Nr. 1792:
Geir Anton Johansen tror ikke på
gjengifte eller homoekteskap, fikk ikke jobben, dette bebuder om at det
tradisjonelle ekteskapet står under «ild»!
Bilde av
horkarlen, ekteskapsbryteren og fortapelsens sønn Jan Hanvold som lever i hor
med å være gjengiftet som en troende flere ganger.
Slik jeg har
forstått det, så ble Geir Anton Johansen skviset ut fra en jobb som han var
best kvalifisert til p.g.a. sitt syn på ekteksapet og hva Guds ord sier.
Her fra avisen Dagen:
Grunngiving avgjerande
Rådgivar
Iselin Huuse hos Likestillings- og diskrimineringsombodet synest det er
forståeleg at spørsmål rundt likestilling og diskriminering er relevant ved
tilsetjing til ei slik leiarstilling.
– Så kan det
vere eit spørsmål om ein kan jobbe lojalt med synet til arbeidsgivaren sjølv om
ein til dømes har eit anna syn på ekteskapet, seier Huuse.
– Eigentleg
vert det opp til tilsetjande styresmakt å seie noko om kva som er relevant for
akkurat denne stillinga, seier ho.
Huuse
understrekar at religionsfridomen også skal respekterast.
– Dersom
arbeidstakaren meiner han er blitt forbigått på grunn av eit standpunkt han har
på religiøst grunnlag, kan han klage på det, seier ho.
– Det er
skummelt dersom ein begynner å blande inn at ein som har eit bestemt livssyn,
ikkje kan ha ein jobb.
Overraska
redaktør
Redaktør
Magne Lerø i Ukeavisen Ledelse er overraska over at kyrkjeleg engasjement og
syn på ekteskapet i det heile teke vert eit tema i ei slik tilsetjingssak.
– Denne
høgskulen har jo berre ein heilt vanleg, offentleg formålsparagraf. Då kan ein
ikkje innføre yrkesforbod for menneske med det tradisjonelle synet på
ekteskapet, seier Lerø.
Då synest
han det den politiske korrektheita har gått så langt at det går på trusfridomen
laus.
Redaktøren
synest det stiller seg annleis om det var snakk om ein person som har markert
seg sterkt offentleg i slike spørsmål.
– Dersom for
eksempel Nina Karin Monsen hadde søkt, ville det vore forståeleg om ein ønskte
ein person med den typen profil, seier han.
– Men at
vanlege folk som tilhøyrer ein kyrkjelyd og i ein eller annan samanheng har
ytra at dei står for det tradisjonelle synet på ekteskapet, bør vere eit
ikkje-tema ved tilsetjingar i ei offentleg leiarstilling, seier Lerø.
Han kan
ikkje hugse å ha høyrt om noko liknande tidlegare.
(Sitat
slutt).
Som vi sår, slik høster vi!
Videre tar
jeg med en kommentar fra debatt spalten under nevnte artikkel:
Bernt
Torvild Oftestad · Menighetsfakultetet
Kanskje man
nå bør innse at det skjer en revolusjonær omforming av vårt samfunn. Det skal
skapes en ny kulturell enhet, som innbefatter at ulike seksuelle minoriteter skal
anses som normale og alle skal ikke bare ha samme rettigheter, men de må heller
ikke "utsettes" for personer som ikke godtar denne likhetsideologien.
Om de har stillinger som er offentlige, vil deres syn bli eksponert ved deres
nærvær. De trenger ikke å ytre noe som helst. Er det på et eller annet vis
kjent for noen at de er avvikere, blir de fiender. For vårt nye (totalitære)
demokrati har sine fiender. Særlig truende er de som avviser at ikke-heterofil
seksualitet er normal og etisk akseptabel. Siste bispevalg i Den norske kirke
viser hvor totalitært samfunnet er på vei til å bli. Det eneste avvik Braut sto
for, var at han ikke selv ville vie homofile. Ut over det sto han sammen med
makteliten. Men hans subjektive personlige holdning gjør han til fiende fordi
han med sin avvikende holdning krenker de homofile. Han har ikke "dyrets
merke".
(Sitat
slutt).
Det er ikke
tvil om at både fra verdslig hold eller profant hold. Og innad i menigheten er
ting ikke så firkantet og klart lengre!
Bibelens budskap om ekteksapet er
enkelt og klart. Når vi går til skapelsesberetningen, leser vi hvordan og hva
Gud skapte oss til!
1 Mosebok 1.
27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, som mann
og kvinne skapte han dem.
Med andre
ord, for oss som tror på bibelen. Så er dette budskapet så enkelt at det er
nesten vanskelig å forholde oss til det, det blir nesten for enkelt.
Et ektefelle
– livet ut!
Kun død
opphører ekteksapet og gir mulighet for et nytt.
Gifte seg
med en fraskilt, er som selv å bli delaktig i den andres synd!
1 Kor. 7. 10
Til de gifte har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En
kvinne skal ikke skille seg fra mannen sin. 11 Men hvis hun likevel skiller
seg, skal hun leve ugift eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke
skille seg fra sin kone.
Lukas 16. 18
Den som skiller seg fra sin kone og gifter seg med en annen, begår
ekteskapsbrudd. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter
ekteskapet.
Rom. 7. 2 En
gift kvinne er etter loven bundet til mannen sin så lenge han lever. Men dersom
mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor gjelder hun som ekteskapsbryter hvis
hun gifter seg med en annen så lenge mannen lever. Men dersom mannen dør, er
hun fri fra loven og bryter ikke ekteskapet om hun gifter seg med en annen.
Sluttkommentar:
1 Kor. 6. 9
Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre
vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder eller de som bryter
ekteskapet, verken menn som ligger med menn eller som lar seg ligge med, 10
verken tyver, grådige, drukkenbolter, spottere eller ransmenn skal arve Guds
rike. 11 Slik var noen av dere før. Men nå er dere vasket rene, dere er gjort
hellige, dere er gjort rettferdige i Herren Jesu Kristi navn og ved vår Guds
Ånd.
Det er en «stille»
forfølgelse imot det å tro på bibelens ord som det står skrevet!
Med andre
ord, tro på hele bibelens ord. Også angående ekteksapet, det koster.
Men det er
trist at akkurat ekteksapet, og gjengifte.
Så er
faktisk de pinsekarismatiske kristne de verste til å hate og mislike enn for å
holde frem Guds ord at gjengifte er synd.
Og gifte seg
med en fraskilt, er også hor! Et ekteskap – livet ut!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar