søndag 30. desember 2012

Nr. 524: Den hellige ånd er blå!

Nr. 524:

Den hellige ånd er blå!

Da jeg for ca. 4 år siden ble ført x antall år tilbake i tid fikk jeg se alt fra begynnelsen før noe var til. Og før noe var til var det kun Fader der og Den hellige ånd som var og er en del av Gud. Den blåfargen som Den hellige ånd hadde har jeg prøvd å bruke på vår hjemmeside. Se her:

http://janchristensen.net/index.php



Den lille gutten Colton Burpo fikk se inn i himmelen. Da fikk han se mange ting: «Blant annet at Den hellige ånd er vanskelig å beskrive, annet enn at han er blå!».

Noen beskrivelser som Colton Burpo gir kommer her som et referat fra Avisen Dagen:

FAKTA OM «Himmelen er på or'ntli»: Originaltittel: «Heaven is for Real» (2010). Handler om knapt fire år gamle Colton Burpo, som i 2003 angivelig var tre minutter i himmelen. I USA er boken solgt i over seks millioner eksemplarer. Den norske oversettelsen er årets desidert mest solgte kristne bok i Norge i 2012. På andreplass kommer Bibel 2011 bokmål hardcover. I boken kan vi lese om at Colton fortalte foreldrene at han var utenfor kroppen under en operasjon for sprukken blindtarm. Han skildret nøyaktig hva foreldrene holdt på med akkurat da, i en annen del av sykehuset. Den lille gutten fortalte også om møtet med en søster – uten at moren noen gang hadde fortalt ham at hun hadde spontanabortert. Colton overrasket også foreldrene med detaljerte og nøyaktige beskrivelser av himmelen som stemte med Bibelen, selv om han ikke hadde lært å lese.

Her kommer også noe mer fra hva en debattant beskriver etter å ha lest boken:

Colton hevder at "Jesus var den eneste i himmelen som var kledd i lilla". Pappa Todd injiserer så at ifølge Bibelen er lilla kongefarge. Det er riktig at Jesus ble gitt en purpurkappe av Pilatus og at dette var et symbol på en jordisk konge hos romerne for å spottes, men vil Jesus fortsette med dette i Himmelen? Vi vet fra evangeliene at da Jesus ble forklaret for Peter, Jakob og Johannes ble Jesu klær "skinnende, aldeles hvite, så ingen bleker på jorden kan gjøre klær så hvite."

Men purpur eller lilla? Helgenglorien. Ifølge fire år gamle Colton hadde alle i Himmelen "et lys over sitt hode". Pappa Todd forklarer dette med Bibelens beretning om Stefanus som rett før sin død under forhøret av Sanhedrin fikk et "ansikt som en engels ansikt". Selv om henvisningen til hendelsen med Stefanus er fantasifull i beste fall, så bør man også kunne stille spørsmålet om de som er kommet til Himmelen går rundt med lys over sine hoder? (Todd erkjenner senere at han ikke kan huske at Colton sa dette, men utelater det allikevel ikke). Englesang på Jesu fang. Colton kan fortelle at englene sang for ham når han ankom Himmelen. "De sang for meg pappa, fordi jeg var så redd. Jeg følte meg bedre etterpå..jeg satt da på fanget til Jesus." En liten gutt er redd på fanget til Jesus, og bare englesang kan trøste ham? Vinger. Pappa Todd spør sønnen Colton en gang hvordan alle ser ut i Himmelen. "Alle har vinger", svarer han og forteller at de fleste ser ut som engler.

Det er ikke vanskelig å forstå at Colton ikke har så store bibelkunnskaper, men pastor Todd bør vel vite bedre. Ifølge Bibelen har ikke engler vinger - kun kjeruber. Hva skal himmelske vesener forresten med vinger? I herligjorte legemer? Hester. "Hei pappa, visste du at Jesus har en hest?" spør Colton en dag. "Han har en regnbuehest, og jeg fikk klappe den. Det var en masse farger." Forventer pappa og pastor Todd at vanlige kristne skal tro på slikt? (Så sent som i år fikk Norge besøk av den amerikanske forkynneren Robert Liardon som på 80-tallet også utga en bok - også utgitt på norsk - om sitt besøk i himmelen hvor han møtte ulike dyr. Min daværende pastor nektet boken solgt i menighetskiosken). Todd griper til fortellingen i Åpenbaringsboken hvor regnbuens farger er nevnt for å oppklare mysteriet.

Gabriel. Colton forteller at Jesus sitter på sin "pappas" høyre side, og på venstre side sitter erkeengelen Gabriel. Regnbuer. Colton er blitt fascinert av regnbuer. Han begynner å be om en egen regnbue i ettertid, og opplever at en regnbue viser seg på himmelen påfølgende dag. Igjen trer pappa Todd støttende til og refererer til Åpenbaringsboken: "Og han som satt der, var å se til liksom jaspis og sarder-sten, og det var en regnbue rundt omkring tronen.."

Her beskriver jeg om min opplevelse jeg hadde for ca. 4 år siden:

Men det er da viktig å tro rett. Jeg fikk en herlig opplevelse for 2 år siden som gjør at jeg for min del gjør meg enda mer sikker på at både treenighetslæren er feil og likeså Jesu only læren. Jesu alene læren er egentlig mer rett, men de som tror på den læren virker så harde imot andre, det liker jeg ikke.

Jeg underviste fra Johannes Åpenbaring og begynte å se på dette med treenigheten igjen. Da en lørdag morgen vel mars 2009 ble jeg først tilbake i Ånden for å si det slik. Før alt og fikk se at det var Faderen som var der helt alene med den Hellige Ånd. Da var den Hellige Ånd en del av ham selv, den klare forståelsen fikk jeg. Og Jesus var der da ikke, kun alene Faderen. Den tanken om tre Guder som fant hverandre ute i Space og ble til En Gud, er for meg vanskeligere å tro på en selv Big Bang. Det er og forblir nonsens og tøv. Slik jeg ser det, så er det på denne måten: Faderen er fra før tiden, Jesus er hans førstefødte og den som er hans høyre hånd og som regjerer, utfører og handler på Faderens vegne fult ut. Og som viste oss hvem Faderen er når han var her på jorden!

Den Hellige Ånd er Faderens Ånd og Sønnens Ånd som virker frem Guds vilje, er hans kraft og opprettholder av alt liv da han er tilstede over alt og ubegrenset som Gud selv!

Sluttkommentar: Opplevelser er viktige. Men det er Guds ord som er rettesnor for liv og lære. Desto fastere har vi det profetiske ors sier Apostelen Peter. Og desto fastere har vi det profetiske ord, som dere gjør vel i å akte på. Det er som en lampe som lyser på et mørkt sted, inntil dagen lyser fram og morgenstjernen går opp i deres hjerter (2 Pet. 1,19).

Relaterte linker: http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=tro-paa-en-gud-forvandler http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Historien-til-treenigheten http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=arius-og-arianismen http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=ordet-var-engud-eller-av-guddomsart http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Kristi-Guddommelighet http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Verdens-Stoorste-Selvmotsigelse-og-kanskje-loogn http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-gud-en http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=treenigheten http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=who-do-you-say-that-he-is

Ingen kommentarer: