Nr. 2272:
Advokat Jon Wessel-Aas med møterett
for Høyesterett, og min advokat Brynjar Meling er samstemte i at lovparagrafen
som er brukt imot meg er et misbruk!
Dommen imot meg er en narreapostel
verdig. Det er Torp som står bak dette, og den lovparagrafen som er brukt for å
dømme meg.
Den taler om «stalking» eller å
oppsøke vedkommende, for å forstyre hans fred.
Hva har jeg gjort? Aldri noe slikt,
derfor å dømme meg for dette å bruke lovparagraf § 390 a er ikke noe annet enn
et misbruk.
Dypest sett er ikke dette noe annet
enn kristendomsforfølgelse!
Bilde av Jon
Wessel-Aas som er en norsk advokat med møterett for Høyesterett
Dømt etter en lovparagraf som omtaler
noe helt annet, er det ikke da et justismord, eller?
Jeg er dømt etter Lovparagrafen, straffelovens § 390a «for ved plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annens fred.»
Som taler om helt andre ting enn hva jeg har gjort. Jeg har aldri sendt en SMS til Torp, har aldri oppsøkte han på møter eller privat. Mannen vet jeg ikke engang hvor bor og er ikke interessert i det heller. Mannen vet jeg ikke noe om, og har aldri truet eller forbannet ham. Kun skrevet på den Himmelske blogg stort sett.
Aldri har jeg skrevet på Torps mange nettsider, ikke noen
ganger så langt jeg kan erindre. Men han oppsøker meg, ikke minst på nettet der
han ikke kan få «nok» av meg. Skriver om meg gjentatte ganger, det er han som
oppsøker meg, jeg aldri ham. Her blir alt snudd på hode, for en grunn. Få meg
domfelt, uansett. Målet «helliger» midlet, eller som her, lovanvendelsen kan en
radbrekke og bruke som en selv vil, bare for å få tatt meg og få meg domfelt.
Ordskifte!
Det som er blitt skrevet i denne saken, da mengde kommer av et langt ordskifte. Der Torp, nettstedet Søkelys, falske Smyrna bloggen og andre aktører har gjennom flere år skrevet dirkete til og imot meg. Som jeg stort sett har svart igjen på den Himmelske blogg. Dette er så langt i fra straffelovens § 390a «for ved plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annens fred.» Det er mulig å komme, denne lov er jeg dømt etter.
Ordskifte!
Det som er blitt skrevet i denne saken, da mengde kommer av et langt ordskifte. Der Torp, nettstedet Søkelys, falske Smyrna bloggen og andre aktører har gjennom flere år skrevet dirkete til og imot meg. Som jeg stort sett har svart igjen på den Himmelske blogg. Dette er så langt i fra straffelovens § 390a «for ved plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd å ha krenket en annens fred.» Det er mulig å komme, denne lov er jeg dømt etter.
Hør her Brynjar Meling tale i Borgarting Lagmannsrett, der
han klart viser til at denne lovparagraf har jeg aldri overtrådt.
Dette sier dommen
imot meg i kortform:
Dette sier dommen imot meg, selv om det er tidenes
Justismord så har jeg for lenge siden betalte denne boten og saksomkostningene.
Hovedforhandling ble holdt 20. januar
2016 i Oslo tingrett. Christensen møtte og erkjente seg ikke skyldig.
Tingretten avsa 25. januar 2016 dom med slik domsslutning:
1. Jan Kåre Christensen, født 03.08.1964, dømmes for overtredelse av straffeloven 1902 § 390 a til en bot på 12 000 – tolvtusen – kroner, subsidiært fengsel i 20 – tjue – dager.
1. Jan Kåre Christensen, født 03.08.1964, dømmes for overtredelse av straffeloven 1902 § 390 a til en bot på 12 000 – tolvtusen – kroner, subsidiært fengsel i 20 – tjue – dager.
2. Jan Kåre
Christensen frifinnes for oppreisingskravet.
3. Jan Kåre
Christensen dømmes videre til å betale saksomkostninger til det offentlige med
3 000 – tretusen – kroner.
(sitat slutt).
Er dette Norge
verdig? Dette er selvfølgelig en «liten» dom, men ved denne dommen kan politiet
og domstolene bruke hvilke som helst paragrafer imot enn. Og få en dømt,
lovanvendelse er å vri loven ditt en selv ønsker og vil.
Videre sier
Medierettsadvokat Jon Wessel-Aas følgende da han blir intervjuet i avisen Vårt
Land:
– En horebukk-dom kan
føre til at færre ytrer seg
Advokat mener en dom i saken mot pastor Jan Kåre Christensen
vil gjøre grensene for ytringsfrihet mindre tydelige.
Høsten 2014 beskyldte pastor og blogger Jan Kåre Christensen
pastor Jan-Aage Torp for å være «horebukk» og «gammel gris». Onsdag møttes de i
retten.
Christensen er tiltalt etter straffelovens paragraf 390a for
å ha krenket Torps «fred», ved blant annet å hevde i et stort antall
blogginnlegg at pastoren levde i hor fordi han har giftet seg på nytt.
Medierettsadvokat Jon Wessel-Aas reagerer på at brudd på
Straffelovens paragraf 390a «for ved plagsom opptreden eller annen hensynsløs
atferd å ha krenket en annens fred» ligger til grunn i saken mot pastor Jan
Kåre Christensen.
– Jeg kan ikke kommentere detaljene i saken, men jeg synes i
prinsippet at det er spesielt at denne paragrafen blir brukt, fordi det her er
snakk om ytringer i en blogg. Christensen oppsøker altså ikke Torp på telefon,
tekstmelding eller på annen måte direkte, men skriver hva han mener om ham som
pastor i bloggen. Det ligger utenfor kjerneområdet den aktuelle bestemmelsen,
sier Wessel-Aas, som understreker at han kun kjenner saken gjennom opplag i
Vårt Land og ved å ha lest selve tiltalebeslutningen.
Wessel-Aas viser til
at den nevnte bestemmelsen i straffeloven fra gammelt av er blitt kalt
«telefonsjikaneloven».
– Det er klart at mobbing og trakassering i sosiale medier
over tid kan gjøre at folk ikke orker å være der mer. Men jeg synes likevel det
er viktig at domstolen ikke utvider straffebestemmelsen til å omfatte for mye.
Det er et poeng å være så konkret som mulig når en skal begrense ytringsfrihet
gjennom lovgivning, sier Wessel-Aas.
Utsagn som «å leve i hor» gjør det mer nærliggende å bruke
injurieretten, mener advokaten. Injurier er avkriminalisert i den nye
straffeloven og kan dermed kun danne grunnlag for sivilt søksmål. Det virker
mer relevant i denne saken, ifølge ham.
– Jeg mener det er fare på ferde dersom paragrafen i
straffeloven blir utvidet ved å legge til noe som ikke lenger er kriminelt,
sier Wessel-Aas.
Offentlig person. –
Hvilke konsekvenser kan en eventuell dom få?
– Dersom det blir en straffedom i tråd med tiltalen, mener
jeg mye annet kan dømmes på samme måte. Det vil gjøre grensene for
ytringsfrihet lite tydelige, noe som igjen kan føre til at folk unngår å ytre
seg, svarer Wessel-Aas og viser til at det uansett finnes bestemmelser til vern
mot usanne beskyldninger, krenkelser av privatlivets fred, trusler og
oppfordring til vold.
Wessel-Aas peker på
at Torp er en kjent skikkelse i Kristen-Norge og langt på vei i samme posisjon
som mange politikere.
– Rommet må være større når det dreier seg om ytringer om
offentlig personer.
Christensen er uenig i hvordan Torp praktiserer forholdet
mellom liv og lære, altså hans tolkning av bibelske tekster, fremhever
Wessel-Aas.
– Også der skal takhøyden være stor. Men det er selvsagt
grenser for hva en kan beskylde noen for
Dette sier advokat
Brynjar Meling i sitt ankeskriv, som ble oversett med fullt overlegg fra
domstolen.
Mangler ved
tingrettens dom
Det kan i anledning foregående avsnitt nevnes at en mangel
ved tingrettens dom, er at retten heller ikke i tilstrekkelig grad har lagt
vekt på at Torp er en offentlig person, og således må ha en høyere tålegrense
for hva han skal akseptere av angrep på hans aktivitet.
Videre har heller ikke retten lagt tilstrekkelig vekt på at
Torp erkjente i retten at han har kalt Christensen for «Anders Behring Breivik
sympatisør» ved et par anledninger, og har kalt ham demon, lysleder,
ryktespreder, mv. Ut i fra prinsippet om provokasjon retorsjon er dette i seg
selv omstendigheter som skulle tilsi frifinnelse. Fornærmedes bidrag til
debatten har ikke på noen måte bidratt til å dempe konfliktnivået i debatten,
slik at det uansett er det uttalelser som bidrar til høyne hva Torp må tåle av
angrep.
Rettsanvendelsesanken.
Det anføres dog som den sentrale anførselen – og det
prinsipielle ved anken - knytter seg til anvendelsen av straffeloven av 1902 §
390 a. Det anføres at å anvende denne på blogginnlegg, uavhengig hvor
omfattende en bloggvirksomhet er – i realiteten innebærer at bestemmelsen
gjøres til gjenstand for en utvidende tolkning.
Det er sikker rett at man på ytringsfrihetens område heller
må tolke en straffebestemmelse innskrenkende, dersom bestemmelsen kommer i
konflikt med konvensjonsforpliktelsene. I dette tilfellet kommer strl. § 390 a
i konflikt med ytringsfriheten. I tillegg til å være beskyttet av grunnloven,
nærmere bestem i Grl. § 100, så er den konvensjonsfestet i EMK Art. 10 og SP
art 18 og 19.
Tingretten tar i sin avgjørelse et riktig utgangspunkt ved å
slå fast at bestemmelsen rammer den som "ved skremmende eller plagsomme
opptreden eller annen hensynsløs atferd som krenker en annens fred ".
Tingretten bruker forarbeidene feil. Ot.prp.nr. 41 (1954-55)
s. 20-55 er i seg selv et rettslig argument som taler for frifinnelse med en
domfellelse. Det vises til anførslene nevnt tidligere, sammenholdt med at
forarbeidene sier "avgjørelsen må foretas konkret og omstendigheter som
tid, sted og fornærmedes individuelle forhold vil få betydning for
bedømmelsen". Videre fremkommer det i forarbeidene at "inn under
uttrykket 'plagsomme opptreden' går for eksempel sjikanøse
telefonoppringninger.
Det er et sentralt element i så vel forarbeider som i
relevant rettspraksis, at det pekes på
aktiviteter som retter seg direkte mot en person; altså at man ringer, sender
meldinger, eller oppsøker personer eller dens nærområde. Dette har ikke Jan
Kåre Christensen gjort.
Som det fremkommer av Rt. 2014 s. 669 avsnitt 17-18 er det
«sinnets integritet» som vernes av bestemmelsen og «kun alvorlige krenkelser
som rammes». Retten drøfter på side 5-6 forsvarers anførsler om at blogginnlegg
ikke rammes fordi det ikke er rettet direkte mot Torp. Retten kommer likevel
til på s. 6 at det at innleggene er publisert på internettet og kommer til at
dette ikke utelukker anvendelsen av § 390 a.
Dette er en formulering som man i seg selv kan stille spørsmål om ikke
innebærer en utvidende tolkning av ordlyden i strl. § 390 a) og således
allerede på dette pkt. krenker klarhetsprinsippet i EMK art 7 og
legalitetsprinsippet i grl. § 96.
Vanskeligere blir det når tingretten finner støtte for sitt
syn i underrettspraksis. Verken Oslo tingrettsavgjørelse i 2013-111-859, RG
208-1499, eller THEDM 2004-3964 kan tas til inntekt for å anvende strl. § 390 a
på blogginnlegg. Det er i begge disse avgjørelser, snakk om handlinger som
nettopp retter seg mer direkte mot personer.
Når retten i tillegg fremhever at blogginnleggene er åpne
tilgjengelige for enhver og indekseres slik at de får treff på Torps man på
søkemotorer som Google, viser det jo nettopp at man er utenfor
privatsfæren. Det er ikke slik at man
kan innfortolke at den som da «rammes» kan anse å ha mottatt meldingen når den
er kommet til hans kunnskap - siden siktedes aktivitet har et slikt omfang og
intensitet som i Torp og Christensens tilfelle.
Her foretar retten ikke bare en utvidende tolkning av
straffebestemmelsen men de «strekker» også faktum, noe som kan være et like
strengt brudd på legalitetsprinsippet. Retten bruker RG 2008 s. 1499 som grunnlag for sitt
standpunkt, uten å drøfte eller på noen måte anføre hvorfor denne er relevant.
Herifra påpekes at i RG 2008 s. 1499 hadde domfelte hengt opp hundre plakater i
fornærmedes nærmiljø, der fornærmede var navngitt og gitt opplysninger om at
han var straffedømt. Faktum i den saken er altså – i motsetning til vår sak -
at den domfelte har oppsøkt fornærmedes nærmiljø og hengt ham ut i offentlige
oppslag. Dette er noe annet enn å legge dette åpent i en blogg.
Her kan det nevnes at retten har sett bort i fra det faktum
at Torps egne aktiviteter har bidratt til å spre informasjonen. Det kan i den anledning vises til at den
første som omtalte Oslo tingretts dom mot Christensen, var Torp i sin blogg.
Det viser at det ikke er privatlivet Torp er opptatt av å beskytte ved å
anmelde Christensen, men han gjør dette som en del av deres «kamp». Det anføres
her at rettsvesenet skal være varsomme med å la seg bruke. Det er derfor
isolert sett riktig når politiet har henlagt Christensens anmeldelser mot Torp,
men det er altså feil å opprettholde andre veien.
Retten bringer også inn forhold knyttet til Torps ektefelle.
Som påpekt av forsvareren i tingretten ville muligens Torps ektefelles
privatliv hatt et større krav på beskyttelse enn Torp selv. Torps ektefelle er
ikke en offentlig person, det er Torp. Dette ligger dog utenfor forelegget.
Forholdet til ytringsfrihetens vern i Grl. § 100 og EMK art.
10, SP art 18 og 19 er heller ikke riktig vurdert av Oslo tingrett. Tingretten
henviser til LB - 2015 - 24004 hvor det uttales at "det er riktignok på
det rene at ytringer som isolert sett ikke er straffbare, kan rammes av
straffeloven 390 a. Forutsetningen er at de forekommer i et antall og på
tidspunkter som gjør det særlig plagsomt for mottakeren".
Dette viser nok en gang at utgangspunktet er feil. Når
Borgarting lagmannsretten i den saken påpeker antall og tidspunkter som å gjøre
det "særlig plagsomt" viser det nok en gang at grunnforutsetningen er
at henvendelsene må rette seg direkte mot en person. Henvisning til Rt. 2010 s.
845 i den aktuelle lagmannrettsdommen viser at det dreier seg om direkte
kontakt. I Rt. 2010 s. 845 står vi
overfor et tilfelle hvor lederen av utlendingsnemnda fikk gjentatt SMSer med
krenkende og truende innhold.
Nærmere om det
rettslige
Det følger av strl. § 1, 2.ledd, at straffelovgivningen
gjelder med de begrensningene som følger av overenskomst med fremmed stat eller
av folkeretten for øvrig. Christensen har derfor beskyttelse av så vel EMK art
10 som SP art 18 og 19.
Hans uttalelser er også beskyttet av Grunnlovens § 100. Det
følger allerede av Kløftadommen Rt. 1976 s.1. at Grunnlovens bestemmelser som
regulerer den enkeltes personlige frihet må ha en gjennomslagskraft som er
betydelig.
Det anføres at tingrettens tolkning av utsagnene, medfører
at domsresultatet kommer i strid med legalitetsprinsippet, klarhetsprinsippet
og at domsresultatet krenker Jan Kåre Christensens religions- og ytringsfrihet.
Menneskerettighetsdomstolen har i flere avgjørelser
fremhevet at ytringsfrihet er et av de helt fundamentale elementer i grunnlaget
for et demokratisk samfunn. Det er fremhevet at denne frihet ikke bare omfatter
rett til å fremsette utsagn som blir positivt mottatt eller som anses ufarlige,
eventuelt ubetydelige, men også utsagn som virker støtende, sjokkerende eller
som foruroliger.
I Oslo tingretts
avgjørelse er ikke de strenge krav til begrunnelse for begrensning i
ytringsfriheten oppfylt. Selv om det
bare er et bøteforhold, er det ikke forholdsmessighet mellom inngrepet og
formålet med dette.
Etter EMD-praksis må unntak fra ytringsfriheten undergis en
restriktiv fortolkning, jf. at det må være” nødvendig”. Et sentralt element ved
nødvendighetsvurderingen er om det foreligger et påtrengende samfunnsmessig
behov for inngrepet - "pressing social need". Det vises til de
såkalte "Spycatcher"-dommene, Serie A Nr 216, dommens punkt 60, og
217, dommens punkt 50.
I Christensens sak må
dette vurderes opp imot at alle de pådømte uttalelser er hans syn på teologiske
spørsmål, eller provokasjoner fremsatt mot enten ham eller hans tro.
Når Høyesteretts flertall i Kjuusdommen Rt. 1997 s 1821,
finner at utsagnene ikke er beskyttet av ytringsfriheten, er dette bl.a. basert
på følgende:
”Jeg kan ikke se at det av retten til å danne et politisk
parti kan utledes at grupperinger som gjør dette, og ikler sine standpunkter
formen av et partiprogram, skal stå fritt til å agitere for ethvert syn,
uansett hvilke inngrep det måtte innebære over andre mennesker.”
For Christensen - som tufter sin rett til å komme med
utsagnene, beskyttet av så vel religionsfriheten som ytringsfriheten, blir
dette annerledes. Han forfekter et syn
som - om det er sjeldent nå - har stått i flere århundrer, og som ikke er
uttrykk for at ”han ikler sine standpunkter formen av en religion”.
Det anføres også at uttalelsene er kommet som ledd i en
offentlig debatt. En debatt som den som uttalelsene rammer også har deltatt i,
og gjengjeldt. En slik debatt er
beskyttet av ytringsfriheten etter Grunnloven §100 som veier meget tungt. Å
tillate ytringene fra en part og frata den som rammes av ytringene, retten til
å ta til motmæle vil i seg selv stride mot ytringsfriheten
Skal strl § 390 a anvendes i denne saken, vil det bare kunne
skje ved en utvidende tolking, av loven – noe som er utelukket, jf.
legalitetsprinsippet i Grunnloven § 96.
Det kommer klart frem i rettspraksis at tolkingen ikke bare
må ta utgangspunkt i hvordan den alminnelige tilhører vil oppfatte utsagnene,
jf. plenumskjennelsen i Rt-1997-1821 (Kjuus). Men man
”må også se utsagnene i lys av den sammenhengen de er
fremkommet i”.
Det vises her til at utsagnene er normative, fremkommet i et
bloggordskifte mellom personer som deler tro, og med referanser til ytrerens
oppfatning av et felles trosgrunnlag.
Om tolkning av utsagnene sier Eggen Lov og Rett 1998 s 263:
”For ytreren blir rettsanvendelsen like lite forutberegnelig
enten man ”lemper” på straffbarhetsvilkårene eller om man tolker ytringene
fritt slik at de passer overens med disse vilkårene. En av hovedhensynene bak
legalitetsprinsippet i norsk rett, og i allfall lovskravet EMK, er å sikre
forutberegnelighet i rettsanvendelsen.
Han fortsetter senere på samme side:
”Når legalitetsprinsippet setter skranker for hvor langt i kontekstuell tolkning av straffeloven det akseptabelt å gå, ville det være inkonsekvent om domstolene skulle stå helt fritt i kontekstuell tolkning av ytringer”
Han fortsetter senere på samme side:
”Når legalitetsprinsippet setter skranker for hvor langt i kontekstuell tolkning av straffeloven det akseptabelt å gå, ville det være inkonsekvent om domstolene skulle stå helt fritt i kontekstuell tolkning av ytringer”
Hensynet til både legalitetsprinsippet og ytringsfriheten
tilsier at det er klare begrensninger i hvor langt man kan gå i å innfortolke
et meningsinnhold og omstendigheter i utsagnene som ikke er direkte uttalt
eller vedkjent.
Rettssikkerhetshensyn, særlig hensynet til
forutberegnelighet, er fremhevet i
Rt. 2002 s. 1618. hensynet til
ytringsfriheten innebærer
”at ingen bør kunne risikere strafferettslig ansvar ved at
utsagn tillegges et meningsinnhold som ikke er uttrykkelig uttalt og heller
ikke med rimelig stor sikkerhet kan utledes av sammenhengen”
Det vises her også til Eggen, Lov og rett 1998 s 264 hvor
det fremkommer et annet hensyn:
”En fri tolkning innebærer foruten mindre forutberegnelig
rettsanvendelse også større mulighet for sensur fra domstolens side av ytringer
de misliker, kanskje av andre grunner enn de som ligger bak straffebudet”
Tolket som religiøse ytringer og utlegninger om Bibelens syn
på gjengifte, kan ikke ytringene dømmes.
Når tingretten ser bort i fra det tolkningsalternativet, så ”skyver” man
uttalelsen utenfor kjerneområdet i Grunnlovens § 100 om ytringsfrihet.
Rt 2002 s. 1618
Bootboysdommen er således relevant.
”Bootboys” var en nynazistisk kamporganisasjon, som en lørdag formiddag
på torget i Askim fremførte en appell med støtte til Hitler i anledning av
Rudolf Hess’ 100-års dag.
”Hver dag raner, voldtar og dreper innvandrere nordmenn,
hver dag blir vårt folk og land plyndret og ødelagt av jødene, som suger vårt
land tomt for rikdom og erstatter det med umoral og unorske tanker.” Appellen
ble avsluttet med ”Sieg Heil- og
Hitler-hilsener.”
Bootboys’ leder Terje Sjølie ble frifunnet. Uttalelsene ble
funnet å være utledet av et politisk program mer enn å være konkrete
trusler. Flere av de fremmøtte var
ikledd finlandshetter, og demonstrasjonen var av en militaristisk kampfascistisk art. Uttalelsene falt foran
innvandrere som gjorde sine ærend i Askim.
Christensens uttalelser er kommer
som tilsvar på handlinger som han mener
er i strid med Guds ord. Uttalelsene faller i Blogg hvor de fleste uttalelsene
er svar på tiltale fra personer som
Christensen oppfatter som talerør for Torp. Sjølis uttalelser falt uprovosert
overfor uskyldige mennesker.
Klarhetskravet
Enten man utvider ordlyden i loven, eller meningsinnholdet i
utsagnet, kommer man i strid med klarhetskravet og legalitetsprinsippet. Høyesterett har den 02.08.2012 avsagt en
kjennelse, hvor klarhetsprinsippet blir drøftet:
Klarhetskravet har kommet til utrykk i flere avgjørelser i
Høyesterett, herunder i avgjørelsen i Rt-2011-469, hvor spørsmålet var om
bestemmelsen i straffeloven § 219 også gjaldt i forhold til tidligere samboere,
selv om lovteksten bare omhandlet tidligere ektefeller. I avsnitt 9 heter det:
'En slik utvidelse av straffansvaret, sammenlignet med det
som følger av ordlyden i § 219, må ha hjemmel i lov.
Jeg viser til Grunnloven § 96 og til EMK artikkel 7, jf.
Rt-2009-780 avsnitt 21. Straffverdighet, eller andre reelle grunner som kan
tale for å sidestille tidligere samboere med tidligere ektefeller, er ikke
tilstrekkelig.'
Så kommer noe som er sentralt i Christensen-saken som ikke er tilstrekkelig vektlagt av tingretten
Lagmannsretten vil for sin del bemerke at kravet til klar lovhjemmel for straffansvar ikke minst vil være av betydning i saker hvor straffebudet innebærer en begrensing av ytringsfriheten
Under avsnitt 18 kommer Høyesterett med sitt syn.
Som lagmannsretten påpeker, må utgangspunktet ved vurderingen være det krav til klar hjemmel som gjelder i straffesaker, jf. Grunnloven § 96 og EMK artikkel 7. Det vises til Rt-2011-469 avsnitt 9, som er sitert i lagmannsrettens kjennelse.
Dette er utdypet i Rt-2012-313 avsnitt 29, der det heter:
Så kommer noe som er sentralt i Christensen-saken som ikke er tilstrekkelig vektlagt av tingretten
Lagmannsretten vil for sin del bemerke at kravet til klar lovhjemmel for straffansvar ikke minst vil være av betydning i saker hvor straffebudet innebærer en begrensing av ytringsfriheten
Under avsnitt 18 kommer Høyesterett med sitt syn.
Som lagmannsretten påpeker, må utgangspunktet ved vurderingen være det krav til klar hjemmel som gjelder i straffesaker, jf. Grunnloven § 96 og EMK artikkel 7. Det vises til Rt-2011-469 avsnitt 9, som er sitert i lagmannsrettens kjennelse.
Dette er utdypet i Rt-2012-313 avsnitt 29, der det heter:
«Det er uansett ikke avgjørende hva lovgiver måtte ha ment,
når en eventuell lovgiverintensjon ikke har kommet tydelig til uttrykk i loven.
Jeg viser til lovskravet i Grunnloven § 96 og i EMK artikkel 7, slik dette er
forstått blant annet i Rt-2011-469. Av særlig interesse er avsnitt 9 og 12 i
dommen, hvor det fremheves at straffbarheten må følge av loven, og at manglende
støtte i ordlyden ikke avhjelpes ved at forholdet er klart straffverdig, og at
lovgiver utvilsomt ønsket å ramme det.»
Subsidiært – innskrenkende tolkning av bestemmelsene
Det anføres subsidiært at dersom lagmannsretten skulle komme til at utsagnene krenker privatlivets fred, etter en alminnelig tolkning av lovbestemmelsene i strl. § 390 a, og at tingretten ikke har utvidet tolkningen av utsagnene på en måte som kommer i strid med EMK art 7 og Grl. § 96, så følger det av strl. § 1, 2. ledd, at hensynet til Christensens rettigheter - og våre forpliktelser - etter EMK og SP om ivaretakelse av den enkeltes religions- og ytringsfrihet, innebære at strl. § 390 a) i tilfeller hvor religions- og ytringsfriheten krenkes, må tolkes innskrenkende.
Subsidiært – innskrenkende tolkning av bestemmelsene
Det anføres subsidiært at dersom lagmannsretten skulle komme til at utsagnene krenker privatlivets fred, etter en alminnelig tolkning av lovbestemmelsene i strl. § 390 a, og at tingretten ikke har utvidet tolkningen av utsagnene på en måte som kommer i strid med EMK art 7 og Grl. § 96, så følger det av strl. § 1, 2. ledd, at hensynet til Christensens rettigheter - og våre forpliktelser - etter EMK og SP om ivaretakelse av den enkeltes religions- og ytringsfrihet, innebære at strl. § 390 a) i tilfeller hvor religions- og ytringsfriheten krenkes, må tolkes innskrenkende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar