fredag 6. september 2013

Nr. 686: Koplingen mellom partiet de kristne, og Visjon Norge og Jan Hanvold!

Nr. 686:
Koplingen mellom partiet de kristne, og Visjon Norge og Jan Hanvold!

Sigmund Voll Ådnøy som har skrevet dette på Verdidebatt, hentet der i fra med hans tillatelse. http://www.verdidebatt.no/siggysportif/

Leder i de kristne Erik Selle er en hyggelig person, men på det åndelige område er ikke han nærsynt, men totalt blind som kan påta seg å være leder for et slikt sektparti som de kristne er mener blogg redaktør Jan Kåre Christensen.



Sigmund Voll Ådnøy:

Jan Hanvold på Facebook i går: "Kjære venner, hør hva Den Hellige Ånd sier: Stem De Kristne, så kjenner du at du har gjort din borgerplikt.

Jo, det stemmer at Hanvold baserer seg på antatte åpenbaringer når det gjelder sin støtte til De Kristne. Han var enig med dem i mange standpunkt fra før, men eliminerte FrP og KrF som forslag etter å ha hørt venninna si forklare om da Gud skal ha møtt henne under hårføningen. Se min tidligere kommentar. Tidligere var Hanvold usikker på om det var liv laga for De Kristne. Jeg personlig tror at noe av "grillingen" av De Kristne tidligere kom av at han var skeptisk, ikke bare av at han liker å intervjue på den måten. Det stemmer at Hanvold støtter politikk han er enig med. Men du legger for mye vekt på det og for liten vekt på hans tro på åpenbaringer. Det er drøyt av deg å påstå at det jeg sa, absolutt ikke stemmer. Du oppga "de ti grunnene (dine)" for å stemme på partiet ditt. Blant Hanvolds ti grunner var venninnas åpenbaring under hårføneren. Eller mener du at jeg feilsiterte nyhetsbrevet hans i min tidligere kommentar?

"Jan Hanvold for 11 timar sidan Vi tror på det profetiske. Derfor drar vi til Moster-amfi den 23 og 24 august, å symbolsk kristner Norge på nytt. som ord 16:26 sier: Den som akter på ordet, skal finne lykke. Og den som setter sin lit til Herren er salig." Vi takker Gud fordi Han kaller mennesker inn i politikken. Og vi har opplevd hvordan Gud taler til folk, å oppreiser folk til å melde seg inn i De Kristne. Som Ingvar Torvik, en sterk leder som har hjulpet mere enn 6000 ektepar, til å få et bedre samliv. Personal direktør i Norsk Hydro i mange år. Han og hans kone, er ingen lettvektere i Guds menighet i Norge. Jan Ingvaldsen som er en av lederne i Evangelisenteret. Sten Klevås Olsen. Tidligere Ap og fagforenings mann og redaktør for Ennå er Det Håp i Evangeliesenter bladet. Og også vært med i Visjon Norge. Rebecca Skretteberg. Som er jurist, å ekspert på menneske-rettigheter. Arbeidet i stat og kommune. Innvandrer ifra Etiopia. Erik Selle, tidligere Høyre mann og pastor, samt bakgrunn ifra det militære. Margit Apelthun leder i Hordaland. Trude Sele i Oslo. Terje Simonsen partileder for De Kristne. Bakgrunn ifra Tv2 og Fotball-agent i Norge og Europa. Samt en masse andre oppegående folk. I utgangspunktet tenkte jeg som de fleste andre. Dette går ikke, det er en umulig situasjon. Men når jeg hører vitnesbyrdene ifra alle disse folkene. Så forstår jeg at dette er et profetisk signal til kristenfolket, om å stemme De Kristne. Selv har jeg anbefalt kristenfolket å stemme Krf, De Kristne eller Frp. Men jeg skjønner nå at Krf har ikke lært noe ifra 2005 og 2009 valget. Jeg hadde håpet at Knut Arild, hadde en bedre forståelse av hva grasrota i kristenheten sto for. Enn Høybråten som kunne tenke seg inn med de rød/grønne. Og hatet ifra Bondevik imot Frp og Carl I Hagen. Noe som ga oss 8 år med De rød/grønne. Men etter hans uttalelse igår om at en Blå/blå regjering er like ille som en Rød/grønn, er jo håpet ute. Og si dette før valget og før en har satt seg ned og forhandlet, er å skape en velger flukt ifra Krf. Vi vet at færre og færre kristne, vil stemme Krf. Kristenfolket er lei av et lunkent parti som Krf Om det når sperregrensen gjenstår å se. Men når Guds folk reiser jeg å taler ut, hva Guds ord sier. Og hører ifra Den Hellige Ånd, er det utrolig hva Herren kan gjøre. Så stå på alle brødre og søstre rundt om i Norges land. Dette valget må vinnes, kristenfolket vil være en joker i dette valget. Så derfor ber jeg om at du skal be til Gud, om hvilket parti du skal velge. Så får du klart svar, det er helt sikkert. Gud hører og svar bønn. Så vi kan få et skifte."

*Kilde: "Rapport" (TV Visjon Norges nyhetsbrev) nr 7/2013. Jan Hanvolds sitering av sin Grimstad-venn Astrids utsagn til ham: "Da jeg 1. mai satt under hårføneren, bladde jeg i avisen Norge IDAG. Da øynene mine falt på en annonse om det nye politiske partiet De Kristne, kom Guds kraft over meg, og jeg begynte å gråte. Herren talte til meg om at jeg måtte melde meg inn i det partiet, da dette hadde med Norges fremtid å gjøre. Jan, du vet jo at jeg ikke er interessert eller opptatt av politikk, så der og da måtte jeg bare ringe til De Kristne, selv om det var 1 mai. Da jeg snakket med Terje Simonsen, falt Den Hellige Ånd over oss begge i telefonen. Det var sterkt, og jeg vet bare at dette har med Norges framtid å gjøre. Jan, jeg vet dette høres sprøtt ut. Hva sier du om dette?" Jan Hanvold forteller om sin respons: "Da måtte jeg svare: 'Dette er Herren. Jeg vet jo du er en sindig kvinne, som hører fra Herren.' Hun svarte: 'Ja, Jan. Jeg måtte bare lyde Herren'." I følge Hanvold er Astrid "ikke den første Gud har talt til, men mange har fått det samme budskapet. (...) Det betyr at Gud er i ferd med å gjøre noe overnaturlig politisk i Norge nå. (...) noe gudommelig er det som skjer her nå." Under sin tekst der bl.a. dette sto, ser man logoen til hhv. De Kristne, KrF og FrP - partiene Hanvold inntil da hadde anbefalt folk å stemme på. Han anbefalte kanskje alle tre en liten stund til. I det siste har det kun vært "De Kristne" som gjelder.

Jeg lurer også på det følgende: Er partiet "De kristne" sin politikk en politikk som vil gi enda større rom for virksomheter som TV Visjon Norge? Syns mange av dere partirepresentanter at selve kanalen - og dens forkynnelse om penger og helbredelse, som den er tuftet på - er verdifull? Eller er det kun verdier som "vern om liv", "religions- og ytringsfrihet" m.m. som er felles for "De kristne" og TV Visjon Norge?

Grunnen til at jeg spør, er bl.a. de følgende koblinger mellom partiet deres og kanalen:

Sten Klevås-Olsen - aktiv som programleder på VisjonNorge - er politisk nestleder (og styremedlem i Østfold fylkeslag).

Norunn Hågan Walvick - som bl.a. har vært prosjektkoordinator for VisjonNorge-vennen "Norge I Dag" sitt sommerstevne - er organisatorisk nestleder (og leder i Vest-Agder fylkeslag).

Rebecca Skretteberg - også programleder (iallfall inntil for få måneder siden), og sist høst lærer på V.N-bibelskolen - er medlem av sentralstyret.

Ivar Kolstad - sist høst hovedlærer på Visjon Norges bibelskole sammen med Jan Hanvold - er leder for Akershus fylkeslag.

Per Haugan har ofte ledet programmer på TV Visjon Norge, og han er fylkesleder for Buskerud.

Med i Buskerud fylkeslag sitt styre er også Martin Røe, webredaktør og programleder for TV V.N., og Geir Apold, V.N.-programleder og tidligere rektor ved V.N.s bibelskole "Følg meg".

Som vara i samme fylkeslag er bl.a. Amanda King og Vivian Zahl Olsen Haugan - begge kjent som programledere på TV Visjon Norge.

Bjørn Thore Friberg og hans menighet i Grenland er en av VisjonNorge nye sendepartnere. De har også vært medarrangør av "seermøte". Friberg er medlem av styret i Telemark fylkeslag.

Per Helge Grande - kjent programleder på VisjonNorge - er fylkesleder i De kristnes fylkeslag i Vestfold.

Felles for TV Visjon Norge og partiet "De kristne" er i tillegg utsagn i duren "Vi vil tilbake til de kristne røttene for vår nasjon".

Sten Klevås-Olsen sa som Studio Direkte-redaktør for kanalen: "vi [skal] jobbe med arven etter Hans Nielsen Hauge". Da kan man spørre seg om "vi skal jobbe" betyr noe mer enn at TV-kanalen separat og på egenhånd jobber med arven. Hvor mye utviklet jobbingen seg til et felles arbeid med det politiske partiet som Klevås-Olsen også er blitt aktiv i? Hva han forresten mente med å jobbe med Hauge-arv, det er jeg ikke sikker på.

Sluttkommentar:

Det er bare en ting å si om den koblingen mellom Jan Hanvold og partiet de kristne: «uhyrlig og bedragersk!»

Relaterte linker: 
http://janchristensen.net/index.php http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=jan-hanvold-en-falsk-profet http://blog.janchristensen.net/2013/04/nr-585-visjon-norge-og-pastor-jan.html http://blog.janchristensen.net/2013/02/nr-546-hvorfor-jeg-mener-at-tv-grunder.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-511-det-er-forskjell-pa-demonsik.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-510-jan-hanvold-er-selve-prototypen.html http://blog.janchristensen.net/2012/02/nr-343-visjon-norge-er-en-andelig.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-336-hvorfor-sporer-sa-mange.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-335-falske-profeter-na-rett-inn-i.html http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-253-jan-hanvold-en-falsk-profet.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-162-hvorfor-vil-gamle-predikanter-ha.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-167-visjon-norge-er-det-en-kanal-vi.html http://blog.janchristensen.net/2013/09/nr-685-verre-enn-verden-er-na.html

torsdag 5. september 2013

Nr. 685: Verre enn Verden er nå standarden blitt i Guds menighet, ikke minst nå gjennom Visjon Norge og Jan Hanvold!

Nr. 685:
Verre enn Verden er nå standarden blitt i Guds menighet, ikke minst nå gjennom Visjon Norge og Jan Hanvold!

Hadde bestemt meg for å ikke skrive mer om Visjon Norge og Pastor Jan Hanvold. Men etter hans vulgære, uortodokse, provoserende, ekle og stygge måte han har profilert seg selv og det politiske partiet de kristne i det siste, trengs det atter igjen å si i fra. Søkelys skriver at det er hakk i plata, men når sannheten blir fortiet og neglisjert, må de gjentas, om noe ville høre og omvende seg?!

Bilde ar den gamle horkarlen Jan Hanvold som er på det åndelig og moralske område som et dyr, og i sin språkbruk så vulgær og ekkel det går an å være



http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-162-hvorfor-vil-gamle-predikanter-ha.html

1.) Dette er en åndelig lov, når en ikke har tatt «tyren ved hornet» som er Jan Hanvolds horeri ut i fra Guds ord ved at han er gjengiftet som en troende så slipper enn alle Åndsmakter som bor og virker i ham opp og frem. Ingen som er gjengiftet som en kristen har lov eller rett til å inneha en tjeneste som Hanvold. Nå må kristen Norge «betale» følgende for dette med hans vulgære, uortodokse, provoserende, ekle og stygge måte han har profilert seg selv og det politiske partiet de kristne i det siste. Det hviler «blodskyld» (Esekiel 34 etc.) på de kristne i Norge for å ikke ha advart andre mot denne mannen og hans virksomhet. De skal alle bli stilt til ansvar for dette, de ikke gjorde og unnlate å gjør også.

2.) Jeg har blitt spurt om enn må bli så rar og snodig for å bli en kristen som Hanvold er. Tusener om ikke hundre tusener er blitt støtt bort fra Jesus og evangeliet gjennom denne virksomheten og Jan Hanvold. At han han «vunnet» andre som er nesten like rar og snodig som han selv, det kan kansje være sant? Men hans virksomhet og han selv er og forblir alt annet en sunn og evangelisk.

3.) Hanvold er en ekkel broiler som i hele sin fremtoning ligner på alt annet enn en Guds mann og Apostel som han sier han er nå. Latterlig, forførisk, løgnaktig og demonisk er det!

4.) Her er noen uttalelser av de som støtter Hanvold: «Hanvold treffer spikeren på hodet!». Neste: «Hanvold sier sannheten. Hanvold taler der andre tier. Jan Hanvold er snart den eneste røsten i Norge som taler de Bibelske sannheter, det meste andre serverer nå er noe sukkersøtt pjott jeg er blitt dritlei av. Masse pjottetaler og aktiviteter uten substans eller kraft - tomt pjott = tomme kirker. Tragisk!».

Disse menneskene er slik innsauset og forført. Alt p.g.a. at de kristne har stilltiende godtatt denne mann å komme frem. Og han «lopper» de troende for 100 Millioner som han nå får inn gjennom sin virksomhet. Jesus selv sa følgende om Hanvold og likesinnede i endetiden.

Matt. 24. 4 Og Jesus svarte og sa til dem: Se til at ikke nogen fører eder vill! 11 og mange falske profeter skal opstå og føre mange vill. 12 Og fordi urettferdigheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kold hos de fleste. 24 For falske messiaser og falske profeter skal opstå og gjøre store tegn og under, så at endog de utvalgte skulde føres vill, om det var mulig.

Denne utviklingen tillatter og blir akseptert i kristen Norge i dag, enten stilltiende eller at en tror løgnen fremfor sannheten!

5.) Hanvold er vulgær og har en fremtoning som verdens mennesker og de som er oppadgående synes er upassende, vulgær og primitiv. Han lever i hor og er en herlighetsteolog. Fremmer de kristne som er en parti som ingen sanne troende burde og skulle hatt noe å gjøre med. Hvor vil dette ende? I «Babylon den store skjøge tror jeg»!

6.) Hvem blir tiltrukket av Hanvold? Han er ingen sann troende og Jesu etterfølgere. Spør deg selv innforbi Gud, hvorfor har du vært på skjermen hans, støttet ham eller på noen måte gått god for ham. Be Gud åpne dine øyne og ransake deg. Jeg vet ikke hvorfor mennesker blir slik villedet, men skriften sier om disse at de har forkastet sannheten og derfor sender og tillatter Gud en demonisk villfarelse komme over dem.

2. Tess. 2. 10 og med all urettferdighetens forførelse for dem som går fortapt fordi de ikke tok imot kjærlighet til sannheten, så de kunde bli frelst. 11 Og derfor sender Gud dem kraftig villfarelse, så de tror løgnen, 12 forat alle de skal bli dømt som ikke har trodd sannheten, men hatt velbehag i urettferdigheten.

7.) Verdens mennesker ler av Hanvold, de som er noenlunde «normale». Mens det er de som er rare og utskudd blir tiltrukket, og forførte troende er mitt inntrykk. Hanvold lever hverken i vater med Gud eller omgivelsen, tenk deg selv godt om. Er det verd å støtte en slik mann og en slik virksomhet? Legge dette innforbi Gud i bønn og studer skriften og sammenlign Hanvolds forkynnelse med Guds ord. Det har jeg gjort, og blitt forferdet!

8.) Skriften sier at en liten surdeig syrer hele deigen. Hva menes med det?

«Rens derfor ut den gamle surdeig, så dere kan være ny deig, siden dere jo er usyret. For vårt påskelam er slaktet, Kristus. Så la oss holde høytid, ikke med gammel surdeig, ikke med ondskapens og lastens surdeig, men med renhets og sannhets usyrede brød!» (1 Kor 5,5)

Vi vet at likesom gjæret trenger igjennom hele deigen eller melet som står til heving. Slik vil en eller flere av våre synder trenge igjennom i våre liv. Hos Hanvold er det minst to store kardinal synder. Den ene er:

1.) Han lever i hor da han er gjengift som en kristen.

2.) Han er vranglærer av verste sorten da han er herlighets-teolog.

9.) Skriften sier i Fork 10:1 Giftige fluer får salvelagerens salve til å lukte ille og gjære; endog et lite grand dårskap ødelegger en mann som utmerker sig ved visdom eller ære.

Hanvold har tilsynelatende også en del gode ting, men ser en på de dårlige tingene med han så er det som giftige fluer i salvelageret salve som lukter ille og åpner opp for Satan både i hans liv og alle andre som han kommer i kontakt med. Det er Ånds infiltrasjon eller «overføring» av verste sort. Dette har den Norske kristenhet åpent opp for nå ved å tillatte Hanvold og Visjon Norge å holde på.

10.) Verdens dårlige standard hadde vært Guds anledning for at det igjen kunne sett forskjell på verdens barn og de kristne, men her er faktisk de troende og verden et i synd og umoral.

Sluttkommentar:

For meg er det som «toget» har gått for den Norske kristenhet. Skal det blir forandring eller vekkelse, så tror jeg kun Gud som må og skal gripe inn. Men jeg vil allikevel si, ikke gi opp kjære venner. Men søk Herren på nytt igjen, vi har Guds ord og hans løfter at han vil la seg finne av oss hvis vi søker ham. Om det er lyse eller mørke tider i Guds menighet og verden.

Jer 42:12 Og jeg vil la eder finne barmhjertighet, og han skal forbarme sig over eder og la eder vende tilbake til eders land.

Jer 29:13 og I skal søke mig, og I skal finne mig når I søker mig av hele eders hjerte.

Jer 6:16 Så sa Herren: Stå på veiene og se til, og spør efter de gamle stier, spør hvor veien går til det gode, og vandre på den! Så skal I finne hvile for eders sjeler. Men de sa: Vi vil ikke vandre på den.

Bare i disse tre versene er det så mye godt og matnyttig som gjør at vi vet at det tross alt lønner seg å søke Herren og gå på hans vei. Hanvold og likesinnede går på syndens og dødens vei og er levende døde og på vei imot fortapelse. Og skriften sier at hvis en blind som Hanvold leder andre, så vil de få hans endelikt. Men for du som vi gå Herrens vei, lev som Guds ord lærer, studer Guds ord og la det bli og være din rettesnor for alt i livet. Og da vil Gud svare oss i sin tid, men skriften sier at nå er frelsens dag. Derfor forvent store og ufattelige ting som skal og vil skje i livet og tjenesten din meds søsken!

Relaterte linker: http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=jan-hanvold-en-falsk-profet http://blog.janchristensen.net/2013/04/nr-585-visjon-norge-og-pastor-jan.html http://blog.janchristensen.net/2013/02/nr-546-hvorfor-jeg-mener-at-tv-grunder.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-511-det-er-forskjell-pa-demonsik.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-510-jan-hanvold-er-selve-prototypen.html http://blog.janchristensen.net/2012/02/nr-343-visjon-norge-er-en-andelig.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-336-hvorfor-sporer-sa-mange.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-335-falske-profeter-na-rett-inn-i.html http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-253-jan-hanvold-en-falsk-profet.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-162-hvorfor-vil-gamle-predikanter-ha.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-167-visjon-norge-er-det-en-kanal-vi.html

onsdag 4. september 2013

Nr. 682.: Nordens «største» Evangelist Frank Mangs ble selv skilt – levde enslig resten av livet – et forbilde enn i dag!

Nr. 682:

Nordens «største» Evangelist Frank Mangs ble selv skilt – levde enslig resten av livet – et forbilde enn i dag!

Bilde av Nordens «største» Evangelist Frank Mangs



Han var gift, fikk to barn, ble skilt, levde enslig resten av livet som Guds ord sier bla. I 1 Kor. 7. 10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille sig fra sin mann; 11 men er hun skilt fra ham, da vedbli hun å være ugift eller forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille sig fra sin hustru.

Hva skal en troende en som er kristen gjøre etter et samlivsbrudd? Enten forlike seg eller leve alene: 1 Kor. 7. 10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille sig fra sin mann; 11 men er hun skilt fra ham, da vedbli hun å være ugift eller forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille sig fra sin hustru.

Hvor lenge varer ekteskapet? Livet ut eller til den andre dør: Rom. 7. 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann.

Har noe lov å gifte seg med en fraskilt? Nei, gjør en det så får en samme dom som den gjengiftede, og lever i hor. Lukas 16. 18 Hver den som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter sig med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor.

Hvordan gå frem overfor de som er gjengiftet som troende eller gift med en fraskilt, hva sier skriften? Vi skal tale de til rette, først i enerom, dernest ta en eller to med oss. Og omvender de seg ikke da, skal det legges frem for menigheten før de støtes ut! Matt. 18. 15 Men om din bror synder mot dig, da gå bort og irettesett ham i enrum! hører han på dig, da har du vunnet din bror; 16 men vil han ikke høre, da ta ennu en eller to med dig, forat enhver sak skal stå fast ved to eller tre vidners ord. 17 Men hører han ikke på dem, da si det til menigheten! men hører han heller ikke på menigheten, da skal han være for dig som en hedning og en tolder. Vedkommende er da som en hedninge og verre en det da vi ikke engang skal spise i sammen med vedkommende. 1 Kor. 5. 9 Jeg skrev til eder i mitt brev at I ikke skulde ha omgang med horkarler - 10 jeg mente ikke i almindelighet horkarlene i denne verden eller de havesyke og røverne eller avgudsdyrkerne, ellers måtte I jo gå ut av verden; 11 men det jeg skrev til eder, var at I ikke skulde ha omgang med nogen som kalles en bror og er en horkarl eller havesyk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver, så I ikke engang eter sammen med ham. 12 For hvad har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? dømmer ikke også I bare dem som er innenfor? 13 men dem som er utenfor, skal Gud dømme. Støt da den onde ut fra eder!

Artikkel fra Vårt Land: Mannen som vekket Oslo

«Frank Mangs er en av 1900-tallets største Gudsmenn. Hadde han levd og bodd i USA, ville han vært en verdensevangelist», er Billy Grahams beskrivelse av finlandssvensken som skal ha ført 100.000 nordmenn til Jesus.

Mangsvekkelsen startet 8. oktober for 75 år siden, og varte fram til krigsårene. Men hvem var egentlig Mangs, og hvorfor klarte han å vekke 30-tallets mennesker? Populære møter

– Mangsvekkelsen betød enormt mye for Oslo, men også utenfor hovedstaden. Og Misjonsforbundet fikk gleden av å stå midt oppe i den, forteller rektor på Ansgarskolen i Kristiansand, Bjørn Øyvind Fjeld.

Kort fortalt startet vekkelsen i Norge med et søndagsmøte i Oslo misjonskirke Betlehems møtelokaler, som den gang lå i Mariboesgate i Oslo. Etterhvert som ryktet om Mangs begynte å spre seg, ble møtene så populære at et kjempetelt med plass til 4.000 mennesker ble satt opp ved Trikkestallene på Majorstuen i Oslo. I perioder ble det avholdt møter seks dager i uken, og både kirkefremmede og folk som tilhørte andre kirkesamfunn enn Det norske misjonsforbund deltok.

Amerikansk innflytelse

Mangs var imidlertid populær også utenfor Norge. Ikke minst i hjemlandet Finland, i Sverige, der han holdt store møteserier i flere av de store byene. Men også i USA. – I Chicago fylte han Moodykirken, og sto midt i en voldsom vekkelse også der. Mangs var sterkt preget av den amerikanske forkynneren A.B. Simpson, som var en av de mest innflytelsesrike forkynnerne ved århundreskiftet og utover, forteller Ivar Øvergaard.

Øvergaard vokste opp i Betlehem, og var siden pastor der. I dag er han pastor i Misjonskirken i Stavanger. Denne menigheten feirer i år 70-årsjubileum, og er en direkte avlegger av vekkelsen som fant sted på 30- og 40-tallet. Selv om Øvergaard er for ung til å huske Mangsvekkelsen, har han møtt Mangs flere ganger.

Dynamisk taler

– Hva var det ved Mangs som fengslet? – Frank Mangs hadde en ufattelig evne til å være poengtert, kortfattet, dynamisk og intellektuell i sin tilnærming. Samtidig hadde han en voldsom evne til å treffe folk midt der de var i sine daglige liv.

Øvergaard husker blant annet godt hva han tenkte da Frank Mangs deltok i programmet «Dette er ditt liv» med Anny Skaug og Harald Tusseberg. – Da han sto sammen med dem på scenen, slo det meg at det var en åndsatomsfære ved Mangs. Han hadde en myndighet som var det vi kan kalle «low key» - selv om han var dramatisk var han ikke en som direkte spilte på følelsene dine. Han hadde en lavmælt måte å tale på, og en sjelden fortellerevne. Mangs favnet absolutt alle, og fikk ørene til unge mennesker like mye som eldre, forteller Øvergaard.

Pinsevenn-trekk

Det blir sagt at Mangs bidro til større åpenhet for karismatiske innslag i Misjonsforbundet. – Misjonsforbundet har en stor Plymouthtradisjon, og endel av de eldre var ikke like glad for pinsetrekkene som kom inn med Frank Mangs, sier Ansgar-rektor Fjeld. – Spesielt i Sverige var Misjonsforbundet relativt konservativt og litt stivt, og det var endel drøftelser om hvorvidt Mangs hørte hjemme i dette miljøet. Han reiste også mye blant pinsevennene i Sverige og Norge, men hele tiden var han en økumenikkens mann, forteller Øvergaard.

Han mener bestemt at Mangs hadde et karismatisk element i seg.

– Mangs hadde et veldig klart syn på at tro er et åndelig liv. Jeg husker godt at jeg satt på galleriet i Betlehem på 60-tallet, da han snudde seg mot forsamlingen og sa «har ni glemt at feire halleluja her i Betlehem?». Han opplevde nok at forsamlingen var ganske stiv, sier Øvergaard.

Magesår og ensomhet

Mangs arbeidet som nevnt samtidig i fire land, Sverige, Norge, USA og Finland. Og allerede i siste halvdel av 30-tallet begynte Mangs å kjenne seg sliten. Han så lite til sin kone Karin og deres tre barn Runar, Margaretha og Christian.

I 1947 ble han sendt på sykehus med blødende magesår etter en møteserie i New York, og etterpå fulgte et langt opphold på Lovisenberg sykehus i Oslo.

Det var her Mangs begynte å skrive sin bok om livet - Sangen om Livet.

«Jag var tvungen att bli sjuk för att jag skulle få tid att leva. Det är en sak att se livet och försöka beskriva det för andra, en annan sak är att själv få tid att leva. Jag måste bli sjuk och ensam och få den där lappen på dörren för att jag åtminståne för en tid skulle få möjöighet att drunkna i livet,» skriver Mangs.

Skilsmisse

En tid senere flyttet også Mangs og fru Karin fra hverandre. Mangs følte seg mer ensom enn noen sinne. «Utåt var jag alltjämt en efterfrågad evangelist. Men inom mig var jag ensam. Ohyggligt ensam,» uttalte Mangs.

I kretsen rundt ham ble skilsmissen fortiet, og Mangs opplevde dette som at han ikke egentlig angikk noen.

Øvergaard beskriver imidlertid Frank Mangs forkynnelse blir som spesielt ærlig og livsnær.

– Mangs snakket mye om livet i den hellige ånd. Da jeg var ung og skulle ordineres til tjeneste, samlet han en gruppe blivende pastorer, og fortalte oss om hvordan hans sjelsliv hadde svingt mellom øverste topp og dypeste dal. Som unge pastorer ble vi sterkt grepet av Mangs og det han vitnet om sitt åndelige liv med gud, forteller Øvergaard.

Mediepersonen Mangs

«Frank Mangs har ikke hatt en lett vei å gå. Han kunne ha blitt bitter. I stedet har han ikke bare bevart troen, men i Guds hender blitt en profet i vår egen tid, en bærer av hellig ild, stadig fornyet gjennom stadig på ny å ha overgitt seg til Herren,» sier Margareta Malmgren om Mangs. For samtidig som Mangs trappet ned på offentlige opptredener, følte Mangs at han kunne ha en oppgave sjelesørger. Han ble en aktiv skribent innen dette feltet, og ga ut det evangeliserende tidsskriftet «Ordet» i Finland, som skulle nå ut til kretser som hadde fjernet seg fra kirken og kristenheten. I Sverige begynte Mangs å skrive artikler i flere aviser. Blant annet hadde han i 23 år en egen spalte i Svenska Journalen der han svarte på leserspørsmål under vignetten «I förtroende». De siste årene av livet fikk Mangs oppleve en ny offentlighet i en egen TV-serie. Her talte han og svarte på titter-spørsmål.

– Mangs ble en av de aller mest brukte kommentatorer innen svensk media. Han var kommentator, en som man spurte til råds, og en som svarte på enkle spørsmål som vanlige mennesker hadde, forteller Ivar Øvergaard.

Synlige resultater

I Oslo er resultatene etter Mangs fremdeles synlige. Utestedet Cosmopolite bebor idag stedet som Betlehem åpnet som menighetslokaler i 1938 i Møllergaten 26. Stedet hadde 1700 sitteplasser. Noe som var helt nødvendig, da Betlehem hadde vokst fra kraftig på svært kort tid. I dag holder Betlehem til i Geitmyrsveien i Oslo, men er i ferd med å bygge en splitter ny kirke på Abildsø i bydelen Østensjø.

Den enorme veksten har likevel også ført til store utfordringer for de menighetene som hadde fått mangedoblet sine medlemstall.

– Når hovedtyngden av mennesker velger Gud i en bestemt alder av livet, så vandrer denne generasjonene gjennom livet med menigheten. Hvis menighetene ikke får påfyll, blir dette et problem. Og alle menighetene som opplevde vekkelsen har hatt store utfordringer med dette, da de som ikke tilhørte gruppen kunne føle seg litt fremmede, medgir Øvergaard.

Sluttkommentar:

Selv den «beste» kan bli skilt, her er det minst to om det om enn skal lykkes. Men når skilsmissen er et faktum, hva da? Da gjelder det å holde tunga rett i munn, og ikke bli ledet av følelser og hva andre mener, men Guds ord.

Sal 119:105 Ditt ord er en lykte for min fot og et lys for min sti.

Sal 18:3 Herren er min klippe og min festning og min frelser; min Gud er min klippe, som jeg setter min lit til, mitt skjold og min frelses horn, min borg.

Sal 138:2 Jeg vil kaste mig ned foran ditt hellige tempel, og jeg vil prise ditt navn for din miskunnhets og din trofasthets skyld; for du har gjort ditt ord herlig, mere enn alt ditt navn.

Hva skal en da gjøre, spesielt du som mann? Be om at en blir ført sammen igjen eller leve enslig. Dette gjorde Frank Mangs, et forbilde og mønster for da andre troende. Skriften er så klinkende klar her. Enten forlike seg med sin første og rette hustru, eller leve enslig. Innleder enn et nytt forhold eller gifter seg med en fraskilt lever enn i hor! Er dette lett? Umulig for menneske i seg selv, fullt ut mulig for Gud, bare enn vil legge sitt liv og alt i Herren hender!

Relaterte linker: http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-337-pinsevenner-og-karismatikere-er.html http://blog.janchristensen.net/2013/05/nr-599-bibelsk-rad-og-veiledning-til.html http://blog.janchristensen.net/2013/09/nr-684-bibelsk-rad-og-veiledning-til.html http://blog.janchristensen.net/2013/08/nr-656-gjengiftetde-forkynnere-er-et.html http://blog.janchristensen.net/2012/09/nr-506-gjengifte-helt-uproblematisk-nei.html http://blog.janchristensen.net/2013/04/nr-590-yvind-kleiveland-ble-skilt.html http://blog.janchristensen.net/2013/04/nr-583-evangelist-benny-hinn-gift-pa.html http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-155-hvorfor-angriper-du-herrens.html http://blog.janchristensen.net/2011/06/nr-149-hvem-er-de-falske-profetene-i.html http://blog.janchristensen.net/2010/09/nr-2_6535.html http://janchristensen.net/

tirsdag 3. september 2013

Nr. 681: Jon Egil Stavik som har vært Jan Hanvolds mest trofaste medarbeider «feiret» Visjon Norge 10 års markering med 3 ekteskap på samme tid!

Nr. 681:
Jon Egil Stavik som har vært Jan Hanvolds mest trofaste medarbeider «feiret» Visjon Norge 10 års markering med 3 ekteskap på samme tid!

Jon Egil Stavik som har vært Jan Hanvolds mest trofaste medarbeider, er nå gjengiftet for tredje gang i løpet av sin «karriere» på søppel kanalen Visjon Norge som jeg vil advare alle mot å se på, støtte og han noe med å gjøre. Da en blir besmittet og til slutt inntatt av den Onde med å bli med i et slikt fellesskap. Bilde av Jon Egil Stavik.




Jon Egil Stavik som har vært Jan Hanvolds mest trofaste medarbeider «feiret» Visjon Norge 10 års markering med 3 ekteskap på samme tid! Sodoma og Gomorra i kristen Norge!

Når skal kristen Norge våkne? Aldri eller før det er for sent? Hvorfor er alle så stille om dette? Er det ikke lov å si i fra? Herved er du advart!

Hva jeg hørte på radioen her i Oslo for ca. 1 år siden, om Stavik.

Han ble intervju «alt» han hadde gjort for Gud. Men også sine problemer. Han hadde blitt «sviktet» gang på gang og havnet opp i de samme situasjoner, gang på gang. Så nytt ekteskap, akkurat som den falske profeten Jan Hanvold. Stavik sier han er sanger, nødhjelpsleder og Markedssjef/Marketingmanager i TV Visjon Norge. Og de som støtter en slik virksomhet som dette støtter Satan da denne Stavik ikke har noe som helst med den levende Gud å gjøre, men helt andre krefter å gjøre. Vend deg bort i fra dette før det er for sent.

Hva skal en troende en som er kristen gjøre etter et samlivsbrudd? Enten forlike seg eller leve alene:

1 Kor. 7. 10 De gifte byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille sig fra sin mann; 11 men er hun skilt fra ham, da vedbli hun å være ugift eller forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille sig fra sin hustru.

Hvor lenge varer ekteskapet? Livet ut eller til den andre dør:

Rom. 7. 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann.

Har noe lov å gifte seg med en fraskilt? Nei, gjør en det så får en samme dom som den gjengiftede, og lever i hor.

Lukas 16. 18 Hver den som skiller sig fra sin hustru og gifter sig med en annen kvinne, han driver hor, og hver den som gifter sig med en kvinne som er skilt fra sin mann, han driver hor.

Hvordan gå frem overfor de som er gjengiftet som troende eller gift med en fraskilt, hva sier skriften? Vi skal tale de til rette, først i enerom, dernest ta en eller to med oss. Og omvender de seg ikke da, skal det legges frem for menigheten før de støtes ut!

Matt. 18. 15 Men om din bror synder mot dig, da gå bort og irettesett ham i enrum! hører han på dig, da har du vunnet din bror; 16 men vil han ikke høre, da ta ennu en eller to med dig, forat enhver sak skal stå fast ved to eller tre vidners ord. 17 Men hører han ikke på dem, da si det til menigheten! men hører han heller ikke på menigheten, da skal han være for dig som en hedning og en tolder.

Vedkommende er da som en hedninge og verre en det da vi ikke engang skal spise i sammen med vedkommende.

1 Kor. 5. 9 Jeg skrev til eder i mitt brev at I ikke skulde ha omgang med horkarler - 10 jeg mente ikke i almindelighet horkarlene i denne verden eller de havesyke og røverne eller avgudsdyrkerne, ellers måtte I jo gå ut av verden; 11 men det jeg skrev til eder, var at I ikke skulde ha omgang med nogen som kalles en bror og er en horkarl eller havesyk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver, så I ikke engang eter sammen med ham. 12 For hvad har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? dømmer ikke også I bare dem som er innenfor? 13 men dem som er utenfor, skal Gud dømme. Støt da den onde ut fra eder!

Sluttkommentar:

Det er nå så ille og et slikt frafall i menigheten at det er nesten en umulighet å kalle det en menighet. Det er Laodikea tilstanden som råder. Her fra mine bibelkommentarer angående Laodikea menigheten fra Åpenbaringsboka. Det er der vi lever i dag her i Norge i kristenheten, Amen!

Mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring 3. 14 Skriv til engelen for menigheten i Laodikea: Dette sier han som er Amen, det trofaste og sannferdige vitne, opphavet til Guds skaperverk: Laodikea lå i Lykosdalen, ikke langt fra det vakre kalkberget Pamukkale og ruinbyen Hierapolis (de dødes by). Dette er i nærheten av dagens moderne by Denizli, som er spesielt kjent for tekstilproduksjon av bomull. Ved foten av fjellene i det fjerne som kan sees fra høyden Pamukkale ligger på, lå det gamle Kolosse. Videre så presenterer Jesus seg som Amen, han som er oppfyllelsen av alle Guds løfter. Han er det eneste 100 % sannferdige trofaste vitne. Videre så er han opphavet til Guds skaperverk eller som det står i den engelske oversettelsen; the beginning of the creation of God. På norsk; begynnelsen på Guds skapelse. Med andre ord Jesus er ikke fra evighet som Faderen, men han er Sønn, ikke Far. Men allikevel er han som sin Far. Det er to syn gjeldene blant de aller fleste kristne som er like ubibelske angående Gud eller Guddommen. Den ene læren som i utgangspunkter er hellenistisk og Katolsk er tre likeverdige Guder i en Gud. Den andre er at det er tre titler på en Gud. Men dette lærte ikke de første kristne og bibelen. 1. Kor. 8. 5 Det finnes nok såkalte guder i himmelen eller på jorden; det er jo mange «guder» og mange «herrer». 6 Men for oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er skapt til ham. Og for oss er det bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle ting, og vi lever ved ham. Av alle kirkesamfunn og menigheter er faktisk den kristne sekten Jehovas Vitner nærmest Guds ord på dette punktet. Her fra hva de lærer: Jehovas vitner mener at Jesus Kristus er Guds Sønn og menneskenes Frelser. Han var skapt av Faderen og er atskilt fra ham. De går derfor imot læren om treenigheten (Gud, Jesus og den Hellige Ånd i ett og samme vesen). Jehovas vitner tror isteden at Jesus er underordnet Gud. Den Hellige Ånd regnes ikke for å være en person, men Guds virksomme kraft eller energi. Vitnene skriver derfor «den hellige ånd» med små bokstaver. Tilføyer at i grunnteksten står det: Hellig Ånd. Med det menes at det er en Ånd som er Hellig. Ikke en egen ”gudeperson”, men Guds og Kristi Ånd. Vi må ikke se det som underlig at JV er nærmest sannheten her, men heller ydmykt bøye oss for Guds ord. Moody sa følgende: Det er tre ting jeg vil bli overrasket over når jeg kommer til Himmelen. 1.) At jeg er der. 2.) At de jeg forventet å være der er der ikke. 3.) De jeg forventet ikke å se der er der. Her ligger mye visdom og innsikt. Alle ser vi stykkevis og delt selv om Guds Ord er klart! Mika sier det samme i kap 5 og v. 1. Men du, Betlehem, Efrata, den ringeste blant ættene i Juda! Fra deg lar jeg komme en mann som skal være hersker over Israel. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle dager. Og treenighetslæren er selvmotsiggende og ubibelsk. La meg ta et eksempel. 1. Joh. b. 4. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er allerede nå i verden. Her blir det nevnt at Antikristens Ånd er i verden men ikke Antikrist. Slik er det også med Jesus. Hans Ånd – den Hellige Ånd – er i verden, men han personlig sitter ved Faderens høyre hånd. Med andre ord så er både Antikristens Ånd i verden og Jesu Kristis Ånd likeså. Men hvorfor gjør en forsjel på Antikrist og Jesus? Plutselig får en det til at hans egen Ånd er en egen fantasi Guds person. Hvor har en dette i fra, selv blant evangeliske kristne? Egentlig er treenighetslæren en gammel Egyptisk og Hellenistisk. Viderført som en Katolsk lære fra ca. 390 e.kr. Men at en vil holde fast på dette kan ikke jeg gjøre noe med, bare å holde frem Guds ord. 15 Jeg vet om dine gjerninger; du er verken kald eller varm. Hadde du bare vært kald eller varm! Laodikea hadde et stort problem med vannforsyningen. De lokale kildene var forurenset, og da de prøvde å føre vannet gjennom aquadukter til byen, ble vannet lunkent og lite tiltalende. Dette førte til at den byen etter hvert mistet sin rikdom og ble fraflyttet. Nabobyene derimot hadde det bedre. Hierapolis hadde de varme kildene som var helsebringende og Kolossæ de rene kalde kildene. Dette skal beskrive tilstanden til menigheten i Laodikea. Dette bilde anvender Herren Jesus på for at de skal forstå og bli klar over sin åndelige tilstand.

16 Men du er lunken, ikke kald og ikke varm. Derfor vil jeg spytte deg ut av min munn.

Jesus går så drastisk til verks som i Matteus 23. Når han refser Fariseerne og de skriftlærde. Nå bruker Jesus det samme kraftfulle verbale angrepet imot sin egen menighet, eller er de ikke lengre hans menighet? De lever i et åndelig selvbedrag som Jesus går imot på det sterkeste. Fordi du er lunken blir han kvalmen over dem! Matt. 7. 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

17 «Jeg er rik,» sier du, «jeg har overflod og mangler ingen ting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, blind, fattig og naken.

Denne dobbelheten som dypest sett er hykleri advarer Jesus imot på det sterkeste. Her mener menigheten seg å være rik, vellykket og alt er i den skjønneste og beste orden. Men den er akkurat motsatt. Elendig kan stå for at omsorgen for dem som faller utenforbi er borte, en dyrker kun vennskap med sine egne venner. Ynkelig kan stå for å mangel åndelig ryggrad. Blind er å ikke lengre se forskjell på noe i den åndelige verden. Fattig er å miste nådegavene og Åndens frukt. Naken er å miste frelsens kledebon. Her var menigheten i den dypeste og ytterste åndelige nød og behov.

18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, lutret i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å ha på øynene dine, så du kan se.

Men tilbud om gjenopprettelse og å komme tilbake til ham selv sto ved lag selv i denne menighet. Men da måtte de få igjen en prøvet og utholdende tro. Hvite klær er å ikke være besmittet av synd og verdens urenhet. Videre så var tilbudet og behovet av hjertet opplatte øyne. Det er egentlig her vi alle må komme tilbake til!

Efes. 1. 17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med denne veldige makt og styrke 20 reiste han Kristus opp fra de døde og satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. 22 Alt la han under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle. Å be en slik bønn hver dag vil ha avgjørende betydning på enhver sitt liv.

19 Alle som jeg har kjær, dem refser og tukter jeg. La det bli alvor og vend om!

Er dette gjort i kjærlighet? Hvordan er kjærligheten vi leser om i 1. Kor. 13? v. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. Det måtte bli alvor og en må ta det innover seg at budskapet gjaldt dem.

20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Hele menigheten hadde meget vanskelig for å ta imot budskapet fordi de ville ha det som klødde dem i øret. Men det var om mulig enkelte innfor menigheten som ville ta det til hjerte? De skulle få oppleve det nære fellesskapet og samfunnet med Jesus på nytt igjen.

21 Den som seirer, ham vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, likesom jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone.

Igjen henvender Herren seg til de seirende og som ønsker å følge ham. En gang frelst alltid frelst er en av Satans største løgner. Frelsen er noe en også skal vokse i og ta vare på. For den som seirer skal en få den samme posisjon og stilling som ham selv. Vi skal sitte med Kristus i det himmelske. Efes. 2. 6 I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.

22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

For siste gang og til menigheten i Filadelfia som til alle andre troende gjennom tiden, den som har ører han\hun høre hva Jesus sier til menigheten og den enkelte! Sju engler dvs. sju budbærere som jo engler betyr, skulle bringe brevene til de respektive menighetene. Åp. 1:11.20. Dette var menneskelige budbærere som ikke bare var sendemenn, men også opplesere av budskapet på hvert sted. Åp. 1:3. Matt. 11:10. Rent historisk skjedde dette ca. 90 e.Kr. Sju menigheter fikk opplest hvert sitt sendebrev. Siden har disse sendebrev blitt opplest over hele verden og blitt til åndelig lærdom for mange. Rom. 15:4. Men sendebrevene har enda en betydning. For Jesus Kristus sa til Johannes: "Skriv det du så, det som nå er og det som skal komme etter dette, og hemmeligheten med de sju stjerner som du så i min høyre hånd , og de sju gullysestaker: De sju stjerner er engler for de sju menigheter, og de sju lysestaker er sju menigheter". Åp. 1:19-20. Johannes´ Åpenbaring er en profetisk bok. Åp. 22:19. Den gir profetisk utsyn over Daniels 70. åruke dvs. de sju siste år av denne tidsalder. Åp. 6:1-19:21. Hele åruken blir beskrevet gjennom de sju segl, de sju basuner og de sju vredesskåler. Sju-tallet står i Skriften for helhet og fullendelse. 1. Mos. 2:2. Men sjutallet blir brukt av Johannes ikke bare om det som skal komme, men også om det som nå er. Apostelen blir bedt om å skrive til sju menigheter, enda det fantes flere på fastlandet i Lille-Asia. Det var ihvertfall menigheter også i Troas, Kolossæ og Hierapolis. Apg. 20:6-7. Kol. 1:2. 4:13.

De sju menighetene lå etter hverandre i en sirkelform. Apostelen så de sju menigheter som sju gullysestaker som sju stjerner brakte budskap til. Det hele var en nattlig scene som i tegns form fortalte om menighetens oppgave i en mørk verden. Åp. 1:1. Fil. 2:15-16. Når nettopp sju menigheter er nevnt, er det et tegn på et profetisk panorama over hele menighetens tid på jorden. Det er hemmeligheten som Johannes fikk avslørt. Slike profetiske panorama møter vi også i 3. Mos. 23 med omtale av den sjuende dagen og de sju høytider, i Dan. 9 med omtale av 70 x 7 år og i Matt. 13 med omtale av de sju lignelser. I alle sendebrevene kommer det en befaling om å høre Åndens stemme og et løfte til den som seirer. I de tre første sendebrev kommer befalingen før løftet. Åp. 2:7.11.17. Men i de fire siste sendebrev kommer løftet før befalingen. Åp. 2:28-29. 3:5-6.12-13.21-22. I de fire siste sendebrev får vi også høre at Jesus kommer igjen. Åp. 2:25. 3:3.11.21. Denne oppbygning av sendebrevene vitner om ulike perioder i menighetens historie. Dette har blitt klarere i historiens løp. Dette prinsippet fremholdt jo Jesus for Peter: "Det jeg gjør, forstår du ikke nå, men du skal skjønne det senere". Joh. 13:7. Et slikt prinsipp fikk også profeten Daniel høre om av en engel. Dan. 12:4.9.

Sendebrevet til Efesus taler om menighetens første tid fra ca. 30 - 100 e.Kr. Åp. 2:1-7. Den begynte med en glødende kjærlighet som avtok etterhvert. Hebreerbrevet er et vitnesbyrd om dette. Hebr. 10. 24 La oss ha omtanke for hverandre, så vi oppgløder hverandre til kjærlighet og gode gjerninger. 25 Og la oss ikke holde oss borte når vår menighet samles, slik som noen pleier å gjøre. La oss heller oppmuntre hverandre, så mye mer som dere ser at dagen nærmer seg. Likeså budskapet til menigheten i Efesus. Åpenb. 2. 4 Men dette har jeg imot deg, at du har forlatt din første kjærlighet. Her ser vi at selv blant de første kristne gjorde frafallet seg gjeldende.

Men menigheten var fremdeles attråverdig, som Efesus jo betyr. Sendebrevet til Smyrna taler om menighetens tid fra ca. 100 - 313 e.Kr. med sterk forfølgelse av de kristne i Romerriket. Åp. 2:8-11. Jesu ord i Matt. 5:10 ble realitet i denne perioden: "Salige er de som blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himlenes rike er deres". I en tid med forfølgelse trengtes myrra, som bruktes for å lindre smerte. Mark. 15:23. Smyrna betyr myrra. Sendebrevet til Pergamum taler om menighetens tid fra ca. 312 - 606 e.Kr. Åp. 2:12-17. I 312 skjedde keiser Konstantins omvendelse til kristendommen. Forfølgelsestiden ble avløst av en forførelsestid, der menigheten inngikk ekteskap med staten. Pergamum betyr forøvrig ekteskap. En var havnet i det Jak. 4:4 advarte imot: "Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende".

Sendebrevet til Tyatira taler om menighetens tid fra 606 e.Kr. til Jesu gjenkomst. Åp. 2:18-29. I 606 e.Kr. ble Romas biskop Bonifacius valgt til universell biskop. Med dette trådte pavedømmet i funksjon. En verdensvid kirke med Roma i sentrum har siden forført mange med innføring av hedenske skikker i kristendommen. Åp. 17:4. Bemerkelsesverdig er det at Tyatira betyr gjentagende offer. Sendebrevet til Sardes taler om menighetens tid fra 1517 til Jesu gjenkomst. Åp. 3:1-6. I 1517 hang Martin Luther de 95 teser på kirkedøra i Wittenberg. Med det startet reformasjonen, som også Calvin og Zwingly var foregangsmenn for. Skriften alene som ble understreket, førte til åndelig oppvåkning. Men også etterhvert til mange navnkristne. Bemerkelsesverdig er det at Sardes betyr de som unnslapp.

Sendebrevet til Filadelfia taler om menighetens tid fra ca. 1750 til Jesu gjenkomst. Åp. 3:7-13. John Wesley og George Whitefield sto fram som vekkelsesredskap og ble etterfulgt av William Carey som den moderne misjons far. En åpnet dør for misjon ble det i denne tid og i kjølvannet av dette ble nytestamentlige menigheter ordnet preget av broderkjærlighet. Filadelfia betyr broderkjærlighet. Sendebrevet til Laodikea taler om menighetens tid fra ca. 1900 til Jesu gjenkomst. Åp. 3:14-22. I denne tiden har folkestyrementaliteten vært fremtredende istedenfor at Kristus har fått styre sin menighet. Bemerkelsesverdig er det at Laodikea betyr folkestyre. Resultatet av dette har blitt mye selvtilfredshet og lunkenhet. Sendebrevene avslører at tre menighetstyper fikk prege menighetens første tid, mens fire menighetstyper vil prege menighetens siste tid. Som Paulus fikk avdekket hemmeligheten om menigheten, fikk Johannes på Patmos avdekket hemmeligheten om menighetens tid på jorden. Ef. 3:4-6. Åp. 2:1-3:22. Men ethvert budskap og bibelord angår oss alle derfor må ikke glemme og overse noe!

Relaterte linker: http://blog.janchristensen.net/2013/03/nr-579-en-lunken-stolt-og.html http://blog.janchristensen.net/2013/03/nr-572-hvordan-kunne-det-ga-sa-grnt.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-510-jan-hanvold-er-selve-prototypen.html http://blog.janchristensen.net/2012/02/nr-343-visjon-norge-er-en-andelig.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-336-hvorfor-sporer-sa-mange.html http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-253-jan-hanvold-en-falsk-profet.html http://blog.janchristensen.net/2011/09/nr-210-vart-land-30-07-2008.html http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-155-hvorfor-angriper-du-herrens.html http://blog.janchristensen.net/2011/03/sprsmal-49-hvorfor-mener-du-at-jan.html http://blog.janchristensen.net/2010/10/nr-28.html

søndag 1. september 2013

Nr. 679: Evner en ikke til å ha et stabilt ekteskap – så skal en ikke være forkynner! Ingen som er gjengift som troende har lov og rett å forkynne Guds ord.

Nr. 679:

Evner en ikke til å ha et stabilt ekteskap – så skal en ikke være forkynner! Ingen som er gjengift som troende har lov og rett å forkynne Guds ord.

Det følger Åndsmakter med å åpne opp for gjengifte. Men når det blant forkynnerskaren blir tillatt, da er «helvete» løs i menigheten, dette kan ikke gjentas for ofte. Den som har profilert gjengifte mest her i Norge både i liv og lære er «Pastor» Jan Hanvold som åpenbart må være demonbesatt eller styrt av onde og urene Åndsmakter, som gjør ham til en som sprer død på det åndelige område. Slike skal vi vende oss bort i fra og ikke engang spise i sammen med sier skriften - Guds ord!



Paulus sier at en tilsynsmann eller forkynner skal være èn kvinnes mann, ikke være gjengift eller ha flere koner.

Fra mine bibelkommentarer Titus 2.5 Jeg lot deg bli igjen på Kreta for at du skulle bringe orden i de ting som fremdeles var ugjort. Du skal innsette eldste i hver by, slik jeg påla deg. Det var med stor tillit og hengivenhet Titus fikk dette oppdraget. Å ordne menigheten etter Guds mønster der eldste skulle bli innsatt som skulle lede menigheten og ha ansvar for videre vei fremover, først og fremst i åndelig henseende.

6 En eldste må det ikke være noe å utsette på: Han skal være én kvinnes mann, hans barn må være troende, ikke oppsetsige og ikke kunne anklages for å leve et vilt liv.

En eldste som er en mann med lærer og Hyrde ansvar skal være en med høy integritet. Ha barn som er opplært i og på Herrens vei. Og som klarer og skikker seg godt, da i særdeleshet med sin familie. Videre står det at han skal være èn kvinnes mann. Her kan vi ikke misforstå Paulus sine ord når det står med apostrof over; èn kvinnes mann. I enkelte kulturer er det flerkoneri som bibelen, spesielt nye testamente advarer imot. Det er en mann og en kvinne som er den Gudgitte ekteskapsform alt annet er menneskelaget. Å fokusere på noe annet er en total avsporing og diskutere om det er bibelsk med homo og lespeforhold, er bortkastet tid og feil fokus. Gud skapte oss til mann og kvinne, punktum.

Nå må vi også se dette i lyset av Guds ord. Å håndheve så høy standard som Guds ord legger til grunn på ekteskapet, gjelder KUN troende mennesker. Da spesielt de med et tilsynsembete. Hvis en som troende blir skilt kan en fortsette i tjenesten, men da uten Hyrde og lærer ansvar (det samme mandats område kvinnen har). Evangelist Frank Mangs er et godt eksempel på dette, og Gud stadfestet også hans gjerning. Hvis en gifter seg på nytt så må vi forholde oss til hva Guds ord sier om dette. Vi skal ta opp gjengifte mye dypere når vi kommer til andre skriftavsnitt men skal bare si kort at for to troende er gjengifte utelukket mens den andre lever. Det er kun tillatt med gjengifte for en troende hvis den andre dør fysisk.

Men uansett hvis en troende som har et tilsynsembete gifter seg på nytt skal vedkommende aldri ha en plattformtjeneste. Gjengifte om det er tillatt diskvalifiserer vedkommende til å ha en tjeneste i Guds menighet. Gifter en seg på nytt uten et bibelsk grunnlag, skal vedkommende støtes ut av menigheten hvis en ikke vil omvende seg.

At enkelte kristne forkynnere gifter seg med fraskilte både første gang og etter de er blitt enkemenn er vanhellig og det diskvalifiserer dem til å ha et tilsynsembete. Da er det nødvendig at en ikke bare synes det ikke er rett med gjengifte. Men samtidig samarbeider og støtter forkynnere, eldste og andre som er gjengift. Gjør en det, så løper en Satans ærend. Er dette underlig? Tenk på en arbeidsplass der en person gjentatte ganger ikke klarer eller vil ikke gjøre jobben sin, da er det ikke urettferdig at vedkommende mister jobben? Gud er da ikke dummere enn en bedriftsleder? Eller skal vi gjøre Guds ord til intet?

Slik er det i Guds rike og i Guds menighet. Ingen gjengiftede som troende har lov og skal ha en plattform tjeneste. Og de som støtter slike, støtter Satan og hans demonhær. Og de som nekter en tilsynsmann å gifte seg en gang, løper også Satans ærend (1. Tim.4.1-5). Vi ser i dag at det ikke er noe hinder i Guds menighet med to, tre og flere ekteskap bak seg for å kunne forkynne Guds ord. Men dette er ikke noe nytt, de kommer under den dom vi finner i Guds ord mange plasser og de som støtter slike kommer også under samme dom. Gjengifte blant tilsynsmenn er og forblir synd.

1. Tim.5. 15 Noen har allerede vendt seg bort og fulgt Satan.

Klarer en ikke å få det til i ekteskapet og en velger å gifte seg på nytt, så fører en forbannelse med seg hvis en ønsker å ha en tjeneste. Men velger en å fratre sin tjeneste, så er nåden større (Lukas 18)! Det er ingen menneskerett å inneha en tjeneste når en svikter i sitt hverdagsliv og i sin familie. 1. Tim.5. 8 En som ikke har omsorg for sine nærmeste og særlig for sin egen familie, har fornektet troen og er verre enn en vantro. Dette jeg her skriver er sanne og sindige ord, ikke ut av uvitenhet eller for å ramme noen.

Jakob 3.1. Ikke mange av dere bør bli lærere, for dere vet at vi skal bli så mye strengere dømt. Det står klart, forkynnergjerningen henger så høyt at det er ikke en selvfølge at vi er verdig den uten våre liv også stemmer med det vi lærer og forkynner. Gud har sin standard, også under den gamle pakt. 3. Mosebok 21. 7 Ingen av dem må gifte seg med en skjøge eller en kvinne som er vanæret, og heller ikke med en kvinne som mannen har skilt seg fra; for presten er innviet til sin Gud. Og den samme standarden har han på prestene under det kommende 1000-årsriket.

Esekiel 44. 22 De må ikke gifte seg med en enke eller en kvinne som mannen har skilt seg fra, men bare med jomfruer av Israels ætt. Men de kan ta enken etter en prest. Den samme standarden har han i dag; èn kvinnes mann.

7 For en tilsynsmann er Guds forvalter, og det må ikke være noe å utsette på ham. Han må ikke være egenrådig, bråsint, drikkfeldig, voldsom eller ute etter skammelig vinning. En tilsynsmann forvalter både åndelige sannheter og mennesker som tilhører Kristus. De egenskapene han skal ha er av Åndens frykt og de tilhører et modent menneske. Ikke egenrådig, må kunne tåle andre mennesker både dem og synspunktene deres. Ikke bli sint fort og ikke ligge under for alkohol eller andre ting. Voldsom eller ute etter å tjene penger på Guds gjerning.

8 Han skal være gjestfri, elske det gode, være besindig, rettskaffen og gudfryktig og herre over seg selv. Skal en ha med mennesker å gjøre må en være omgjengelig, derfor gjestfri. Elske det gode er også å elske livet, altså være positiv. Jeg selv har alltid prøvd å stille opp på alt for ungene slik kommer en også i kontakt med andre en de en møter ellers. Kunne beherske seg også når ting går imot og være rettskaffen i alle deler, spesielt penger og moralske ting. Videre står det; gudfryktig og herre over seg selv. En godt moden person i alle henseende kan en trygt si.

9 Han må holde seg til det troverdige ord i samsvar med læren, slik at han både er i stand til å rettlede etter den sunne lære og til å gjendrive påstandene til dem som sier imot. Elske sin bibel og kjenne til den og være klar i sin forståelse på Guds ord. Også kunne anvende Guds ord og tilbakevise mennesker som kommer med ubibelske meninger og er tom blitt villedet i sitt liv som troende. En skal også kunne avsløre og peke på Guds ord i møte med andre mennesker. (sitat slutt).

Fra artikkelen min: Ekteskapet – i lys av Guds ord!

Tjeneste og gjengifte

Men allikevel er en blitt skilt som troende og en innehar en tjeneste, så stilles det strengere kriterier. Der heter det flere plasser i Paulus undervisning at en skal være èn kvinnes mann (se Pastoral brevene). Hva da?

Jakob sier i sitt brev kapittel 3:1: «Mine brødre! Ikke mange av dere må bli lærere! For vi vet at vi skal få desto strengere dom».

Ansvaret er meget stort å være forkynner. Det er en stor forskjell å være et vanlig menighetsmedlem og å være forkynner. Men det er ikke dermed sakt at en er mer elsket av Gud, men det har med å være tro over det ansvarsområde Gud har gitt en. Jeg tror at Gud vil tilgi alle enhver synd. Men her er det andre ting som må komme i betraktning, som forkynner innehar man et spesielt ansvar. Ville noen i en profan sammenheng tillatt en pedofil å arbeide med barn? Nei. Like klar er Skriften på at vi ikke skal tillate at en gjengift forkynner skal forkynne for andre mennesker med et Pastoral og lærer ansvar. At en er Evangelist som bl.a. Frank Mangs var etter han ble fraskilt, kan vi tillatte. Men ikke bli innsatt som Pastor, Hyrde eller eldste. En skal ikke være leder for flokken og hjorden, men være selv under et form for tilsyn.

Men når en innehar et embete som forkynner, så kreves det mye. Derfor sier Jakob at ikke mange skal være forkynnere. Derfor kan ikke en forkynner ta seg friheter bare på egen bekostning, han har et spesielt ansvar over Gud og sine medmennesker.

Når det gjelder ekteskapet, så er det ikke tillatt for en forkynner å gifte seg opp igjen under noen omstendighet, da diskvalifiserer han seg for det embete han har fått. Det er som en idrettsmann hogger bena av seg, han er ikke lengre skikket til å være idrettsmann, om han så gjerne vil. En forkynner skal være èn kvinnes mann ser vi Paulus underviser om gang etter gang. (1. Tim. 3.2 og Titus 1:6). Skulle noe være uklart her, så anbefaler jeg å sende inn et spørsmål til bloggen vår eller skrive noe selv der. Dette burde og skulle vært en felleskristen forståelse der ikke gjengiftede fikk og kunne dra land og strand runde. Det er åndsmakter, demoniske sådanne som følger i fotsporet av løs seksual- og moral liv.

1. Tim. 4. 1. Ånden sier med klare ord at i de siste tider skal noen falle fra troen. De skal holde seg til ånder som fører vill, og til lærdommer som stammer fra onde makter. 2 De blir bedratt av løgnaktige hyklere som er brennemerket i sin samvittighet. 3 Disse nekter folk å gifte seg og krever at en skal holde seg borte fra visse slag mat, enda Gud har skapt dette for at de som tror og kjenner sannheten, skal ta imot det med takk. 4 For alt det Gud har skapt, er godt, og ingen ting er forkastelig når det mottas med takk. 5 Det blir helliget ved Guds ord og bønn.

Det er ikke snakk om A og B kristne. Ekteskapet er en Gudgitt ordning som også viser forholdet mellom Kristus og menigheten. Derfor ligger det i selve naturen her, at det stilles så store krav. Gud står bak sitt ord, derfor er dette et forbilde på noe enda større og rikere. Vårt forhold til Jesus og hans forhold til oss. Vær derfor nøye med både den du gifter deg med og at du ikke tilsøler ditt liv her. Ved at du lever i samsvar med Guds ord her, er den beste forutsettingen at du vokser som troende.

1. Tess. 4. 1. For øvrig, brødre, ber og formaner vi dere i Herren Jesus: Dere har mottatt og lært av oss hvordan dere bør leve og være Gud til behag, og slik lever dere allerede. Men dere må gjøre enda større fremskritt i dette! 2 Dere vet jo hvilke påbud vi gav dere fra Herren Jesus. 3 For dette er Guds vilje – deres helliggjørelse: Dere skal holde dere borte fra hor; 4 enhver skal vite å vinne seg sin egen hustru i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud. 6 Og ingen må gjøre sin bror urett eller bedra ham i disse ting. Herren straffer alt slikt, det har vi tidligere sagt og lagt dere på sinne. 7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv. 8 Derfor, den som avviser dette, avviser ikke et menneske, men Gud, han som gir dere sin Hellige Ånd.

Vi leser om at skriften gir et klart vitnesbyrd om presten i den gamle pakt hvordan han skulle leve, som sto i det samme ansvarsforholdet innfor Gud og sine medmennesker som forkynneren og tilsynsmannen står i den nye pakt. 3. Mosebok 21:14: «En enke eller en fraskilt eller en vanæret kvinne eller en skjøge – noen slike må han ikke gifte seg med. Bare en jomfru av sitt folk skal han ta til hustru».

Vi leser om at Gud gir det samme vitnesbyrd og krever det samme av Presten under det kommende 1000-årsriket som skal tjene for folket i Jerusalem i Israel, der lov og rett skal gå ut i fra. Esekiel 44:22: «En enke eller en kvinne som hennes mann har skilt seg i fra, skal de ikke ta til hustru, men bare jomfruer av Israels ætt. Men de kan ta en enke som er enke etter en prest».

Når Skriften er så klar når det gjelder presten i den gamle pakt og under 1000-årsriket, så er den ikke mindre klar når det gjelder under menighetens tidshusholdning, vi som lever under det herligeste og største privilegium av alle; «èn kvinnes mann».

På samme måte som at Skriften sier at det er demonisk og forførisk å nekte en forkynner og tilsynsmann å gifte seg (1. Tim. 4:1), er det å komme under de samme negative forholdene å akseptere og tillate at forkynnere gifter seg på nytt mens ektefellen lever. Det er kun ved død at det kan være riktig for en tilsynsmann å gifte seg på nytt igjen, og da med ei som ikke er fraskilt! Bl.a. Derek Prince som var en flott bibellærer giftet seg med ei fraskilt, dette var selvfølgelig aldri Guds vilje. Får bare håpe at han ble frelst om han gjorde imot Guds vilje. (sitat slutt).

Sluttkommentar:

Dess eldre jeg blir, til mer og mer ser jeg dette som Gud viste meg i ungdommen. Å ha et stabilt og godt ekteskap er som en forutsetning for å ha en tjeneste. Og den som innleder et forhold med en ny etter et samlivsbrudd eller en fraskilt, den driver hor og åpner opp for demonisk aktivitet i sitt eget liv og andres.

1 Kor 6:16 Eller vet I ikke at den som holder sig til skjøgen, er ett legeme med henne? For det er sagt: De to skal være ett kjød.

Men den som holder seg borte fra gjengifte og fraskilte. Og holder seg til Herren, blir en Ånd med Gud. Det er mye bedre og fullkomment godt!

1 Kor 6:17 Men den som holder sig til Herren, er én ånd med ham.

Til eldre og mer erfaring jeg får, så forteller det meg at det er blant forkynnerne og de som skal være et mønster for hjorden at gjengifte og gifte seg med en fraskilt. Det er en synd til døden – dobbel død hvis en er en forkynner og lærer for andre. For da sprer enn de åndsmaktene som en selv har over hele menigheten og Guds folk. Det blir Sodoma og Gomorra i menigheten!

Relaterte linker: http://janchristensen.net/bibelkommentar-hoved.php?side=bibel-kommentar-brevet-til-titus http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-530-katastrofen-bibellrer-og-pastor.html http://blog.janchristensen.net/2012/09/nr-503-gjengifte-helt-uproblematisk-nei.html http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-509-gi-rom-for-gjengiftede.html http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-138-hvem-var-bileam-og-hva-star-hans.html http://blog.janchristensen.net/2011/06/nr-149-hvem-er-de-falske-profetene-i.html http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-155-hvorfor-angriper-du-herrens.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-166-hvordan-fa-et-lykkelig-ekteskap.html http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-167-visjon-norge-er-det-en-kanal-vi.html http://janchristensen.net/ http://janchristensen.net/Lewi_Pethrus_-_Bibelsk_menighetstukt_1930.pdf

lørdag 31. august 2013

Nr. 678: Barnevernet – Satans forlengede arm inn i Norske familier!

Nr. 678:
Barnevernet – Satans forlengede arm inn i Norske familier!

Det siste jeg vet som Barnevernet har begynt med er å ta barn fra f.eks. besteforeldre som ønsker å ha barnebarna hjemme hos seg når mor og far ikke klarer å ta vare på dem. Og plassere dem hos lesbiske par. Satan bruker i sannhet det Norske barnevernet! La oss slå ring om de som ønsker å ta vare på sine barn, eller barnebarn. Barn har alltid best å bo hos sine foreldre eller slektninger etter kjødet omtrent utelukkende. All forskning og Guds ord sier det samme. Ingen kan elske et barn som sine egne foreldre. Dette viste også Kong Salamo.

Lesbiske foreldre er 100 % imot Guds ord og er styrt av den samme lovløsheten som gjengiftede kristne er. Dette er å gå langt utover Guds gode skaperordninger.

Bilde av Anja Edin, Gro Hammerseng og sønnen Mio. Det er i slike familier Norske barnevernet har begynt å plassere barn, hos lesber.



1 Kongebok 3. 16 På den tid kom det to skjøger og trådte frem for kongen. 17 Og den ene kvinne sa: Hør på mig, herre! Jeg og denne kvinne bodde i samme hus, og jeg fødte et barn i huset hos henne. 18 Og den tredje dag efterat jeg hadde født, fødte også denne kvinne et barn. Der var vi nu sammen; det var ingen fremmed hos oss i huset; bare vi to var i huset. 19 Om natten døde sønnen til denne kvinne fordi hun hadde ligget på ham; 20 og hun stod op midt om natten og tok min sønn fra min side, mens din tjenerinne sov, og hun la ham ved sin barm, og sin egen sønn som var død, la hun ved min barm. 21 Da jeg så stod op om morgenen for å gi min sønn die, fikk jeg se at han var død; men da jeg om morgenen så nøiere på ham, da var det ikke min sønn, den som jeg hadde født. 22 Da sa den andre kvinne: Nei, den som lever, er min sønn, og den som er død, er din. Men den første sa: Nei, den som er død, er din sønn, og den som lever, er min. Således talte de mens de stod for kongen. 23 Da sa kongen: Den ene sier: Denne som lever, er min sønn, og den som er død, er din. Og den andre sier: Nei, den som er død, er din sønn, og den som lever, er min. 24 Så sa kongen: Hent mig et sverd! Og de kom med et sverd og bar det frem for kongen. 25 Da sa kongen: Hugg det levende barn i to stykker og gi den ene halvdel til den ene og den andre halvdel til den andre! 26 Da sa den kvinne som var mor til det levende barn, til kongen - for hennes hjerte brente for hennes barn - hun sa: Hør på mig, herre! Gi henne det levende barn og drep det for all ting ikke! Men den andre sa: Hverken jeg eller du skal ha det; hugg bare til! 27 Da tok kongen til orde og sa: Gi henne det levende barn og drep det ikke! Hun er dets mor. 28 Hele Israel fikk høre om den dom kongen hadde felt, og de hadde ærefrykt for kongen; for de så at Guds visdom var i hans hjerte, så at han dømte rett.

Eksempler på hva andre har skrevet om det Norske barnevernet:

Mistet sønnen min på sykehuset

Noen timer etter fødsel kom barnevernet inn på rommet vi hadde. Da lå han i senga mi siden jeg viste at de kom for å ta han. Rett etter dem hadde satt seg ned så spurte mamma dem “kommer dere for og ta ungen?”. JA, sa barnevernet. Jeg kjente jeg ble helt knekt, tårene begynte og renne og jeg tenkte bare “skal de ta ungen min?!?”. Hun fra barnevernet sa jeg fikk 10 minutter med han.

Grunnen som barnevernet sa at de tok han for var at de trodde ikke jeg ville amme han, de mente det var helseskadelig hvis han ble med meg hjem fra sykehuset og at jeg ikke viste omsorg og kjærlighet.

Jaget av barnevernet.

Det var tirsdag ettermiddag jeg hadde fått melding om å melde meg for barneverntjenesten. Da jeg kom inn fikk jeg beskjed om at dem kom med uniformert politi og hentet begge guttene mine. Jeg reagerte med å forlate kontoret. Men da kom dem etter meg å skulle ha meg inn på kontoret med makt. Jeg dro rett hjem til guttene. Jeg måtte fortelle dem om hva som kom til å skje.

12 åringen ble helt ifra seg og gråt og klamret seg fast i meg. 14 åringen sprang til vinduet. Og nå strigråt dem begge to. Mamma der kjæm dem. Kom og se. Og der var en politibil med tre uniformerte politifolk og tre kvinner i fra barnevernet. Vi fikk en brutal behandling. Ungene var vettskremte. Og for meg var dette helt uvirkelig.

Kampen mot barnevernet

Jeg har erfaringer fra barnevernet flere steder, det danner seg et bilde av et elendig barnevern med ansatte som overser fakta og roter rundt.

Barnevernet sier jeg flyttet for mye, 3 ganger på 13 år. Når barnevernet tok gutten min flyttet de ham 7 ganger på 2 år! Dette er bare litt av mine erfaringer

To ukjente damer

«Hei mamma, hva er det?» svarte jeg i røret da telefonen ringte. «Du må komme hjem nå Mette, du må kjappe deg» hørte jeg mamma sa i røret med en engstelig stemme. «Får jeg lov å dra til Elsa senere i dag da? Vi har akkurat begynt å bake muffins.» sa jeg litt skuffet tilbake. «Selvfølgelig jenta mi» var det siste som ble sagt før jeg hørte pipelyder. Hun hadde lagt på.

I stuen satt mamma i sofaen, men det var ikke bare mamma som satt der. To ukjente damer satt der også, og de ba meg komme bort. Jeg fikk øye på at mamma satt og gråt og jeg ble litt redd. Sakte gikk jeg bort og satt meg ned hos mamma. «Mette, du kan ikke bo sammen med mammaen din akkurat nå, du skal bo hos besøkshjemmet ditt i helgen» sa den ene damen mens hun prøvde å komme nærmere innpå meg.

Sluttkommentar:

Barnevernet i Norge har sine gode sider, og til tider er de nødvendige. Ikke minst der det er rus og overgrep inne i bilde. Men de er en skamplett på det Norske samfunn, og de har sin rot i det sosialistiske og kommunistiske Norge der AP og SV står sterkt. La oss be for den intuisjonen, men slik den fungerer i dag er den på mange måter farlig, ond og virker mot sin hensikt.

BV er egentlig en "lovlig" terrororisme, motbydelig og ond er det Norkse BV til tider. Det blr avskaffes så fort som mulig og forandres totalt, jeg påtar meg jobben, da hadde det blitt skikk på BV. Jeg vil ha et todelt BV, der ingen akutt saker kan bli gjenomført uten mekling først i en nemd. 
Samt at alle BV ansatte kan bli straffet hvis de gjør en slett og feilaktig jobb!

Relaterte linker:  
http://janchristensen.net/ http://blog.janchristensen.net/2012/07/nr-445-profet-tjenesten-er-intakt-i-dag.html http://blog.janchristensen.net/2012/05/nr-418-har-sosialistene-og-venstre.html http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-301-norge-blir-ikke-spart.html http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-218-norge-star-foran-oppgjrets-time.html http://blog.janchristensen.net/2011/09/nr-213-utenriksminister-jonas-gahr-stre.html http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-156-tragedien-ved-regjeringsbygget.html http://blog.janchristensen.net/2013/08/nr-669-tjostolv-moland-dd.html http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-218-norge-star-foran-oppgjrets-time.html http://blog.janchristensen.net/2012/03/nr-379-sv-rakner-er-det-et-bnnesvar.html http://blog.janchristensen.net/2012/02/nr-365-lysbakken-viser-sosialistenenes.html

Nr. 677: Skapelsen!

Nr. 677:

Skapelsen!

Vi leser i Jobs bok at Englene var med på skapelsen og så på:

Jobs bok 38. 3 Nuvel, omgjord dine lender som en mann! Så vil jeg spørre dig, og du skal lære mig. 4 Hvor var du da jeg grunnfestet jorden? Si frem hvis du vet det! 5 Hvem fastsatte vel dens mål? Vet du det? Eller hvem spente målesnor ut over den? 6 Hvor blev dens støtter rammet ned, eller hvem la dens hjørnesten, 7 mens alle morgenstjerner jublet, og alle Guds sønner ropte av fryd?

Englene – Elohim – Gudene, var med på skapelsen både av jorden og av oss mennesker.



Det var ikke Gud Fader, men Jesus og Englene som skapte menneskene.

Fra mine bibelkommentarer Kolossenserbrevet 1. 15 Han er den usynlige Guds bilde, den førstefødte før alt det skapte. Hebr.1. 3a Han er en utstråling av Guds herlighet og bildet av hans vesen. Ingen andre enn Jesus har vist oss hvem Faderen er. Joh.e.14.9b. Den som har sett meg, har sett Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Samtidig er ikke Jesus Faderen, han har vist oss hvem Faderen er. Jesus er Faderens første produkt eller skapning, før noen andre. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle dager sier Mika.

Ord.8. 22 Jeg var det første som Herren frembrakte, hans første verk i fordums tid. 23 I opphavet ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til. 24 Jeg ble født før havdypet var der, før kildene fyltes med vann. 25 Før fjellene ble satt på sin plass, før alle haugene ble jeg født, 26 før Herren skapte jord og mark og den første mold på jorden. 27 Jeg var der da han reiste himmelen og spente hvelvingen over dypet, 28 da han samlet skyene der oppe og lot havdypets kilder strømme sterkt. 29 Da han satte en grense for havet, så vannet stanset der han bød, og han la jordens grunnvoll, 30 da var jeg bygningsmann hos ham. Jeg var til glede for ham dag etter dag og lekte stadig for hans ansikt. 31 Jeg lekte på hele hans vide jord og hadde min fryd i menneskebarna.

16 For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, makter og åndskrefter – alt er skapt ved ham og til ham. Her er utrolige dybder. Bibelen er ingen doktoravhandling om skapelsen og hvordan alt ble skapt. Noe får vi et glimt inn i, men det er først og fremst en presentasjon av Gud selv gjennom Jesus Kristus skapte alt. Hebr.11. 3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige. Jesus har det største og mest betydningsfylle navn av alle. Hans navn er over alle andre navn.

17 Han er før alt, og i ham blir alt holdt sammen. Han er før alt, som den førstefødte og enbårne Guds Sønn. Uten Jesus hadde verden vært i det totale kaos. Gjennom Jesu død og oppstandelse bærer det bud at verden vil bestå, om ikke i den skikkelse den er nå. Men uten Jesus hadde alt gått nedenom og hjem og Satan hadde fått til fulle lykkes med sin onde hensikter og intensjoner. Men nå bebuder en ny tid og en ny æra gjennom Jesus Kristus. 2. Pet.3. 13 Men vi ser fram til det han har lovt: nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor. (sitat slutt).

Hentet fra bibeltemplet av Leif Olov Liljestrøm

ÄNGLAR OCH ELOHIM

Jag har tidigare skrivit en hel del om ordet Elohim, vilket vi översätter som Gud, och om hur det ordet inte alls, i hebreiskan, bara betecknar Gud, utan också används om änglar, demoner och människoandar. Vilket givetvis dels får svåra komplika¬tioner för mycket av hur Bibeln har översatts, men också lär oss att ord inte alls alltid är så självklara som man vill tro. T.ex, som jag ju skrivit en artikel om här, så kan jag utan att blinka, med det bibliska språket säga "JAG ÄR EN GUD", därför att som sagt, Bibeln, i dess oförstörda otolkade gestalt, lär oss att den pånyttfödda människan är en Elohim, därför att vi skall bli såsom änglarna och änglarna är Elohim, Guds Söner. Till den konklusionen kan man komma från flera olika håll. Till detta vill jag bara nu foga, att jag råkade över ännu ett bibelsammanhang som visar detta, och det finns i Hebr. 2 och Ps. 8. I Hebr. säger författaren om Jesus att "en liten tid gjorde du honom ringare än änglarna". Och uttrycket är ett citat ifrån Psalm 8:5, där det står: "Dock gjorde du honom nästan till ett gudaväsen." (Ps. 8:5) I engelskan står det: "For thou hast made him a little lower than the angels." Men i hebreiskan står det så här, ordagrannt transkriberat: "and you are making lack him little from Elohim" Så här finner vi dels att när hebreerbrevets författare för över citatet till sin tid, så bibehåller han, ledd av den Helige Ande, tolkningen att Elohim här skall förstås änglarna, trots att det alltså i hebreiskan stod gudarna. Således likhetstecken mellan Elohim och änglar. Ordet Elohim som också, oftast, används för Gud i ental i GT. Så om kugghjulen i din hjärna inte börjat snurra redan, för fullt, så låt mig hjälpa till. ETTA INNEBÄR att en granskning av alla andra bibelställen där ordet Elohim används, är nödvändig. För det finns andra ställen där det också bör eller kan heta änglar/gudar, hellre än Gud i ental. Som t.ex i 1 Mos. 1:26. Dvs att vi är Guds avbild utesluter inte att det är Gud i hans änglagestalt som avses, dvs då Gud Sonens änglagestalt, som vi skapades till en avbild utav. För att klargöra: Det är Gud Sonen, i hans änglagestalt, som där säger till de andra änglarna, Guds Söner, hans tjänare och medskapare [i bemärkelsen hantverkare]: Låt OSS göra människor till VÅR avbild.

Det handlar därmed inte om treenigheten, treenigheten kan hävdas och försvaras på andra sätt, och tror du inte apostlarna hade använt detta om det skulle tydits så? Utan det handlar om vad vi är en avbild av, och om vad det säger oss om originalet, dvs om änglarna. För om du inte misstycker, så skulle väl en avbild av den osynlige Guden, han som lever i ett ljus dit ingen människa kan komma, bli något liknande? Men nu blev vi inte det, utan vi fick gestalt, och planetarisk ändamålsenlighet, med armar och ben och näsor och så vidare, och vem i gudomen är det som har den gestalten? Fadern? Anden? Nej, Sonen, men Sonen i hans skapelsegestalt, den som änglarna, i sin tur, före oss, var en avbild av och varför de kallades Guds Söner. Ett annat sådant ställe är Ps 68:15, som jag upptäckte och skrev några artiklar om, och även fick indirekt medhåll från en amerikansk judisk professor i semitiska språk av (han knyckte idén efter en emailkontakt och tog med den i en hans kommande bok, utan att nämna källan [boken kunde förhandsläsas ett tag]) - där orden om Basans berg får mycket mer logik om man tolkar ett Guds berg, som ett gudarnas berg. Men det finns fler sådana ställen, och när vi nu har detta prominenta sammanhang, detta mellan Hebr. 2 och Ps 8 att basera det hela på, blir det så mycket starkare, och rentav omöjligt att säga emot därför att ju NT sätter ett KLART likhetstecken mellan Elohim och änglar, du har ju just läst det - så låt oss då fortsätta, och låta också de andra bibelställena klarna, för att se om det finns fler fördunklade passager (och gör det det, dvs finns fördunklade passager, så kan man lätt räkna ut att det gör så med ett syfte, och att vi just där kan finna väldigt viktiga saker, som t.ex med gudarnas berg, som ju öppnar en helt ny autostrada in i bibelförståelsen när det gäller efterflodstidens angeliska nedstiganden och hur detta förklarar tonvis av både biblisk och profan historia - som sagt, just sådana fördunklingar tyder ju på att där finns viktiga sanningar, annars skulle det inte varit värt mödan att fördunkla dem, så att säga. Och du vet vem jag syftar på.)

En implikation av detta man kan fundera på, är att uttrycket "Guds Söner" alltså skulle kunna översättas "gudarnas söner". Dvs det skulle kunna vara så att de som steg ned, där i 1 Mos. 6, inte var en förstagenerations änglar, utan söner till änglar, måhända en tidigare hybridart. Men, eftersom både Enoks bok och Septuagintan kallar dem änglar, så skall väl den tanken kanske överges. Eller? Såvida vi inte går till vad ordet ängel, malak, betyder, det betyder ju bara sändebud, eller något liknande. Så sett ur den synvinkeln motsäger inte varken Enok eller Septuagintan den tanken. Och vad skulle den i så fall medföra? Jo, den skulle visa oss att det också bland änglarna finns generationer, och slå ännu en spik i kistan på den religiösa traditionen om änglar som könlösa, formlösa medvetanden som bara flyter omkring i "andevärlden". Men, vi har också Andens vittnesbörd och jag upplever att Anden vittnar mot den tanken, och det spelar heller ingen roll för argumentet emot substanslösheten eftersom även en första generations änglar, med fortplantningsförmåga, slår spikar i dess kista. Så det skall jag inte hävda, men ville ändå visa på hur orden kan ha olika tolkningar, och hur vi måste ta hänsyn till flera olika instanser, innan vi kommer till en slutsats. Vi har alltså dels hur NT tolkar GT, dels hur Enoks bok gör det, och hur Septuaginta gör det. Och därutöver den Helige Andes vittnesbörd. Utan Andens vittnesbörd i det här fallet hade denna tanke alltså kunnat leda fel, vilket visar att "Sola Scriptura" kan vara en mycket farlig princip. "Enbart Skriften" kan inte leda oss rätt, vi har också fått en skriftens uttolkare, den Helige Ande, som är överordnad våra tankar och vad vi tror är skriften. Skriften är således vad den Helige Ande uppenbarar för oss, från Skriften. Något annat är bara våra uppfattningar om skriften, vad vi med vårt begränsade förnuft tror är skrift. Utan Andens bekräftelse, som vi alltid måste söka och invänta, innan vi gör oss en uppfattning, står vi oss slätt och bör bara förhålla oss stilla och inte springa iväg och tolka saker efter eget förnuft, eller i åtföljande av invanda traditioner och tankebanor, tankebyggnader och hugskott. Så att bara sätta sig ned och "studera" Bibeln är inget som leder någonstans. Om inte Bibelns författare är närvarande, med dig och i dig, blir läsningen utan frukt. Den kan möjligen magasinera skriftord i dig, som Anden senare, om/när du låter honom leda och ta över, kan ta utav, men det är plan B. Plan A är att också magasinerandet skall ske i och med och av Anden, så att allt hamnar där det skall och du får plats över för det som är vad Gud vill verka just i dig. Jag har inga flera "Elohim"-ställen i huvudet just nu, men skall återkomma om/när jag hittat flera, om de är intressanta och verkar behöva, måhända, omtolkas. (sitat slutt).

Vi møter Jesus som Herrens Engel mange plasser i GT. Jesus var en Engel før han ble menneske. Da han ble menneske, så smeltet hans to naturer sammen til et. Han var ikke 100 % Gud og 100 menneske, men et menneske fullt ut som oss. Men allikevel noe langt mer. Men aldri ble han eller ønsket han å bli Gud Fader lik.

Jesus hadde en enda større herlighet før han ble menneske, og fikk den «tilbake» etter han hadde tilveiebragt frelse for oss.

Joh. e. 17. 4 Jeg har herliggjort dig på jorden idet jeg har fullbyrdet den gjerning som du har gitt mig å gjøre; 5 og nu, herliggjør du mig, Fader, hos dig selv med den herlighet jeg hadde hos dig før verden var til!

Jesus er også en Engel, bl.a. beskrevet i Guds ord som Herrens Engel. Jesus og to engler i 1 Mosebok 18 som åpenbarte seg for Abraham som tre engler men den ene ble også benevnt som Herren, dette var Jesus i sin preeksistens. De tre personene som kom var Elohim, men den ene var Jesus og ble kalt herre.

1 Mosebok 18. 1. Og Herren åpenbarte sig for ham i Mamres terebinte-lund, mens han satt i døren til sitt telt midt på heteste dagen. 2 Da han så op, fikk han se tre menn som stod foran ham; og da han blev dem var, løp han dem i møte fra teltdøren og bøide sig til jorden 3 og sa: Herre! Dersom jeg har funnet nåde for dine øine, så gå ikke din tjener forbi!

Sluttkommentar:

Det som er også herlig å tenke på, er at Jesus sier om oss hentet fra salmene at vi mennesker er også Guder som han selv er. Vi skal være med på å forme og nyskape ting. Hva som ligger foran oss, det vet vi ikke. Men holder vi ut inntil enden, og oppnår sluttfrelsen. Så er alt det som vi har gått igjennom på denne jorden som ingenting å regne.

Rom. 8. 18 For jeg holder for at den nærværende tids lidelser ikke er å akte mot den herlighet som skal åpenbares på oss.

Vi er alle Guder i den forstand at det ligger et potensiale og ting hvis vi oppnår sluttfrelsen av vi skal bli Guds Sønn lik, selv få samme herlighetslegeme som ham.

Rom. 8. 29 For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns billede, forat han skulde være den førstefødte blandt mange brødre.

Filipenser brevet 3. 20 For vårt rike er i himlene, og derfra venter vi og den Herre Jesus Kristus som frelser, 21 han som skal forvandle vårt fornedrelses-legeme, så det blir likt med hans herlighets-legeme, efter den kraft hvormed han og kan underlegge sig alle ting.

Tror ikke på andre kristne, hva som blir lært og forkynt, men studer selv Guds ord, og la det være rettesnor for liv og lære, ikke noe annet kjære venner og med søsken. Det gjør jeg, og anbefaler andre å gjøre det samme.

Ønsker du mer av Smyrna Oslo og fra min tjeneste? Støtt oss da både i forbønn og økonomisk:

Fra forsiden på hjemmesiden vår:

Har du tro på dette vi driver på med? Jeg tenker spesielt undervisningen vi legger ut? Bibelkommentarene og alt annet trenger vi hjelp med da jeg går i fullt arbeid. Skal jeg ta meg fri, trenger jeg din støtte økonomisk og i bønn, vil du være med?

Kontonummer i Posten: 0535 06 05845

Vær velsignet i den Herre Jesu Kristi Navn! Mulighetene er mange, men da må vi stå sammen og hjelpe hverandre fremover i tjenesten.

Tillegg: jeg skrev en artikkel for noen år siden om skapelsen som er på hjemmesiden vår, tar også den med som et tillegg for deg som vil studere dette emne. Og er det noe som du lurer på? Send inn spørsmål til meg på mail: jk.chris@online.no


Gap-teorien er ganske enkelt en teori som sier at mellom 1. Mos. 1,1 og 1. Mos. 1,2 kan det være millioner av år. 1. Mosebok 1. 1. I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag. Nå har jeg trodd på denne såkalte teorien siden ungdommen. Jeg har ikke det fulle lys over alt, da skriften er forholdsvis sparsom her. Skal kort nevne hvordan jeg ser på dette med skapelsen og tilblivelsen av hele universet. Hebr. 11. 3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige. Ved troen og ikke forstanden og menneskelig viten forstår vi at det er Gud selv som er opphavet til alt det skapte. Min tolkning på 1. Mosebok er en gjenskapelse. Predikeren står det at Gud henter igjen det forgagne, det som har vært! Personlig er jeg av den tro at det er som et trappetrinn å oppleve og nærme seg Gud selv sett med evighets dimensjon. Det er som nye rom vi vil bli tatt med inn i som han har brukt etter vår måte å tenke og tale på millioner av år.

1.) Faderen er den eneste. Det er så mange skriftsteder på dette, her er et. Jesaja 44. 6 Så sier Herren, Israels konge og forløser, Herren, Allhærs Gud: Jeg er den første, og jeg er den siste, foruten meg er det ingen Gud. 7 Hvem er som jeg? La ham melde seg og fortelle, ja, legge fram for meg det som har hendt helt fra jeg skapte det første folk. Og la ham si dem det som siden skal hende. 8 Frykt ikke, bli ikke forferdet! Har jeg ikke for lenge siden kunngjort og fortalt deg det? Dere er mine vitner. Er det noen Gud ved siden av meg? Jeg vet ikke om noen annen klippe. Salme 86. 10 For du er stor, og du gjør under. Du alene er Gud. Joh. e. 17. 3 Og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har utsendt, Jesus Kristus.

2.) Himmelen ble laget\skapt. Faderen gjorde først et sted for seg selv, det er innlysende. Ikke hele universet, men en del da han var til før noen andre. Salme 90. 2 Før fjellene ble født, før jorden og verden ble til, ja, fra evighet til evighet er du, Gud. Ord. 8. 26 før Herren skapte jord og mark og den første mold på jorden. Dette er kun Faderen og den Hellige Ånd. Den Hellige Ånd er ingen egen person, men en del av Gud Fader selv da Herren er Ånden og Gud er Ånd sier skriften.

3.) Jesus ble til, Kristus Jesus i sin preeksistens. Joh. e. 1. 1. I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. Ord. 8. 22 Jeg var det første som Herren frembrakte, hans første verk i fordums tid. 23 I opphavet ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til. 24 Jeg ble født før havdypet var der, før kildene fyltes med vann. 25 Før fjellene ble satt på sin plass, før alle haugene ble jeg født, 26 før Herren skapte jord og mark og den første mold på jorden. 27 Jeg var der da han reiste himmelen og spente hvelvingen over dypet, 28 da han samlet skyene der oppe og lot havdypets kilder strømme sterkt. 29 Da han satte en grense for havet, så vannet stanset der han bød, og han la jordens grunnvoll, 30 da var jeg bygningsmann hos ham. Jeg var til glede for ham dag etter dag og lekte stadig for hans ansikt. 31 Jeg lekte på hele hans vide jord og hadde min fryd i menneskebarna.

4.) Englene ble skapt\til. Kol.1. 15 Han er den usynlige Guds bilde, den førstefødte, som står over alt det skapte. 16 For i ham er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og usynlige, de som troner og de som hersker, både makter og myndigheter – alt er skapt ved ham og til ham. 17 Han er før alle ting, og alt består ved ham.

5.) Jorden ble skapt. Job. 38. 4 Hvor var du da jeg la jordens grunnvoll? Hvis du har innsikt, Så fortell meg om det. 5 Hvem har fastsatt dens mål – det vet du vel? Hvem spente målesnor ut over den? 6 Hvor ble dens sokler senket ned, og hvem la ned dens hjørnestein, 7 mens alle morgenstjerner jublet, og alle Guds sønner ropte av fryd? 8 Hvem stengte for havet med porter, da det brøt skummende fram fra dypet, 9 den gang jeg kledde det med skyer og svøpte det i tett skodde, 10 den gang jeg satte en grense for det og stengte med bom og dører?

6.) Lucifer ble Satan. 1\3 av englene ble demoner. Åpenbaringen 12. 4 Med halen drog den med seg tredjedelen av stjernene og kastet dem ned på jorden. Draken stilte seg foran kvinnen som skulle føde, for å sluke barnet så snart det var født. Esekiel 28. 11 Herrens ord kom til meg, og det lød så: 12 Menneske, stem i en klagesang over kongen av Tyrus og si til ham: Så sier Herren Gud: Du var fullkommenhetens segl, full av visdom og skjønnhet. 13 Du bodde i Eden, Guds hage, og var dekket av alle slags edelstener: rubin, topas og diamant, krysolitt, karneol og jade, safir, turkis og smaragd. Dine håndtrommer og smykker var innlagt med gull; de ble gjort i stand den dagen du ble født. 14 Jeg gjorde deg til en strålende og vernende kjerub. Du var på det hellige gudefjell og vandret mellom funklende steiner. 15 Fra den dagen du ble født, var du hel i din ferd, inntil det ble funnet urett hos deg. 16 Din store handel førte med seg at du ble fylt av vold og begynte å synde. Da støtte jeg deg bort fra gudefjellet og gjorde ende på deg, du vernende kjerub, mellom de funklende steiner. 17 Din skjønnhet gjorde deg hovmodig, og fordi du var så strålende, forspilte du din visdom. Da kastet jeg deg til jorden og overgav deg til konger, så de kunne se på deg med skadefryd. 18 Med all din skyld og din urett i handel vanhelliget du dine helligdommer. Så sendte jeg ild imot deg, og den gjorde ende på deg. Jeg lot deg bli til aske på jorden for øynene på alle som så deg. 19 Alle blant folkene som kjente deg, grøsset ved synet av deg. Du er blitt til skrekk og gru, og borte er du for alltid.

7.) Hele universet kommer i kaos, spesielt jorden. En flod over jorden som ved Noah. 2 Pet. 3. 6 Og ved vann gikk den første verden under da den ble oversvømt av vann. Jesaja 14. 4 da skal du stemme i denne spottevisen om Babels konge: Se, nå er det ute med voldsherren, det er slutt på hans ville framferd! 5 Herren har brukket de gudløses stokk, tyrannenes herskerstav, 6 som rammet folkeslag i raseri og aldri holdt opp med å slå, som underkuet folk i vrede og forfulgte dem uten skånsel. 7 Hele jorden har fått fred og ro, folk bryter ut i jubelrop. 8 Selv sypressene gleder seg over det som har hendt deg, og sedrene på Libanon jubler: «Siden du falt, kommer ingen opp og feller oss.» 9 Nede i dødsriket blir det uro når det skal ta imot deg. For din skyld vekker det dødninger opp, alle som var fyrster på jorden, og byr alle folkeslags konger å reise seg fra sine troner. 10 De tar til orde og sier til deg: Nå er du kraftløs som vi, du er blitt som en av oss. 11 Du som var så stor og stolt, er støtt ned til dødsriket med dine klingende harper. Nå ligger du på et råttent leie, mark og kryp er ditt teppe. 12 Å, at du er falt fra himmelen, du morgenstjerne, morgenrødens sønn! At du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag! 13 Det var du som sa med deg selv: «Til himmelen vil jeg stige opp; høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone. Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord. 14 Jeg vil stige opp over de høye skyer og gjøre meg lik Den Høyeste.» 15 Nei, til dødsriket er du støtt ned, lengst ned i den dype hulen.

8.) Jorden ble gjenskapt og menneske ble skapt\til. 1. Mosebok 1. 2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet. 3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys. 4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket. 5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

9.) Menneske falt i Edens hage. 1 Mosebok 3. 1. Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde skapt. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?» 2 Kvinnen svarte slangen: «Vi kan godt spise av frukten på trærne i hagen. 3 Bare om frukten på det treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Den må dere ikke spise av og ikke røre; ellers skal dere dø!» 4 Da sa slangen til kvinnen: «Dere kommer slett ikke til å dø! 5 Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.» 6 Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og herlig å se på – et prektig tre, siden det kunne gi forstand. Så tok hun av frukten og spiste. Hun gav også mannen sin, som var med henne, og han spiste. 7 Da ble deres øyne åpnet, og de merket at de var nakne. Så flettet de sammen fikenblad og bandt dem om livet.

10.) Gud skaper nye himler og en ny jord etter alle tidshusholdninger. 2 Pet. 3. 13 Men vi ser fram til det han har lovt: en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. Jesaja 66. 22 For likesom den nye himmel og den nye jord som jeg skaper, alltid skal bestå for mitt åsyn, slik skal deres ætt og navn bestå, sier Herren. «Se her, vi kommer til deg, for du er Herren vår Gud.

Relaterte linker: http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-183-er-den-hellige-and-en-person.html http://blog.janchristensen.net/2011/09/nr-207-hvor-mange-og-hvem-skal-vi-mte-i.html http://blog.janchristensen.net/2013/07/nr-638-lucifer-ville-ta-gud-faders.html http://janchristensen.net/ http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=forskjellige-kristne-sekter