Nr. 2665:
Jeg er
bare fred sa Kong David – men fienden hater fred!
Av alle mine
motstandere jeg har møtt, så skiller nok Pastor Jan Aage Torp seg ut som den skitneste
og mest uærlige jeg har møtt.
Særlig verre
og hyklersk er det vel ikke mulig å være?
Ja, Pastor
Jan Aage Torp er den sleipeste, styggeste og mest ondsinnede av alle mine
motstandere.
Som har bare
vært ute etter å lage kvalme og problemer for meg og min familie. Det har vært
et skittent spill, men jeg har satt meg fore at ingen skal noen gang kunne
bringe meg ute av fatning. Da jeg og min familie har Guds ord og Guds løfter på
at vi skal bli stående etter å ha beseiret og overvunnet alle!
http://blog.janchristensen.net/2019/06/nr-2477-vi-er-blitt-behandlet-virkelig.html
http://blog.janchristensen.net/2019/02/nr-2396-vi-som-troende-ma-vre-klar-over.html
http://justismord.janchristensen.net/2018/12/nr-387-1-ar-etter-at-farsen-mellom-meg.html
http://justismord.janchristensen.net/2017/12/nr-12-pastor-jan-age-torp-er-en.html
http://justismord.janchristensen.net/2017/12/nr-20-en-kaffe-kopp-og-to-med-pastor.html
http://blog.janchristensen.net/2019/02/nr-2396-vi-som-troende-ma-vre-klar-over.html
http://justismord.janchristensen.net/2018/12/nr-387-1-ar-etter-at-farsen-mellom-meg.html
http://justismord.janchristensen.net/2017/12/nr-12-pastor-jan-age-torp-er-en.html
http://justismord.janchristensen.net/2017/12/nr-20-en-kaffe-kopp-og-to-med-pastor.html
Salme 120.
1. En sang ved festreisene. / Til Herren ropte jeg i min nød, og han svarte
mig. 2 Herre, fri min sjel fra en
løgnaktig lebe, fra en falsk tunge! 3 Hvad
vil han gi dig, og hvad mere vil han gi dig, du falske tunge? 4 Voldsmannens skarpe piler og glør av gyvelbusken.
/ 5 Ve mig, at jeg lever som fremmed iblandt Mesek, at jeg bor ved Kedars telt!
/ 6 Lenge nok har min sjel bodd hos dem som hater fred. 7 Jeg er bare fred, men når jeg taler, er de ferdige til
krig.
Sal 120:1-7
Med denne
salmen begynner en fortløpende rekke av salmer (Sal 120-134) som alle har samme
overskrift: En sang ved festreisene. (Dansk har her: En Sang paa Trapperne.)
Det har vært
forskjellige meninger om hva denne overskriften betyr. Noen mener at trappene
betyr de 15 trinn på trappen opp til templet. De førte opp fra kvinnenes
forgård til mennenes.
Men den mest
vanlige mening er visstnok den rette, nemlig at trappene betyr den årlige
festreisen som Israels barn gjorde fra hele landet og opp til Jerusalem på de
tre store høytider.
Jerusalem
ligger nemlig ganske høyt, og derfor heter det alltid å dra opp til Jerusalem.
I fjellene omkring slynger veien seg opp fra den ene avsats til den andre slik
at den i sannhet ligner en trapp.
Det ligger
en fin tanke i dette at Israels barn drog opp til Jerusalem med sang. De gikk
høyere og høyere, fra trinn til trinn. Også på den åndelige vandring opp til
det himmelske Jerusalem går det framover fra trinn til trinn.
Derfor kun fremad i Jesu navn,
så går det og hjemad tillike,
da er hver glede og hvert et savn
et trinn på vår himmelstige.
Allerede på Davids tid hadde disse festreisene stor
betydning i folkets åndelige liv. Fire av disse sangene ved festreisene er da også av David, en
av Salomo. De andre stammer sikkert fra tiden etter hjemkomsten fra Babylon.
Disse
salmene dreier seg ikke om enkelte personers forhold og tilstand, men de tolker
Israels håp og klage i sin helhet. Det er samfunnssalmer som med stor
inderlighet og dybde skildrer Guds folks kår i utlendigheten.
Denne salmen
som vi har for oss nå kan deles i to. Først kommer v. 1-4 med en bønn om frelse
fra falske, svikefulle fiender. Deretter i v. 5-7 skildrer salmisten hvor tungt
det var å være omgitt av fiender som stadig pønsket på krig.
Den
situasjonen som vi får beskrevet her passer godt på Israels tilstand etter
hjemkomsten fra Babel. Da hadde de stor strid med samaritanerne. De var den
gang halvveis hedninger, men ville også gjøre krav på å ha samme del i Guds
rike som Israel.
Da Israels
barn begynte å bygge det nye templet, ville samaritanerne være med. Men de ble
nektet det, for Serubabel og Josva sa til dem: "Det er ikke sammen med
dere vi skal bygge et hus for vår Gud" (Esr 4:3).
Da ble
samaritanerne forbitret for at de ikke ble anerkjent og satte ut et ondt rykte
om jødene hos perserkongen. På den måten ble jødene hindret i å bygge templet i
lang tid.
Disse
samaritanerne er et godt bilde på alle navnkristne som blir forbitret når Guds
sanne barn ikke vil anerkjenne dem som troende.
Guds folk
går til Herren i sin nød. Denne veien har jo alltid vist seg å føre til frelse
(v. 1). I v. 3 henvender salmisten seg til fienden med spørsmålet: "Hva
skal han (det vil si Herren) gi deg, du falske tunge?"
Og han
svarer: "Stridsmannens skarpe piler og slike glør som det blir når
gyvelbusken brenner."
Det som
fienden hadde forberedt for Israel, skulle nå ramme dem selv. De hadde prøvd å
skade Guds folk med onde, løgnaktige ord - de var skarpe som piler og svidde
som glør. Nå ville de oppleve Herrens dom som skarpe piler og Guds brennende
vrede.
"Som
det blir når gyvelbusken brenner" - det betyr noe som kan brenne lenge.
Slike glør ga sterk varme og kunne holde seg lenge under asken.
I slutten av
salmen tolker salmisten den tunge tilstand Guds folk var i: "Ve meg, som
må leve som fremmed blant Mesek, og må bo ved Kedars telt" (v. 5).
Mesek var
sønn av Jafet (1Mos 10:2). Navnet Mesek betyr her et folk som bodde mellom
Svartehavet og Kaspiahavet, og de var kjent for sin råhet og grusomhet.
"Kedar"
var som Ismaels sønn (1Mos 25:13) og betegner et arabisk folk som hadde arvet
lyst til strid og trette fra sin stamfar. Begge navn står her som uttrykk for
verdens mennesker. De kan aldri la de hellige være i fred, men stadig angriper
og baktaler de dem. Og slik vil Guds folk lære å kjenne sin stilling som fremmed
og utlending her på jord.
"Lenge
nok har min sjel bodd hos dem som hater fred" (v. 6), slik sier salmisten.
Ja, lenge
nok. Altfor lenge har mange bodd sammen med den vantro verden. Likevel er det
godt når det lyder fra et hjerte: lenge nok. Men nå skal det også være slutt.
Lenge nok var jeg sammen med verden. Nå skal min plass være blant Guds folk,
blant de som elsker fred.
Men selv om
et menneske blir omvendt, vil Guds folk i en forstand fremdeles bo sammen med
verden. Klinten og hveten skal jo vokse sammen inntil høsten.
Alle Guds
barn skal nok erfare at man umulig kan bevare fred med verden. "Om det er
mulig, da hold fred med alle mennesker, så langt det står til dere" (Rom
12:18). Slik taler Herrens apostel.
Guds barn
skal stifte fred (Matt 5:9). Men Guds folk kan ikke la sannheten fare, og
sannhetens salt svir i de vantros øyne og hjerter. Derfor blir det aldri
annerledes for Guds folk på jord, enn som det står her: "Jeg er bare fred,
men når jeg taler, er de klare til krig" (v. 7).
I verden
skal dere ha trengsel, har Jesus sagt til alle sine pilegrimer som går med ham
opp til Jerusalem. Men han tilføyer: "Vær frimodige! Jeg har overvunnet
verden" (Joh 16:33).
(sitat
slutt,)
Vi leser her
at vi som troende skal bli angrepet av mennesker som ikke kjenner Herren.
Det står i
disse bibelkommentarene følgende:
"Kedar"
var som Ismaels sønn (1Mos 25:13) og betegner et arabisk folk som hadde arvet
lyst til strid og trette fra sin stamfar. Begge navn står her som uttrykk for
verdens mennesker. De kan aldri la de hellige være i fred, men stadig angriper
og baktaler de dem. Og slik vil Guds folk lære å kjenne sin stilling som
fremmed og utlending her på jord.
(sitat
slutt.)
Sluttkommentar:
Verdens barn
evner, klarer og vil ikke være hyggelige og gode imot oss som Jesus-troende.
De oppfører
seg simpelt og urettferdig imot oss.
De lager
problemer og beskylder oss for å gjøre det.
Med andre
ord, de kommer med falske anklager imot oss.
Dette er nesten
ikke til å tro, alt blir snudd på hode.
Vi oppfører
oss redelig, godt og sant.
Og vi blir
møtt med at vi er uredelige, onde og løgnaktige. Selv om det er sannheten er
motsatt.
Dette er en
åndskamp – som vi må bare lære oss å stå i.
Samtidig så
ser vi her at det å leve i strid, det er noe vi som troende ønsker både å
unngå. Samtidig å komme oss bort i fra, men må vi kjempe.
Så gjør vi
det uten å bakke ut, for vi vil vinne seier!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar