Nr. 616:
Det brygger opp til enn tredje Verdens krig, Russland vil bli dratt inn for at Gud ord vil gå i oppfyllelse
Den Syriske presidenten og despoten Bashar al-Assad
Dette skjer nå mitt i den spente situasjonen i Syria: Syria har fått den første forsendelsen med russiske S-300-raketter. Resten av bestillingen kommer snart, sa den Syriske presidenten og despoten Bashar al-Assad i et intervju med den libanesiske fjernsynskanalen al-Manar torsdag.
Despoten og diktatoren i Syria Bashar al-Assad er omtrent Russland siste allierte i Midt-Østen er de store omveltingene som har vært der. Derfor er de såpass frekke og jeg vil si dumme å støtte opp om Syrias despot og president Bashar al-Assad.
Det vil komme en tredje verdenskrig lærer skriften, omtalt blant annet i Ezekiel 38-39 som Gog krigen.
Jeg har utførlig flere plasser skrevet om dette. Og eller det er på hjemmesidene våre. Her fra mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring 6. 8 Da så jeg en gulblek hest. Rytterens navn var Døden, og dødsriket var i hans følge. De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest, og ved hjelp av jordens villdyr.
Her blir 1\4 av menneskene og da må dette segl sikt på Gog-krigen som skal innlede den første del av den store trengsel.
At dette må forståes symbolsk ligger i teksten. En kan ikke høre et så stort antall, men kun forestille seg. Antallet er så stort at det for Johannes er den desidert største hæren han har hørt. Tjue tusen ganger ti tusen er: 200.000.000
Er tohundremillioner. Antallet kan være langt større som blir drept av Herren og Israel. Gjennom dette slaget blir flere stormakter utradert og veien logger åpen for Antikrist og det gamle Romerriket til å overta fullstendig hersker posisjonen overhele verden.
Disse nasjonene går nedenom og hjem.
Esekiel 38. 3 Så sier Herren Gud: Se, jeg kommer imot deg, Gog, storfyrste over Mesjek og Tubal. 4 Jeg fører deg omkring, og jeg setter kroker i kjevene dine. Så lar jeg deg dra ut med hele din hær, med hester og ryttere, alle sammen i prektige klær, en veldig flokk med store og små skjold, og alle væpnet med sverd. 5 Folk fra Persia, Nubia og Put er med dem; alle sammen har skjold og hjelm. 6 Gomer og alle hans fylkinger, Togarma-folket lengst i nord og alle deres fylkinger, mange folk er med deg.
Først nevnes Russland med sine naboland. Videre Iran, Libya og Etiopia. Og til sist Tyskland (Togarma) som også har sine allierte med seg. Kan det være Sverige og Finland? Lille Norge og Lille Danmark kan bli spart pga vår støtte til Israel? Eller blir vi også med? Jeg vil ikke slå fast noe med sikkerhet!
39. 6 Jeg sender ild mot Magog og mot dem som bor trygt på øyene. De skal få sanne at jeg er Herren.
Dette må være USA, Canada og Storbritannia med sine allierte.
Vi leser om det samme slaget i Daniel.
Daniel 11. 40 I endetiden skal kongen i sør støte sammen med ham, og kongen i nord skal storme fram mot ham med vogner og hestfolk og mange skip. Han drar inn i land etter land og farer over dem som en flom. 41 Han drar inn i det fagre landet, og titusener skal falle. Men disse skal slippe unna hans hånd: Edom og Moab og de fremste av ammonittene. 42 Han rekker hånden ut mot land etter land, og heller ikke Egypt skal gå fri. 43 Han får makt over alle skjulte skatter, gull og sølv og alle kostbarheter i Egypt. Selv libyerne og nubierne må følge ham. 44 Da skal rykter fra øst og fra nord skremme ham, og han drar ut i stor harme for å utrydde mange og vie dem til døden. 45 Han slår opp sitt kongetelt mellom havet og det fagre, hellige fjell. Men så går det mot slutten med ham, og det er ingen som hjelper ham.
Bibelens Store Profetier John F. Walvoord som vi har på vår side:
Bakgrunn
I
det
tjuende
århundre
har
Russlands
vekst
og
fall,
den
største
og
mest
betydningsfulle
staten
i
det
tidligere
Sovjetsamveldet,
vært
en
hovedfak
tor
i
verdenshistorien.
Den
dominerende
russiske
staten
vil
overleve
og
innta
en
sentral
plass
i
begivenhetene.
Det
er
den
store
makten
nord
for
Israel.
Det
dramatiske
profetiske
bildet
av
Russlands
siste
forsøk
på
et
ver
densherredømme,
beskrevet
i
Esekiel
38,1-39,24,
plasseres
i
en
profetisk
sammenheng
som
relaterer
til
Israels
gjenopprettelse.
I
Esekiel
37,1-28
beskrives
Israels
gjenopprettelse
som
nasjon
og
deres
oppstandelse
fra
de
døde
i
tiden
for
det
annet
komme
symbolsk
ved
dalen
med
de
tørre
ben,
de
som
vekkes
til
live.
Etter
beskrivelsen
av
Russlands
krig
i
Esekiel
38,1-39,24,
kommer
ytterligere
en
profeti
om
Israels
samling
i
deres
land,
som
en
fase
i
gjenopprettelsen.
Konflikten
med
Russland
ses
altså
i
dette
endetidsperspektivet.
Politisk
sett
danner
de
raske
begivenhetene
i
endens
tid
bakgrunnen
for
krigen.
I
endetiden
vil
ti
nasjoner
slå
seg
sammen
under
en
romersk
hersker
og
danne
et
gjenoppstått
Romerrike.
Denne
herskeren
vil
inngå
en
sjuårs
fredspakt
med
Israel,
slik
det
står
i
Daniel
9,27.
En
eller
annen
gang
i
løpet
av
disse
sju
år
som
går
forut
for
det
annet
komme,
vil
Russland
angripe
Israel.
De
siste
sju
år
vil
bli
delt
i
to
halvdeler.
Den
første
halvdelen
blir
en
fredstid,
mens
den
andre
vil
utgjøre
den
store
trengsel,
som
skal
kulmi
nere
med
Harmageddon.
Som
profetert
i
Esekiel
38,
vil
Russland
Angripe
srael
i
en
fredstid,
i
et
forsøk
på
å
erobre
landet
og
etablere
en
domine
rende
posisjon
i
Midt-Østen.
Selv
om
Israel
militært
sett
er
langt
overlegen
de
landene
som
ligger
omkring,
har
man
lenge
fryktet
muligheten
for
et
russisk
angrep.
Russland
har
nok
mistet
mye
av
sin
glans
som
verdensmakt,
men
landet
utgjør
fremdeles
en
formidabel
maktfaktor,
som
kan
knuse
et
lite
land
som
Israel,
hvis
det
skjer
ved
et
overraskende
angrep,
som
det
Esekiel
beskriver.
Et
inngående
studium
av
kapitlet
åpenbarer
mye
om
endetids
begivenhetene,
som
fører
fram
til
Kristi
annet
komme.
Invasjonsstyrken
Esekiel
skriver
at
hovedstyrken
av
den
militære
invasjonshæren
som
angriper
Israel,
vil
komme
fra
landet
Magog:
«Herrens
ord
kom
til
meg,
og
det
lød
så:
Menneskesønn!
Vend
ditt
ansikt
mot
Gog
i
Magogs
land,
fyrsten
over
Ros,
Mesek
og
Tubal,
og
profeter
imot
ham!
Du
skal
si.
Så
sier
Herren
Herren:
Se,
jeg
er
imot
deg,
Gog,
fyrste
over
Ros,
Mesek
og
Tubal!
Jeg
vil
vende
deg
om
og
legge
kroker
i
dine
kjever
og
føre
deg
ut
med
hele
din
hær,
hester
og
ryttere,
alle
sammen
prektig
kledd,
en
stor
skare
med
store
og
små
skjold,
alle
sammen
med
sverd
i
hånd»
(38,1-4).
Navnene
Russland
og
Sovetjunionen
forekommer
ikke
i
Skriften,
men
denne
beskrivelse
av
invasjonshæren
passer
på
Russland.
Den
militære
invasjonen
ledes
av
«Gog»,
hvilket
refererer
til
lederen,
og
«Magogs
land»,
som
refererer
til
området
han
kommer
fra.
Magog
blir
omtalt
som
en
av
Jafets
sønner
i
Første
Mosebok
10,2
og
i
Første
Krønikebok
1,5.
Det
er
to
henvisninger
til
dette
i
Esekiel
38,2,6
og
endelig
i
Johannes'
åpenbaring
20,8.
Gog
som
hersker,
beskrives
som
«fyrste
over
Ros,
Mesek
og
Tubal»
(Esek
38,2).
Ettersom
Ros,
eller
Rosh,
er
roten
til
det
moderne
ordet
Russland,
synes
det
å
være
en
forbindelse
med
dette
landet
nord
for
Israel.
Gog
er
også
beslektet
med
«Mesek»
og
«Tubal»
(vers
2).
Noen
har
funnet
ut
at
det
ene
er
en
variant
av
Moskva,
mens
Tubal
ligner
på
Tobolsk,
et
område
i
Ural
i
Russland.
Selv
om
identifiseringen
er
usik
ker,
synes
Tubal
å
referere
til
de
gamle
skyterne,
som
drog
nordover
fra
Midt-Østen
og
endte
i
det
område
som
i
dag
beskrives
som
Russland.
Invasjonsstyrken
fra
Russland
støttes
av
hærer
fra
fem
andre
land.
Persia
(Esek
38,5)
er
lett
å
identifisere.
Det
er
det
moderne
Iran,
som
selv
om
det
ligger
øst
for
Israel,
lett
kan
slutte
seg
til
Russland
i
et
angrep
fra
nord.
Etiopia
er
med
(vers
5).
Man
tenker
på
Kusj
eller
Etiopia
som
fol
ket
som
bodde
i
et
område
mellom
Egypt
og
Rødehavet.
Geografisk
sett
befinner
de
seg
altså
sør
for
Israel,
men
det
vil
ikke
være
vanskelig
å
transportere
styrken
på
sjøen,
slik
at
den
kan
slutte
seg
til
Russland i angrepet.
Libya
nevnes
også
(vers
5).
Gomer
(vers
6)
blir
ofte
identifisert
som
de
gamle
kimrere,
som
en
gang
bodde
i
Lille-Asia
og
Øst-Europa.
Togarmafolket
(vers
6)
var
en
nasjon
som
holdt
til
like
nord
for
Israel
og
lå
godt
an
til
å
delta
i
invasjonen.
En
hvilken
som
helst
invasjon
av
Israel
viser
manglende
respekt
for
Israels
Gud
og
passer
inn
i
Russlands
ateistiske
bakgrunn
i
det
tjuende
århundre.
Hærens
geografiske
bakgrunn,
det
teologiske
synspunktet
og
de
termer
som
brukes
for
å
beskrive
dem,
gir
fullgode
bevis
for
at
styr
ken
kommer
fra
Russland
og
invaderer
Israel
fra
nord.
Til
støtte
for
dette
har
man
opplysningen
om
at
invasjonsstyrken
kommer
fra
«det
ytterste
Norden»
(Esek
38,6,15;
39,2).
Ettersom
Israel
ikke
ligger
så
mange
hun
dre
kilometer
fra
Russland,
kan
ikke
beskrivelsen
av
en
nasjon
i
det
ytterste
Norden,
sett
fra
Israel,
bety
noen
annen
enn
Russland.
Det
er
også
interessant
at
Moskva
ligger
rett
nord
for
Jerusalem.
De
gamle
krigsvåpen
Selv
om
beskrivelsen
av
invasjonsstyrken
er
slik
at
man
relativt
lett
kan
identifisere
den,
ligger
problemet
i
tolkningen
av
avsnittet
i
det
fak
tum
at
forfatteren
beskriver
bruken
av
gammeldagse
våpen.
Slik
heter
det
i
innledningsavsnittet:
«Jeg
vil
vende
deg
om
og
legge
kroker
i
dine
kjever
og
føre
deg
ut
med
hele
din
hær,
hester
og
ryttere,
alle
sammen
prektig
kledd,
en
stor
skare
med
store
og
små
skjold,
alle
sammen
med
sverd
i
hånd.
Persia,
Etiopia
og
Libya
er
med
dem,
alle
sammen
med
skjold
og
hjelm.
Gomer
og
alle
dets
skarer,
Togarmafolket
i
det
ytterste
Norden
og
alle
dets
ska
rer,
mange
folkeslag
er
med
deg»
(Esek3B,4-6).
Det
faktum
at
hæren
er
utstyrt
med
disse
gammeldagse
krigsvåpen
i
stedet
for
moderne
våpen,
har
gjort
at
mange
ikke
betrakter
beskrivel
sen
her
som
bokstavelig.
I
stedet
for
tanks
kommer
de
på
hesteryggen,
noe
som
i
Russlands
tilfelle
ikke
byr
på
særlige
vanskeligheter,
etter
som
Russland
fremdeles
bruker
kavaleri
som
en
del
av
militærstyrken.
Men
skjoldene,
sverdene
og
hjelmene
tyder
ikke
på
at
det
er
en
moderne
hær.
Noen
har
forsøkt
å
forklare
ordbruken
ved
å
si
at
Esekiel
beskrev
kri
gen
i
termer
som
han
forstod
og
at
vi
må
bytte
ut
uttrykkene
med
dem
som
betegner
moderne
våpen.
Etter
hvert
som
beskrivelsen
skrider
fram,
legges
det
til
flere
våpen,
som
buer
og
piler,
staver
og
spyd
(Esek
39,9).
Det
faktum
at
disse
våpen
senere
skal
brennes
(vers
9),
gjør
det
vanskelig
å
godta
dem
som
bilder
på
moderne
våpen,
ettersom
disse
som
regel
er
av
metall
og
ikke
av
tre.
Det
endelige
svar
ligger
muligens
ikke
i
forsøk
på
å
forklare
dette
avsnittet
av
historien,
men
bare
fastslå
at
det
indikerer
at
forut
for
denne
krigen
vil
det
være
en
stor
nedrustning
i
verden.
Under slike
forhold,
hvis
Russland
ønsker
å
angripe
Israel
og
mangler
moderne
våpen,
kan
man
raskt
fabrikere
store
kvanta
med
våpen
av
denne
typen
og
utruste
hæren
med
dem.
Hovedtanken
med
avsnittet
endres
imidlertid
ikke
med
beskrivelsen
av
våpnene.
Israel
beskrevet
som
en
fredelig
og
intetanende
nasjon
I
forsøket
på
å
bestemme
tidspunktet
for
denne
krigen
i
den
profetiske
timeplan,
er
det
viktig
å
merke
seg
hvilken
vekt
det
legges
på
at
Israel
lever
i
fred
når
invasjonen
skjer.
Øyensynlig
kommer
angrepet
uventet.
Israel
er
ikke
militært
forberedt
på
dette.
Det
nevnes
ikke
noe
sted
at
inn
trengerne
møter
motstand.
I
stedet
beskrives
Israel
som
en
nasjon
som
lever
i
fred:
«Rust
deg
og
gjør
alt
ferdig,
du
og
alle
dine
skarer,
som
har
samlet
seg
hos
deg.
Du
skal
være
deres
vokter.
Når
lang
tid
er
gått,
skal
du
bli
møn
stret.
Ved
årenes
ende
skal
du
komme
til
et
land
som
er
utfridd
fra
sver
det.
Dets
folk
er
samlet
fra
mange
folkeslag,
opp
på
Israels
fjell,
som
sta
dig
hadde
ligget
øde.
Men
nå
er
det
ført
ut
fra
folkene,
og
de
bor
der
trygt
alle
sammen.
Dit
skal
du
dra
opp.
Som
en
storm
skal
du
komme,
som
en
sky
skal
du
være
til
å
skjule
landet,
du
og
alle
dine
skarer
og
mange
fol
keslag
med
deg»
(Esek
38,7-9).
Invasjonsstyrken
er
ivrig
etter
å
angripe
Israel,
men
Israels
land
beskrives
som
et
område
som
er
«utfridd
fra
sverdet»,
og
Israels
folk
beskrives
som
«samlet
fra
mange
folkeslag,
opp
på
Israels
fjell,
som
sta
dig
hadde
ligget
øde».
Israel
beskrives
videre
som
et
folk
som
er
«ført
ut
fra
folkene,
og
de
bor
der
trygt
alle
sammen»
(Esek
38,8).
Som
pekt
på
tidligere,
passer
dette
med
det
profetiske
bildet
av
første
halvdel
av
de
sju
år
som
fører
fram
til
Kristi
annet
komme.
Dette
blir
en
fredstid,
da
Israel
lever
i
en
pakt
med
herskeren
over
de
ti
nasjoner.
Det
forhold
at
Israel
lever
i
fred,
beskrives
videre
i
omtalen
av
inva
sjonsstyrken:
«Så
sier
Herren
Herren:
På
den
dag
skal
tanker
stige
opp
i
ditt
hjerte,
og
du
skal
tenke
ut
en
ond
plan
og
si:
Jeg
vil
dra
opp
mot
et
land
med
åpne
byer,
jeg
vil
komme
over
fredelige
folk,
som
bor
trygt,
som
alle
sammen
bor
uten
murer
og
verken
har
bom
eller
porter
-
for
å
rane
og
røve
og
ta
hærfang,
for
å
vende
din
hånd
mot
ruiner
som
er
bygd
opp
igjen,
og
mot
et
folk
som
er
sanket
sammen
fra
folkene,
som
har
samlet
seg
fe
og
gods,
som
bor
på
jordens
navle»
(Esek
38,10-12).
Israels
byer
blir
beskrevet
som
uten
murer,
noe
som
stemmer
med
den
nåværende
situasjon,
da
murer
ikke
lenger
holder
inntrengere
borte (vers
11).
Det
står
også
at
det
er
«fredelige
folk,
som
bor
trygt,
som
alle
sammen
bor
uten
murer
og
verken
har
bom
eller
porter»
(vers
11).
De
bor
i
et
land
som
beskrives
som
«ruiner
som
er
bygd
opp
igjen»,
og
fol
ket
sies
å
være
«sanket
sammen
fra
folkene»
(vers
12).
Alt
dette
stem
mer
med
den
situasjon
Israel
opplever
under
fredspakten
med
herskeren
over
de
ti
nasjonene.
Det
er
tydelig
at
det
her
dreier
seg
om
en
politisk
situasjon
der
ikke
bare
Israel
angripes,
men
hele
den
tistatsgruppen
som
kontrollerer
Midt-Østen
på
denne
tiden.
Dette
støtter
den
tanke
at
vi
her
har
Russlands
siste
desperate
forsøk
på
å
erobre
verden.
Israel
beskrives
som
«mitt
(Guds)
folk
Israel»
som
«bor
trygt»
(vers
14).
Hensikten
med
invasjonen
Avsnittet
som
beskriver
denne
framtidige
krig,
gjør
det
klart
at
de
som
invaderer,
søker
materiell
vinning.
Det
sies
at
de
har
bestemt
seg
for
å
«rane
og
røve
og
ta
hærfang,
for
å
vende
din
hånd
mot
ruiner
som
er
bygd
opp
igjen,
og
mot
et
folk
som
er
samlet
fra
folkene,
som
har
samlet
seg
fe
og
gods,
som
bor
på
jordens
navle»
(Esek
38,12).
I
vers
13
beskri
ves
de
som
at
de
tar
med
seg
bytte,
sølv
og
gull,
fe
og
gods.
Invasjons
hærens
store
tallmessige
overlegenhet
beskrives
slik:
«Som
en
storm
skal
du
komme,
som
en
sky
skal
du
være
til
å
skjule
landet»
(vers
9).
Hæren
sies
å
komme
fra
«mange
folkeslag».
Det
blir
«en
stor
skare
og
en
tallrik
hæn>
(vers
15).
Selv
om
de
er
ute
etter
materiell
vinning,
er
det
egentlig
Gud
som
trekker
dem
inn
i
krigen:
«Og
du
skal
dra
opp
mot
mitt
folk
Israel
som
en
sky
og
skjule
landet.
I
de
siste
dager
skal
det
skje.
Da
lar
jeg
deg
komme
over
mitt
land,
for
at
folkene
skal
lære
meg
å
kjenne,
når
jeg
for
deres
øyne
åpenbarer
min
hellighet
på
deg,
Gog!»
(vers
16).
Invasjonen
beskrives
Profeten
beskriver
i
detaljer
det
som
skal
skje
når
denne
mektige
hæren
invaderer
Israels
land:
«Men
på
den
samme
dag,
den
dag
Gog
kommer
over
Israels
land,
sier
Herren
Herren,
da
skal
min
harme
stige
opp
i
mitt
åsyn.
Og
i
min
nidkjær
het,
i
min
brennende
vrede
sier
jeg:
Sannelig,
på
den
samme
dag
skal
det
komme
et
stort
jordskjelv
over
Israels
land.
Havets
fisker
og
himmelens
fugler
og
markens
dyr
og
alt
det
kryp
som
rører
seg
på
jorden,
og
alle
mennesker
som
bor
på
jorden,
skal
skjelve
for
mitt
åsyn.
Fjellene
skal
ramle
og
bergveggene
styrte
ned,
og
hver
en
mur
skal
falle
til
jorden.
Og
jeg
vil
kalle
på
sverdet
mot
ham
på
alle
mine
fjell,
sier
Herren
Herren.
Den
enes
sverd
skal
vendes
mot
den
andre.
Og
de
skal
kjenne
at
jeg
er
Herren.
Jeg
vil
gå
i
rette
med
ham
med
pest
og
med
blod,
og
med
et
skyll
regn
og
haglsteiner.
Ild
og
svovel
vil
jeg
la
regne
ned
over
ham
og
hans
skarer
og
over
de
mange
folkeslag
som
er
med
ham»
(Esek
38,18-22) Som
det
går
klart
fram
av
profetien,
vil
invasjonen
vekke
Guds
harme
(Esek
38,18),
og
det
blir
en
rekke
katastrofer.
Først
blir
det
et
stort
jordskjelv
i
landet
(Esek
38,19).
Dette
jordskjel
vet
vil
påvirke
fisker,
fugler,
dyr
og
alle
skapninger
på
marken.
Fjellene
blir
sprengt
og
bygningsmurer
faller
(vers
20).
Den
neste
store
dommen
fra
Gud
fører
til
forvirring
i
den
multinasjo
nale
hæren,
slik
at
de
begynner
å
kjempe
mot
hverandre:
«Den
enes
sverd
skal
vendes
mot
den
andre»
(Esek
38,21).
I
forvirringen
som
opp
står
i
forbindelse
med
jordskjelvet,
er
det
lett
å
forstå
at
troppene
kan
begynne
å
bekjempe
hverandre.
En
tredje
dom
kommer
over
hæren
i
form
av
pest
og
blodsutgytelse.
Gud
vil
bruke
pest
mot
Israels
fiender,
noe
som
også
har
vært
brukt
i
andre
situasjoner
(f.
eks.
Jes
37,36).
På
toppen
av
alt
dette
blir
det
en
dom
fra
Gud
i
form
av
skyllregn
og
haglsteiner
og
brennende
svovel
(Esek
38,22).
Selv
om
det
virker
som
naturkatastrofer
for
hæren,
er
det
Guds
overnaturlige
gjerninger
som
utløses.
Som
illustrert
i
Johannes'
åpenba
ring
16,21
kan
uvanlig
store
hagl
være
dødbringende.
Den
brennende
svo
velen
minner
om
Sodomas
og
Gomorras
fall
(1
Mos
19,24).
Noen
har
tol
ket
den
brennende
svovelen
som
et
resultat
av
at
jordskjelvet
utløser
slumrende
vulkaner,
så
de
spyr
ut
sin
brennende
ild.
Uansett
hvordan
man
skal
forklare
dette,
er
resultatet
tydelig.
Invasjonshæren
blir
ødelagt.
Gud
bruker
dette
som
et
middel
til
å
demonstrere
sin
makt
for
folkene:
«Og
jeg
vil
åpenbare
min
storhet
og
min
hellighet
og
gi
meg
til
kjenne
for
mange
folks
øyne,
og
de
skal
kjenne
at
jeg
er
Herren»
(Esek
38,23).
Invasjonshæren
ødelegges
Profetien
fortsetter.
Nå
beskrives
den
fullstendige
ødeleggelsen
av
invasjonshæren:
«Jeg
vil
slå
din
bue
ut
av
din
venstre
hånd
og
la
dine
piler
falle
ut
av
din
høyre
hånd.
På
Israels
fjell
skal
du
falle,
du
og
alle
dine
skarer
og
de
folkeslag
som
er
med
deg.
Jeg
gir
deg
til
føde
for
all
slags
rovfugler
og
for
markens
ville
dyr.
På
marken
skal
du
falle.
For
jeg
har
talt,
sier
Herren
Herren»
(Esek
39,3-5).
Når
Gud
angriper
angriperne,
vil
de
slippe
sine
buer
og
piler.
Deres
døde
kropper
blir
til
føde
for
grib
ber
og
villdyr.
I
vers
4
går
det
fram
at
hele
hæren
vil
bli
utslettet
og
at
ingen
vil
overleve:
«På
Israels
fjell
skal
du
falle,
du
og
alle
dine
skarer
og
de
folkeslag
som
er
med
deg.»
Etterhøst
av
slaget
Etter
at
det
er
slått
fast
at
Guds
hensikt
er
å
forkynne
makten
i
sitt
hel
lige
navn
(Esek
39,7-8),
sies
det
at
det
som
blir
igjen
etter
slaget,
skal
bli
tilstrekkelig
brensel
i
sju
år:
«Da
skal
de
som
bor
i
Israels
byer,
gå
ut
og
gjøre
opp
ild
og
holde
den ved
like
med
rustninger
og
små
og
store
skjold,
med
buer
og
piler
og
sta
ver
og
spyd,
og
de
skal
holde
ilden
ved
like
med
det
i
sju
år.
De
skal
ikke
hente
ved
fra
marken
og
ikke
hogge
i
skogene,
men
med
rustningene
skal
de
holde
ilden
ved
like.
De
skal
røve
fra
dem
som
har
røvet
fra
dem,
og
plyndre
dem
som
har
plyndret
dem,
sier
Herren
Herren»
(versene
9-10).
Opplysningen
om
at
ilden
skal
holdes
ved
like
i
sju
år,
reiser
spørsmå
let
om
hvordan
dette
skal
forstås
i
forhold
til
Kristi
annet
komme,
etter
som
det
synes
å
gå
fram
at
angrepet
vil
finne
sted
mot
slutten
av
den
før
ste
perioden
på
tre
og
et
halvt
år
av
de
sju
år
som
går
forut
for
det
annet
komme.
Det
betyr
at
det
er
tilstrekkelig
tid
til
at
det
kan
brenne
opp
før
det
annet
komme.
Men
brenningen
danner
ikke
i
seg
selv
noen
profetisk
tidstabell,
og
selv
etter
Kristi
annet
komme
vil
livet
gå
videre,
og
det
blir
nødvendig
å
ha
varme.
Dette
er
derfor
ingen
innvending
mot
at
man
plas
serer
invasjonen
mot
slutten
av
de
første
tre
og
et
halvt
år.
Profetien
beskriver
i
detaljer
hvordan
de
døde
skal
begraves
(Esek
39,11-16).
Det
vil
ta
sju
måneder
å
begrave
de
døde,
og
etter
det
vil
man
stadig
finne
døde
kropper
som
skal
begraves.
Scenen
ligner
den
som
beskriver
Kristi
annet
komme,
når
gribbene
innbys
til
å
feste
på
døde
kropper
(versene
17-20).
Det
er
imidlertid
noe
helt
annet
enn
det
som
beskrives
i
Johannes'
åpenbaring
20,7-9,
når
jorden
ødelegges
straks
etter
krigen
som
omtales.
Guds
hensikt
med
å
ødelegge
invasjonshæren
Esekiel
siterer
Gud,
som
i
ødeleggelsen
av
invasjonshæren
forkynner
sin
motstand
mot
det
onde
og
sitt
ønske
om
å
gjenopprette
Israel:
«Jeg
vil
åpenbare
min
herlighet
blant
folkene,
og
alle
folkene
skal
se
den
dom
som
jeg
har
holdt,
og
min
hånd
som
jeg
har
lagt
på
dem.
Og
Israels
hus
skal
kjenne
at
jeg
er
Herren
deres
Gud,
fra
den
dagen
og
i
framtiden.
Folkene
skal
skjønne
at
det
var
for
sin
misgjernings
skyld
Israels
hus
ble
bortført.
Det
var
fordi
de
hadde
vært
troløse
mot
meg,
så
jeg
skjulte
mitt
åsyn
for
dem
og
gav
dem
i
deres
fienders
hånd.
Og
de
falt
for
sverdet
alle
sammen.
Dette
gjorde
jeg
med
dem
på
grunn
av
deres
urenhet
og
deres
overtredelser,
og
jeg
skjulte
mitt
åsyn
for
dem»
(39,21
-24).
Samling
av
Israel
Esekiel
fortsetter
å
beskrive
hvordan
Gud
skal
gjenopprette
Israel:
«Derfor
sier
Herren
Herren:
Nå
vil
jeg
gjøre
ende
på
Jakobs
fangen
skap
og
forbarme
meg
over
hele
Israels
hus,
og
jeg
vil
vise
meg
nidkjær
for
mitt
hellige
navn.
De
skal
bære
sin
skam
og
all
den
troløshet
de
har vist
mot
meg,
når
de
bor
trygt
i
sitt
land,
og
ingen
forferder
dem.
Når
jeg
fører
dem
tilbake
fra
folkene
og
samler
dem
fra
deres
fienders
land
og
åpenbarer
min
hellighet
på
dem
for
mange
folks
øyne,
da
skal
de
kjenne
at
jeg
er
Herren
deres
Gud.
For
jeg
har
bortført
dem
til
folkene,
men
igjen
samlet
dem
til
deres
land,
og
jeg
lar
ikke
noen
av
dem
bli
tilbake.
Jeg
vil
ikke
mer
skjule
mitt
åsyn
for
dem,
for
jeg
vil
utgyte
min
Ånd
over
Israels
hus,
sier
Herren
Herren»
(39,25-29).
Dette
synes
å
bli
oppfylt
ved
det
annet
komme.
Selv
om
enkelte
detaljer
i
denne
profetiske
beretning
nødvendigvis
ikke
er
helt
klare,
er
resultatet
av
slaget
klart
nok.
Russlands
siste
forsøk
på
verdensherredømme
mislykkes
fullstendig.
Deres
hærer
blir
knust,
og
til
og
med
i
deres
eget
hjemland
vii
de
bli
utsatt
for
ild
fra
himmelen
(Esek
39,6).
Den
endelige
form
for
hedensk
makt
vil
følge,
idet
tinasjo
nersgruppen
blir
verdensregjering.
Russland
kan
ha
vært
en
hindnring
for
dette,
og
det
at
de
nå
settes
helt
ut
av
spill,
kan
forklare
hvordan
diktato
ren
i
tinasjonersgruppen
over
natten
kan
proklamere
seg
som
hersker
over
hele
verden
uten
motstand.
Denne
krigen
kan
godt
bli
springbrettet
som
fører
til
at
herskeren
i
Midt-Østen
kommer
til
makten
i
de
siste
tre
og
et
halvt
år
før
Kristi
annet
komme.
I
den
perioden
skal
Israel
gjen
nomgå
en
fryktelig
trengsel,
og
verden
vil
stort
sett
bli
ødelagt.
Ettersom
denne
profetien
aldri
er
blitt
oppfylt
tidligere,
er
dens
oppfyllelse
i
fram
tiden
en
påminnelse
om
at
Gud
fremdeles
er
på
tronen
og
at
det
vil
komme
et
oppgjør
med
Guds
fiender
i
Guds
tid
og
på
Guds
Måte.
Sluttkommentar:
Jeg vil oppfordre deg til å lese og studere dette også på egenhånd. Sende inn spørsmål til meg eller skrive på bloggen, du er hjertelig velkommen. Jesus kommer snart igjen, Maranata!
Relaterte linker: http://janchristensen.net/Bibelens_store_profetier_John_F_Walvoord.pdf
http://janchristensen.net/bibelkommentar-hoved.php?side=bibelkommentarer-Johannes-aapenbaring
http://janchristensen.net/bibelkommentar-hoved.php?side=Bibelkommentarer-Judas-brev
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar