torsdag 18. mars 2021

Nr. 2836: Seierstro er vår ledestjerne sa Pastor Lewi Pethrus igjen og igjen!

 Nr. 2836:

Seierstro er vår ledestjerne sa Pastor Lewi Pethrus igjen og igjen!

 

https://blog.janchristensen.net/2020/03/nr-2674-hemmeligheten-til-lykkes-nar-en.html

 

https://blog.janchristensen.net/2016/11/nr-1758-lewi-petrus-hadde-i-lnn-fra.html

 

Lewi Pethrus var en mann som gikk gjennom Ild og Vann.

Det er mange ting her å si, men Lewi fokuserte på det positive og Guds muligheter, alltid!

Prise Gud og løfte opp Jesu navn, det er en del av å ha en Seierstro.

På mange måter var Lewi Pethrus langt, langt foran sin tid. Han bygde et Pethrus etter operaen i Paris, da alt form for god Musikk var synd over hele kristenheten.

Tenk, Lewi Pethrus skulle ja levd i dag, he-he!

 

 

Leser en igjennom hva Lewi skriver, ikke minst i hans memorerer.

De anbefaler jeg, det står om de her bl.a. Vallpojken som blev herde

1.Den anständiga sanningen, 1953

2.Medan du stjärnorna räknar, 1953

3.Hänryckningens tid, 1954

4.Hos Herren är makten, 1955

5.En såningsman gick ut, 1956

 

Der møter vi Lewi som også erfarte mange «nederlag» og vanskeligheter.

På ingen måte er liv og tjeneste fri i fra problemer og vanskeligheter.

Tvert imot, dette var en mann som på mange måter levde et liv med vanskeligheter.

Men det er hva du gjør med dem.

Det er da viktig å ha fokus på rett sted, å se muligheter.

Denne verden i sitt vesen er tyngende.

Det er en kamp for å overleve og vinne seier.

 

Lewi Pethrus skriver i boken seierstider – brytningstider i kapitelet seierstro – vår ledestjerne følgende: Seieren på Golgata er seieren fremfor alle andre!

«De store skarene begynte å svikte ham da han begynte å tale om sin lidelse og død. Til og med de tolv han hadde utvalgt som sine apostler, sviktet ham og flyktet. Før det skjedde hadde en av dem lykkes med å selge han for tretti sølvpenger til hans fiender. Den mest betrodde av dem alle fornektet sitt disipelskap tre ganger under den offentlige rettergangen imot ham.

Han bannet på at han ikke kjente ham.

Menneskelig sett så sluttet kristendommens start med at dens grunnlegger hang ensom og forlatt av Gud og mennesker på et kors mellom to røvere.

Dette var ifølge Jesus fiender kristendommens sammenbrudd i selve starten, og mange av de troende jøder så i dette hans nederlag for bestandig.

De så ikke den Guds frelsesplan som lå bakom disse sett så nedslående ytre hendelser.

Men i det som så ut til å være det største nederlag, lå den største seier for Guds sak som noensinne er blitt vunnet.

Seieren på Golgata er seieren fremfor alle andre!»

 

La meg nevne noen vanskeligheter som Lewi erfarte, men han gikk styrket og seirende ut av.

 

Skriften er skrevet oss til lærdom, slik kan en også si med de som har gått forut oss.

 

Sangen Løftene kan ikke svikte ble til under to kriser i forfatterens liv. Den første krisen var i 1913. Han var nylig gift med Lydia Danielsen fra Kragerø. Hun ble alvorlig syk og var døden nær. Da skreiv han de to første strofene og refrenget Himmel og jord skal brenne som slutter slik: Løftene rokkes ei!

 

Den andre krisen kom et par år seinere, da familien møtte motstand både fra avisene og folk flest. Det kunne se ut som Gud hadde forlatt dem.

Da skrev han i 1915 de fire siste strofene som begynner slik: Tro, når det mørkner på ferden.

 

Mens Lewi var borte fram hjemmet, ble Lydia syk.

Efraim, en venn av Lewi, kontaktet lege.  En ganske ung kvinnelig lege kom, og hun kom igjen om kvelden.

Hun så bekymret ut. Fosteret var da dødt, og Lydia viste symptom på likforgiftning.

Den eneste mulighet til å redde henne var et kirurgisk inngrep. Lydia ville ikke at mannen Lewi skulle komme hjem før han hadde fullført sitt oppdrag.

 

Lewi Pethrus stolte på Gud som hadde skapt i ham tro og tillit bare Gud kan skape. Den dødende Lydia døde ikke da. Men fosteret døde.

Som et mirakel kom det døde barnet ut, og Lydia kviknet til og fødte siden 9 levende og velskapte barn, halleluja for Herren og Lydia fra Kragerø.

 

Lewi satte seg ved orgelet i kjøkkenet. Lydia sov, uten feber, uten foster, uten skrekk. Og Lewi skrev de to første strofene og refrenget i sangen eller salmen Løftene kan ikke svikte.

 

Videre erfarte Lewi mange andre ting, med problemer og vanskeligheter.

De hadde et fint og stort lokale i Sveavägen i Stockholm.

Der skulle de selge dette, og bygge der de har lokale i dag på Rörstrandsgatan.

Men Lewi ble lurt for mange penger da det i kontrakten sto med små skrift at det skal kunne bygges oppå der hvis jeg ikke husker feil. At det skal kunne settes opp en 6 etasje, ikke bare 5 etasjer. Selve konstruksjonen måtte forsterkes, noe som gjorde at Filadelfia Stockholm tapte mye penger p.g.a. at de ble lurt under forhandlingene.

Som dessverre en ikke kunne forutse uten profesjonell hjelp til å lese kontrakten.

Lærepenge for Lewi, siden da hadde han alltid med jurist under forhandlinger og inngåelse av kontrakter.

 

Det var 4 etasjes hus, for å få det til kostet dette flere hundre tusen som Lewi «sløste» bort da han ikke jurist med i forhandlingene.

 

Videre så hadde han en feide med Sven Lidman som Lewi måtte leve i USA et år for å komme unna Lidman.

Slik hadde Lewi virkelig sine vanskeligheter, men han kom alltid seirende og styrket ut av det hele.

 

Den som Lewi ville overta etter han som Forstander.

 

Kanskje det «største» nederlaget Lewi opplevde, var at han som skulle etterfølge ham som Forstander og leder for Filadelfia og hele pinsebevegelsen, Allan Törnberg. Døde rett før han skulle innsettes i 1956, kun 49 år gammel.

Han skrev den kjent sangen Säg, känner du det underbara namnet Jesus.

Her er sangen på Norsk.

Vi kan ta den med siden det er sikkert en av de vakreste sangene som er skrevet. I en litt forkortet utgave.

 

SI, kjenner du det skjønne Jesunavnet, Som til Frelse Gud oss gav.

Dets pris er sunget ut i hele verden Over alle land og hav.

Navnet over alle navn er Jesus, Det stråler med en Himmelsk glans.

For intet annen navn kan gi oss Frelse, intet annen navn enn hans.

Det navnet stråler som en morgenstjerne Over jordens nød og natt

Det skjenker Mot og tenner Håpets lue Hvor dem flammer svakt og matt. Når alle andre navn engang må vike Jesunavnet står som fjell. Dets purpurglans skal hele Evigheten Lyse med sitt strålevell.

 

NAVNET OVER ALLE NAVN ER JESUS, DET STRÅLER MED EN HIMMELSK GLANS. FOR, INTET ANNET NAVN KAN GI OSS FRELSE INTET ANNET NAVN ENN HANS.

 

Sluttkommentar:

 

Nå er det en stund siden jeg har lest alt dette, men boka Lewis reiser skrevet av Per Olov Enquist.

 

Her omtale av nevnte bok:

Sjelden har en bok fått en så bejublet mottakelse som Per Olov Enquists roman Lewis reise. Da den kom ut i Sverige i 2001, ble den overøst med gode kritikker og rosende kommentarer. Ikke minst ble forfatteren rost for valg av emne, nemlig framveksten av pinsebevegelsen i Sverige og Skandinavia. Også i Norge fikk den svenske boka mye oppmerksomhet. Nå foreligger den endelig på norsk, fortellingen om Lewis Pethrus, pinsebevegelsens første leder. Enquist har tatt utgangspunkt i sin egen historie og sine egne erfaringer fra sin oppvekst i Västerbotten. Fra denne utkantposisjonen betrakter og tolker han, uten egentlig å være en del av miljøet. Romanen er ikke et partsinnlegg, og kanskje nettopp derfor er den så interessant. Forfatteren og kulturpersonligheten Sven Lidman er den andre viktige personen i denne fortellingen, som spenner over nesten femti år. Enquist har flere ganger tidligere hentet romanstoff fra historien, senest i Livlegens besøk (2001). Denne nye romanen bekrefter igjen hans evne til å skape ekte romaner ut av historisk kjent stoff.

(Sitat slutt.)

 

Det sviket som Lewis ble utsatt fra av Sven Lidman hadde nok knekt mange, men ikke Lewi!

 

Det er noe spesielt med Lewis som tok seg av Sven Lidman som var som en skadeskutt fugl, men ble løftet opp til de store høyder gjennom hans nære og gode forhold og relasjon med Lewi Pethrus.

Men så svek han Lewi, og gjorde alt han kunne for å presse Lewi ut ifra hans Forstander jobb/tjeneste i Filadelfia Stockholm og pinsebevegelsen i Sverige.

Lewi måtte flykte en tid til USA, men kom tilbake og det ble Lidman som måtte gå! Gud vendte det hele til deg gode og seier for Lewi og Guds sak gikk frem, tross motstand, svik og bakholdsangrep.

 

Gjennom alt dette som Lewi gikk igjennom, så søkte han inntil Herren og lot Gud ha kontroll og styringen, ingen andre.

Akkurat som alle andre av Guds menn og kvinner enn møter i Guds ord.

 

Hva er lærdommen her med Lewi Pethrus som utrettet som mye for Herren?

 

Mange, ikke minst dette at vi i denne verden aldri kan regne med at alt går smertefritt. Det er så mange mennesker og så my som alltid vil bedrede oss, angripe og komme med falske anklager.

Dette hører med å være en kristen og tjene Herren.

Lewi hadde åpenbart fokuset alltid rett.

Det var gleden i Herren som var hans styrke, ikke fokuset på alt det negative og det som bryter ned!

 

Nehemja 8. 10b for dagen er helliget vår Herre, og sørg ikke, for glede i Herren er deres styrke!

 

Vil ta med en liten hendelse, som egentlig er en stor hendelse.

Jeg anser dette som et bønnesvar, og at Gud styrer over alt, også naturen.

 

Vinteren 1929/1930 bygde Filadelfia Stockholm deres nye lokale i Rörstrandsgatan som de har sine lokaler også i dag.

Da de bygde denne nye menighetslokale skjedde flere forunderlige ting, som en må si at Gud styrte det hele.

Nå er det flere år siden jeg leste dette og satte meg inn i alt, så jeg gjengir dette slik jeg husker det hele.

 

Lewi ønsket ikke bare å bygge et stort lokale, men et lokale med en akustikk som var førsteklasses. Dette fant han i et operabygg i Paris, Frankrike.

 

Han hadde da vil jeg si fått det fra Gud, at han skulle bygge dette lokale etter operaen i Paris.

Lewi reiste ned der, fikk alle tegningene og med flere andre som var der og inspiserte operabygget.

Da de hadde fått kopiert det hele, så brant operaen ned.

Alt det Filadelfia Stockholm trengte for å bygge dette sitt lokale av tegninger og forståelse med hensyn til lyd og komfort for å sitte etc. Det var blitt bevart.

Videre så var VINTEREN 1929/30 DEN MILDESTE VINTEREN SOM ER MÅLT DEN DAG I DAG HER OPPE I NORDEN, ER IKKE GUD GOD, STOR OG SUVEREN?

 

Ja, jeg er enig med Lewi. Tar med hans sitat til slutt, hallelujah, Amen og atter Hallelujah og Glora til Gud, den Allmektige!

 

«De store skarene begynte å svikte ham da han begynte å tale om sin lidelse og død. Til og med de tolv han hadde utvalgt som sine apostler, sviktet ham og flyktet. Før det skjedde hadde en av dem lykkes med å selge han for tretti sølvpenger til hans fiender. Den mest betrodde av dem alle fornektet sitt disipelskap tre ganger under den offentlige rettergangen imot ham.

Han bannet på at han ikke kjente ham.

Menneskelig sett så sluttet kristendommens start med at dens grunnlegger hang ensom og forlatt av Gud og mennesker på et kors mellom to røvere.

Dette var ifølge Jesus fiender kristendommens sammenbrudd i selve starten, og mange av de troende jøder så i dette hans nederlag for bestandig.

De så ikke den Guds frelsesplan som lå bakom disse sett så nedslående ytre hendelser.

Men i det som så ut til å være det største nederlag, lå den største seier for Guds sak som noensinne er blitt vunnet.

Seieren på Golgata er seieren fremfor alle andre!»

Lewi døde 90 år gammel i troen på sin Frelser og Herre Jesus Kristus.

Da han var 80 var han meget svak og syklig.

Lewi ba til Gud, og han fikk fra Herren at han skulle få 10 år «ekstra!»

Gud har gitt oss 70 år, og 80 med ekstra styrke. Men oppå der kan vi få noen år «ekstra».

Lewi fikk 10, herlig og underbart med en slik trosfrisk mann, og som alltid var ledet av at seiertro i sitt liv og tjeneste.

For den Herre Jesu Kristus, herlig og underbart å tenke på!


Bildet av Filadelfia Stockholm, som Lewi bygde under sin tid som Pastor der.

 


 

Ingen kommentarer: