Nr. 1769:
Terje Hegertun, professor ved
Menighetsfakultetet fremstår som en ulv i fåreklær med en forkynnelse der
evangeliet ikke er avgjørende for hvor en skal tilbringe evigheten!
Bilde av
Terje Hegertun som fremstår som en klassisk falsk profet som underslår at det
er en fortapelse å unnfly, og en evig himmel å vinne!
Terje
Hegertun, professor ved Menighetsfakultetet har en lengre «avhandling» om
livets to utganger i Korsets Seier på nett. Hele artikkelen er slik jeg ser
det, ikke noe annet en et falskneri av evangeliet.
Det er klart
at Gud skal gi oppreisning, men om en er blitt urettferdig behandlet i dette
livet. Så gir det ikke noen inngang til Guds evige himmel. Det er kun og alene
troen på Jesus som kan føre oss dit. Alt annet er å gå over et annet sted. Med
andre ord, hva Terje Hegertun, professor ved Menighetsfakultetet formidler er
tåkelegging og forvirring. Selvfølgelig i all vranglære er det noe sannhet, Gud
er på de svakes side. Men allikvel, det er evangeliet – hva Jesus gjorde for
oss – at vi tror dette Guds vitnesbyrd som er avgjørende for mitt og ditt evige
ve og vel!
Her er noe av hva Terje Hegertun,
professor ved Menighetsfakultetet skriver:
Knapt noe
tema er så krevende – og så viktig – å debattere som det som ligger utenfor vår
forståelse av tid og rom. Både Guds frelse og Guds dom må vi leve med som
uttrykk for livets alvor. Men hvordan nærmer vi oss dette på en ansvarlig måte?
Jeg var bare
en ung gutt da jeg første gang begynte å stille meg selv spørsmål som kjentes
dypt eksistensielle: hva om forsoningen likevel har en større rekkevidde enn at
bare noen prosent av jordas befolkning kan kalle seg kristne? Hva betyr det at
Gud en dag skal bli «alt i alle» og at han skal «sammenfatte alt i Kristus»? I
et domsperspektiv, hva innebærer det at Guds nåde er for dem som fortjener det
minst og at Gud elsker sine fiender?
Det berører
også menneskesynet: hvor rimelig er det at et menneske, med begrenset horisont
og trellbundet i sine synder og egosirkler, under noen korte år på jorden har
en reell frihet til å treffe valg som skal være bestemmende for en hel evighet?
Og ikke minst: hvordan kan jeg legge meg til å sove om kvelden med vissheten om
at den som ikke tror går evig fortapt?
Spørsmålene
påvirker både mitt gudsbilde, mitt syn på verden og mitt møte med aktuelle
bibeltekster. Noen av dem taler tydelig om faren for å tape sin sjel, mens
andre er tvetydige.
(sitat
slutt).
Det er Gud
som er den endelige dommer, over alle mennesker. Men alt dette er da ikke
tvetydig og slik at en går i en tåkeheim som Hegertun mener og fremstiller
dette som. Vi har lov å gjøre opp meninger, synspunkter og leve deretter. Selv
om det for mange er både absurd og helt uforståelig. Noen punkter vil jeg sette
opp, som jeg lever etter selv, og som jeg ønsker å formidle gjennom min
forkynnelse.
Hegertun sin syn er ikke noe nytt –
og det har flere navn. Her kommer noe.
Apokatastasis – Ingen går fortapt
Er det slik
at ingen går fortapt, men at alle blir frelst til slutt? Apokatastasis betyr
«alle tings gjenopprettelse», og innebærer at Gud vil frelse og gjenopprette
alle mennesker. Den første til å presentere læren om Apokatastasis var
Origenes, en av oldkirkens største teologer. Finnes det bibelsk belegg for en
slik lære? Ja, sier Kjetil Grandal, som har skrevet doktorgrad på dette emnet.
Paulus skriver at frelsen gjelder for alt som er på jorden (Kol 1,20), og at
Gud til slutt skal bli «alt i alle» (1. Kor 15,28). I tillegg vet vi at Gud vil
at alle skal bli frelst (1 Tim 2,4). Siden Gud er allmektig, og har beseiret
døden, kan vi være trygge på at alle faktisk vil bli frelst.
Er dette en
god forståelse av fortapelsen? Det hører med til historien om Origenes at han
ble kraftig kritisert av senere kirkemøter. Apokatastasis ble forkastet som en
vranglære uten godt bibelsk belegg. Hva så med bibeltekstene ovenfor? For det
første bør vi spørre oss om de to første bibelversene gir et godt bilde av hva
Paulus mente om fortapelsen. I Korinterbrevet skriver Paulus flere ganger om
«dem som går fortapt», og i Romerne 8 skriver Paulus at han har en stor, stor
sorg når han tenker på de som er skilt fra Kristus, de som ikke har del i
frelsen. Paulus ser altså ikke ut til å mene at alle blir frelst. For det andre
bør vi spørre oss hvordan dette passer inn med Jesus sin lære om fortapelsen.
Det er ikke til å komme unna at Jesus satte mennesker på valg: Vend om, følg
meg! Og: Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Jesus sier til og med at det er
mange som ikke bli frelst (Luk 13,24). Fra disse tekstene blir det tydelig at
livet har to utganger, og at fortapelsen er en mulighet.
Det finnes
riktignok ett godt argumenter for læren om apokatastasis. Det argumentet tar
utgangspunkt i Guds godhet, og det er nettopp det Kjetil Grandal gjør: Hvis Gud
virkelig er god, hvordan kan han tillate at så mange går fortapt? Eller som
tidligere biskop Per Lønning sier det: Hvis Gud virkelig har seiret, hvordan
kan han la Djevelen vinne 9-1? Dette spørsmålet, hvorvidt fortapelsen er
forenelig med Guds godhet, skal vi se på lenger nede. Kanskje har vårt stadige
fokus på Guds godhet og Guds kjærlighet skapt grobunn for læren om
apokatastasis, men vi må spørre oss om bibelmateriale virkelig tillater en slik
lære. Kirken kan, med bakgrunn i 1 Tim 2,4, håpe at så mange som mulig blir
frelst, men det er noe helt annet å garantere at alle blir frelst.
Dette fra Wikipedia som Terje
Hegertun forkynner nå:
Universalisme
refererer til religiøse, teologiske og filosofiske konsepter som antas å ha en
universell (allmenngyldig) anvendelse og gyldighet. I ordets utvidede betydning
kan en kirke eller et samfunn som kaller seg universalistisk legge vekt på
felles prinsipper i de fleste religioner, akseptere andre religioner på en
inkluderende måte, og tro på en almen forsoning mellom menneskeheten og det
guddommelige. Troen på en felles sannhet er en annen viktig grunnsetning. Den
levende sannheten blir sett på som noe som strekker mye lengre enn nasjonale,
kulturelle og religiøse grenser.
Sluttkommentar:
Dette med å
tro på universalisme er det som Hegertun advarer imot. Hegertun skriver
følgende: «Folkelige fortapelsesforestillinger bør vi også holde på solid
distanse.»
Jo, dette er
virkelig både en folkelig måte og imot hva Guds ord sier. Guds ord sier det
klart og tydelig at det er to utganger på dette livet.
Enten en
evighet i SAMMEN MED GUD, ELLER I ILDSJØEN MED SATAN DER ALLE VIL BLI
TILITTETGJORT!
Hegertun
skriver til slutt dette:
«Så blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Og størst blant dem er – håpet.
«Så blir de stående disse tre: tro, håp og kjærlighet. Og størst blant dem er – håpet.
Jeg skjønner
ikke slik, her skal han sitere et Guds ord. Det er ikke håpet – men kjærligheten
som blir stående! Kjærligheten til sannheten som Hegertun åpenbart har forlatt!
Han evner å
sittere det helt feil, selv om han vil ha noe frem.
Så er ikke
dette veien å gå, Guds ord er sterkt nok.
Det SOM Hegertun
driver med ikke verdig en forkynner, eller noen andre troende!
La oss
forkynne Guds ord, for noen tilfelle at de skal og må bli frelst gjennom vårt
vitnesbyrd og forkynnelse!
Relaterte linker:
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-286-vil-gud-tillate-alle-ugudelige.html
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-285-er-gud-et-monster-diktator-eller.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/11/nr-104-er-alle-mennesker-guds-barn.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-103-den-endelge-dom.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-102-sadisme-i-guds-navn.html
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-285-er-gud-et-monster-diktator-eller.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/11/nr-104-er-alle-mennesker-guds-barn.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-103-den-endelge-dom.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-102-sadisme-i-guds-navn.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar