25. Nehemias fikk det så at han skulle reise til
sitt hjemland og bygge opp igjen Jerusalem. Kongen gav ham lov til det. Dette
var i år 445 f.kr. Gabriel hadde sagt at det skulle ta først 7 uker som = 49 år
for å istandsette byen, og så skulle det gå 62 uker hvor en salvet skulle
komme, altså Jesus. 62*7=434år+ 49 år= 483 år med 360 dager i året. Dvs. at når
vi deler 483 med 7 får vi 69 uker. Nå legger vi merke til at det var for jødene
det gjaldt. Etter at Jesus døde for oss alle, stoppet jødenes tidsregning på 69
årsuker. Nå lever vi i hedningenes tidshusholdning. den har som sagt vart i
2000 år. Når de frelste blir opprykket inn i himmelen, begynner altså den siste
årsuken som gjenstår for jødene. Denne årsuken på 1 uke som er 7 år kalles også
for den store trengsel. I denne perioden skal Gud konsentrere seg om jødene. På
1 dag skal de bli frelst.
Nøyaktig i
den 69 uken, 483 år etter at ordet om Jerusalem skulle oppbygges stod Jesus
fram. Det står i Gal 4,4. Men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn. Han
kom på den rette dag og time
2 Da så jeg
en hvit hest, og han som satt på den, hadde en bue. Det ble gitt ham en seierskrans,
og med seier drog han ut for å seire.
Her er
livsvesnene som står for tronen ivrig opptatt med at Johannes skal få med seg
når Jesus bryter det første segl. Mannen her på den hvite hest må ikke
forveksles med Jesus som kommer også på en hvit hest i kap. 19.
Vi leser i
Daniel 9. 27a Én uke gjør han pakten tung for mange.
Antikrist
inngår pakt med og for mange og kommer først ridende inn på verdensarena fra
folkehavet og skaper en falsk fred. Derfor er han ridende først på en hvit
hest.
Buen i
symbolsk språkbruk i forbindelse med mennesket avbilder onde
hensikter og
erobringer (Salme 7,12; Jer 49,35).
3 Da Lammet
brøt det andre segl, hørte jeg det andre av de fire vesener si: «Kom!»
Er han
virkelig den fredsapostelen som han gir seg ut for å være? Eller er dette
forløpet til det store Ragnar rokk?
1. Tess. 5.
3 Når de sier: «Fred og ingen fare», da kommer plutselig undergangen over dem,
brått som veer over en kvinne som skal føde. Og de skal ikke slippe unna
4 Og det kom
fram en annen hest, som var flammende rød. Han som satt på den, fikk makt til å
ta freden bort fra jorden, så folk skulle slakte hverandre ned; og det ble gitt
ham et stort sverd.
Sakarja. 6.
1. Så løftet jeg øynene igjen og fikk se fire vogner som kom fram mellom to fjell;
og fjellene var av kobber. 2 For den første vognen var det røde hester; for den
andre vognen var det svarte hester; 3 for den tredje vognen var det hvite
hester, og for den fjerde vognen var det flekkete, røde hester. 4 Da tok jeg
til orde og spurte engelen som talte med meg: «Hva betyr disse, herre?» 5
Engelen svarte og sa til meg: «Det er himmelens fire vinder, som farer ut etter
at de har trådt fram for ham som er herre over hele jorden. 6 Vognen med de
svarte hestene drar mot landet i nord, og de hvite følger etter dem. De
flekkete drar mot landet i sør.» 7 Da drog de røde ut, og de var ivrige etter å
komme av sted for å fare ut over jorden. Da sa han: «Av sted og far ut over
jorden!» Så fór de av sted ut over jorden.
Satan operer
på flere måter, mens hans dypeste anliggende er krig, pest og død!
5 Da Lammet
brøt det tredje segl, hørte jeg det tredje vesen si: «Kom!» Da så jeg en svart
hest, og han som satt på den, hadde en vekt i hånden.
Etter krig
kommer pest og alt annet negativt, ødeleggende og stygt. Vi kommer nærmer inn
på flere aspekter med den store trengsel. Men 1. og 2. verdenskrig blir som
kinaputter å regne med hva menneskene har i vente.
6 Og jeg
hørte likesom en røst inne blant de fire vesener: «En liter hvete for en
daglønn! Tre liter bygg for en daglønn! Men oljen og vinen må du ikke skade.»
Nå kommer
alt til å stige og inflasjonen vil sprenge budsjettet til mange familier.
En vil få
rasjonering men en vil i begynnelsen klare seg akkurat. Etter Jødisk tenkning
så skulle en alltid ha i huset olje og vin og da ville en klare å livberge seg.
7 Da Lammet
brøt det fjerde segl, hørte jeg det fjerde vesen rope: «Kom!»
Fremdeles er
det ikke slutt. Det har nettopp startet. Hadde ikke Gud grepet inn hadde det
gått max ille med menneskeheten.
Matt. 24. 21
For da skal det bli trengsler så store som det aldri har vært fra verdens
begynnelse til i dag, og som det heller aldri mer vil bli. 22 Om den tiden ikke
ble forkortet, ville ikke noe menneske bli frelst. Men for de utvalgtes skyld
skal den tiden forkortes.
8 Da så jeg
en gulblek hest. Rytterens navn var Døden, og dødsriket var i hans følge. De
fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød
og pest, og ved hjelp av jordens villdyr.
Her blir 1\4
av menneskene og da må dette segl sikt på Gog-krigen som skal innlede den
første del av den store trengsel.
At dette må
forståes symbolsk ligger i teksten. En kan ikke høre et så stort antall, men
kun forestille seg. Antallet er så stort at det for Johannes er den desidert
største hæren han har hørt. Tjue tusen ganger ti tusen er: 200.000.000
Er
tohundremillioner. Antallet kan være langt større som blir drept av Herren og
Israel. Gjennom dette slaget blir flere stormakter utradert og veien logger
åpen for Antikrist og det gamle Romerriket til å overta fullstendig hersker
posisjonen overhele verden.
Disse
nasjonene går nedenom og hjem.
Esekiel 38.
3 Så sier Herren Gud: Se, jeg kommer imot deg, Gog, storfyrste over Mesjek og
Tubal. 4 Jeg fører deg omkring, og jeg setter kroker i kjevene dine. Så lar jeg
deg dra ut med hele din hær, med hester og ryttere, alle sammen i prektige
klær, en veldig flokk med store og små skjold, og alle væpnet med sverd. 5 Folk
fra Persia, Nubia og Put er med dem; alle sammen har skjold og hjelm. 6 Gomer
og alle hans fylkinger, Togarma-folket lengst i nord og alle deres fylkinger,
mange folk er med deg.
Først nevnes
Russland med sine naboland. Videre Iran, Libya og Etiopia . Og til sist
Tyskland (Togarma) som også har sine allierte med seg. Kan det være Sverige og
Finland? Lille Norge og Lille Danmark kan bli spart pga vår støtte til Israel?
Eller blir vi også med? Jeg vil ikke slå fast noe med sikkerhet!
39. 6 Jeg
sender ild mot Magog og mot dem som bor trygt på øyene. De skal få sanne at jeg
er Herren.
Dette må
være USA, Canada og Storbritannia med sine allierte.
Vi leser om
det samme slaget i Daniel.
Daniel 11.
40 I endetiden skal kongen i sør støte sammen med ham, og kongen i nord skal
storme fram mot ham med vogner og hestfolk og mange skip. Han drar inn i land
etter land og farer over dem som en flom. 41 Han drar inn i det fagre landet,
og titusener skal falle. Men disse skal slippe unna hans hånd: Edom og Moab og
de fremste av ammonittene. 42 Han rekker hånden ut mot land etter land, og
heller ikke Egypt skal gå fri. 43 Han får makt over alle skjulte skatter, gull
og sølv og alle kostbarheter i Egypt. Selv libyerne og nubierne må følge ham.
44 Da skal rykter fra øst og fra nord skremme ham, og han drar ut i stor harme for
å utrydde mange og vie dem til døden. 45 Han slår opp sitt kongetelt mellom
havet og det fagre, hellige fjell. Men så går det mot slutten med ham, og det
er ingen som hjelper ham.
9 Da Lammet
brøt det femte segl, så jeg under alteret sjelene til dem som var blitt slått i
hjel for Guds ords skyld og for det vitnesbyrd de hadde.
Her ser vi
at noe klarer styresmaktene og andre å gjøre. Drepe uskyldige og forsvarsløse
kristne. Kristendomsforfølgelse og Jødeforfølgelse vil blusse opp som aldri før
og spesielt mange troende vil bli drept. Jødene vil for en stor del bli spart.
Jødene har
allerede gått igjennom så mye at Gud vil holde sin hånd over dem og de vil bli
spart for mye om det også for dem er en trengseltid uten sidestykke.
Jeremias 30.
7 Ja, stor er denne dagen,
dens like
finnes ikke.
Det blir en
trengselstid for Jakob,
men han skal
berges ut av den.
Sakarja 12.
8 Den dagen skal Herren verne dem som bor i Jerusalem. De iblant dem som
snubler, skal den dagen være som David, og Davids hus skal være som Gud, som
Herrens engel foran dem.
----------------------------------------------------------------------------------------
Omtale om
den 4. verdenskrig fra mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring 11. 12 Da
hørte de en høy røst fra himmelen som sa til dem: «Stig opp hit!» Og de steg
opp til himmelen i en sky, midt for øynene på sine fiender.
Vi drar
gjenkjennelse på hvordan Jesus og menigheten ble rykket opp. Også på hvordan
Enok ble rykket opp og at hans budskap levde videre etter hans bortrykkelse.
Judas 14 Det
var også om dem at Enok, Adams etterkommer i sjuende ledd, profeterte da han
sa: «Se, Herren kommer med sine hellige engler i tusentall 15 for å holde dom
over alle og kreve alle gudløse til regnskap for alle ugudelige gjerninger de
har gjort, og for alle trassige ord de har rettet mot ham, de gudløse syndere.»
16 De er opprørere som klager over sin skjebne, men lever etter sine lyster. De
skryter og bruker store ord og smigrer andre når de har fordel av det.
Budskapet
lever alltid videre uansett hvordan det går med budbæreren.
13 I samme
stund kom det et stort jordskjelv. En tiendedel av byen raste sammen, sju tusen
mennesker ble drept, og de som var igjen, ble forferdet og gav himmelens Gud
ære.
At det etter
dette ble et stort jordskjelv og drepte sju tusen mennesker må også sees
biledelig. Virkningen av Guds handlemåte er som et jordskjelv og
ringvirkningene av dette blir ikke velsignelse og liv. Men forbannelse og død.
2. Kor. 2.
14 Men Gud være takk, som i Kristus alltid fører oss med i sitt seierstog og
gjennom oss sprer kunnskapen om ham som en duft, på hvert et sted. 15 For vi er
som en Kristi vellukt for Gud, blant dem som blir frelst og blant dem som går
fortapt: 16 for dem som går fortapt, en duft av død til død, for dem som blir
frelst, en duft av liv til liv.
14 Det annet
ve er nå over. Men det tredje ve kommer snart.
Disse ve
ropene indikerer at over dette som skjer her under den store trengsel er
egentlig ikke Lammets vrede dypest sett. Men at Satan, Antikrist, den Falske
Profet og demonene får nærmest fritt spillerom. Det tredje og siste ve kommer
inn under Satans nedstigelse fra himmelrommet som står omtalt i neste kapitel.
15 Den
sjuende engelen blåste i sin basun. Da hørtes det i himmelen røster som ropte
høyt: Herredømmet over verden er tilfalt
vår Herre og
hans Salvede, og han skal være konge i all evighet.
Åpenbaringen
er ikke i kronologisk rekkefølge 100 %. Her møter vi det som kommer til å skje
til slutt under den store trengsel; Jesus seirer til slutt!
Daniel 2. 36
Dette var drømmen, og nå skal vi fortelle kongen hva den betyr. 37 Konge, du
kongenes konge, som Gud i himmelen har gitt kongedømmet, makten, kraften og
æren! 38 Menneskene, overalt hvor de bor, dyrene på marken og fuglene under
himmelen, alle har han gitt i din hånd, og han har satt deg til herre over dem.
Det er du som er hodet av gull. 39 Men etter deg skal det oppstå et annet
kongerike, ringere enn ditt, og så et tredje rike, av kobber, som skal herske
over hele jorden. 40 Siden skal det komme et fjerde rike, sterkt som jern.
Likesom jernet slår i stykker og knuser alt, så skal dette riket – som knusende
jern – slå i stykker og knuse alle de andre. 41 Føttene og tærne var, som du
så, dels av pottemaker-leire, dels av jern. Det betyr at riket skal være delt.
Men det skal være noe av jernets styrke i det. Du så jo at jernet var blandet
med leire. 42 At tærne på føttene dels var av jern og dels av leire, betyr at
riket for en del skal være sterkt, men for en del svakt. 43 Når jernet, som du
så, var blandet med leire, betyr det at de skal blande seg ved giftermål. Men
de skal likevel ikke holde sammen, like lite som jern kan blande seg med leire.
44 Men på den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et rike som
aldri i evighet går til grunne. Det riket skal ikke gå over til noe annet folk.
Det skal knuse og gjøre ende på alle de andre rikene, men selv skal det bestå i
evighet. 45 Du så jo at en stein ble revet løs fra fjellet, men ikke av
menneskehender, og den knuste jernet, kobberet, leiren, sølvet og gullet. Den store
Gud har nå kunngjort kongen det som heretter skal skje. Drømmen er sann, og
tydningen er pålitelig.»
16. 12 Den
sjette engelen tømte sin skål i Eufrat, den store elven. Vannet i den tørket
bort, så det kunne ryddes vei for kongene fra Østen.
Nå må vi
ikke ta dette bokstavelig fordi det er biledelig tale. Nå blir det ingen
hindringer at ikke Asia kan være med i en storkrig og ikke minst Kina der
kommunisten regime rår grunn med jernhånd. At det står kongene fra Østen må
også sikte til at Kina har allierte med seg, hvem disse er vet jeg ikke men at
Nord Korea og andre nasjoner er blitt innlemmet her er ingen umulig tanke.
13 Da så jeg
at det fra drakens gap og fra dyrets gap og fra den falske profetens munn kom
ut tre urene ånder, som lignet frosker.
Nå er
froskene på ferde. Vi vet hva froskene gjør, de kvekker til hverandre. Og
akkurat det gjør de forsjellige nasjonene. De vil alle fjerne Israel en gang
for alltid og få lov å tro, tenke og leve som en selv vil.
Det er de
som bruker dette ordet til å få det til å være en Satansikk treenighet derfor
er det en Guddommelig treenighet.
Slik lyver
en for seg selv og andre.
Her tales
det om en Satansikk kvartet.
1.) Dragen
er Satan
2.) Dyret er
Antikrist
3.) den
Falske Profet som Paven i Roma er et forbilde på
4.) Froskene
er et bilde på den Sataniske og Antikristelig ånd som er virksom også i dag!
Håper du
ikke bygger treenighetslæren din på en Sataniskkvartet men det er mulig at det
er han som står bak treenighetslæren som er en gammel Egyptisk og Hellenistisk
lære.
Her kommer
egentlig treenighetslæren i fra:
Den
universelle gudinne.
Suvereniteten
av den universelle gudinne i den hellenistiske verda kan ikkje berre
illustrerast ved den greske Demeter og den egyptiske Isis, men også ved to
andre gudinner; den syriske gudinne Atargatis og den frygiske gudinne Cybele.
Atargatis
identifiserte grekarane for det meste med Zeus si gemalinne Hera, men ho vart
tillagt eigenskapar frå andre gudinner også, som t. d. Athene, Aphrodite,
Artemis.
Cybele vart
identifisert av grekarane med gudemora Rea og med Demeter, men som ei gudinne i
det nære Austen vart ho mest assosiert med Atargatis.
Desse
gudinnene visar kor viktig feminiseringa i gudeverda var i hellenismen (ifølge
Luther H. Martin), både som universelle modergudinner og som gudinner for dei
mange kvinner som deltok i mange ulike mysteriar og kultar. Denne feminisering
skulle etterkvart kome til å endre seg.
Å tro på den
Katolske treenighetslæren som dessverre de aller fleste protestantiske
menigheter og kirker har adoptert er avgudsdyrkeri og brudd imot Guds ord.
14 Dette er
demoniske ånder som gjør under og tegn, og de går ut til kongene i hele verden
for å samle dem til krigen på Guds, Den Allmektiges store dag. –
Nå vil alt
bygge seg opp imot dette slaget. Satan har i 6000 år prøvd å ødelegge,
innfiltrere og forkludre alt som er Gud og hva han står for å virker igjennom.
Men har ikke
lykkes og nå tar han skjeen i egne hender og får alle til å angripe Israel. Det
som Hitler og Tyskland ikke klarte. Det som mange andre har prøvd på og ikke
lykkes med satser han alt på et kort for å gjøre bukt med det folket!
15 «Se, jeg
kommer som en tyv. Salig er den som våker, og som vokter sine klær, så han ikke
må gå naken og vise sin skam.» –
Nå tales
Jesus inn at han kommer som en tyv. Han er ingen tyv men han kommer akkurat når
Faderen sier han skal komme.
1. Tess. 5.
1. Men om tider og tidspunkt behøver vi ikke å skrive til dere, brødre. 2 For
dere vet godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten. 3 Når de sier: «Fred
og ingen fare», da kommer plutselig undergangen over dem, brått som veer over
en kvinne som skal føde. Og de skal ikke slippe unna. 4 Men dere, brødre, er
ikke i mørket, så dagen skulle overrumple dere som en tyv. 5 For dere er alle
lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket til. 6 Så la oss
da ikke sove som de andre, men våke og være edrue. 7 De som sover, sover om
natten, og de som drikker seg fulle, gjør det om natten. 8 Men vi som hører
dagen til, la oss være våkne, ha tro og kjærlighet som brynje og håpet om
frelse som hjelm. 9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne
frelse ved vår Herre Jesus Kristus. 10 Han døde for oss for at vi, enten vi
våker eller sover, skal leve sammen med ham. 11 Derfor må dere oppmuntre og
oppbygge hverandre, som dere også gjør.
16 Og de
samlet dem på det sted som på hebraisk heter Harmageddon.
Og så skal
alt avgjøres her. Verdens videre skjebne og videre vei. Egentlig så kan en til
en vis grad si at det Waterloo ble for Napoleon vil dette bli for Satan og
Antikrist. Det vil stoppe dem for mer innflytelse og beseglet deres endelikt.
Ennskjønt
det ovennevnte sted er det eneste hvor navnet Harmageddon ordrett forekommer,
så er Bibelen allikevel rik på kjensgjerninger som peker hen til dette sted.
Harmageddon
er sammensatt av Har = berg og Megiddo. Megiddo var en kananitisk stad,
beliggende på en høide i Issakars land (Josv. 12: 21 ), men blev allikevel
tildelt Manasse stamme (Josv. 17: 11).
Den ligger i
den dal som utbrer sig ved Karmels fot og som heter Jisreels slette. Denne
slette ligger som en triangel mellem Gilboas berg, Karmel og bergene i nord.
Såvel på grunn av sin betydelige utstrekning - omtrent fire mil fra øst til
vest og to og en halv mil fra nord til syd - såvel som på grunn av sin
beliggenhet, var den utmerket egnet til stridsfelt. Men så har også her de
fleste nasjoner under solen kjempet om herredømmet i Vest-Asia og vannet
Jisreels enger med sitt blod.
To hærveier
fra Damaskus til Egypten gjennemskar sletten. Den ene kom fra Tabor, gikk
nedenfor sjøen Merom over Jordan og fortsatte over sletten til Megiddo.
Da Megiddo
ligger ved et tilløp til bekken Kison, så blev denne lille bekk kalt
"Megiddos vann". Også hele sletten kaltes efter denne stad
"Megiddos slette" (2. Krøn. 35: 22). Alt dette viser hvor
betydningsfull staden var. "Har" betyr berg, høide, og Harmageddon
altså Megiddos høide. Ordet "Megiddo"s rot betyr "nedhugge",
"avskjære", "drepe". Sammensetningen med "Har" må
følgelig lede oss til den formodning at ordet Harmageddon er noe mer enn et
stedsnavn. Uten tvil er dette en betegning på det som har skjedd og fremdeles
skal skje på dette sted, nemlig en nedhugning, avskjærelse og tilintetgjørelse
fra høiden, fra himmelen, eller også kanskje: Det som er ophøiet skal bli
nedstyrtet (smlg. Es. 2: 12 f.).
Denne
dobbelte betydning av navnet står også i samklang med beskaffenheten av de
begivenheter som skal finne sted ved Harmageddon i forbindelse med
folkeverdenens sluttkrise. For, ikke bare skal alt som er stolt og ophøiet her
bli nedbøiet, men dette skal nettop skje gjennem et inngrep fra himmelen. Efter
noens mening betyr Harmageddon "Slaktning". Den berømte kommentator Vitringa
sier: Harmageddon betyr "Ødeleggelsens berg".
Megiddos
slette skal altså ennu en gang bli samlingsstedet for jordens hærskarer, og
disse skal Herren tilintetgjøre "fra høiden". Derfor må Megiddo på
hebraisk kalles Harmageddon, ikke Megiddos slette, men Megiddos høide.
Sammensetningen med "Har" peker således både på den strategisk
viktige høiden på Jisreels slette og på beskaffenheten av den endelige
slaktning som skal finne sted der. Derfor blir Megiddo i ordets dobbelte
betydning Harmageddon.
Megiddo har
vært skueplassen for mange sammenstøt. Dr. Clarke sier derom: "Denne
slette har like fra Farao Nekos og Nebukadnesars tid og like ned til Napoleons
felttog til Syria alltid blitt utsett til krigsleir og stridsfelt. Jøder,
saracener, korsfarere, egypter, perser, druser, tyrker og mange andre folk har
satt op sine krigstelt og latt sine faner fuktes av duggen fra Tabor og Lille
Hermon".
Dette er
lett forståelig, for Megiddo er møtestedet for de store militærveier som
forbinder Mesopotamien og Egypten med hverandre. Stedet er således det
strategiske punkt som utgjorde nøkkelen til Palestina. Også i de egyptiske
annaler beskrives Megiddo som en stad av stor strategisk betydning, og det sies
der, at dens erobring var verd like meget som tusen andre steders. Derfor lot
også Salomo Megiddo særskilt befestes (1. Kong. 9: 15).
Megiddo er
betydningsfull i strategisk henseende, men ennu mere betydningsfullt er stedet
fra Bibelens synspunkt, som det sted hvor Gud skal dømme folkeverdenen.
Her var det
Gud på en underfull måte frelste sitt folk fra midjaniterne (Dom. 7), og her
fant også det merkverdige møte mellem Sisera og Barak sted (Dom. 5).
Det var ved
bekken Kison som profeten Elias lot foreta den store slaktning av Ba'als
prester (1. Kong. 18: 40). Her ved Megiddo falt også kong Josias for Farao
Nekos hånd. Efter dette nederlag diktet profeten Jeremias en klagesang som skal
tjene som et forbillede på den klage som en gang skal høres i Jerusalem (Sak.
12).
"Og Han
samlet dem på et sted som på hebraisk heter Harmageddon" (Åpb. 16: 16).
Her skal
altså den store dom over folkene finne sted. Men vi må ikke hovedsakelig feste
vår oppmerksomhet ved stedets navn, men mere tenke på de begivenheter som skal
utspilles her.
Harmageddon
blir uten tvil samlingsstedet for de skarer som skal opbydes til striden på den
Allmektiges fryktelige domsdag, men ikke engang den vidstrakte Megiddos slette
skal strekke til for millionhærene. På samme måte som Megiddo er utstrakt til å
gjelde hele Jisreels slette, så skal også Harmageddon strekke sig like bort til
Israels berg. Der skal Gogs hærskarer leire sig, og der skal de også falle
(Esek 39: 2-4). Og nettop derved blir Megiddo til et Harmageddon.
Den endelige
og avgjørende strid skal utkjempes utenfor Jerusalems murer (Sak. 12: 9 og 14:
2) i Josafats dal (Joel 3: 12). Josafat betyr nemlig Herren dømmer, d. v. s.
skaffer rett. I Joel 3: 14 kalles dalen også for Dommens dal.
Den Hellige
Skrift er meget nøie i bruken av navn. De sier ikke for meget, men heller ikke
for lite, og de er av ualmindelig betydning ved utlegningen av Skriften, der
hvor de forekommer.
Ved en
nærmere undersøkelse av Josafats kamp mot Moabs og Ammons barn (2. Krøn. 20)
skal man finne, at denne strid på en vesentlig måte ligner striden ved
Harmageddon. All krigskunst nyttet ingen ting i denne strid, den fientlige hær
tilintetgjorde sig selv ved at den ene vendte sitt sverd mot den annen.
"Og Ammons barn og Moab stod op mot folket på Seirs berg (edomiterne) for
å utrydde dem og ødelegge dem, og da de hadde gjort ende på folket fra Seir,
hjalp de, den ene mot den annen, til å ødelegge hverandre" (2. Krøn. 20:
23). Det var en gudsdom, en Herrens strid fra høiden.
Vi må legge
merke til denne sammenstilling når det i det følgende tales om slaget ved
Harmageddon, og vi må ha det klart for øie at striden skal rase rundt
Jerusalem, som i virkeligheten er folkets store stormcentrum. Forøvrig skal
"striden fra høiden" komme til å rase på en sammenhengende strekning
fra syd til nord, fra Bosra blandt Seirs berg i landet Edom til de berg i nord
som bekranser Megiddo. Esaias peker på dette i kap. 63, når han sier:
"Hvem
er denne som kommer fra Edom, i røde klær fra Bosra, denne der er så prektig i
sitt kledebon, kneisende i sin krafts fylde? Mig er det, jeg som taler
rettferdighet, som er mektig å frelse. - Hvorfor er ditt kledebon så rødt, og
dine klær som dens der treder vinpersen?
-
Persekarret har jeg trådt alene, og av folkene var ingen med mig, så trådte jeg
dem i min vrede og søndertrampet dem i min harme, da sprøitet deres saft (blod)
på mine klær, og hele min kledning fikk jeg besudlet.
For hevnens
dag var i mitt hjerte, og mitt gjenløsningsår var kommet."
Sammenligner
man dette skriftsted med Es. 34: 1- 6 og Åpb. 14: 19 - 20 får også angivelsen
av lengden - 1600 stadier, vel 25 mil - sin utpregede betydning. Måler vi op
avstanden fra Bosra til Megiddo, skal vi finne at det nettop er 1600 stadier.
Guds ord skal opfylles punktlig!
Det er ikke
umulig at vi i en meget nær fremtid vil komme til å få et særskilt lys over
Harmageddons fortid. Prof. J. H. Breadsted og andre har nemlig allerede fra år
1925 vært sysselsatt med planer om utgravninger av dets ruiner. Disse
utgravninger har nu pågått en lang stund, og man håper der å finne nye kilder
for studiet av Israels historie.
17 Den
sjuende engelen tømte sin skål ut i luften. Da lød det fra tronen i templet en
veldig røst som sa: «Det er skjedd!»
Himmelen har
lengtet etter dette oppgjøret. Ja selve skapelsen lengter etter at Gud fullt ut
og i alle deler skal være universets hersker og Herre. Men da må mørke,
Antikrist og de ugudelige ryddes av veien.
Rom. 8. 21
for det skapte skal bli frigjort fra trelldommen under forgjengeligheten og få
del i den frihet som Guds barn skal eie i herligheten. 22 Vi vet at alt som er
skapt, stønner og lider som i fødselsveer helt til denne dag.
18 Og det
kom lyn og drønn og tordenbrak, og et jordskjelv som det ikke har vært maken
til så lenge det har levd mennesker på jorden – så kraftig var det.
Denne
hendelsen er Profetert i Sakarja om hvordan Jerusalem vil bli delt og bli en
elveby 800 m. over havet.
Det vil gå
en elv i fra Middelhavet og opp til Jerusalem og ned i igjen til Jordan og der
Dødehavet ligger ut i fra Esekiel 47 og 48.
Også Esekiel
profetere om det samme og flere andre av de GT profeter. Og gjenløsningen for
Israel og deres antagelse av sin Messias er GT hovedmål i GT lære!
Sakarja 14.
Se, det kommer en Herrens dag. Da skal det hærfang som er ført bort fra deg,
bli skiftet ut hos deg.
2 Jeg vil
samle alle folkeslag til krig mot Jerusalem. Byen skal bli tatt, husene bli
plyndret og kvinnene voldtatt. Halve byen må gå i landflyktighet, men resten av
folket skal ikke utryddes fra byen.
3 Herren
selv skal dra ut og stride mot disse folkene som på stridens dag, den dagen han
gikk til kamp. 4 Den dagen skal han stå med føttene på Oljeberget, som ligger
rett øst for Jerusalem. Og Oljeberget skal dele seg i to fra øst til vest, så
det danner seg en bred dal. Den ene halvparten av fjellet trekker seg mot nord
og den andre mot sør. 5 Dalen ved mitt fjell skal fylles, for dalen mellom
fjellene skal nå like til Asal. Og dere skal flykte som dere flyktet for
jordskjelvet i de dager Ussia var konge i Juda. Da skal Herren min Gud komme,
og alle hellige være med ham.
6 Den dagen
skal det skje at lyset forsvinner, og de herlige himmellysene slokner. 7 Så
skal det bli en eneste dag – Herren kjenner den – og ikke dag som veksler med
natt; ved kveldstid skal det være lyst. 8 Den dagen skal det skje at det renner
levende vann ut fra Jerusalem, den ene halvpart til havet i øst, den andre
halvpart til havet i vest. Slik skal det være både sommer og vinter.
9 Da skal
Herren være konge over hele jorden. Den dagen skal Herren være én og hans navn
det eneste.
10 Hele landet
skal bli som Araba-sletten, fra Geba til Rimmon, sør for Jerusalem. Men byen
skal ligge høyt på sitt sted, fra Benjamin-porten til det stedet der den gamle
porten var, til Hjørneporten og Hananel-tårnet, helt til kongens vinpresser. 11
Der skal det bo folk. Det skal ikke være noen bannlysing mer. Jerusalem skal
ligge trygt.
12 Dette er
den plage som Herren vil la ramme alle folk som går til strid mot Jerusalem:
Kjøttet skal
råtne på dem
mens de ennå
står på føttene.
Øynene skal
råtne i sine huler,
og tungen
råtne i munnen på dem.
13 Den dagen
skal det skje at Herren lar det komme en stor forvirring over dem, så de farer
på hverandre og løfter hånd mot hverandre. 14 Ja, Juda skal stride mot
Jerusalem. Og rikdommen fra alle folkeslagene rundt omkring skal bli samlet
inn, gull og sølv og klær i store mengder. 15 En slik plage skal også ramme
hestene, muldyrene, kamelene, eslene og alle andre dyr som er i leirene deres.
19 Den store
byen ble kløvd i tre deler, og folkenes byer raste sammen. Gud husket på det
store Babylon, så det fikk overrakt begeret med hans harmes og vredes vin.
I Sakarja
står det om en todeling men her i Åpenbaringen om en tredeling. Med det menes
enkelt at den ene delen som sprekken når vil ikke føre vann med seg.
Topografien i Jerusalem vil bli helt annerledes og sikker også over store deler
over Israel.
20 Hver øy
vek bort, og fjellene forsvant.
At hver øy
vek bort og fjellene forsvant må også forståes biledelig. Alt vil bli åpenbart
den dagen Jesus kommer igjen ved Harmageddon og alle vil måtte svare for sine
liv. Les f. eks Matt. 25 og flere andre skriftavsnitt.
Judas 14 Det
var også om dem at Enok, Adams etterkommer i sjuende ledd, profeterte da han
sa: «Se, Herren kommer med sine hellige engler i tusentall 15 for å holde dom over
alle og kreve alle gudløse til regnskap for alle ugudelige gjerninger de har
gjort, og for alle trassige ord de har rettet mot ham, de gudløse syndere.» 16
De er opprørere som klager over sin skjebne, men lever etter sine lyster. De
skryter og bruker store ord og smigrer andre når de har fordel av det.
21 Og fra
himmelen falt svære hagl på hundre pund over menneskene. Men de spottet Gud for
den plage som haglet var, for plagen var fryktelig.
Det vil skje
tegn i naturen og i himmel legemene. Når vi leser bl.a. Jesaja 24 er alt blitt
unormalt og nå skal alt bli normalt og jorden og menneskene skal få oppleve den
velsignelsen og lykke det er å tro på Gud og følge hans forordninger fullt ut.
Slik jeg ser Jesaja så vil polene bytte plass og forårsake en katastrofe!
Matt. 24. 29
Så snart denne trengselstiden er over, skal solen bli formørket og månen miste
sitt lys. Stjernene skal falle ned fra himmelen, og himmelrommets krefter skal
rokkes. 30 Da skal Menneskesønnens tegn vise seg på himmelen, og alle folk på
jorden skal bryte ut i klagerop, og de skal se Menneskesønnen komme på
himmelens skyer med stor makt og herlighet. 31 Når basunen lyder, skal han
sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner,
fra himmelens ene ende til den andre.
Sluttkommentar:
Alt dette vi
nå skjer rundt omkring er som rier på en fødende kvinne. De tar i, litt her og
der. Men sluttkrigene vil ikke skje i Europa, Afrika, Australia, Asia eller
Australia. Men i Midt-Østen, nærmere bestemt i Israel.
Relaterte
linker:
http://janchristensen.net/bibelkommentar-hoved.php?side=bibelkommentarer-Johannes-aapenbaringhttp://bllog.janchristensen.net/2011/09/nr-194-den-store-trengsel.htm
1 kommentar:
I am actually delighted to readd this blog posts which consists
off lots of useful information, thankss for providing such
information.
beasiswa aheh 2016
Legg inn en kommentar