Nr. 595:
Under det kommende 1000-årsriket vil vi holde Sabbaten, før det er vi ikke pålagt å holde hverken den eller noen andre dager!
Jesus vil være den kommende Konge, Statsminister, President og mye mer under 1000 år. Jeg gleder meg noe kolossalt, gjør ikke du? Jesus er Herrenes Herre og Kongenes Konge! Bilde er Kristus statuen i Rio de Janeiro i Brazil
De første kristne og Apostlene vedtok at vi skulle kun holde fire ting av Moseloven som hedninge kristne, alt annet er imot hva Guds ord lærer
Ap.gj. 15. 28 For den Hellige Ånd og vi har besluttet ikke å legge nogen annen tyngsel på eder enn disse nødvendige ting: 29 at I avholder eder fra avgudsoffer og blod og det som er kvalt, og hor; dersom I vokter eder for disse ting, vil det gå eder vel. Lev vel!
Skriften er klar, vi som hedninge kristne har kun fire ting av alle Moselovens forskrifter vi skal vektlegge og holde, men vi kan f.eks. holde sabbaten eller søndag, eller hvilken som helt dag vi ønsker det som hedninge kristne. Personlig så har jeg alltid holdt søndagen som en helligdag i fest, glede og hvile. Og det er også godt slik vi har det her i Norge at det er til dels lagt opp med helg i fra fredag ettermiddag til mandags morgen.
Under det kommende 1000 års riket vil vi derimot feire sabbat og andre gamle testamentelige høytider
Jesaja 66. 23 Og det skal skje: Nymåne efter nymåne og sabbat efter sabbat skal alt kjød komme for å tilbede for mitt åsyn, sier Herren.
Dette er hva skriften lærer at under det kommende 1000 års riket skal alle holde sabbaten til fylle. Da vi alle ordninger i samfunnet og alt være tilrettelagt for å feire og avsette en dag i uken kun til en ting; å tilbe Herren og lytte til Guds ord undervisning.
Oskar Edin Indergaard har en del fine betraktninger over dette, som jeg deler oppfatning med en del ting om han enkelte ganger drar det vel langt.
argumenter — både av åndelig og verdslig karakter — når en skal forklare og analysere denne
problematikken, som jeg her har tatt opp, men de skal jeg ikke utdype her. Likevel anser jeg det
argumentet som jeg har forsøkt å belyse ovenfor for å være det mest betydningsfulle og mest
relevante i denne sammenhengen. Vår offisielle kirkes syn på Israel og store deler av det profetiske
ord er gal og misvisende og har satt både forståelsen av dette og den teologiske forskningen på dette
område flere hundrede år tilbake i tiden.
For å si det rett ut: Så tror store deler av vår kirke at den er det samme som Israel, og uttaler dette
gang på gang. Etter min vurdering blir dette en altfor enkel teologi, men konsekvensene av en slik
teologi er fatale og dypt skjebnesvanger både for kirken selv og Israel. Kirken svikter Israel nok en
gang — og det er ikke noe nytt — og Israel går mot stupet nok en gang — og det er heller ikke noe
nytt.
Helt til slutt vil jeg minne om hva Gud har lovet dem som forsvarer Israel, og hvordan det går med
dem som ikke gjør det: "Og jeg (Gud) vil velsigne dem som velsigner deg (Israel) og den som
forbanner deg, vil jeg forbanne, og i deg skal alle jordens slekter velsignes." (1. Mos. 12,3)
MENIGHETENS TIDSALDER OG 1000-ARS-RIKET
Da jødene på Jesu tid ikke ville ta imot det konkrete Gudsriket, slik som Jesus bød det fram med seg
selv som konge og Messias, og slik som apostlene med Peter og Paulus i fremste rekke forkynte det,
så forsvant tilbudet om riket for Israel etter hvert inn i en hemmelighetstilstand — hvor det forøvrig
ennå befinner seg. I stedet for 1000-års-riket fikk vi altså menighetens tid eller nådens
tidshusholdning, som i tid strekker seg fra pinsefestens dag og til Jesu komme i lufthimmelen for å
hente menigheten til seg i himmelen, og etter den tid skal vi (de kristne) alltid være sammen med
Herren. (1. Tess. 4, 17 )
Hva som gjelder 1000-års-riket, var alt gjort istand fra Guds side til at det kunne komme synlig
fram med Jesus som konge ut ifra Jerusalem og Israel, men da jødene hverken ville ta imot kongen,
Jesus Kristus Messias, eller omvende seg, ble konsekvensen av dette at riket forsvant inn i en
hemmelighetstilstand, slik at det ble utsatt.
Døperen Johannes forkynte både at riket skulle komme, og at jødene måtte omvende seg. "I de
dager stod døperen Johannes fram og forkynte i Judeas ørken og sa: Omvend dere, for himlenes rike
(1000-års-riket) er kommet nær.” (Matt. 3, 1-2)
Jesus sa akkurat det samme som døperen Johannes, både om omvendelsen som forutsetning for at
riket kunne komme og om selve riket. "Fra den tid begynte Jesus å forkynne og si: Omvend dere,
for himlenes rike er kommet nær. (Matt. 4, 17)
Det store flertall av folket var i undring og tenkte på om Jesus virkelig kunne være Messias, og det
var også en rekke jøder som klart gav uttrykk for at det var Messias som var kommet og stod i ferd
med å opprette 1000-års-riket for Israel. Maria, Jesu mor hadde grei beskjed om dette, for engelen
Gabriel hadde fortalt henne om dette: "Han (Jesus) skal være stor og kalles den Høyestes Sønn, og
Gud Herren skal gi ham hans far Davids trone, og han skal være konge over Jakobs hus evindelig,
og det skal ikke være ende på hans kongedømme." (Luk. 1, 32-33)
Peter gav også — på vegne av de andre disiplene — uttrykk for at Jesus var Messias. "Men da Jesus
var kommet til landet ved Cesarea Filippi, spurte han sine disipler og sa: Hvem sier folk at
Menneskesønnen er? De sa: Noen sier døperen Johannes, andre Elias, andre igjen Jeremias eller en
av profetene. Han sa til dem: Men Dere, hvem sier Dere at jeg er? Da svarte Simon Peter og sa: Du
er Messias, den levende Guds Sønn." (Matt. 16, 13-16)
Døperen Johannes gav også uttrykk for at Jesus var Messias: "Men da folket gikk i forventning, og
alle tenkte i sitt hjerte på Johannes, om ikke han var Messias, da svarte Johannes og sa til alle: Jeg
døper dere med vann, men den kommer som er sterkere enn jeg, han hvis skorem jeg ikke er verdig
til å løse, han skal døpe dere med den Hellige Ånd og ild." (Luk. 3, 15-16)
Marta var også klar over at Jesus var Messias. "Hun sier til ham: Ja, Herre, jeg tror at du er Messias,
Guds Sønn, han som kommer til verden." (Joh. 11, 27)
Jesus gav også selv en rekke ganger uttrykk for at han var Messias. Dette skjedde både etter at han
var blitt presset til å si det, eller han frivillig gav uttrykk for dette. Vi skal også ta med to eksempler
på dette. "Men han (Jesus) tidde og svarte intet. Atter spurte ypperstepresten ham og sa til ham: Er
du Messias, den Velsignedes Sønn? Jesus sa: Jeg er det, og Dere skal se Menneskesønnen sitte ved
kraftens (Guds) høyre hånd og komme med himmelens skyer (til dom og til opprettelse at 1000-års-
riket.)" (Mark. 14, 61-62)
"Kvinnen (den samaritanske kvinne) sier til ham: Jeg vet at Messias kommer, det er utlagt: Kristus,
når han kommer, skal han forkynne oss alt. Jesus sier til henne: Det er meg, jeg som taler med deg.
(Joh. 4, 25-26)
Etter at Jesus var stått opp fra de døde, spurte også disiplene Jesus rett ut om han kom til å opprette
riket for Israel, men da Jesus visste at jødene ikke var villige til å ta imot ham som kongen i dette
riket og likeledes omvende seg, så svarte ikke Jesus direkte på dette spørsmålet, men henviste til
den store oppgaven som lå foran dem, nemlig å formidle frelsesverket ut til all verden. "Da de nå
var kommet sammen, spurte de ham: Herre gjenreiser du på den tid riket for Israel ? Han sa til dem:
Det tilkommer ikke dere å vite tider eller timer som min Fader har fastsatt av sin egen makt, (Dette
betyr med andre ord: At det er Faderen som skal bestemme når riket skal opprettes, men det skal
opprettes en gang i framtiden.) men Dere skal få kraft idet den Hellige Ånd skal komme over dere,
og Dere skal være mine vitner både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til jordens
ender." (Ap.gj. 1, 6-8)
Jesus visste også at jødene ikke ville ta imot ham som konge i det konkrete Gudsriket og omvende
seg, men likevel måtte han tilby dem det. Det var jo en del av Guds planer og en del av hans
oppgave. På samme måte som muligheten stod åpen for jødene til å ta imot det konkrete Guds-riket
som Jesus bød dem med seg selv som konge og Messias, på samme måte gav også Jesus uttrykk for
at Guds-riket skulle taes ifra jødene, og at de — som folk og nasjon — skulle gå inn i vanskelige
trengselstider. "Derfor sier jeg dere: Guds rike skal taes ifra dere og gis til et folk (menigheten) som
bærer dets frukter." (Matt. 21, 43)
"Da tok Paulus og Barnabas til orde og sa: Det var nødvendig at Guds ord ble talt først til dere
(jødene), men siden Dere støter det fra dere og ikke akter dere verdige til det evige liv, så vender vi
oss nå til hedningene." (Ap.gj.13, 46)
"Men da de (jødene) stod imot og spottet, rystet han (Paulus) støvet av sine klær og sa til dem:
Deres blod komme over deres eget hode. Jeg er ren, fra nå av går jeg til hedningene." (Ap.gj. 18, 6)
"Så være det dere (jødene) vitterlig at denne Guds frelse er blitt utsendt til hedningene, hos dem
skal den også finne øre." (Ap.gj. 28, 28)
På grunn av at jødene ikke ville ta imot tilbudet om det konkrete Guds-riket og kongen i dette riket,
som er Jesus, så ble konsekvensene av dette at de som folk og som pasjon gikk vanskelige tider i
møte. Den verdslige historie stadfester til fulle at det profetiske ord om dette har gått i oppfyllelse.
Og på samme måte som jødene har hatt vanskelige tider, så sier Guds ord at de også i framtiden skal
stå overfor store vanskeligheter, men Gud, som fører dem fram både gjennom verdens— og
frelseshistorien, skal føre dem fram slik at de står som seierherrer til slutt. Det går slik som det
profetiske ord sier. Vær sikker på det.
"For de dager skal komme over deg (Jerusalem) da dine fiender (romerne) skal kaste en volt opp om
deg og kringsette deg og trenge deg fra alle sider, og slå deg til jorden og dine barn i deg, og ikke
levne sten på sten i deg, fordi du ikke kjente din besøkelsestid." (Luk. 19, 43-44)
"Og Jesus sa til ham: Ser du disse store bygninger (templet)? Det skal ikke levnes sten på sten som
ikke skal brytes ned." (Mark. 13, 2)
"Da skal de (hedningene) overgi dere (jødene) til trengsel og slå dere i hjel, og Dere skal hates av
alle folkeslag for mitt navns skyld." (Matt.24,9)
"Og de (jødene) skal falle for sverds egg og føres fangne til alle folkeslag, og Jerusalem skal ligge
nedtrådt av hedninger, inntil hedningenes tid er til ende." (Luk. 21, 24)
"Se, deres hus (jødenes land) skal overlates dere selv. Jeg sier dere at Dere ikke skal se meg før den
stund kommer da dere sier: Velsignet være han som kommer i Herrens navn. (Og dette er Jesu andre
komme for å frelse jødene og opprette 1000års-riket i Israel)" (Luk. 13, 35)
Dette at jødene ikke ville ta imot Jesus og omvende seg, førte til at de aller fleste av dem forherdet
sitt hjerte, slik at de ikke så/ser at Jesus var/er deres lenge etterlengtede Messias. Dette er den store
forherdelsen i frel -s e s h i s t o r i e n , og den har vart nå i 2000 år. På grunn av dette har Gud lagt
en kollektiv skyld over jødefolket, som gjenspeiler hele deres historie fra år 70 e.Kr. og fram til i
dag. På grunn av at jødene ikke ville ta imot Jesus som Messias, ble konsekvensene av dette
følgende:
For det første ble opprettelsen av 1000-års-riket utsatt med i alle fall ca. 2000 år, og vi fikk menighetens tidsperiode.
For det andre ble landet inntatt og ødelagt av romerne i år 70 e.Kr., og jødene ble bortvist fra Israel
og måtte dra ut i den store landflyktigheten.
For det tredje har denne bortvisningen ført til de forferdeligste lidelser for det jødiske folk. Noe av
dette er direkte straff fra Gud, mens en god del er forvoldt av hedningene.
For det fjerde har Gud lagt et åndelig dekke over jødene som nasjon i denne tiden slik at de ikke
med sin beste vilje er i stand til å se og forstå at Jesus var/er Messias. Dette dekket gjør også at de er
fiender av forkynnelsen av evangeliet. (Rom.11,28)
For det femte står de overfor store vanskeligheter, både i Israel og hvor de enn måtte være i verden,
men Gud, som har begynt å føre dem hjem til Eretz Israel i dette århundrede, skal se til at
hedningene ikke greier å ta knekken på jødene, men føre dem fram i overensstemmelse med det
profetiske ord.
Denne forherdelsen er så dyptgripende, og den har en slik karakter og har hatt slike forferdelige
konsekvenser for det jødiske folk at deres lidelser (både åndelige og legemlige) ikke kan
sammenlignes med lidelsene til noe annet folk som vi kjenner fra historien. Det at jødene ikke ville
ta imot Jesus som deres Messias, er selve hovedårsaken til deres mange vanskeligheter i disse 2000
år. Det at de ikke ville ta imot Jesus er selve grunntragedien i hver enkelt jødes liv og i deres
historie.
Da jødene ikke ville ta imot Jesus som deres Messias, la Gud selv et åndelig dekke over jødene som
folk og som nasjon, og dette dekket er av en slik forherdelsens kvalitet at de ikke er i stand til å se
og forstå at Jesus er Messias. Dette dekket er det bare Gud, han som i sin tid la på dem dekket, som
kan ta bort, og når han engang i framtiden tar det bort, så oppdager jødene at Jesus er Messias. Dette
er det samme som Israels frelse. "Men deres (jødenes) sinn er blitt forherdet, for like til denne dag
blir det samme dekket liggende når de leser den gamle pakt, uten at det biir åpenbart at den
oppheves i Kristus. Men til denne dag ligger et dekke over deres hjerter når Moses leses, men når
det (jødene) omvender seg til Herren, biir dekket tatt bort." (2. Kor. 3, 14-16)
Dette vil ikke si det samme som at dette åndelige dekket ligger over enhver jøde. På samme måte
som det finnes hedninger som tror at Jesus er jødenes Messias, finnes det også jøder i denne
tidshusholdning som tror at Jesus er Messias. Dette er de såkalte messianske jøder, og de hører med
til menigheten. Forherdelsen er derfor bare delvis og heldigvis ikke total. Gud tar imot alle som vil
omvende seg og tro på Jesus. Dette gjelder både jøder og hedninger. Gud gjør ikke forskjell på folk,
men etter at menigheten er tatt ut, skal Israel bli omvendt som helt folk og som hel nasjon. Dette
betyr at alle jøder, som har overlevd den store trengsel, skal bli troende (messianske) jøder og være
hovedbærere for utbredelsen av evangeliet i 1000-års-riket — sammen med Jesus som skal være
konge over hele verden ut ifra Jerusalem og Israel. "For jeg vil ikke, brødre, at Dere skal være
uvitende om denne hemmelighet — forat Dere ikke skal tykkes dere selv kloke — at forherdelse
delvis er kommet over Israel, inntil fylden av hedningene er kommet inn (uttagelsenavden
kristnemenighet) og således skal hele Israel bli frelst, som skrever står: Fra Sion (Jerusalem) skal
redningmannen (Messias) komme, han skal bortrydde ugudelighet fra Jakob (Israels frelse), og når
jeg borttar deres synder, da er dette min pakt med dem." (Rom. 11, 25-27)
Da jødene som folk bare forherdet seg mer og mer og ikke ville tro på Jesus, fikk dette følgende
konsekvenser for forholdet mellom jøder og hedninger i frelseshusholdningen.
For det første forsvant tilbudet om opprettelsen av 1000-års-riket etter hvert inn i en
hemmelighetstilstand, og menighetens tidsalder (nådens tid) trådte fram. Både framstillingen i
Ap.gj. og i Bibelen forøvrig viser at dette er riktig. I Jakobs utsagn i Ap.gj. 15, 14-18 kommer det
tydelig fram at Gud hadde gitt opp sin opprinnelige plan med å frelse jødene og opprette 1000-års-
riket på dette tidspunktet. Her blir det nemlig poengtert at: For det første så tar Gud ut den kristne
menighet, og for det andre så skal han (Jesus), etter at dette er gjort, komme igjen for å oppbygge
Davids falne hytte. Dette er det samme som å oppreise Israel som folk og som nasjon og opprette
1000års-riket i Israel. Hovedhensikten med dette er at alle hedningefolkene skal søke til Israel i
1000-års-riket, og at Jesus skal være konge over hele verden. "Simeon (Peter) har fortalt hvorledes
Gud fra først av drog omsorg for å få et folk av hedninger for sitt navn. Og dermed stemmer
profetenes ord overens, således som det er skrevet: Deretter vil jeg (Jesus) vende tilbake og igjen
oppbygge Davids falne hytte, og det nedbrutte av den vil jeg atter oppbygge, og jeg vil igjen
oppreise den, forat alle andre mennesker skal søke Herren, ja alle hedningefolkene, som mitt navn
er blitt nevnt over, sier Herren, som gjør dette som er kjent av ham fra evighet av." (Ap.gj. 15, 14-
18)
For det andre gled etter hvert den største del av det jødiske folk inn i den store forherdelsen, slik at
de ikke lenger kunne være i stand til å være objekt for mottagelsen av Guds ord og evangeliet. Dette
vil si det samme som at det store flertall av jødene ikke var i stand til å ta imot det kristne budskapet
og bli frelst. Frelsestilbudet gled over til hedningene, som gledde seg over at de var verdige til å
tilhøre Guds-riket eller menigheten. "For løftet hører dere (jødene) til og deres barn og alle dem
som bor langt borte (hedningene), så mange som Herren vår Gud kaller til." (Ap.gj. 2, 39)
"Peter opplot da sin munn og sa: Jeg skjønner i sannhet at Gud ikke gjør forskjell på folk, men blant
ethvert folkeslag tar han imot den som frykter ham og gjør rettferdighet." (Ap.gj. 10, 34-35)
"Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de priste Gud og sa: Så har da Gud også gitt hedningene
omvendelse til livet." (Ap.gj. 11, 18) "Da tok Paulus og Barnabas til orde og sa dem (jødene) rett ut:
Det var nødvendig at Guds ord ble talt først til dere, men siden Dere støter det fra dere og ikke akter
dere verdige til det evige liv, så vender vi oss nå til hedningene. For så er Herrens bud til oss: Jeg
har satt deg (Jesus) til et lys for hedningene, forat du skal være til frelse inntil jordens ende. Da
hedningene hørte det, ble de glade og priste Herrens ord, og de tok ved troen så mange som var
utsett til evig liv." (Ap.gj. 13, 46-48)
"Simeon (Peter) har fortalt hvorledes Gud fra først av drog omsorg for å få et folk av hedninger for
sitt navn. (Ap.gj. 15, 13)
For det tredje gled også formidlingen av Guds ord bort ifra jødene og over til hedningene. Det ble
ikke lenger Jerusalem og de andre byene i Israel som ble sentrum for kristendommen, men Antiokia
og de forskjellige byene i Lille-Asia, hvor det ble dannet kristne menigheter. På samme måte som
Kristi legeme består både av jøder og hedninger, besto også disse menighetene av begge kategorier
mennesker.
For det fjerde ble det ikke lenger templet i Jerusalem og de forskjellige synagogene rundt omkring i
Israel som ble sentrum for Guds-tilbedelsen i kristendommen. Det ble etter hvert opprettet kristne
kirker hvis medlemmer bestod både av jøder og hedningekristne.
For det femte forandret forkynnelsen både karakter og siktemål etter at jødene ikke ville være
bærere for Guds-ordet i Guds-riket (1000-års-riket). Jødene hadde jo fått i oppdrag å forkynne
evangeliet for hele verden (alle folkeslag). "Og Jesus trådte fram, talte til dem (de elleve apostler)
og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord, gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet
Dere døper dem til Faderens og Sønnens og den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg
har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil tidsalderens ende." (Matt. 28, 18-20)
Verdensmisjonsoppdraget ble gitt til jødene, og det er en misforståelse å si og mene at det er bl itt
gitt eller overtatt av kirken. Det var Israel som fikk dette oppdraget av Gud, og selv om jødene
sviktet, så står Guds kall til folket ved lag. Etter at menigheten eller den sanne kirke er blitt
opprykket til Gud, etter at domstiden (høsten) er begynt på jorden, og etter at jødene har gitt seg
over til Gud som folk og nasjon, så vil vi bli vitne til den fantastiske foreteelsen at troende jøder tar
over den kristne forkynnelsen i den siste delen av Guds-rikets hemmelighetstilstand på denne jord.
Denne forkynnelsen biir en riktig forkynnelse i og med at de både forkynner frelsen i Jesus Kristus,
og at de forkynner riket for Israel. Da er de altså kommet på sin rette plass igjen som formidlere for
Guds ord og Guds ordninger, men det leie og det fatale er at ca. 2000 år er gått uten at jødene har
kunnet være aktivt med i utbredelsen av Guds-riket og Guds ordninger i alle disse år. "Og dette
evangelium om riket (det konkrete 1000-års-riket) skal forkynnes over hele jorderike som et
vitnesbyrd for alle folkeslag, og da skal enden (tidsalderens ende) komme." (Matt. 24, 14)
"Og først må evangeliet forkynnes for alle folkeslag." (Mark. 13, 10)
Hvordan kan vi vite at det er jødene som skal være formidlere for denne forkynnelsen og ikke
kirken eller menigheten? Dette er enkelt å svare på; men likevel er det så viktig at dette blir rett
forstått og rett forkynt. Dette er en av nøklene til en riktig og full forståelse av menighetens forhold
til Israel.
For det første er Matt. 24 sagt til jødene og ikke til kirken.
For det andre angår hele konteksten fra vers 9 og ut kapitlet den store trengsel, og menigheten er på
det tidspunktet ikke på jorden, men er opprykket til Gud i himmelen. (1.Tess.1,10 og Joh. Åp.3,10)
I full overensstemmelse med Matt. 24, 14 står det også i Lukas at, etter at trengselstiden for Israel
og for verden forøvrig er begynt, så kommer 1000-års-riket. "Således skal også dere. (jødene), når
Dere ser dette skje, vite at Guds rike er nær." (Luk. 21, 31)
Etter at jødene er blitt omvendt til Jesus, og etter at Jesus er kommet tilbake, skal altså jødene
fortsette sitt kall som verdensmisjonærer og i hast gå ut i all verden og forkynne evangeliet om riket
som et vitnesbyrd. Etter at dette er skjedd, skal den nye tidsalder komme, det konkrete og historiske
1000-års-riket, med Jesus som konge ut ifra Jerusalem. Se Matt. 22, 1-10.
Lignelsen om kongesønnens bryllup forteller oss for det første om jødenes forkynnelse blant sine
egne i den første kristne tiden.
For det andre forteller den om jødenes slapphet og passivitet overfor innbydelsen om å komme til
bryllupet, som er det samme som 1000-års-riket.
For det tredje forteller den oss om Jerusalems ødeleggelse vers 7.
For det fjerde forteller den oss om hvordan jødene vil ta opp igjen forkynnelsen i sluttfasen av
hemmelighetstilstanden for riket. Og denne forkynnelsen skal gå ut til hedningene. Dette er det
samme som Matt. 24, 14 omhandler.
"Og Jesus tok atter til orde og talte til dem i lignelser og sa: Himlenes rike er å ligne med en konge
(Gud) som gjorde bryllup for sin sønn (Jesus). Og han sendte sine tjenere ut for å be de innbudne
(jødene) komme til bryllupet, men de ville ikke komme. Atter sendte han andre tjenere ut og sa: Si
til de innbudne: Se, jeg har gjort istand mitt måltid, mine okser og mitt gjø-fe er slagtet og alt er
ferdig, kom til bryllupet (1000-års-riket). Men de brydde seg ikke om det og gikk sin vei, den ene til
sin åker, den annen til sitt kjøpmannskap, og de andre tok fatt på hans tjenere, hånte dem og slo dem
i hjel. Men kongen ble harm, og sendte sine krigshærer ut og drepte disse manndrapere og satte ild
på deres by. (Jerusalems ødeleggelse år 70 e.Kr.) Deretter sier han til sine tjenere (det er fortsatt
jødene han taler til, men nå de frelste jøder ved avslutningen av vår tidshusholdning): Bryllupet er
vel ferdig, men de innbudne (de vantro jøder) var det ikke verd, gå derfor ut på veiskjellene (ut til
hedningene) og be til bryllups så mange Dere finner. Så gikk da disse tjenere ut på veiene og fikk
sammen alle dem de fant, både onde og gode, og bryllupshuset ble fullt av gjester." (Matt. 22, 1-10)
De som ikke vil ta imot denne forkynnelsen og dette budskapet, de skal Jesus selv fordømme når
han kommer tilbake, og de skal ikke få anledning til å være medlemmer i 1000-års-riket her på
denne jord. "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet og alle englene med ham, da skal
han sitte på sin herlighetstrone (i Jerusalem). Og alle folkeslag skal samles for hans åsyn, og han
skal skille dem fra hverandre, likesom hyrden skiller fårene fra gjetene, og han skal stille fårene (de
frelste) ved sin høyre side, men gjetene (de ufrelste) ved den venstre. Da skal kongen si til dem ved
sin høyre side: Kom hit, Dere min Faders velsignede! arv det rike (1000-års-riket) som er beredt
dere fra verdens grunnvoll ble lagt." (Matt. 25, 31-34)
Men det er ikke bare de vantro hedninger som ikke kommer inn i riket. Dette gjelder også de vantro
jøder. At vantro hedninger ikke kommer inn, det er naturlig og forståelig, men at rikets barn ikke
kommer inn, det er en katastrofe — for 1000-års-riket er jo først og fremst jødenes rike og et tilbud
til dem, men vi hedninger får jo også nyte godt av det dersom vi steller oss slik at vi kan få innpass i
dette riket. Og det bestemmer vi selv — både jøder og hedninger. Det er valget i tiden som
bestemmer hvor vi skal tilbringe evigheten.
"Men jeg (Jesus) sier dere (jødene) at mange skal komme fra øst og fra vest og sitte til bords med
Abraham og Isak og Jakob i himlenes rike (1000-års-riket), men rikets barn (jødene) skal kastes ut i
mørkret utenfor, der skal være gråt og tenners gnissel." (Matt. 8, 11-12)
"Menneskesønnen skal utsende sine engler, og de skal sanke ut av hans rike alt det som volder
anstøt, og dem som gjør urett, og de skal kaste dem i ildovnen, der skal være gråt og tenners gnissel.
Da skal de rettferdige skinne som solen, i sin Faders rike (1000-års-riket). Den som har Ører, han
hører!" (Matt. 13, 41-43)
"Der skal være gråt og tenners gnissel når Dere (jødene) får se Abraham og Isak og Jakob og alle
profetene i Guds rike, men dere selv kastet utenfor." (Luk. 13, 28)
I tillegg til det som allerede er nevnt om jødenes rolle som verdensmisjonærer etter at nådens
tidshusholdning er avsluttet og i 1000-års-riket, så må vi huske på at dette er i full
overensstemmelse med de mange gammeltestamentlige profetier og løfterom dette.
"Og det skal skje i de siste dager, da skal fjellet der Herrens hus (templet) står, være grunnfestet på
toppen av fjellene og høyt hevet over alle høyder, og alle hedningefolk skal strømme til det. Og
mange folkeslag skal gå avsted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg, til Jakobs Guds hus, så
han (Jesus) kan lære oss sine veier, og vi ferdes på hans stier. For fra Sion skal lov utgå, og Herrens
ord fra Jerusalem. (Esaias2,2-3)
"Og mange hedningefolk skal gå avsted og si: Kom, la oss gå opp til Herrens berg og til Jakobs
Guds hus, så han kan lære oss sine vejer, og vi kan ferdes på hans stier. For fra Sion skal lov utgå,
og Herrens ord fra Jerusalem." (Mika 4, 2)
Disse mektige vitnesbyrd forteller oss at jødene ikke bare skal være verdensmisjonærer i 1000-års-
riket, de forteller oss også at hedningefolkene frivillig og av seg selv skal komme til Jerusalem for å
tilbe Jesus der. Det konkrete 1000 års-riket blir på denne måten glanstiden av tidshusholdningene på
denne jord. Det blir en tidshusholdning da det blir et intimt samarbeid mellom himmelen (Guds
bolig) og jorden, og hvor alt er gjenopprettet som profetene talte om.
Paulus beskriver denne tidshusholdningen på følgende måte: "idet han (Gud) kunngjorde oss sin
viljes hemmelighet etter sitt frie råd, som han fattet hos seg selv om en husholdning (1000-års-riket)
i tidenes fylde at han atter ville samle alt til ett i Kristus, både det som er i himlene og det som er på
jorden. (Efes. 1, 9-10)
Det er ikke bare det at jødene skal være verdensmisjonærer i slutten av Gudsrikets
hemmelighetstilstand, de skal også fortsette evangeliseringen i selve Israel — en oppgave som de
også sviktet, og som fra deres side har ligget nede i snart 2000 år. "Men når de (hedningene i den
store trengsel) overgir dere, da vær ikke bekymret for hvorledes eller hva Dere skal tale, for det skal
gis dere i samme stund hva Dere skal tale. For det er ikke Dere som taler, men det er deres Faders
Ånd som taler i dere ... Men når de (hedningene) forfølger dere i den ene by, da fly til den andre,
forsannelig sier jeg dere: Dere skal ikke komme til ende med Israels byer før Menneskesønnen
kommer. (til dom og til opprettelse av 1000-års-riket)" (Matt. 10, 19-20 og 23)
Som vi sa innledningsvis under punkt fem, så forandret forkynnelsen både siktemål og karakter
etter at jødene ikke ville ta imot Jesus og være budbærere for Guds-ordet i det kongkrete Guds-
riket. Dette gjaldt både omfanget av forkynnelsen, som vi`allerede har påvist i og.med at
verdensmisjonærene, jødene, ble satt inn på et sidespor i frelseshusholdningen, og dette gjaldt også
forkynnelsens karakter. I og med at jødene ikke ville være bærere for verdensmisjonsoppdraget, så
forsvant også denne oppgaven, og vi fikk forkynnelsen om utkallelsen av Jesu legeme. Denne tar
ikke sikte på at alle folkeslag skal omvende seg — dette er en umulighet i vårtidshusholdning —
men den tar derimot sikte på å ta ut medlemmer til Kristi hemmelige legeme, som består både av
frelste jøder og frelste hedninger i denne tidshusholdningen. "For løftet hører dere (jødene) til og
deres barn og alle dem (hedningene) som bor langt borte." (Ap.gj. 2, 39)
"Simeon (Peter) har fortalt hvorledes Gud fra først av drog omsorg for å få et folk av hedninger
(utkallelsen av menigheten) for sitt navn." (Ap.gj. 15, 13)
Av dette ser og forstår vi at både forkynnelsens omfang og karakter er begrenset i vår
tidshusholdning. Kirken eller de kristne har fått det oppdraget å forkynne Kristus og nådens
evangelium om at synden er sonet og gjelden betalt, slik at alle som vil, kan oppnå frelse ved å tro
på Jesus. Den tjenesten vi er satt inn i heter "forlikelsens tjeneste", og i den skal også vi forsøke å nå
så langt utover til hedningene som råd er, slik at så mange som mulig av hedningene kan bli
medlemmer i Jesu mystiske legeme. Men vi kan ikke vente å nå ut til alle hedningefolk i vår
tidshus-holdning. Bibelen forteller oss dette tydelig at den egentlige verdensmisjon er det jødene
som skal forestå og være formidlere av.
Som vi allerede har sagt, har kirken ikke fått den virkelige verdensmisjons-oppgaven, men
"forlikelsens tjeneste", og når Jesu mystiske legeme er fulltallig, kommer Jesus ned i lufthimmelen
og henter sin menighet til seg, og da skal vi bestandig være sammen med Herren. "Men alt dette er
av Gud, som forlikte oss med seg selv ved Kristus og gav oss forlikelsens tjeneste, fordi Gud i
Kristus forlikte verden med seg selv, så han ikke tilregner dem deres overtredelser og har nedlagt i
oss ordet om forlikelsen. Så er vi da sendebud i Kristi sted, som om Gud selv formante ved oss, vi
ber i Kristi sted: La dere (alle mennesker) forlike med Gud. Han som ikke visste av synd, har han
gjort til synd for oss, forat vi i ham skal bli rettferdige for Gud." (2. Kor. 5,18-21)
Jeg har i denne artikkelen behandlet en del aspekter angående forholdet mellom menigbetens
tidsperiode og 1000-års-riket. Jeg vil i det følgende poengtere hvorfor det er så viktig at vi skiller
mellom disse to tidshusholdningene.
For det første lever vi i sluttfasen av nådens tidshusholdning, i og med at Gud fører jødene hjem
igjen til landet, Eretz Israel. Dette at Gud fører jødene hjem igjen, er det største bevis vi har i dag på
Guds allmakt og eksistens, at han holder det han lover, og at det profetiske ord går i oppfyllelse slik
som det er gitt oss — konkret og direkte. Etter som frafallet bare mer og mer sprer seg og biir
omfattende både i den kristne kirke (liberal og ateistisk teologi) og i kristenheten ved fornektelse av
de kristne sannheter og ved antikristen oppførsel, så vil Israel og jødene mer og mer by seg fram
som bærere av Guds-rikets tanker og ideer i framtiden.
Av det som er nevnt ovenfor, er det derfor så viktig at vi har et rett og positivt syn på Israel og deres
plass i frelseshusholdningene. Dersom dette skjer, forstår vi bedre Guds planer med sitt eget
utvalgte folk, jødene, og da forstår vi også at når Gud nå fører dem inn igjen, så er nådens tidsalder i
ferd med å ebbe ut, hva som gjelder den jordiske fasen av denne. Den sanne menighet skal til
himmelen og få lønn for sin trofasthet, mens de frelste jøder i endens tid skal være Guds folk på
jorden. "Lær en lignelse av fikentreet (bilde på Israel): Så snart det kommer saft i dets grener
(nasjonale hjemvenden), og dets blader springer ut, da vet dere at sommeren (1000-års-riket) er
nær." (Matt. 24, 32)
For det andre er det riktige forholdet mellom menighetens tidsperiode og 1000års-riket svært så lite
kjent og enda mindre forkynt. Dette kommer av at de aller fleste teologene og mange av
forkynnerne ikke skiller mellom disse to periodene, men mener fortsatt at menigheten (kirken) har
overtatt jødenes rolle og jødenes løfter. Men så viser det seg plutselig at Gud er slik som han har
sagt i sitt ord at han er. Nemlig: At han for det første har gitt oss det profetiske ord som et lys som
skinner på et mørkt sted (framtiden), og for det andre at han holder det han lover — både til
menigheten og til jødene.
Jødenes hjemvenden til Israel i dette århundre forvirrer sant nok det teologiske systemet, som stort
sett er galt når det gjelder en riktig forståelse av forholdet mellom menigheten og jødene, men Gud
tar ikke hensyn til det som er galt — det skal bort. Han har bundet seg til det profetiske ord og til de
forskjellige løfter, og det er dette han er interessert i å holde seg til. Han er i det hele tatt ikke
interessert i å holde seg til eller forsvare et teologisk system som både er galt og avleggs i forhold til
det profetiske ord.
Hva som gjelder Guds-riket i vår tidsperiode, nådens eller menighetens tid, så er dette ikke noe
konkret rike, men et "nåde-rike", som en ikke kan se med sine egne øyne. Guds-riket i vår
tidsperiode er skjult til stede i en hemmelighetstilstand, og medlemmene er alle mennesker, både
jøder og hedninger, som har den Hellige Ånd til innsegl og pant til forløsningens dag (Jesu
gjenkomst for menigheten). (Efes. 4, 3)
Hva som gjelder Guds-riket i framtiden, så skal dette bli et konkret og fast historisk Guds-rike,
1000-års-riket, med Jesus som konge og de frelste jøder som hovedbærere for dette riket ut ifra
Jerusalem og Israel. Vi ser fram til og gler oss til det nye som kommer. Vi ser fram til den konkrete
manifestasjon av Guds-riket på jord, og i denne vår glede vil vi være med på å peke på Guds planer
med jødene og på en ny og revidert forståelse av det profetiske ord og av Guds-riket på denne jord.
Gud har ikke forkastet sitt folk jødene. Hanfører dem fram gjennom frelseshistorien og
frelsestidshusholdningene, som en god hyrde som vokter sin hjord. Gud har store og gode planer
med jødene i Midt-Østen, og han fører dem fram i full forståelse med det profetiske ord. Ja, ikke
bare det, men mye av det profetiske ord er allerede blitt historie og samtidshistorie i Israel. Er det da
ikke snart på tide at vi ser og forstår at Israels Gud er Historiens Herre, og at historiens forløp går
slik som han har bestemt. Det som vi mennesker har funnet på i løpet av historiens gang vil vise seg
bare å være små krusninger på historiens overflate, som på ingen måte vil få varig verdi eller være i
stand til å forandre historien. Gud har bestemt historiens hovedtrekk for lenge siden, og når vi
mennesker forsøker å forandre historien eller bygge storverk på jorden, så dilter vi bare etter vår
Herre, som går foran og bestemmer retningen. Og historiens retning går imot jødene og Israel.
Verden vil bare bli mer og mer opptatt av jødene — både på godt og vondt. Og skjult bak jødene i
Midt-Østen ligger Guds-riket i sin synlige og konkrete manifestasjon. Vi ber om at såmange som
mulig må få se og forstå dette.
Sluttkommentar: Loven i dens hele omfang og utstrekning gjelder først og fremst kun og alene Israel. Dernest er det under det kommende 1000 års riket vi til fyle vil ha mulighet for å etterleve alle Guds bud og forskrifter. Under denne tidshusholdningen. Menigheten eller nådens tid, er det søndagen som alltid har vært de troendes fremste dag for da så de først Herren oppstanden.
"Men vi selv reiste fra Filippi noen få dager etter høytiden med usyret brød. Fem dager senere traff vi dem i Troas, hvor vi ble en uke. Den første dagen i uken var vi samlet for å bryte brødet. Paulus talte til dem, og han holdt på helt til midnatt siden han skulle reise neste dag." (Apostlenes gjerninger 20:6-7)
”På den første dag i uken skal hver og en av dere hjemme hos seg selv legge til side det han får lykke til, for at ikke innsamlingen først skal begynne når jeg kommer.” (1. Korinter 16:2)
Justin Martyr, som var en betydningsfull leder i ”urkirken” skriver: "På den dag vi kaller søndag, kommer vi alle - uansett om vi bor i byen eller på landet - sammen på ett sted. Da leser vi de profetiske skrifter og apostlenes opptegnelser. Vi samles i fellesskap da, fordi det er den første dag, og fordi at Kristus på den dag stod opp fra de døde. Vi er omskårne fra synd og villfarelse ved vår Herre Jesus Kristus som stod opp igjen fra de døde den første dag i uken. Og derfor ble denne dag den første og fremste av alle dager.”
Vi tilføyer den vesentlige info at Justin Martyr led martyrdøden i år 140, altså var dette lenge før Keiser Konstantin. Dette er et MEGET viktig poeng, ettersom det argumenteres heftig for at det var Pavekirken som flyttet helligdagen fra Sabbaten til søndag, som var kjent som ”solgudens dag” og en hedensk dag. Det er altså ikke noe poeng å trekke inn Pavekirken her, da vi finner historisk dokumentasjon på at de første kristne samlet seg på den første dag i uken.
Det var altså vanlig at man samlet seg til gudstjeneste ”den første dag i uken”. På denne måten synliggjorde de første kristne også at de ønsket å markere denne dagen fordi det var på søndag morgen verden for første gang fikk høre budskapet ”Han er oppstanden – Han lever!”
De første kristne holdt ingen dager fremfor andre som et påbud men søndagen ble allikevel ”deres” dag da det var Herrens dag. Da de først fikk se ham oppstanden. Dernest ser vi også at de foretrakk søndagen fordi dette brøt med jødedommen. Noen vil hevde at de første jødekristne oppsøkte synagogene for å være sammen med jødene og holde gudstjeneste på Sabbaten. Vi finner også eksempler på at Paulus oppsøkte synagogen når han kom til et nytt sted. Ja, dette er riktig. Men fordi Jesu etterfølgere ble utvist fra synagogen og forkastet av jødene, ble det til at de holdt ved med å samles på søndagene i stedet. Etter hvert ble det også mer og mer påkrevd å sette et skille mellom evangeliet og jødedommen. Dette finner vi i flere av brevene. For å bryte med jødedommen så foretrakk de første kristne derfor søndagen.
Relaterte linker:
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=linjene-i-esekiel-40-48
http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-85-er-adventistene-en-sekt-hva-er-en.html
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=vi-har-en-jodisk-tro
http://blog.janchristensen.net/2012/04/nr-381-jesus-dde-pa-en-onsdag-sto-opp.html
http://blog.janchristensen.net/2011/09/nr-195-1000-ars-riket.html
http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-185-erstatnings-teologi.html
http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-91-er-israel-og-jdene-et-utvalgt.html
http://blog.janchristensen.net/2011/03/sprsmal-60-skal-vi-holde-sabbaten.html
http://blog.janchristensen.net/2010/09/nr-16.html
http://kristenbloggen.net/media/templet_dets_presteskab_og_gudstjenester_pa_kristi_tid_av_alfred_edersheim.pdf
http://janchristensen.net/sabbat_eller_soendag.pdf
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=desmond-ford-om-syvdags%20adventistene
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=desmond-ford-om-syvdags%20adventistene
http://janchristensen.net/Bibelens_store_profetier_John_F_Walvoord.pdf
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar