Nr. 1328:
Ble Jesus testet eller «prøvet» før
han kom til vår jord for å fullføre frelsesverket?
Bilde av Zlatan
Ibrahimović som forklarte på følgende måte hvorfor han var alltid best da han ble spurt:
"Det var for han var 10 ganger bedre enn alle andre".
Slik var og er det også med Jesus, da han ble menneske. Han var og er så uendelig mye bedre enn oss, som hadde og har Adams sæd i oss. Han kom i syndig kjøds lignelse, men innvendig var han helt ulik oss. Han hadde hele den Guddommelige fylde på innsiden. Han kom i fra Gud – Jahve, da han var og er utgått i fra ham.
"Det var for han var 10 ganger bedre enn alle andre".
Slik var og er det også med Jesus, da han ble menneske. Han var og er så uendelig mye bedre enn oss, som hadde og har Adams sæd i oss. Han kom i syndig kjøds lignelse, men innvendig var han helt ulik oss. Han hadde hele den Guddommelige fylde på innsiden. Han kom i fra Gud – Jahve, da han var og er utgått i fra ham.
Fra minebibelkommentarer Hebr. 5. 1. En øversteprest blir alltid tatt blant mennesker
og innsatt for å gjøre tjeneste for Gud på vegne av mennesker. Han skal bære
fram gaver og offer for synder.
Det var
strenge forordninger som gjaldt preste tjenesten i Israel. Det var ikke den som
hadde lyst hadde lov. Men det var levitten som kom fra Levi stamme og Aron og
videre hans sønner som hadde ansvaret for preste tjenesten.
2 Han kan
vise mildhet mot dem som feiler og farer vill, fordi han selv har menneskelig
svakhet
Ypperste
presten hadde sin tjeneste der han bar frem først et offer for sin egen synd.
Dernest for folket (3. Mosebok 16). Ved at han måtte bære frem offer også for
seg selv viste han at han var en synder som trengte nåde som folket.
Derfor står
det om ham; vise mildhet mot dem som feiler og farer vill, fordi han selv har
menneskelig svakhet
3 og derfor
må bære fram syndoffer også for seg selv, ikke bare for folket.
Det at han
bar frem offer først for seg selv taler mer enn 10.000 ord om hvor mangelfullt
hele det Levittiske og Aronittiske preste skap er. I motsetning til det
prestedømme Jesus tilhører.
4 Ingen
tiltar seg denne verdighet selv, men han blir kalt av Gud, slik som Aron.
Aron ble
kalt av Gud i kraft av sin posisjon og avstamning. Jesus ble utvalgt av Gud til
sin gjerning før verdens grunnvoll ble lagt. Gud Fader bestemte og kalte Jesus
til sin gjerning før verden ble til.
5 Således
har heller ikke Kristus tiltatt seg den ære å være øversteprest. Han fikk den
av Gud som sa til ham: Du er min sønn, jeg har født deg i dag.
Men det var
først etter oppstandelsen at Jesus gikk inn i sin Yppersteprestelige tjeneste
fullt ut. Du er min sønn og jeg har født deg i dag sikter til oppstandelsen.
Rom. 1. 4
Ved hellighets Ånd innsatt som Guds mektige Sønn da han stod opp fra de døde.
6 Likeså
sier han på et annet sted:
Du skal være
prest til evig tid på Melkisedeks vis.
Nå kommer vi
mer inn på Melkisedek senere i boken. Men det som er spesielt med Melkisedek er
at han var prest for den høyeste Gud og selv Abraham bøyde seg for ham.
1. Mosebok
14. 17 Da Abram hadde slått Kedor-Laomer og de kongene som var med ham, vendte
han tilbake. Da kom kongen i Sodoma ut imot ham i Slettedalen, som nå heter
Kongedalen. 18 Og Melkisedek, kongen i Salem, kom ut med brød og vin. Han var
prest for Den Høyeste Gud. 19 Han velsignet Abram og sa:
«Velsignet
være Abram av Den Høyeste Gud,
han som skapte himmelen og jorden!
20 Lovet være Den Høyeste Gud,
som har gitt dine fiender i din hånd!»
Så gav Abram
ham tiende av alt.
7 Den gang
Jesus levde på jorden, bad og bønnfalt han med høye rop og tårer ham som kunne
berge ham fra døden, og han ble bønnhørt fordi han var gudfryktig.
I Getsemane
hage ser vi hvor undergivende Jesus var Faderens vilje. Faderen hadde selv
bestemt at Jesus hans egen Sønn skulle dø for hele menneskeslektens synd! Men
for Jesus – som menneske – var det en kamp å gjennomføre det.
8 Enda han
var Sønn, lærte han lydighet av det han led.
Jesus var
den første Faderen skapte og som den enste er ham selv lik. Men allikevel måtte
og han stilte seg villig. Først for å behage Faderen, dernest for å lide og dø
for oss.
9 Da han
hadde nådd fullendelsen, ble han opphav til evig frelse for alle dem som
adlyder ham;
Men kampen,
forsmedelsen og alt som var kampfullt tok slutt på korset. Etter korset fulgte
opphøyelsen som gikk i to avdelinger. Oppstandelsen og himmelfarten. Gjennom
alt dette har han tilveiebrakt en fullkommen frelse for alle.
10 Gud hadde
da gitt ham navnet Øversteprest på Melkisedeks vis.
Men allerede
fra før skapelsen var Jesus forutbestemt til å være alt dette som Paulus her
nevner.
Joh. e. 17.
5 Og nå ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før
verden ble til.
Ord. 8. 22
Herren bar meg fram som sitt første verk,
før hans gjerninger i fjerne tider.
23 Fra eldgammel tid ble jeg formet,
i begynnelsen, før jorden ble til.
24 Jeg ble født da dypene ikke fantes
og de vannrike kildene ikke var til.
25 Før fjellene var satt på plass,
før høydene ble jeg født.
26 Han hadde ennå ikke laget jorden og
marken
og landjordens første støvkorn.
27 Jeg var der da han grunnfestet himmelen
og risset opp himmelranden over
dypet,
28 da han ga kraft til skyene der oppe
og kildene i dypet fikk styrke,
29 da han satte grense for havet
så vannet stanset der han befalte,
da han risset opp jordens
grunnvoller.
30 Jeg var byggmester hos ham.
Jeg var til glede for ham dag etter
dag
og lekte stadig for hans ansikt.
31 Jeg lekte på hans vide jord
og gledet meg med menneskene.
32 Så hør nå på meg, barn!
Salige er de som følger mine veier.
33 Hør på formaningen og bli vise,
forakt den ikke!
34 Salig er det mennesket som hører på meg,
som daglig våker ved dørene mine
og holder vakt ved portene mine.
35 For den som finner meg, finner livet
og vinner velvilje hos Herren.
36 Men den som ikke finner meg, skader sin
sjel.
Alle som hater meg, elsker døden.
Når en leser
disse versene fra Ordspråksboken, så høres det nesten ut som en lærer som
overprøver en elev, om han virkelig kan jobben sin.
Først
forklarer Gud selv hvordan Jesus ble til. Han ble båret frem før noe annet. Før
Gud skapte noe, så formet, dannet og fødte han frem Jesus.
«Herren bar
meg fram som sitt første verk, før hans gjerninger i fjerne tider. Fra
eldgammel tid ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til. Jeg ble født
da dypene ikke fantes og de vannrike kildene ikke var til.»
Vi leser det
samme om Jesus i Mika 5. 1 og mange andre steder. Apostelen Johannes sier også
det samme i sin prolog. Her fra mine foreløpige bibelkommentarer Johannes
evangeliet 1. 1. I begynnelsen var
Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Det aller
første verset i Bibelen starter slik: I begynnelsen skapte Gud himmelen og
jorden. (1 Mos 1,1). Johannes åpner nesten likt. Her begynner Johannes prologen
tom v. 18. I begynnelsen står det, noe veldig viktig. Det er bare en som var
FØR begynnelsen; Faderen. Jesus er den første Faderen frembragte eller fødte.
Kol. 1. 15b den førstefødte fremfor enhver skapning. Jesus har en begynnelse
lærer skriften klart flere plasser. Mika 5. Men du, Betlehem, Efrata, den
ringeste blant ættene i Juda! Fra deg lar jeg komme en mann som skal være
hersker over Israel. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle
dager. Dette tales om Jesus både i sin preeksistens; Har sitt opphav eller
begynnelsen fra eldgamle dager. Vi leser om det samme bl.a. i Ord. 8 om
visdommen som siktes på Jesus Kristus. Det finnes noen bøker som ble skrevet i
tiden mellom Det nye og Det gamle testamente. Vi kaller dem GT`s apokryfe
bøker, og de regnes med blant bøkene i GT av katolske kristne. Der finner vi
flere jødiske tekster som sier noe om denne visdommen..
Visdommens
bok skriver slik i Kap 7: (26) Den (=visdommen) er en utstråling av det evige
lys, et plettfritt speil av Guds virke og et bilde av hans godhet.
Videre i kap
9: (1) Mine fedres Gud og barmhjertighetens herre, du som har gjort alle ting
ved ditt ord (2) og ved din visdom dannet mennesket.... (4) Gi meg visdommen
som sitter ved din trone .... (9) Den kjenner dine gjerninger og var til stede
da du skapte verden.
Sirak
skriver slik i kap 24: (8) Da fikk jeg (=visdommen) et bud fra all verdens
skaper, min skaper gav meg en bolig og sa (Jfr. prologens v14).... (9)
I begynnelsen, før all tid, skapte ham meg …
Jesus var
Gud som vi leser også andre Engler blir nevnt å være. Men han var noe langt
mer, den eneste som er Faderen lik og som han har gitt all makt og sitt liv. Og
han er den eneste fra himmelen som er kommet ned og blitt et menneske fullt ut.
2 Han var i
begynnelsen hos Gud.
Jesus var i
begynnelsen hos Gud, det sier også Paulus. Kol. 1. 17 og han er før alle ting,
og alle ting står ved ham. Og han er den eneste som har vist oss hvem Faderen
er. V. 15a Og han er et billede av Gud den usynlige. Men også englene var hos
Gud og blir nevnt som guder, men Jesus var ikke bare Gud, men også sønn. Salme
97. 7 Til skamme blir alle som dyrker bilder, som roser seg av gagnløse guder.
Alle guder må bøye seg for ham
3 Alt er
blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.
Når vi leser
1. Mosebok 1.1 står det i det sjette ordet at det var Alfa og Omega eller på
hebraisk: Alef & Taw. Det var Jesus som skapte alt, det sier også Paulus i
Kol. 1. 16 for i ham er alle ting skapt, de i himlene og de på jorden, de
synlige og de usynlige, enten det så er troner eller herredømmer eller makter
eller myndigheter; alt er det skapt ved ham og til ham. Det ser ut som Faderen
har delegert alt eller mye til Sønnen? Selve “utføreren” av alt, er Sønnen.
Faderen er tilbaketrukket og gir sin godkjennelse og sier et ja eller nei!
4 I ham var
liv, og livet var menneskenes lys.
Når vi leser
Guds ord nøye, så finner vi ut av at Faderen har skjult seg til enden. Han har
gitt Sønnen alt. Sønnen har fått også Guds liv, liv taler om kvalitet,
herlighet og noe som er i motsetning til mørket. Vi kan dele Jesu gjerning og
tjeneste i 3 deler. I sin preeksistens var han Gud, under sitt jordliv var han
menneske. Etter oppstandelsen var han både Gud og menneske!
5 Og lyset
skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.
Her leser vi
om inkarnasjonen. Jesus ble mennesket, for en kort tid. Gav avkall på alt, selv
sin Guddomsprakt. Jesus gjorde aldri noe på egenhånd men han var alltid lydig
Gud på jorden som Guds Sønn. Han var salvet med Guds Ånd og hadde Guds kraft.
(Ap. Og Jesus skinte, men det var skjult for det ugjenfødte og formørkede øye.
Jesu skinn var ikke av ham selv (når han var på jorden før Golgata), men at han
var et “gjenskinn” av Faderen. Kol. 2. 9 I ham er hele guddomsfylden legemlig
til stede.
Sluttkommentar:
Jo, Jesus
overvant alt, ble testet lenge før han kom til denne verden. Det var ikke noe
sjansespill å sende Jesus. Han var «testet» og funnet verdig lenge før verdens
grunnvoll ble lagt, eller mens alt ble til? Det er mye mulig at etter hvert så
fikk Jesus mer og mer ansvar, han var det som til slutt overtok skapelsen?
Her fra mine
bibelkommentarer Kolossenserbrevet 1. 15 Han er den usynlige Guds bilde, den
førstefødte før alt det skapte.
Hebr.1. 3a
Han er en utstråling av Guds herlighet og bildet av hans vesen. Ingen andre enn
Jesus har vist oss hvem Faderen er. Joh.e.14.9b. Den som har sett meg, har sett
Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Samtidig er ikke Jesus Faderen,
han har vist oss hvem Faderen er. Jesus er Faderens første produkt eller
skapning, før noen andre. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle
dager sier Mika. Ord.8. 22 Jeg var det første som Herren frembrakte, hans
første verk i fordums tid. 23 I opphavet ble jeg formet, i begynnelsen, før
jorden ble til. 24 Jeg ble født før havdypet var der, før kildene fyltes med
vann. 25 Før fjellene ble satt på sin plass, før alle haugene ble jeg født, 26
før Herren skapte jord og mark og den første mold på jorden.
27 Jeg var der da han reiste himmelen og
spente hvelvingen over dypet,
28 da han samlet skyene der oppe og lot
havdypets kilder strømme sterkt.
29 Da han satte en grense for havet, så
vannet stanset der han bød,
og han la jordens grunnvoll, 30 da var
jeg bygningsmann hos ham.
Jeg var til glede for ham dag etter dag
og lekte stadig for hans ansikt.
31 Jeg lekte på hele hans vide jord og
hadde min fryd i menneskebarna.
16 For i ham
er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige,
troner og herskere, makter og åndskrefter – alt er skapt ved ham og til ham.
Her er
utrolige dybder. Bibelen er ingen doktoravhandling om skapelsen og hvordan alt
ble skapt. Noe får vi et glimt inn i, men det er først og fremst en
presentasjon av Gud selv gjennom Jesus Kristus skapte alt.
Hebr.11. 3 I
tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt
opphav i det usynlige.
Jesus har
det største og mest betydningsfulle navn av alle. Hans navn er over alle andre
navn.
17 Han er
før alt, og i ham blir alt holdt sammen.
Han er før
alt, som den førstefødte og enbårne Guds Sønn. Uten Jesus hadde verden vært i
det totale kaos. Gjennom Jesu død og oppstandelse bærer det bud at verden vil
bestå, om ikke i den skikkelse den er nå. Men uten Jesus hadde alt gått nedenom
og hjem og Satan hadde fått til fulle lykkes med sin onde hensikter og
intensjoner. Men nå bebuder en ny tid og en ny æra gjennom Jesus Kristus.
2. Pet.3. 13
Men vi ser fram til det han har lovt: en ny himmel og en ny jord, hvor
rettferdighet bor.
18 Han er
hodet for kroppen, som er menigheten. Han er opphavet, den førstefødte av de
døde, så han i ett og alt kan være den fremste.
Det er ikke
Paven, Presten eller Forstanderen eller noen andre mennesker som er menighetens
hode, men Jesus Kristus. Når det står opphavet menes det er Jesus er selve Guds
mønsterbilde. Det mønsteret Gud selv vil ha, finnes kun i Jesus Kristus. 1 m er
1 m, men skulle det bli diskusjon hvor mye 1 m er ligger originalen i Paris,
Frankrike. Originalen og mønsteret etter alt Gud gjør finnes kun i Jesus
Kristus om det har vært mange mennesker som har vært fylt av Guds Ånd gjennom
tidene
19 For i ham
ville Gud la hele sin fylde ta bolig,
Gud Fader
har bestemt ut i fra seg selv at Jesus skulle komme som et menneske og her
skulle Gud selv ta bolig fylt ut i ham med sin Ånd. Inkarnasjonen er et
mysterium men allikevel et faktum. I Jesus Kristus ble Gud menneske. 100 % Gud
men allikevel 100 % menneske. Når tok Gud selv bolig i Jesus? Fra evighets
dager. Men Jesus både gav avkall på herligheten, fikk den igjen og skal ha den
i all evighet. Joh.e.17. 4 Jeg har forherliget deg på jorden da jeg fullførte
den gjerning du gav meg å gjøre. 5 Og nå
ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden
ble til.
20 og ved
ham ville Gud forsone alt med seg selv, det som er på jorden, og det som er i
himmelen, da han skapte fred ved hans blod på korset.
Når
mennesket falt hadde det skjedd et fall i engleverden før mennesket falt. Når
både englene falt, 1\3 av dem og menneskene, fikk selv skaperverket den samme
dom. Når Jesus sonet synden gjenopprettet han alt og mer til. Selve universet
og alt det skapte har fått del i forløsningen. Rom.8. 19 Alt som er skapt,
venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. 20 For det som
er skapt, ble lagt under forgjengelighet, ikke frivillig, men på grunn av ham
som gjorde det slik. Likevel var det håp, 21 for det skapte skal bli frigjort
fra trelldommen under forgjengeligheten og få del i den frihet som Guds barn
skal eie i herligheten. 22 Vi vet at alt som er skapt, stønner og lider som i
fødselsveer helt til denne dag. 23 Og ikke bare det, men også vi som har fått
Ånden, den første frukt av den kommende høst, vi sukker med oss selv og lengter
etter den dag da vårt legeme blir fridd ut, og vi blir Guds barn helt og fullt.
Relaterte
linker:
Bilde av Zlatan
Ibrahimović som sa at hvorfor han var alltid best. Det var for han var 10
ganger bedre enn alle andre. Slik var det også med Jesus, da han ble menneske.
Han var så uendelig mye bedre enn oss, som hadde Adams sæd i oss. Han kom i
syndig kjøds lignelse, men innvendig var han helt ulik oss. Han hadde hele den
Guddommelige fylde op innsiden. Han kom i fra Gud – Jahve da han var og er utgått i fra ham.
Fra mine
bibelkommentarer Hebr. 5. 1. En øversteprest blir alltid tatt blant mennesker
og innsatt for å gjøre tjeneste for Gud på vegne av mennesker. Han skal bære
fram gaver og offer for synder.
Det var
strenge forordninger som gjaldt preste tjenesten i Israel. Det var ikke den som
hadde lyst hadde lov. Men det var levitten som kom fra Levi stamme og Aron og
videre hans sønner som hadde ansvaret for preste tjenesten.
2 Han kan
vise mildhet mot dem som feiler og farer vill, fordi han selv har menneskelig
svakhet
Ypperste
presten hadde sin tjeneste der han bar frem først et offer for sin egen synd.
Dernest for folket (3. Mosebok 16). Ved at han måtte bære frem offer også for
seg selv viste han at han var en synder som trengte nåde som folket.
Derfor står
det om ham; vise mildhet mot dem som feiler og farer vill, fordi han selv har
menneskelig svakhet
3 og derfor
må bære fram syndoffer også for seg selv, ikke bare for folket.
Det at han
bar frem offer først for seg selv taler mer enn 10.000 ord om hvor mangelfullt
hele det Levittiske og Aronittiske preste skap er. I motsetning til det
prestedømme Jesus tilhører.
4 Ingen
tiltar seg denne verdighet selv, men han blir kalt av Gud, slik som Aron.
Aron ble
kalt av Gud i kraft av sin posisjon og avstamning. Jesus ble utvalgt av Gud til
sin gjerning før verdens grunnvoll ble lagt. Gud Fader bestemte og kalte Jesus
til sin gjerning før verden ble til.
5 Således
har heller ikke Kristus tiltatt seg den ære å være øversteprest. Han fikk den
av Gud som sa til ham: Du er min sønn, jeg har født deg i dag.
Men det var
først etter oppstandelsen at Jesus gikk inn i sin Yppersteprestelige tjeneste
fullt ut. Du er min sønn og jeg har født deg i dag sikter til oppstandelsen.
Rom. 1. 4
Ved hellighets Ånd innsatt som Guds mektige Sønn da han stod opp fra de døde.
6 Likeså
sier han på et annet sted:
Du skal være
prest til evig tid på Melkisedeks vis.
Nå kommer vi
mer inn på Melkisedek senere i boken. Men det som er spesielt med Melkisedek er
at han var prest for den høyeste Gud og selv Abraham bøyde seg for ham.
1. Mosebok
14. 17 Da Abram hadde slått Kedor-Laomer og de kongene som var med ham, vendte
han tilbake. Da kom kongen i Sodoma ut imot ham i Slettedalen, som nå heter
Kongedalen. 18 Og Melkisedek, kongen i Salem, kom ut med brød og vin. Han var
prest for Den Høyeste Gud. 19 Han velsignet Abram og sa:
«Velsignet
være Abram av Den Høyeste Gud,
han som skapte himmelen og jorden!
20 Lovet være Den Høyeste Gud,
som har gitt dine fiender i din hånd!»
Så gav Abram
ham tiende av alt.
7 Den gang
Jesus levde på jorden, bad og bønnfalt han med høye rop og tårer ham som kunne
berge ham fra døden, og han ble bønnhørt fordi han var gudfryktig.
I Getsemane
hage ser vi hvor undergivende Jesus var Faderens vilje. Faderen hadde selv
bestemt at Jesus hans egen Sønn skulle dø for hele menneskeslektens synd! Men
for Jesus – som menneske – var det en kamp å gjennomføre det.
8 Enda han
var Sønn, lærte han lydighet av det han led.
Jesus var
den første Faderen skapte og som den enste er ham selv lik. Men allikevel måtte
og han stilte seg villig. Først for å behage Faderen, dernest for å lide og dø
for oss.
9 Da han
hadde nådd fullendelsen, ble han opphav til evig frelse for alle dem som
adlyder ham;
Men kampen,
forsmedelsen og alt som var kampfullt tok slutt på korset. Etter korset fulgte
opphøyelsen som gikk i to avdelinger. Oppstandelsen og himmelfarten. Gjennom
alt dette har han tilveiebrakt en fullkommen frelse for alle.
10 Gud hadde
da gitt ham navnet Øversteprest på Melkisedeks vis.
Men allerede
fra før skapelsen var Jesus forutbestemt til å være alt dette som Paulus her
nevner.
Joh. e. 17.
5 Og nå ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før
verden ble til.
Ord. 8. 22
Herren bar meg fram som sitt første verk,
før hans gjerninger i fjerne tider.
23 Fra eldgammel tid ble jeg formet,
i begynnelsen, før jorden ble til.
24 Jeg ble født da dypene ikke fantes
og de vannrike kildene ikke var til.
25 Før fjellene var satt på plass,
før høydene ble jeg født.
26 Han hadde ennå ikke laget jorden og
marken
og landjordens første støvkorn.
27 Jeg var der da han grunnfestet himmelen
og risset opp himmelranden over
dypet,
28 da han ga kraft til skyene der oppe
og kildene i dypet fikk styrke,
29 da han satte grense for havet
så vannet stanset der han befalte,
da han risset opp jordens
grunnvoller.
30 Jeg var byggmester hos ham.
Jeg var til glede for ham dag etter
dag
og lekte stadig for hans ansikt.
31 Jeg lekte på hans vide jord
og gledet meg med menneskene.
32 Så hør nå på meg, barn!
Salige er de som følger mine veier.
33 Hør på formaningen og bli vise,
forakt den ikke!
34 Salig er det mennesket som hører på meg,
som daglig våker ved dørene mine
og holder vakt ved portene mine.
35 For den som finner meg, finner livet
og vinner velvilje hos Herren.
36 Men den som ikke finner meg, skader sin
sjel.
Alle som hater meg, elsker døden.
Når en leser
disse versene fra Ordspråksboken, så høres det nesten ut som en lærer som
overprøver en elev, om han virkelig kan jobben sin.
Først
forklarer Gud selv hvordan Jesus ble til. Han ble båret frem før noe annet. Før
Gud skapte noe, så formet, dannet og fødte han frem Jesus.
«Herren bar
meg fram som sitt første verk, før hans gjerninger i fjerne tider. Fra
eldgammel tid ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til. Jeg ble født
da dypene ikke fantes og de vannrike kildene ikke var til.»
Vi leser det
samme om Jesus i Mika 5. 1 og mange andre steder. Apostelen Johannes sier også
det samme i sin prolog. Her fra mine foreløpige bibelkommentarer Johannes
evangeliet 1. 1. I begynnelsen var
Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Det aller
første verset i Bibelen starter slik: I begynnelsen skapte Gud himmelen og
jorden. (1 Mos 1,1). Johannes åpner nesten likt. Her begynner Johannes prologen
tom v. 18. I begynnelsen står det, noe veldig viktig. Det er bare en som var
FØR begynnelsen; Faderen. Jesus er den første Faderen frembragte eller fødte.
Kol. 1. 15b den førstefødte fremfor enhver skapning. Jesus har en begynnelse
lærer skriften klart flere plasser. Mika 5. Men du, Betlehem, Efrata, den
ringeste blant ættene i Juda! Fra deg lar jeg komme en mann som skal være
hersker over Israel. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle
dager. Dette tales om Jesus både i sin preeksistens; Har sitt opphav eller
begynnelsen fra eldgamle dager. Vi leser om det samme bl.a. i Ord. 8 om
visdommen som siktes på Jesus Kristus. Det finnes noen bøker som ble skrevet i
tiden mellom Det nye og Det gamle testamente. Vi kaller dem GT`s apokryfe
bøker, og de regnes med blant bøkene i GT av katolske kristne. Der finner vi
flere jødiske tekster som sier noe om denne visdommen..
Visdommens
bok skriver slik i Kap 7: (26) Den (=visdommen) er en utstråling av det evige
lys, et plettfritt speil av Guds virke og et bilde av hans godhet.
Videre i kap
9: (1) Mine fedres Gud og barmhjertighetens herre, du som har gjort alle ting
ved ditt ord (2) og ved din visdom dannet mennesket.... (4) Gi meg visdommen
som sitter ved din trone .... (9) Den kjenner dine gjerninger og var til stede
da du skapte verden.
Sirak
skriver slik i kap 24: (8) Da fikk jeg (=visdommen) et bud fra all verdens
skaper, min skaper gav meg en bolig og sa (Jfr. prologens v14).... (9)
I begynnelsen, før all tid, skapte ham meg …
Jesus var
Gud som vi leser også andre Engler blir nevnt å være. Men han var noe langt
mer, den eneste som er Faderen lik og som han har gitt all makt og sitt liv. Og
han er den eneste fra himmelen som er kommet ned og blitt et menneske fullt ut.
2 Han var i
begynnelsen hos Gud.
Jesus var i
begynnelsen hos Gud, det sier også Paulus. Kol. 1. 17 og han er før alle ting,
og alle ting står ved ham. Og han er den eneste som har vist oss hvem Faderen
er. V. 15a Og han er et billede av Gud den usynlige. Men også englene var hos
Gud og blir nevnt som guder, men Jesus var ikke bare Gud, men også sønn. Salme
97. 7 Til skamme blir alle som dyrker bilder, som roser seg av gagnløse guder.
Alle guder må bøye seg for ham
3 Alt er
blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til av alt som er til.
Når vi leser
1. Mosebok 1.1 står det i det sjette ordet at det var Alfa og Omega eller på
hebraisk: Alef & Taw. Det var Jesus som skapte alt, det sier også Paulus i
Kol. 1. 16 for i ham er alle ting skapt, de i himlene og de på jorden, de
synlige og de usynlige, enten det så er troner eller herredømmer eller makter
eller myndigheter; alt er det skapt ved ham og til ham. Det ser ut som Faderen
har delegert alt eller mye til Sønnen? Selve “utføreren” av alt, er Sønnen.
Faderen er tilbaketrukket og gir sin godkjennelse og sier et ja eller nei!
4 I ham var
liv, og livet var menneskenes lys.
Når vi leser
Guds ord nøye, så finner vi ut av at Faderen har skjult seg til enden. Han har
gitt Sønnen alt. Sønnen har fått også Guds liv, liv taler om kvalitet,
herlighet og noe som er i motsetning til mørket. Vi kan dele Jesu gjerning og
tjeneste i 3 deler. I sin preeksistens var han Gud, under sitt jordliv var han
menneske. Etter oppstandelsen var han både Gud og menneske!
5 Og lyset
skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.
Her leser vi
om inkarnasjonen. Jesus ble mennesket, for en kort tid. Gav avkall på alt, selv
sin Guddomsprakt. Jesus gjorde aldri noe på egenhånd men han var alltid lydig
Gud på jorden som Guds Sønn. Han var salvet med Guds Ånd og hadde Guds kraft.
(Ap. Og Jesus skinte, men det var skjult for det ugjenfødte og formørkede øye.
Jesu skinn var ikke av ham selv (når han var på jorden før Golgata), men at han
var et “gjenskinn” av Faderen. Kol. 2. 9 I ham er hele guddomsfylden legemlig
til stede.
Sluttkommentar:
Jo, Jesus
overvant alt, ble testet lenge før han kom til denne verden. Det var ikke noe
sjansespill å sende Jesus. Han var «testet» og funnet verdig lenge før verdens
grunnvoll ble lagt, eller mens alt ble til? Det er mye mulig at etter hvert så
fikk Jesus mer og mer ansvar, han var det som til slutt overtok skapelsen?
Her fra minebibelkommentarer Kolossenserbrevet 1. 15 Han er den usynlige Guds bilde, den
førstefødte før alt det skapte.
Hebr.1. 3a
Han er en utstråling av Guds herlighet og bildet av hans vesen. Ingen andre enn
Jesus har vist oss hvem Faderen er. Joh.e.14.9b. Den som har sett meg, har sett
Faderen. Hvordan kan du da si: Vis oss Faderen? Samtidig er ikke Jesus Faderen,
han har vist oss hvem Faderen er. Jesus er Faderens første produkt eller
skapning, før noen andre. Han har sitt opphav i gammel tid, han er fra eldgamle
dager sier Mika. Ord.8. 22 Jeg var det første som Herren frembrakte, hans
første verk i fordums tid. 23 I opphavet ble jeg formet, i begynnelsen, før
jorden ble til. 24 Jeg ble født før havdypet var der, før kildene fyltes med
vann. 25 Før fjellene ble satt på sin plass, før alle haugene ble jeg født, 26
før Herren skapte jord og mark og den første mold på jorden.
27 Jeg var der da han reiste himmelen og
spente hvelvingen over dypet,
28 da han samlet skyene der oppe og lot
havdypets kilder strømme sterkt.
29 Da han satte en grense for havet, så
vannet stanset der han bød,
og han la jordens grunnvoll, 30 da var
jeg bygningsmann hos ham.
Jeg var til glede for ham dag etter dag
og lekte stadig for hans ansikt.
31 Jeg lekte på hele hans vide jord og
hadde min fryd i menneskebarna.
16 For i ham
er alt blitt skapt, i himmelen og på jorden, det synlige og det usynlige,
troner og herskere, makter og åndskrefter – alt er skapt ved ham og til ham.
Her er
utrolige dybder. Bibelen er ingen doktoravhandling om skapelsen og hvordan alt
ble skapt. Noe får vi et glimt inn i, men det er først og fremst en
presentasjon av Gud selv gjennom Jesus Kristus skapte alt.
Hebr.11. 3 I
tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt
opphav i det usynlige.
Jesus har
det største og mest betydningsfulle navn av alle. Hans navn er over alle andre
navn.
17 Han er
før alt, og i ham blir alt holdt sammen.
Han er før
alt, som den førstefødte og enbårne Guds Sønn. Uten Jesus hadde verden vært i
det totale kaos. Gjennom Jesu død og oppstandelse bærer det bud at verden vil
bestå, om ikke i den skikkelse den er nå. Men uten Jesus hadde alt gått nedenom
og hjem og Satan hadde fått til fulle lykkes med sin onde hensikter og
intensjoner. Men nå bebuder en ny tid og en ny æra gjennom Jesus Kristus.
2. Pet.3. 13
Men vi ser fram til det han har lovt: en ny himmel og en ny jord, hvor
rettferdighet bor.
18 Han er
hodet for kroppen, som er menigheten. Han er opphavet, den førstefødte av de
døde, så han i ett og alt kan være den fremste.
Det er ikke
Paven, Presten eller Forstanderen eller noen andre mennesker som er menighetens
hode, men Jesus Kristus. Når det står opphavet menes det er Jesus er selve Guds
mønsterbilde. Det mønsteret Gud selv vil ha, finnes kun i Jesus Kristus. 1 m er
1 m, men skulle det bli diskusjon hvor mye 1 m er ligger originalen i Paris,
Frankrike. Originalen og mønsteret etter alt Gud gjør finnes kun i Jesus
Kristus om det har vært mange mennesker som har vært fylt av Guds Ånd gjennom
tidene
19 For i ham
ville Gud la hele sin fylde ta bolig,
Gud Fader
har bestemt ut i fra seg selv at Jesus skulle komme som et menneske og her
skulle Gud selv ta bolig fylt ut i ham med sin Ånd. Inkarnasjonen er et
mysterium men allikevel et faktum. I Jesus Kristus ble Gud menneske. 100 % Gud
men allikevel 100 % menneske. Når tok Gud selv bolig i Jesus? Fra evighets
dager. Men Jesus både gav avkall på herligheten, fikk den igjen og skal ha den
i all evighet. Joh.e.17. 4 Jeg har forherliget deg på jorden da jeg fullførte
den gjerning du gav meg å gjøre. 5 Og nå
ber jeg at du, Far, vil gi meg den herlighet som jeg hadde hos deg før verden
ble til.
20 og ved
ham ville Gud forsone alt med seg selv, det som er på jorden, og det som er i
himmelen, da han skapte fred ved hans blod på korset.
Når
mennesket falt hadde det skjedd et fall i engleverden før mennesket falt. Når
både englene falt, 1\3 av dem og menneskene, fikk selv skaperverket den samme
dom. Når Jesus sonet synden gjenopprettet han alt og mer til. Selve universet
og alt det skapte har fått del i forløsningen. Rom.8. 19 Alt som er skapt,
venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. 20 For det som
er skapt, ble lagt under forgjengelighet, ikke frivillig, men på grunn av ham
som gjorde det slik. Likevel var det håp, 21 for det skapte skal bli frigjort
fra trelldommen under forgjengeligheten og få del i den frihet som Guds barn
skal eie i herligheten. 22 Vi vet at alt som er skapt, stønner og lider som i
fødselsveer helt til denne dag. 23 Og ikke bare det, men også vi som har fått
Ånden, den første frukt av den kommende høst, vi sukker med oss selv og lengter
etter den dag da vårt legeme blir fridd ut, og vi blir Guds barn helt og fullt.
Relaterte
linker:
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1324-jesus-sine-mange-navn-og.html
http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-jesus-evig-far-eller-er-det-feil-oversettelse-og-forstaaelse
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1324-jesus-sine-mange-navn-og.html
http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-jesus-evig-far-eller-er-det-feil-oversettelse-og-forstaaelse
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=personalia-jesus-Kristus
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-329-hvordan-kan-en-gud-samtidig-vre.html
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-330-guds-navn-og-jeg-er.html
http://blog.janchristensen.net/2015/01/nr-1016-romerbrevet-8-26-27-at-anden.html
http://blog.janchristensen.net/2015/11/nr-1294-hvor-vil-den-hellige-and-vre-i.html
http://blog.janchristensen.net/2015/11/nr-1300-misjonsbefalingen-om-dpe-i-tre.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1306-siden-treenighetslren-ikke-er.html
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-328-er-gud-kristus.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1305-dap-i-faderens-snnens-og-den.html
http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-114-kristus-kommet-i-kjd-hva-menes.html
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-329-hvordan-kan-en-gud-samtidig-vre.html
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-330-guds-navn-og-jeg-er.html
http://blog.janchristensen.net/2015/01/nr-1016-romerbrevet-8-26-27-at-anden.html
http://blog.janchristensen.net/2015/11/nr-1294-hvor-vil-den-hellige-and-vre-i.html
http://blog.janchristensen.net/2015/11/nr-1300-misjonsbefalingen-om-dpe-i-tre.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1306-siden-treenighetslren-ikke-er.html
http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-328-er-gud-kristus.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1305-dap-i-faderens-snnens-og-den.html
http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-114-kristus-kommet-i-kjd-hva-menes.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar