lørdag 1. november 2014

Nr. 914: Tilgir Gud oss uten at vi omvender oss? Eller er omvendelse ikke nødvendig?



Nr. 914:

Tilgir Gud oss uten at vi omvender oss? Eller er omvendelse ikke nødvendig?

Etter å vært en troende i nå 34 år blir jeg mer og mer forundret over kristenheten, ikke minst de frikirkelige. Hvor langt de står fra sunn og sann evangeliske tro og lære. Enten er vi tilgitt, eller så er vi ikke. Når jeg tar opp forskjellige forkynnere så tar jeg utelukkende opp kun offentlige personer, aldri, aldri vanlige menighetsmedlemmer. De skal også stå til ansvar for Gud, og Jesus advarte dem like mye som hyrdene og lærerne. F.eks. hvis en blind leder en blind faller de begge i grøften. Men her på bloggene våre og hjemmesiden vår, blir utelukket kun offentlige personer nevnt, i hvert fall hvis det er i negative ordelag.
Bilde av pave Frants 1 her omgitt av Kenneth Copeland (som også er skilt og gift for 3 gang som Hanvold, hans tredje kone er Gloria Copeland) som blir som en smågutt å regne opp imot Pastor Jan Hanvold da Paven har tross alt har både moral og integritet. Hanvold mangler faktisk absolutt alt, trist, men sant. (NB! Det er første klasses Italiensk både rød og hvit vin som står på bordet).


Dette er fra en debatt på Dagen om Jan Hanvold og Visjon Norge.

Jeg gjengir ikke navn på debattantene, bare hva de sier. Og det er de som «holder» med Hanvold, og det er de som skjønner at han lever i synd og er en falsk profet.

Debattant a: At Norge trenger en kristen tv-kanal er greit nok. Men det er trist at denne mannen er sjefen for kanalen.

Debattant b: Hva Jan Hanvold har gjort i fortiden har vel da ingen betydning? Dine synder er deg tilgitt gå bort og synd ikke mer, står det i bibelen. Godt det er håp for alle. Jan Hanvold skal ha ros for jobben han har gjort!

A: Han er skilt to ganger og gift for tredje gang. Står det ikke noe i Bibelen også om at skilte ikke skal være ledere.

B: En nettside påstår at han er skilt, men husk at han har lov til å gifte seg igjen hvis det var KONA SOM VILLE HA SKILSMISSE og ikke han, da er det hun som har brutt ekteskapet og ikke han.
Og mange av påstandene Jan Kåre Christensen kommer med har han ingen bevis på at Jan Hanvold har sagt. Det blir ord mot ord.

A: Sannheten kan være vond og svelge. Verre er det når en ikke evner å se den.

B: Leste du ikke det jeg skrev? Han har lov til å gifte seg igjen hvis det var KONA SOM VILLE HA SKILSMISSE og ikke han, da er det hun som har brutt ekteskapet og ikke han.
Jeg tror heller det er du som er ute for å dømme folk.
(sitat slutt).

Her er det altså fritt frem for Hanvold og likesinnede etter protestantisk tenkning. Her er det mye å gripe fatt i. Men la oss samle oss om noe få ting.

Er Hanvold den såkalte «uskyldige» part? Han har selv sagt flere ganger på radio her i Oslo (jeg ser ikke stort sett på TV Visjon Norge, hører helst på radio hvis jeg orker og har anledning).
Følgende har Hanvold sagt flere ganger. Tilgi meg jeg har forårsaket to ekteskapsbrudd. Men jeg hadde også dårlig sex med mine to første koner, nå har jeg fortreffelig sex (dette er hva Hanvold selv har sagt på radio her i Oslo for en ca. 6 - 7 år siden da jeg hørte på det svineriet. Dette er etter min mening fullstendig hinsides alt fornuft og forstand).

Han sa selv at han hadde vært en dårlig ektemann for Berit på radio her i Oslo men var glad på hennes vegne nå at hun hadde en ny og god ektemann som han først var rasende på. Men han hadde tilgitt alt og alle. Kan Hanvold da påberope seg å være den uskyldige parten når han attpåtil også har vært gift med ei «ekstra» dame mellom sin første kone som er hans rette og nå hans siste kone Inger? Hvor rart og sykt skal alt bli? Jeg fatter ikke at slikt går an og han skal være en kristen forkynner som sier han er apostel og jeg vet ikke hva?

Jeg tror ikke på den uskyldige part. Jeg har gjort det etter den såkalte «pinse-lære» jeg har vært farget og preget av på godt og vondt.

Her om den uskyldige part som vi har på nå hjemmeside:
Teorien om den uskyldige part bygger på disse to skriftstedene. Matt.5:32: «Men Jeg sier dere at hver den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, er årsak til hun bryter ekteskapet. Og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet. Matt.19:9: Men Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin hustru av noen annen grunn enn hor, og gifter seg med en annen, bryter ekteskapet. Og den som gifter seg med henne som er skilt, bryter ekteskapet. Det er disse to skriftstedene som ofte blir kalt unntakelsesregelen. Med disse skriftstedene for hånden er mange ekteskap blitt oppløst med det grunnlag at den ene ektefellen har vært utro: Derfor har den andre ektefellen krav på å kunne skilles og gifte seg igjen. Dette er en omskriving av sannheten og man trenger ikke å se lenger enn til siste del av versene til å se at der utelukkes muligheten for å kunne gifte seg igjen med noen andre. Det kan være lett å ha en slik tilnærming. Denne løsningen gir åpning for det som i kristne sammenhenger kalles den uskyldige part. Den som står igjen som uskyldig i et ekteskap hvor ektefellen har vært utro vil kunne benytte seg av en nyvunne t frihet til å gifte seg på nytt. Dette er ikke en riktig fremstilling av Guds ord. Denne muligheten vil også føre til at de leve r i utroskap i det nye ekteskap et og dermed fortsatt leve r i synd. Det ville i alle tilfeller ikke være mulig å dømme rettferdig med hensyn til den uskyldige part slik vi praktiserer det i norske menigheter i dag. Hvem skal avgjøre hvem som først var utro? Hvilken form av utroskap skal gjelde og rettferdiggjøre en uskyldig part? Skal syndige tanker føre til en beskrivelse av hor i et ekteskap? Hvor skal linjen trekkes? Hvilke kriterier skal ligge til grunn? Det ville være en umulig situasjon å bedømme det te innenfor begrepet den uskyldige part. Hvordan skal dette avgjøres? Gud vil ikke på noen måte la det være opp til mennesket å dømme i slike umulige situasjoner. Disse hendelser ville ha ført til en fråtsing i meninger, antakelser, spekulasjoner og egne løsninger som bare ville ha skapt kaos og ikke ført til fred og forsoning for Guds vilje. 11 Skille seg i forlovelsesfasen For å få den hele og fulle oversikten av bruken av disse skriftsteder må vi se det i lyset av at han henvender seg til de jødiske disipler og til det jødiske samfunnet. Når vi i første kapittel i Matteus evangeliet leste om Josef som søkte å skille seg fra sin hustru, enda de ikke var gift, gjaldt denne åpning for å skille seg fra sin fremtidige brud. Josef hadde lovet Maria og hennes familie at han skulle gifte seg med henne. Denne forlovelsesfasen kalles i jødisk tradisjon for Kiddushin. I denne perioden som varte minst 12 måneder levde ikke mannen og kvinne sammen seksuelt, men de ble likevel sett på som mann og hustru. For i jødisk skikk var dette løftet like sikkert og alvorlig som selve ekteskapsløftet. Men likevel gav ekteskapsloven åpning for at de kunne skille seg om det viste seg at hustruen hadde vært utro i denne perioden. Dette var også grunnen til at denne fasen varte i over et år, for hvis forloveden hadde vært utro så skulle det være mulig for den kommende ektemannen å få greie på om hun hadde hatt seksuell omgang med en annen mann og blitt gravid. Josef ville derfor skille seg i stillhet på grunn av at loven sa at enhver som var grepet i ekteskapsbrudd kunne steines hvis noen fremsatte anklager om det. At dette kunne løses på denne måte under forlovelsesfasen var at de som skulle gifte seg ikke hadde fullbyrdet ekteskapet og dermed stod ”den uskyldige part” fri til å gift e seg på nytt. Men i våre dager sier vi ikke at vi skiller oss fra forloveden, da gjør vi det bare slutt og har ikke noen teologiske problemer med det. Men i dagens ekteskap er det vanlig å fullbyrde med seksuelt samkvem på bryllupsnatten. Derfor sitter ektefellene i den posisjon at de faktisk lever i konstant utroskap om de gifter seg på nytt. Etter at de to trolovede hadde gjennomgått fase to, selve ekteskapsinngåelsen med bryllupsfesten, kunne de ha seksuelt samkvem med hverandre, og selvfølgelig bare hverandre. Denne delen ble ofte referert til som at mannen «tok henne hjem til seg.» Om en av partene, for eksempel mannen, fikk pålitelig informasjon om at kvinnen hadde hatt samleie med en annen mann under forlovelsesperioden, kunne han skille seg fra henne før fase to, selve bryllupet, og da gjennom å gi henne et skilsmissebrev.

Historie

Teorien om den «uskyldige part» sin rett til å gifte seg på nytt er mindre enn 500 år gammel. Tanken om at Matteus kapittel 5 og 19 er skriftsteder eller " klausuler" som gir den «uskyldige part» rett til å gifte seg på nytt, dukket ikke opp før i år 1519, da Erasmus, en stor humanist, presenterte sin tolkning av Første Korinterbrev 7. Erasmus' tolkning av Skriften innførte menneskelig fornuft i tolkningen, i stedet for å la tekst tolke tekst. Hans tolkning av Skriften var preget av humanistiske overtoner, der han vektla menneskers lykke foran lydighet til Guds ord. Erasmus var verken tradisjonalist eller reformator, men ønsket i det ytterste å bli oppfattet s om en gudgitt mann. Han klarte imidlertid ikke å ta oppgjør mot synd og fant heller enklere løsninger som tekket folket. Han gjorde som gnostikerne sats et på overdreven ånds opplevelse. Ånden opphevet i følge Erasmus de moral etiske lovene som hadde vært grunnpilaren i den jødiske tanken. De siste 50 år har igjen disse vranglærene fått fotfeste i menighetene. Det er ett paradoks at kirken har stadig mer fokus på åndsgaver, helbredelser og tjenester som tar pusten fra oss, men likevel øker antall skilsmisser i de samme kirkene. Vanvittige manifestasjoner i ånden er en beruselse som fører til mer liberal kristen forståelse, snarere enn å bli mer tro mot ordet. Bibelens ufeilbarlighet ble underminert og Erasmus angrep skriftens riktighet. Han knyttet ikke den kristne gjerning sammen med Guds hellighet over livet. Erasmus underviste at kjærligheten skulle komme foran enhver ekteskapslov og fremhevet at det ikke var "kjærlig" gjort av kirken å insistere på at ulykkelige mennesker skulle fortsette å leve sammen. Han mente at kirken skulle sette dem fri, som levde i såkalt dårlige ekteskap. Reformatorene adopterte Erasmus' syn på skilsmisse og gjengifte, men denne tanken ble ikke undervist i nesten 1500 år før Erasmus, fra Kristus’ tid og de første kristne. Selv om denne teorien er mindre enn 500 år gammel, har mange kristne lett etter et «smutthull» eller en unnskyldning, som gjør det greit for dem å gifte seg på nytt. Derfor blir Erasmus tolkning av første Korinterbrev gladelig akseptert av kristne som leter ett er muligheter til å følge sin kjødelige lyst til å elske en ny person etter at ens ekteskap har blitt "ødelagt" eller man opplyser at man lever i et ulykkelig ekteskap.

I 1532 gjorde kong Henrik VIII akkurat dette. Han ønsket å skille seg fra sin kone Catherine, for å gifte seg med Ann Boleyn. Han gjorde Erasmus' tolkning av 1. Kor.7 populær og brøt etter hvert med den katolske kirken, fordi han ville gifte seg på nytt. David var og en konge som prøvde å løse et problem på sin måte, med dårlig hell. 2. Sa m 12:7 - 15: Da sa Natan til David: Du er mannen! Så sier Herren, Israels Gud: Jeg salvet deg til konge over Israel, og fridde deg ut av Sauls hånd. Jeg gav deg din herres hus og din herres hustruer i din favn. Jeg gav deg Israels og Judas hus, og var det fo r lite, så ville jeg ha gitt deg enda mer, både det ene og det andre. Hvorfor har du foraktet Herrens ord og gjort det som er ondt i hans øyne? Hettitten Uria har du slått med sverdet. Hans hustru har du tatt til hustru for deg selv, og ham har du drept med Ammons barns sverd. Så skal da sverdet aldri vike fra ditt hus, fordi du har foraktet meg og tatt hettitten Urias hustru til hustru for deg selv. Så sier Herren: Se, jeg lar ulykke komme over deg fra ditt eget hus. Jeg vil ta dine hustruer for dine øyne og gi dem til en annen mann. Han skal ligge hos dine hustruer, så solen her er vitne til det. For det du har gjort, gjorde du i det skjulte. Men jeg vil gjøre dette for hele Israels øyne og midt på lyse dagen. Da sa David til Natan: Jeg har syndet mot Herren. Og Natan sa til David: Så har også Herren borttatt din synd, du skal ikke dø. Men fordi du ved denne gjerning har gitt Herrens fiender grunn til å spotte, så skal også den sønnen du har fått, visselig dø. Så gikk Natan hjem igjen. Og Herren slo barn et som David hadde fått med Urias hustru, så det ble sykt. David prøvde å skjule en synd med en annen. Det er ofte det som blir gjort ved gjengifte også.

David blir sett på som den største kongen i Israels historie. Likevel gjorde han feil ved å gifte seg med Batseba, Urias hustru. Det ble en forbannelse for David. På tross av dette benyttet David sin mulighet innfor Gud å be for sin sønn med Batseba slik at han ikke døde. Det er tragiske skjebner for flere en de to ektefellene i slike tilfeller. Barna er og blir en uskyldig lidende part i slike situasjoner, men synd får alltid konsekvenser.

Sluttkommentar:

Vi kommer ikke bort i fra uansett hvilket bibelsyn en har. Tror på en «uskyldig» part eller ikke. Så lever Hanvold i hor. Dette kan snus og vendes på, selv de mest liberale kan ikke bortforklare at han har hatt tre ekteskap og er dermed garantert ikke uskyldig. Noe han selv også åpent fritt frem bekjenner. Jeg lurer da på hva som må til? Jeg skjønner at kjødet er skrøpelig, for oss alle. Men hvor langt skal vi føye kjødet vårt? Tror dette er så ille, manipulerende og forførende at ser at vi ikke har med en flaks profet og apostel her å gjøre, hvem er da en falsk apostel og en falsk profet hvis ikke Hanvold er det? Selv paven i Roma er en smågutt å regne her i forhold til Hanvold og dessverre mange av dagen karismatiske pinsevenner og andre.

Er Hanvold tilgitt? Hvis han omvender seg. Tilgivelse og omvendelse er som et nav i et hjul og spilene. De er uløselig knuttet i sammen for at hjule skal gå rundt og sykkelen fungere. Skal kristenlivet fungere og alt være intakt så må og skal bekjennelse og omvendelse gå hånd i hånd, ikke være adskilt.

Konklusjon:
1 Kor. 7. 10 Til de gifte har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En kvinne skal ikke skille seg fra mannen sin. 11 Men hvis hun likevel skiller seg, skal hun leve ugift eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke skille seg fra sin kone.

Hanvold har ingen særrettigheter, det har ingen. Vi står alle likt og må forholde oss til Guds ord der Gud ikke har noen «favoritter».

Det er underlig med de som støtter Hanvold, de hører ikke hva han selv sier og holder frem?! Nå hører jeg sjelden på Hanvold, men i begynnelsen da han begynte sine sendinger for 5-10 år siden hørte jeg på en del. Og for et ordbruk, selv da mente jeg at Hanvold var en falsk profet og representerte alt annet en det som er sunt, rett og godt. Han sa bl.a. da han ble skilt fra sin kone nr. to og gikk alene før han kapret Inger at han var så overkåt at han måtte sette seg nede i en potetkjeller for der gikk det for han etc. på Visjon TV for en 6-7 år siden. Jeg ville selvfølgelig aldri ha skrevet dette uten jeg viste med 100 % sikkerhet var sant. Jeg har spurt andre som er kritiske til Visjon Norge om de har hørt det samme, faktisk flere har gjort det.

Hvor er Emanuel Minos, David Østby, Arvid Bentsen og alle andre? Det var ikke jeg som skulle ha advart imot ham, men de som står i ledtog med ham. Og jeg advarer ikke bare imot han, men alle andre som ikke har omvendt seg fra sin synd og som bekjenner Jesu navn. Dessverre ser det ut som dagens pinse karismatiskere er det verste i så måte. Jeg skjønner ikke hvorfor? Kan det være at forkynnelsen er mangelfull og misvisende? Jeg har ikke det fulle og det hele svaret. Men jeg tror på å forkynne hele Guds råd til frelse og holde frem det som en ser ut i fra Guds ord!

Dette gjør jeg selv om motstanden er stor, så er velsignelsen alltid større enn motstanden. Det er forunderlig med Gud, liten motstand, så blir en velsignet. Større motstand, større velsignelse, ære være Gud og Lammet inntil evig tid, og i all evighet!


Ingen kommentarer: