Nr. 1774:
Det er en middelaldersk vranglære at
Gud skal pine mennesker for alltid, skriften sier at de skal bli tilintetgjort
i sammen med Satan i ildsjøen hvis de unnlater å tro på Guds frelsestilbud i
Kristus Jesus!
Også avgått Biskop Tor B. Jørgensen hevder noenlunde det samme som Hegertun. Skal selvfølgelig være forsiktig å stemple andre, men i mine øyne er disse ulver i fåreklær som mener at alle mennesker blir «frelst» til slutt!
Terje
Hegertun har offentlig gått ut å proklamert i sammen med avgått Biskop Tor B. Jørgensen
at livet har kun en utgang, det er Guds evige Himmel.
Da for alle,
uansett tror eller ikke tro. Her er det kun en åpen port, da alle mennesker vil
til slutt komme til Gud!
Skriften er
veldig, veldig klar. Livet har to utganger. Enten et liv i sammen med Gud Fader
i all evighet.
Hvis en ikke
blir aktet verdig å være med i Guds evig Himmel.
Så lærer
skriften at Satan, Antikrist og den falske profet skal bli tilintetgjort i
Ildsjøen.
Alle som
ikke er verdige til Guds evige Himmel vil bli tilintetgjort eller «brent» opp
hvis de ikke har sitt navn skrevet i Livets bok hos Lammet!
Det hadde
vært en selvmotsigelse at Gud skulle pint, plaget og torturert menneskene i all
evighet. Bare fordi de ikke tok imot Jesus Kristus som sin personlige frelser.
Har du Jesus
som din personlige frelser? Ikke lever i synd? Da er sjansen stor for at du vil
bli funnet verdig innforbi den levende Gud!
1 Joh. b. 5.
9 Tar vi imot menneskenes vidnesbyrd, da er Guds vidnesbyrd større; for dette
er Guds vidnesbyrd at han har vidnet om sin Sønn. 10 Den som tror på Guds Sønn,
har vidnesbyrdet i sig selv; den som ikke tror Gud, har gjort ham til en
løgner; for han har ikke trodd på det vidnesbyrd som Gud har vidnet om sin
Sønn. 11 Og dette er vidnesbyrdet at Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er
i hans Sønn. 12 Den som har Sønnen, han har livet; den som ikke har Guds Sønn,
han har ikke livet. 13 Dette har jeg skrevet til eder forat I skal vite at I
har evig liv, I som tror på Guds Sønns navn.
Det er her
hele evangeliet ligger. Hvordan stiller du deg overfor Jesus? Alt annet i livet
er av inderordnet betydning.
Legg merke
til disse sterke ordene her: «Den som har Sønnen, han har livet; den som ikke
har Guds Sønn, han har ikke livet. «
Videre i v.
13: «Dette har jeg skrevet til eder forat I skal vite at I har evig liv, I som
tror på Guds Sønns navn.
Det er ved
troen på Jesus at vi blir akseptert innforbi den levende Gud!
Terje
Hegertun tar stilling til dette viktige spørsmålet med å analysere sitt eget
hjerte. Men hva sier skriften om våre hjerter?
Jeremia 17. 9
Svikefullt er hjertet, mere enn noget annet, og ondt er det; hvem kjenner det?
Ja, hvem
kjenner det? Noen godt kommer der i fra, og noe ond. Stole på dette er som å
stole på et skip som er sprunget lekk!
Jeg synes
faktisk Korset Seier svarte Terje Hegertun meget godt, tar ut litt fra deres
tilsvar til Hegertun som de skal få lovord i fra meg om.
Han har
flere spenstige spørsmål, men burde ikke en teologiprofessor heller tatt
utgangspunkt i Bibelen enn i sitt eget menneskekjærlige hjerte? Han sier: «Jeg
tror at den ubetingede nåde er en konsekvens av den absolutte kjærlighet.
Tanken om en hevngjerrig Gud er derfor utelukket.» Til det svarer Paulus: «Ta
ikke hevn, mine venner, men overlat straffen til Gud. For det står skrevet:
Straffen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren» (Rom 12,19). Det
kommer en dommens dag, en regnskapets time; Paulus vil at hans venner skal vite
det.
”
Vi bør holde
«folkelige fortapelsesfortellinger.
Rettferdige
dom
Hegertun
spør: «I et domsperspektiv, hva innebærer det at Guds nåde er for dem som
fortjener det minst og at Gud elsker sine fiender?» Og litt lenger ut om «Guds
endelige dom … at vi må forutsette at den kommer til å avspeile en rettferdig
og nådig Gud…» Gode tanker. For at Gud elsker sine fiender, er jo selve kjernen
i nådens tidsalder (mellom Jesu død og hans siste komme til dom/frelse),
uttrykt slik av Paulus: «Da vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham
ved hans Sønns død» (Rom 5,10).
Men Paulus
skriver også om «Guds rettferdige dom» om hva som «er rettferdig i Guds øyne»,
nemlig at de kristne i Tessalonika skal «få Guds rike», mens «Dem som volder
dere trengsler, skal han gi trengsler til gjengjeld». Jeg er enig med Hegertun
i at vi bør holde «folkelige fortapelsesfortellinger (…) på solid distanse».
Men hva med Paulus, som også vet hvordan?
Slik skal
det gå til når Herren Jesus åpenbarer seg fra himmelen sammen med sine engler i
makt og velde. Han kommer med flammende ild og fører straff over dem som ikke
kjenner Gud og som ikke er lydige mot vår Herre Jesu evangelium. Deres straff
blir en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans herlighet og makt,
den dag han kommer for å bli lovprist blant sine hellige og bli hyllet blant
alle som tror (2 Tess 1,5–10).
Trang og
smal
Hegertun
problematiserer «hvor rimelig det er» at vi i våre «korte år på jorden» må
«treffe valg som skal være bestemmende for en hel evighet». Men er ikke det
menneskets storhet at vi av Gud har fått valget å svare ja eller nei på hans
kall? Utfordret ikke Jesus mange enkeltpersoner der og da i sine liv? Den rike
unge mannen, han som ville ta avskjed med dem der hjemme for eksempel. De traff
sine evighetsvalg, slik vi må gjøre.
Angående det
å sove godt i en verden med folk «som ikke tror» som vil gå «evig fortapt»,
rimer det? Ja, det rimer, for vi må sove for å fungere godt og både Jesus og
Paulus har sagt at vi lever våre liv best uten bekymring og med vedvarende
«glede» i hjertene. Det er Jesus som har tatt verdens synd på seg; det verken
kan eller skal vi. Vi lider på grunn av fortapelsen, men Bibelen forteller meg
at det ikke skal ta nattesøvnen min. I stedet skal jeg gå ut og forkynne
evangeliet!
Hegertun
sier at «spørsmålene påvirker (…) mitt møte med aktuelle bibeltekster og
skiller mellom de som «taler tydelig (…) mens andre er tvetydige». Men gjelder
ikke første eksegese-regel å tolke de uklare bibelsteder i lys av de klare
lenger? Jesus har faktisk profetert at «vid er den port og bred er den vei som
fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den
port og smal er den vei som fører til livet, og få er de som finner den» (Matt
7,13–14).
Jesu lære
Jeg ser at
Hegertun, lik biskop emeritus T. B. Jørgensen og Hegertuns kollega Hegstad
bruker uttrykket «fortapelsens mulighet» (Dagen, helvetesdebatt, 27.9.16). Joh
3,16 sier det motsatte, nemlig at frelsen er muligheten; fortapelsen
realiteten: «For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne,
for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»
Paulus sier
at vi (troende) var «av naturen under Guds vrede, likesom de andre» (Ef 2,3).
Og blir du stående under Guds vrede uten at Jesu blod dekker deg, går du
fortapt, sier Guds ord. Det er der frelsen kommer inn som mulighet. «Hva et
helvete framstår som, er det bare vår egen virkelighet som jevnlig gir oss noen
inntrykk av», sies det konkretisert med grusomhetene i Aleppo og «unevnelige
krenkelser, misbruk og fornedrelser».
Helvete er
et mye misbrukt ord i pressen, om alt fra en tapt fotballkamp til islamisters
og incestforbryteres ondskap. David Pawson, kjent forkynner på Youtube, svarer
journalister som spør ham om helvete rimer med Jesu ord om kjærlighet: «Alt jeg
har lært om helvete, har jeg lært av Jesus. Skal vi ta Jesu ord om kjærlighet
som sanne, men hans ord om helvete som falske?» Da skiftes tema.
Helvete er,
som tidligere nevnt «en evig fortapelse borte fra Herrens ansikt og fra hans
herlighet og makt»; et bevisst liv borte fra Gud. Om Gud skulle vært fornøyd
med snille, velmenende mennesker, hadde han samtidig sagt: Min Sønns offer var
ikke fullkomment. Men det var det. Størst er derfor kjærligheten som «ikke (er)
det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til
soning for våre synder» (1 Joh 4,10).
(sitat
slutt.)
Har skrevet
så mye om dette emne, les de artikklene og du vil helt sikkert bli beriket. Og har
du spørsmål, send det til meg.
Relaterte
linker:
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=artiklerrmenyhoved
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-286-vil-gud-tillate-alle-ugudelige.html
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-285-er-gud-et-monster-diktator-eller.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/11/nr-104-er-alle-mennesker-guds-barn.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-103-den-endelge-dom.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-102-sadisme-i-guds-navn.html
http://blog.janchristensen.net/2011/12/nr-285-er-gud-et-monster-diktator-eller.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/11/nr-104-er-alle-mennesker-guds-barn.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-103-den-endelge-dom.html
http://undervisning.janchristensen.net/2016/09/nr-102-sadisme-i-guds-navn.html
4 kommentarer:
Joh åpenb 20, 14-15...
Matteus 25. Den siste lignelsen. Det siste verset forteller mer enn mange ord.
Les her, er på jobb får ikke svart deg.
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-helvete-og-den-evig-brennende-ild-en-realitet
Legg inn en kommentar