Nr. 1993:
Katogiserer og «måle» synder er
inkonsekvent, stygt og ubibelsk da synd uansett vil skille oss fra Gud!
Bilde av Jan Kaare Hanvold som er gift og skilt for tredje
gang som en troende.
At hele PinseKarismatiske bevegelse går god for ham, men hater
de homofile er underlig! Dette er både dobbeltmoral og hykleri, hverken homofile,
lesbiske eller oppadgiftede som kristne er velkommen i den kristne menighet.
Det var utenkelig for de første
kristne å si at noen synder er kirkesplittende, noen synder ikke etc.
All synd
skiller oss i fra Gud, de «små» som de «store», her må vi ikke unnskylde og
bagatelliserer andre og noen!
Paulus
listet opp et synderegister til menigheten i Korint, der oppadgiftede,
homofile, tyver og drapsmenn alle går fortapt.
1 Kor. 6. 9
Eller vet I ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill!
Hverken horkarler eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller bløtaktige
eller de som synder mot naturen, 10 eller tyver eller havesyke eller drankere
eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike.
Med andre
ord, klassifisere synd er ikke fra Gud. Uansett, vi må holde frem Guds ord.
Her er en artikkel fra verdidebatt
som tar opp dette emne:
Thomas Erlandsen skriver det samme
som meg: Pinsebevegelsens teologiske refleksjonsråd diskriminerer – Liberale
bibeltolkninger forsørges til de heterofile, men frarøves homofile.
Pinsebevegelsens teologiske
refleksjonsråd diskriminerer – Liberale bibeltolkninger forsørges til de
heterofile, men frarøves homofile.
Jeg føler
meg litt som Pinsebevegelsens torn i kroppen som nekter å slutte og snakke om
elefanten i rommet, men noen må si ifra når diskrimineringen foregår i full
offentlighet og nå til og med forsvares av lederen av Pinsebevegelsens
teologiske refleksjonsråd, Øyvind Gaarder Andersen.
Dette burte
også være en prekær sak for Pinsebevegelsen, med tanke på at de har puttet
ekteskapet inn i trosgrunnlaget sitt, (noe som for øvrig er merkelig
kirkehistorisk sett).
I Korsets seiers siste utgave sier
Øyvind Gaarder Andersen følgende:
Når det
gjelder områder som kvinner i tjeneste og skilsmisse og gjengifte, er det behov
for å tolke det Skriften sier. Men i spørsmålet om ekteskapet som en ordning
bare for mann og kvinne gir ikke Bibelen rom for ulike tolkninger. (http://korsetsseier.no/2017/06/16/pinsebevegelsens-bibelsyn-er-udiskutabelt/)
Jeg kan si
meg enig i at finnes tolkningsrom rundt spørsmålet om kvinner i tjeneste og
kanskje skilsmisse, men når de kommer til gjengifte finnes det ikke større
tolkningsrom enn at ekteskapet er bare for én mann og én kvinne.
Det vil si,
bare hvis man henter inn erfaringer og allmenn fornuft, så kan man finne
tolkningsrom akkurat her. Altså er man villig til å hente inn fornuft og
erfaring når det kommer til heterofile, men ikke homofile. Hvordan kan man stå
inne for en slik tolkningsdiskriminering - og kristen praksis og fremdeles si
at man står for kjærlighet, rettferdighet og sannhet?
Bibelen sier:
Til de gifte
har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke
skille seg fra mannen sin. Men hvis hun likevel skiller seg, skal hun leve
ugift eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin
kone… En kvinne er bundet så lenge mannen hennes lever. Dersom mannen dør, er
hun fri til å gifte seg med hvem hun vil, bare det skjer i Herren. 40 Men hun
vil være lykkeligere om hun lever alene, etter min mening. Og jeg mener at også
jeg har Guds Ånd.
1 Kor
7,10-11; 39-40
Videre sier Jesus følgende om saken:
Men jeg sier
dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, han blir
skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter seg med en
fraskilt kvinne, bryter ekteskapet. Matt 5,32.
Man kan jo
spørre seg hvorfor Paulus ikke eksplisitt også inkluderer mannen i ordene om
gjengifte, men nå har uansett kirken i vår moderne tid alltid tolket dette å
gjelde for menn også. Det Bibelen sier er for det første at skilsmisse bare kan
skje dersom det har vært seksuell utroskap inne i bildet. Deretter sier Bibelen
at dersom det er forekommet hor, så finnes det ingen åpning for å skulle gifte
seg igjen. Til alle som skiller seg, uansett årsak, er budet klart: Du skal
leve ugift! Det finnes ikke tolkningsrom her.
Så hvorfor
lar pinsebevegelsen mennesker tjene i alle ledd i menighetene sine, selv om de
er skilt (ofte av ikke seksuelle utroskapsårsaker) og gift på ny? Hvorfor får
ikke homofile som omfavner sin identitet og orientering tjene? Hvorfor tillater
man en slik diskriminering, uten å ville ha en åpen debatt om dette?
I denne
saken er Misjonssambandet en av de få kirkelige sammenhenger i Norge som lever
etter disse bibelske budene, selv om Espen Ottosen, misjonssambandets
informasjonsleder, innrømmer at praksisen er hjerterå. (http://www.vl.no/troogkirke/ottosen-oppleves-hjerteratt-a-si-nei-til-gjengifte-1.66395?paywall=true)
Vel, i
Pinsebevegelsen er man ikke så hjerterå med heterofile som gifter seg på ny.
For dem forsørger man en mer åpen tolkning av Bibelen, men man yter ikke den
samme åpne tolkningen for homofile. Nei, de får bare innrette seg etter det
hjerteråe. Når man utfører denne tolkningspraksisen av Bibelen, så fremstår diskrimineringen
av homofile i Pinsebevegelsen langt mer hjerterått. Den favoriserer heterofile
og diskriminerer homofile.
Redaktør i
Dagen, Tarjei Gilje, var inne på denne diskriminering i pinsebevegelsens avis,
Korsets Seier, 18.05.15. Der etterspør han om det er fordi homofile er i
mindretall at de frikirkelige neglisjerer denne debatten. Ja, man kan bare
lure. (http://korsetsseier.no/2015/05/18/karismatiske-kristne-likestiller-heterofilt-og-homofilt-samliv/)
Nå blir
spørsmålet: Skal Pinsebevegelsen bare lukke denne debatten enda en gang og late
som om alt er på stell innenfor sine egen rekker, eller skal man adressere
diskrimineringen og gjøre tiltak? Skal man sørge for at gjengifte blir avsatt
fra alle sine frivillige - og lønnede tjenester, eller skal man ha lik
bibeltolkning for homofile som man har for heterofile. Skal man slippe homofile
fri til tjeneste?
Her bør man høre på en av Pinsebevegelsens
mest kloke hoder og varmhjertede menneske, professor Terje Hegertun:
For å unngå
at dette blir en ny fortelling om frykt og tilbaketrekning, tror jeg det er
nødvendig med en annen tilnærming. For det første trenger frikirkene å ta tid
og ikke handle forhastet. Det må fasiliteres trygge samtaler som både teologisk
og sjelesørgerisk tar på alvor hva det dreier seg om, særlig når det handler om
enkeltmenneskers livsskjebne. Refleksjonene må være grundige og tonen sensitiv.
- Fra KS, se første link.
Kjenner jeg
ledelsen i Filadefiakirken i Oslo rett, så stiller de seg 100 % bak seg Terje
Hegertun i dette. Måtte denne linjen bli Pinsebevegelsens vei å gå fremover,
samt at man rydder opp i diskrimineringen av homofile både på tolkningsplan og
videre i det praktisk kirkeliv. Ja, samme hva utfallet blir, så blir en
likebehandling i skriftstolkningen lettere å forholde seg til fra alle
parter.
Thomas Erlandsen
Tidligere pinsepastor
Relaterte linker:
http://blog.janchristensen.net/2017/06/nr-1991-hvordan-kan-pastor-david-stby.html
http://blog.janchristensen.net/2017/06/nr-1990-jan-hanvold-og-inger-karin.html
http://blog.janchristensen.net/2017/06/nr-1986-nar-apostel-jan-hanvold-far.html
http://blog.janchristensen.net/2017/06/nr-1978-jeg-har-aldri-angrepet-jan.html
2 kommentarer:
"Nr. 1993:
Katogiserer og «måle» synder er inkonsekvent, stygt og ubibelsk da synd uansett vil skille oss fra Gud!"
Du gjør det samme selv. Fordi satan og djevelen inspirerer deg.
På hvilen måte?
Legg inn en kommentar