Det er Israel og det jødiske folket som er sentrum for alt hva Gud gjør!
Men omkostningen for gale valg er derfor ekstra store!
Er det
slik, så er det også det folket, de menneskene og det som skjer i Israel som
både Gud og Satan «kjemper» og strider for å kunne påvirke.
Bilde av
John Hagee som er en villfaren forkjemper for Israel, men det tragiske med han
er at han er gjengiftet som en troende. Da med ei dame fra menigheten som var
langt yngre enn hans første og rette kone. Han er under Guds dom og vrede med
sitt liv, han er ingen forsvarer av Israel da han ikke er rett Jøde som
Apostelen Paulus talte om.
Rom. 2. 28
For ikke den er jøde som er det i det åpenbare; heller ikke er det omskjærelse
som skjer i det åpenbare, på kjøttet; 29 men den som er jøde i det skjulte, han
er jøde, og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven; en
sådan har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud.
http://blog.janchristensen.net/2014/02/nr-763-john-hagee-er-en-falsk-profet.html
Hvem og
hvordan blir Israel forført?
Dette er mye
å si om. Men på det åndelige område så foregår det mye nå i Israel, og langt
mer kommer.
Ikke minst
dette med haugelass med villfarne pinse-karismatikere som drar ned bl.a. for å
feire Løvhyttefesten. Bare der har vi en kraftig villfarelse som er med og
åpner opp for enda verre ting som vil komme, som er i ferd med å skje.
Israel spør
ikke lenger etter sannhet, men hvem som vil stå opp i sammen med dem! Her
ligger det en gedigen forførelse, villedelse og besnæring.
Israel
trenger dypest sett ingen «venner». De trenger Herren, og ingen andre.
Det at
Israel hele tiden ønsker seg allianse partnere, mennesker som skal «velsigne»
dem og være en ressurs for dem, dypest sett dette trenger de ikke.
De trenger
mennesker som tror på Israels Gud, og følger hva han har sagt, de trenger
sannhet, ikke løgn.
De
pinse-karismatiske falske profeter som John Hagee, Benny Hinn, Jan Hanvold og
andre er ingen velsignelse for Israel.
Israel er
redde og forsvarer seg for raketter fra terroristene på Gaza stripa som har som
mål å utslette Israel både som folk og nasjon. Det er fullt forståelig. Men de
er ikke klar over hvilke andre farer og ting som bygger seg opp i og rundt
deres åpenhet imot den såkalte pinse-karismatiske forkynnelse som sprer seg der
nede. Den villfarelse det representerer er dypest sett verre enn bombene fra
Hamas da disse menneskene og åndelige retninger før åndelig mørke og
forvillelse med seg!
De urene
padde ånder taler profeten om i Åpenbaringsboka.
Fra minebibelkommentarer Johannes Åpenbaring 16. 13 Da så jeg at det fra drakens gap og
fra dyrets gap og fra den falske profetens munn kom ut tre urene ånder,
som lignet frosker.
Nå er
froskene på ferde. Vi vet hva froskene gjør, de kvekker til hverandre. Og
akkurat det gjør de forskjellige nasjonene. De vil alle fjerne Israel en gang
for alltid og få lov å tro, tenke og leve som en selv vil.
Det er de
som bruker dette ordet til å få det til å være en Satanisk treenighet derfor er
det en Guddommelig treenighet.
Slik lyver
en for seg selv og andre.
Her tales
det om en Satanisk kvartet.
1.) Dragen
er Satan
2.) Dyret er
Antikrist
3.) den
Falske Profet som Paven i Roma er et forbilde på
4.) Froskene
er et bilde på den Sataniske og Antikristelig ånd som er virksom også i dag!
Håper du
ikke bygger treenighetslæren din på en Sataniskkvartet men det er mulig at det
er han som står bak treenighetslæren som er en gammel Egyptisk og Hellenistisk
lære.
Her kommer
egentlig treenighetslæren i fra:
Den
universelle gudinne.
Suvereniteten
av den universelle gudinne i den hellenistiske verda kan ikkje berre
illustrerast ved den greske Demeter og den egyptiske Isis, men også ved to
andre gudinner; den syriske gudinne Atargatis og den frygiske gudinne Cybele.
Atargatis
identifiserte grekarane for det meste med Zeus si gemalinne Hera, men ho vart
tillagt eigenskapar frå andre gudinner også, som t. d. Athene, Aphrodite,
Artemis.
Cybele vart
identifisert av grekarane med gudemora Rea og med Demeter, men som ei gudinne i
det nære Austen vart ho mest assosiert med Atargatis.
Desse
gudinnene visar kor viktig feminiseringa i gudeverda var i hellenismen (ifølge
Luther H. Martin), både som universelle modergudinner og som gudinner for dei
mange kvinner som deltok i mange ulike mysteriar og kultar. Denne feminisering
skulle etterkvart kome til å endre seg.
Å tro på den
Katolske treenighetslæren som dessverre de aller fleste protestantiske
menigheter og kirker har adoptert er avgudsdyrkeri og brudd imot Guds ord.
14 Dette er
demoniske ånder som gjør under og tegn, og de går ut til kongene i hele verden
for å samle dem til krigen på Guds, Den Allmektiges store dag. –
Nå vil alt
bygge seg opp imot dette slaget. Satan har i 6000 år prøvd å ødelegge,
innfiltrere og forkludre alt som er Gud og hva han står for å virker igjennom.
Men har ikke
lykkes og nå tar han skjeen i egne hender og får alle til å angripe Israel. Det
som Hitler og Tyskland ikke klarte. Det som mange andre har prøvd på og ikke
lykkes med satser han alt på et kort for å gjøre bukt med det folket!
15 «Se, jeg
kommer som en tyv. Salig er den som våker, og som vokter sine klær, så han ikke
må gå naken og vise sin skam.» –
Nå tales
Jesus inn at han kommer som en tyv. Han er ingen tyv men han kommer akkurat når
Faderen sier han skal komme.
1. Tess. 5.
1. Men om tider og tidspunkt behøver vi ikke å skrive til dere, brødre. 2 For
dere vet godt at Herrens dag kommer som en tyv om natten. 3 Når de sier: «Fred
og ingen fare», da kommer plutselig undergangen over dem, brått som veer over
en kvinne som skal føde. Og de skal ikke slippe unna. 4 Men dere, brødre, er
ikke i mørket, så dagen skulle overrumple dere som en tyv. 5 For dere er alle
lysets barn og dagens barn; vi hører ikke natten eller mørket til. 6 Så la oss
da ikke sove som de andre, men våke og være edrue. 7 De som sover, sover om
natten, og de som drikker seg fulle, gjør det om natten. 8 Men vi som hører
dagen til, la oss være våkne, ha tro og kjærlighet som brynje og håpet om
frelse som hjelm. 9 For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne
frelse ved vår Herre Jesus Kristus. 10 Han døde for oss for at vi, enten vi
våker eller sover, skal leve sammen med ham. 11 Derfor må dere oppmuntre og oppbygge
hverandre, som dere også gjør.
16 Og de
samlet dem på det sted som på hebraisk heter Harmageddon.
Og så skal
alt avgjøres her. Verdens videre skjebne og videre vei. Egentlig så kan en til
en vis grad si at det Waterloo ble for Napoleon vil dette bli for Satan og
Antikrist. Det vil stoppe dem for mer innflytelse og beseglet deres endelikt.
Ennskjønt
det ovennevnte sted er det eneste hvor navnet Harmageddon ordrett forekommer,
så er Bibelen allikevel rik på kjensgjerninger som peker hen til dette sted.
Harmageddon
er sammensatt av Har = berg og Megiddo. Megiddo var en kananitisk stad,
beliggende på en høide i Issakars land (Josv. 12: 21 ), men blev allikevel
tildelt Manasse stamme (Josv. 17: 11).
Den ligger i
den dal som utbrer sig ved Karmels fot og som heter Jisreels slette. Denne
slette ligger som en triangel mellem Gilboas berg, Karmel og bergene i nord.
Såvel på grunn av sin betydelige utstrekning - omtrent fire mil fra øst til
vest og to og en halv mil fra nord til syd - såvel som på grunn av sin
beliggenhet, var den utmerket egnet til stridsfelt. Men så har også her de
fleste nasjoner under solen kjempet om herredømmet i Vest-Asia og vannet
Jisreels enger med sitt blod.
To hærveier
fra Damaskus til Egypten gjennemskar sletten. Den ene kom fra Tabor, gikk
nedenfor sjøen Merom over Jordan og fortsatte over sletten til Megiddo.
Da Megiddo
ligger ved et tilløp til bekken Kison, så blev denne lille bekk kalt
"Megiddos vann". Også hele sletten kaltes efter denne stad
"Megiddos slette" (2. Krøn. 35: 22). Alt dette viser hvor
betydningsfull staden var. "Har" betyr berg, høide, og Harmageddon
altså Megiddos høide. Ordet "Megiddo"s rot betyr
"nedhugge", "avskjære", "drepe". Sammensetningen
med "Har" må følgelig lede oss til den formodning at ordet Harmageddon
er noe mer enn et stedsnavn. Uten tvil er dette en betegning på det som har
skjedd og fremdeles skal skje på dette sted, nemlig en nedhugning, avskjærelse
og tilintetgjørelse fra høiden, fra himmelen, eller også kanskje: Det som er
ophøiet skal bli nedstyrtet (smlg. Es. 2: 12 f.).
Denne
dobbelte betydning av navnet står også i samklang med beskaffenheten av de
begivenheter som skal finne sted ved Harmageddon i forbindelse med
folkeverdenens sluttkrise. For, ikke bare skal alt som er stolt og ophøiet her
bli nedbøiet, men dette skal nettop skje gjennem et inngrep fra himmelen. Efter
noens mening betyr Harmageddon "Slaktning". Den berømte kommentator
Vitringa sier: Harmageddon betyr "Ødeleggelsens berg".
Megiddos
slette skal altså ennu en gang bli samlingsstedet for jordens hærskarer, og
disse skal Herren tilintetgjøre "fra høiden". Derfor må Megiddo på
hebraisk kalles Harmageddon, ikke Megiddos slette, men Megiddos høide.
Sammensetningen med "Har" peker således både på den strategisk
viktige høiden på Jisreels slette og på beskaffenheten av den endelige
slaktning som skal finne sted der. Derfor blir Megiddo i ordets dobbelte
betydning Harmageddon.
Megiddo har
vært skueplassen for mange sammenstøt. Dr. Clarke sier derom: "Denne
slette har like fra Farao Nekos og Nebukadnesars tid og like ned til Napoleons
felttog til Syria alltid blitt utsett til krigsleir og stridsfelt. Jøder,
saracener, korsfarere, egypter, perser, druser, tyrker og mange andre folk har
satt op sine krigstelt og latt sine faner fuktes av duggen fra Tabor og Lille
Hermon".
Dette er
lett forståelig, for Megiddo er møtestedet for de store militærveier som
forbinder Mesopotamien og Egypten med hverandre. Stedet er således det
strategiske punkt som utgjorde nøkkelen til Palestina. Også i de egyptiske
annaler beskrives Megiddo som en stad av stor strategisk betydning, og det sies
der, at dens erobring var verd like meget som tusen andre steders. Derfor lot
også Salomo Megiddo særskilt befestes (1. Kong. 9: 15).
Megiddo er
betydningsfull i strategisk henseende, men ennu mere betydningsfullt er stedet
fra Bibelens synspunkt, som det sted hvor Gud skal dømme folkeverdenen.
Her var det
Gud på en underfull måte frelste sitt folk fra midjaniterne (Dom. 7), og her
fant også det merkverdige møte mellem Sisera og Barak sted (Dom. 5).
Det var ved
bekken Kison som profeten Elias lot foreta den store slaktning av Ba'als
prester (1. Kong. 18: 40). Her ved Megiddo falt også kong Josias for Farao
Nekos hånd. Efter dette nederlag diktet profeten Jeremias en klagesang som skal
tjene som et forbillede på den klage som en gang skal høres i Jerusalem (Sak.
12).
"Og Han
samlet dem på et sted som på hebraisk heter Harmageddon" (Åpb. 16: 16).
Her skal
altså den store dom over folkene finne sted. Men vi må ikke hovedsakelig feste
vår oppmerksomhet ved stedets navn, men mere tenke på de begivenheter som skal
utspilles her.
Harmageddon
blir uten tvil samlingsstedet for de skarer som skal opbydes til striden på den
Allmektiges fryktelige domsdag, men ikke engang den vidstrakte Megiddos slette
skal strekke til for millionhærene. På samme måte som Megiddo er utstrakt til å
gjelde hele Jisreels slette, så skal også Harmageddon strekke sig like bort til
Israels berg. Der skal Gogs hærskarer leire sig, og der skal de også falle
(Esek 39: 2-4). Og nettop derved blir Megiddo til et Harmageddon.
Den endelige
og avgjørende strid skal utkjempes utenfor Jerusalems murer (Sak. 12: 9 og 14:
2) i Josafats dal (Joel 3: 12). Josafat betyr nemlig Herren dømmer, d. v. s.
skaffer rett. I Joel 3: 14 kalles dalen også for Dommens dal.
Den Hellige
Skrift er meget nøie i bruken av navn. De sier ikke for meget, men heller ikke
for lite, og de er av ualmindelig betydning ved utlegningen av Skriften, der
hvor de forekommer.
Ved en
nærmere undersøkelse av Josafats kamp mot Moabs og Ammons barn (2. Krøn. 20)
skal man finne, at denne strid på en vesentlig måte ligner striden ved
Harmageddon. All krigskunst nyttet ingen ting i denne strid, den fientlige hær
tilintetgjorde sig selv ved at den ene vendte sitt sverd mot den annen.
"Og Ammons barn og Moab stod op mot folket på Seirs berg (edomiterne) for
å utrydde dem og ødelegge dem, og da de hadde gjort ende på folket fra Seir,
hjalp de, den ene mot den annen, til å ødelegge hverandre" (2. Krøn. 20:
23). Det var en gudsdom, en Herrens strid fra høiden.
Vi må legge
merke til denne sammenstilling når det i det følgende tales om slaget ved
Harmageddon, og vi må ha det klart for øie at striden skal rase rundt
Jerusalem, som i virkeligheten er folkets store stormcentrum. Forøvrig skal
"striden fra høiden" komme til å rase på en sammenhengende strekning
fra syd til nord, fra Bosra blandt Seirs berg i landet Edom til de berg i nord
som bekranser Megiddo. Esaias peker på dette i kap. 63, når han sier:
"Hvem
er denne som kommer fra Edom, i røde klær fra Bosra, denne der er så prektig i
sitt kledebon, kneisende i sin krafts fylde? Mig er det, jeg som taler
rettferdighet, som er mektig å frelse. - Hvorfor er ditt kledebon så rødt, og
dine klær som dens der treder vinpersen?
-
Persekarret har jeg trådt alene, og av folkene var ingen med mig, så trådte jeg
dem i min vrede og søndertrampet dem i min harme, da sprøitet deres saft (blod)
på mine klær, og hele min kledning fikk jeg besudlet.
For hevnens
dag var i mitt hjerte, og mitt gjenløsningsår var kommet."
Sammenligner
man dette skriftsted med Es. 34: 1- 6 og Åpb. 14: 19 - 20 får også angivelsen
av lengden - 1600 stadier, vel 25 mil - sin utpregede betydning. Måler vi op
avstanden fra Bosra til Megiddo, skal vi finne at det nettop er 1600 stadier.
Guds ord skal opfylles punktlig!
Det er ikke
umulig at vi i en meget nær fremtid vil komme til å få et særskilt lys over
Harmageddons fortid. Prof. J. H. Breadsted og andre har nemlig allerede fra år
1925 vært sysselsatt med planer om utgravninger av dets ruiner. Disse
utgravninger har nu pågått en lang stund, og man håper der å finne nye kilder
for studiet av Israels historie.
(sitat
slutt).
Sluttkommentar:
Alt det som
er i ferd med å skje, kommer til å skje – både posetivt og negativ – skjer ikke
på slump og måfå. Det er en oppbygging opp til det hele.
Selvfølgelig
er det ikke ene og alene at Jan Hanvold, Benny Hinn eller en annen
pinse-karismatiske predikant som vil utløse dette som vil skje ned i Israel og
Midt-Østen. Men det er ingen velsignelse, men heller en form for forbannelse
det som den internasjonale kristne ambassade og alle andre såkalte
pinse-karismatiske kristne fører inn av «padde-ånder» inn over Israel. Dette er
en form for oppbygging at både Paver, den katolske kirke, de falske
pinse-karismatiske forkynnere og alle andre falske troende drar ned til Israel
for å «velsigne» Israel akkurat som Bileam blir dette, om ikke enn verre.
Ikke til
velsignelse for Israel, men til forbannelse!
Relaterte
linker: http://blog.janchristensen.net/2015/08/nr-1187-er-jan-hanvold-jan-aage-torp-og.html
2 kommentarer:
Du er så nerd assa jæn kåuri
Anonym ========?=?
Hva mente du?
Legg inn en kommentar