onsdag 5. november 2014

Nr. 923: Alle Guds menn gjennom tiden har aldri gått av veien for å nevne både vranglærere, vranglærere og bedrageren innforbi de kristne menigheter!

Nr. 923:
Alle Guds menn gjennom tiden har aldri gått av veien for å nevne både vranglærere, vranglærere og bedrageren innforbi de kristne menigheter!

Hvorfor er det så enormt viktig å nevne ikke bare vranglæren, men også vranglærere? Hvorfor er det så enormt viktig å nevne ikke bare synden, men også synderen innforbi de kristne? Nå nevner jeg aldri offentlig noen «vanlige» kristne, aldri.
Men jeg må, ikke minst sett i lyset av at nesten ingen andre gjør det, også nevne den som synder på «nåden». Som bekjenner Jesu navn men som lever i synd.
Bilde av Jimmy Swaggart som i ungdommen var mitt store forbilde, og er det til dels i dag også.
 


 

Identifisering!

Dette kan jeg ikke få sagt sterkt nok, hvorfor vi må også nevne navn både på forkynnere og menighet. Dette har med Identifisering å gjøre. Å ta bort dette, det er å gi fritt albuerom til den Onde. Vi må og har rett ut i fra Guds ord å navngi forkynnere, og ta opp med dem både personlig, på talerstol, i skrift og ellers for at de skal bli Identifisert!

At Paulus talte Peter til rette var som at Sveriges utenriksminister hadde talt Norges Utenriksminister til rette da Paulus var Apostel for de uomskårne og Petter for de omskårne. At Paulus da gikk til det skrittet var av ekstraordinære årsaker men tvingende nødvendig.

Slik kunne jeg ha fortsatt, men å være forkynner av Guds ord er en langt viktigere «jobb» enn å være Statsminister eller Direktør. Det å være forkynner av Guds ord kreves en langt høyere moral og integritet enn å være landets Statsminister eller Direktør. Der må våre liv ligge innforbi den standarden som Guds ord taler om.

Gjengifte blant de troende, spesielt forkynnere er dagens mest viktigste unnlatelse synd. Jeg vet ikke hvorfor, men Guds ord er her klinkende klart at en forkynner skal være èn kvinnes mann. Men andre ord er ikke gjengifte tillatt!

Jesus kalte folk for orm yngel, kalkede graver, rev, hykler, falske profeter, Satans barn og mye annet. Paulus var ikke snøyere men å kalle folk for horkvinner, horkarler, ekteskapsbrytere, glupende ulver etc. Nevnte dem mange ganger med navn, slike som Hymeneos, Aleksander, Filetos, Demas og andre.

Hvorfor må vi nevne også forkynnere med navn? Identifisering og at ting skal sette inn i den rette sammenheng. Vi kommer ikke utforbi at å nevne navn også, er av stor viktighet og riktighet!

Sluttkommentar:
Gapestokks-justis finner vi igjen og igjen blir rettet imot ledere, men kun ledere. Jeg vet om de som nevner ikke ledere i tide og utide hvis det tjener til deres sak vel og merke. Men slikt er undermåls, men å nevne forkynnere helt til de har omvendt seg er både sunt, rett og riktig. Men feilen i dag er at de som skulle gjort dette, er stort sett stile som en østers. Derfor må slike som meg og andre stå på barrikadene, da de som skulle ha gjort dette har bakket ut!

Jesaja 56. 10 Israels vektere er blinde alle sammen, de vet intet. Alle sammen er de stumme hunder, som ikke kan gjø; de ligger og drømmer og holder av å sove; 11 de er grådige hunder, de blir aldri mette. De er hyrder som ikke forstår å gi akt; alle sammen har de vendt sig til sin egen vei, hver til sin egen vinning, fra den første til den siste.

Dette ordet passer perfekt inn i dag. Guds menighet, ikke minst forkynnerne og de som skulle advart er blitt som Profeten sier: «Israels vektere er blinde alle sammen, de vet intet. Alle sammen er de stumme hunder, som ikke kan gjø; de ligger og drømmer og holder av å sove».

De elsker å sove, og ikke gjøre sin tjeneste og arbeidsoppgave for Herren. De er som vakthunder som sover og er blitt stumme. Jeg skrev for noen år siden en artikkel hvor viktig og riktig at vi navngir forkynnere og advarer imot dem hvis de ikke forkynner ren lære og lever etter Guds ord.

Se her:
Skal vi navngi vranglærene og de som forfører andre?

Svar:
Både ja og nei. Jeg angrer av og til for å ha gått for høyt på banen og sagt i fra for fort. En kan ikke alltid forvente at ting på det åndelige området forstås på en, to, tre. Ting må modnes og det kan hende det tar mange år av å til å komme fram til det standpunkt en har tatt i enkelte saker.

Det har nok vært med på å avspore en debatt der jeg har klassifisert en vranglærer, ja, som vitterlig er det, men som vedkommende har tillitt til. Da bør en heller formulere seg på en annen måte ved å si rett ut hva en mener, uten å stemple vedkommende som vranglærer.
Og det har vært en vei for meg å komme dit jeg er i dag, en må ikke glemme ut av “kua også har vært kalv!”
Men for all del, en skal navngi både vranglærere som er forkynnere og hva deres vranglære går ut på. Jeg prøver aldri å nevne andre enn forkynnere som villeder og vranglærere. Men i diskusjoner er det veldig viktig først å forklare hva vranglæren går ut på før en stempler noen som vranglærere!

Noe har jeg lært, i diskusjoner med mennesker bør en holde seg til å diskutere sak og ikke person. Men i en større artikkel eller innlegg kan en diskutere og ta opp begge deler.

Jesus og alle Guds menn og kvinner i både gamle og det nye testamente navngav vranglærere. Men de tok fremfor alt opp deres lære og hva den sto for.

Jesus kalte Herodes for en rev, og fariseerne hadde en lære som var som en surdeig som spredte seg i selv det gode som de lærte. Peter, Johannes og Paulus navngav. Her er et eksempel på det:

1. Tim. 1. 18 Dette bud overgir jeg dig, min sønn Timoteus, efter de tidligere profetiske ord om dig, forat du ved dem skal stride den gode strid, 19 idet du har tro og en god samvittighet; den har somme kastet fra sig og lidt skibbrudd på sin tro; 20 blandt disse er Hymeneus og Aleksander, som jeg har overgitt til Satan, forat de skal tuktes til å la være å spotte.

Hymeneus og Aleksander lærte følgende: 2. Tim. 2. 16 Men hold dig fra det vanhellige tomme snakk! for de går alltid videre i ugudelighet, 17 og deres ord vil ete om sig som dødt kjøtt. Blandt disse er Hymeneus og Filetus, 18 som har faret vill fra sannheten, idet de sier at opstandelsen allerede har vært, og de nedbryter troen hos somme.

Paulus navngav dem og hvem de var. Det ser også ut som det hadde sin virkning da han i sitt andre brev utelot den ene av vranglærerne og puttet en ny inn. Det å bli avslørt og ansvarliggjort for hva en lærer og hvordan en lever som en forkynner, det virker både på de som eventuelt blir avslørt og de som stoler på dem. Det er det som er hensikten med å navngi mennesker offentlig.

Jeg har f.eks. navngitt en viss pastor konkret. For min del så har mange av de tinga jeg har tatt frem ikke noe å si for meg da jeg allerede i 1985 viste at han var en falsk profet, da var han gift med sin 1. kone. Men for at andre skal forstå at han er en Satans tjener og ikke en Guds tjener, så må det vises til både navn på person og lære, eller manglende lære.

Paulus og alle andre av bibelens menn tok opp det som de så som mest hensiktsmessig og som kunne avsløre og sette både forførerne og de som ble forført på plass! Derfor kan vi i dag også gjøre og skal gjøre det samme.

Her er noen eksempler både på de som forfører og innholdet i forførelsen. Legg merke til hvor konkret og rett på sak Guds ord tar opp dette tema:

Ananias og Safira
Beretningen om dette ekteparet (Apg. 5, 1-11) kan kanskje ikke brukes som eksempler på frafalne.
Det står ikke tydelig at de var troende, men var gjerne med i flokken i det ytre. Synden var likevel stor og alvorlig. Jfr. Simon i kap. 8, 9-25.
Derimot er der andre personer i Paulus’ brev til Timoteus. De er spesielt interessante siden vi der ikke møter kristenheten i den aller første vekkelsestid. Forholdene nå har stabilisert seg noe.
Menighetene har andre og tredje generasjons kristne hos seg. Noen er blitt gamle. Menighetslivet er kanskje blitt mer ”normalt”. Var alle levende kristne sanne troende på den tiden? Hvordan har voksteren vært? Paulus nevner flere personer for Timoteus som det har gått galt for. Han nevner flere av dem ved
navn!
Hymeneus og Aleksander
Vi møter dem i 1. Tim. 1, 19-20. Her sier apostelen at den unge Timoteus skal stride troens gode strid i det han har tro og en god samvittighet. Da vil det gå godt. Deretter kommer en trist bemerkning. Noen i menigheten har kastet fra seg den gode samvittighet. Ved det har de så lidd skipbrudd på sin tro. Dette kan ikke bety noe annet enn at de har mistet sin tro og fått sitt gudsliv ødelagt, slik det går med et skip som grunnstøter i storm og uvær. Alvoret i disse vers er: Hvis vi ikke tar hensyn til samvittigheten og er lydig mot den, får det følger for troen: den dør. Se derfor hvor nøye Paulus selv var med sitt eget liv her (Apg. 23, 1; 24, 16; 2. Tim. 1, 3).
”Verbet ’å kaste fra seg’ (gresk: apotheo) innbefatter en voldsom og overlagt forkasting”, sier D.
Guthrie i Tyndale NTC. Både dette uttrykket og ”å lide skipbrudd” innebærer at de en gang hadde vært frelst og ”begynt på troens reise,” som Bengel uttrykker det.
I kap. 1, 6f i samme brev nevner han noen andre som har faret vill fra ”kjærligheten av et rent hjerte og en god samvittighet og en uskrømtet tro” (v. 5). Ordet ”å fare vill” brukes om ikke å nå sitt mål (kap. 6, 21; 2. Tim. 2, 18). Derfor kan oversettelsen av 1975 si her: ”Noen har forvillet seg bort fra dette mål”. En som har faret vill fra troen og samvittigheten, kan ikke være frelst. Men uttrykket viser også at de en gang har vært det. Den konklusjonen må vi dra selv om det ikke uttrykkelig sies
her. Kanskje tenker Paulus på de samme som i v. 19f.
Dernest har Paulus et alvorlig ord om tilsynsmennene som vi må bruke her. De må ikke velges blant de nyfrelste. Hvorfor var det så farlig? Jo – for at de ikke skal bli oppblåst ”og falle i djevelens dom”. De må også være aktet av ufrelste for at de ikke skal ”bli hånet og falle i djevelens snare”. 1. Tim. 3, 6-7. Her skal vi merke oss at flere andre oversettelser oversetter slik i v. 6: ”og falle under samme dom som djevelen” (f. eks. Ungd.overs., NT 75 og Gunnes).
Da står det her at en nyomvendt (som her må bety frelst) kan få samme dom som djevelen, dvs. fortapelsen. Bak Paulus’ ord ligger kanskje den tanke at djevelen er en fallen engel som ble styrtet ned på grunn av sitt hovmod (Jud. 6; Jes 14, 12ff).
Den nyomvendte kan også komme til å falle i djevelens snare, v. 7. Hvis noen blir fanget i hans snare, innebærer det at han har vært fri, det vil her si: en borger av Guds rike. Og den djevelen fanger, slipper han ikke frivillig. Jfr. 2. Tim. 2, 26.
Å falle i djevelens dom kan ikke bety at djevelen skal (aktivt) dømme dem. Det er heller som Bengel bemerker her: ”Djevelen dømmer ikke, han blir dømt.” Derfor må det bety at de får samme dom som ham. Å bli oppblåst i tjenesten som kristen, er hovmod. Og det er erkesynden i forholdet til Gud. Det var satans synd. Den som følger hans synd, må også følge ham i hans dom.
Å falle i djevelens snare betyr å komme i hans makt. Den fuglen som henger fast i vår snare, er helt i vår makt. Djevelen viser aldri nåde mot dem han fanger ved sine listige angrep.
Alvoret ved dette avsnittet er først og fremst: Også en forkynner, prest, misjonær eller kristen leder kan falle fra og gå fortapt. Det har vi eksempler på i kirkehistorien.
Hymeneus og Filetus
Er nevnt i 2. Tim. 2, 17f som eksempler på de som er faret vill fra troen. Vi har ikke sikre bevis for at Hymeneus her er samme person som i 1. Tim. 1, 20.) De har falsk lære om oppstandelsen og nedbryter troen hos somme. Også dette taler klart for muligheten for direkte frafall. Disse to er faret vill fra sannheten, det er direkte uttrykk for frafall. Og de nedbryter troen hos de kristne. Det fører også bort fra Guds vei.
Demas
Vi vet lite om denne mannen. Han er nevnt i 2. Tim. 4, 10; Kol. 4, 14; Fil. 24. Han forlot Paulus fordi han fikk kjærlighet til denne verden. Tradisjonen sier at han falt fra troen. Ordet for kjærlighet er her det sterke ordet agape. I 1. Joh. 2, 15 ser vi at kjærlighet til verden ikke kan forenes med livet i Gud. Det andre brevet til Timoteus er trolig det siste vi har fra hans hånd, og det taler om en trist slutt for en Herrens medarbeider. – Det er også lutherske fortolkere som mener dette ikke viser til åndelig frafall, men at Demas reiste fra Paulus av ”frygt for at dele Paulus’ Lidelser og tage Del i hans Forsagelse” (Fr. Torm). Men det sier teksten ingen ting om.

Her fra mine bibelkommentarer Galaterbrevet 1. 6 Det undrer meg at dere så snart har vendt dere bort fra ham som har kalt dere ved Kristi nåde, og er gått over til et annet evangelium.

Paulus går til et kraftig angrep mot denne forkynnelsen. Den kan ikke forenes med sann kristen tro.
Det er et ”annet evangelium” som skiller de fra Jesus Kristus. Det står med andre ord om livet for galaterne. Gud er nidkjær når det gjelder hans sønns frelsesverk på Golgata og tåler ikke at noen taler falskt om Jesu frelse. Det judaistene forkynte var en djevelsk løgn. Gjennom hele kirkehistorien har
det vært ulike varianter av ”et annet evangelium”. Felles for all slik forkynnelse er at den ikke bygger på Bibelens ord alene, men blander menneskets logikk og tanke inn.
Et annet evangelium undergraver tilliten til Guds ord og dermed til Gud selv. Det fører til avgudsdyrkelse. For mennesket selv tar Guds plass. Det er derfor djevelens evangelium.

7 Men det finnes ikke noe annet evangelium; det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.

Judaistene talte også om Guds nåde, men de talte ikke bare om Guds nåde. Det var noe som ble lagt til Guds nåde. Det var Guds nåde pluss noe mer. Og det var dette "noe mer" som ødela forkynnelsen av nåden. Guds ord sier nemlig at "Min nåde er deg nok". Legges det da noe til så er det ikke lenger nok, og trekkes det noe fra er det heller ikke nok. At nåden er nok betyr at den er tilstrekkelig. Judaistene forkynte nåde pluss gjerninger. Men slik er det ikke. For hvis Gud frelser oss for noe vi selv har gjort, da står jo Gud i gjeld til oss. Ja, Rom. 4,4 sier at "Den som har gjerninger, ham tilregnes ikke lønnen av nåde, men som skyldighet".
Men hvor ble det så av læren om Jesu soning for menneskenes synd hos judaistene? Jo, den hørte faktisk også med. De sa det omtrent slik at Kristi stedfortreders liv og død ville erstatte det som manglet i lovoppfyllelsen. Et slikt evangelium kunne jo høre logisk ut. Det stemmer med vår vanlige tenkemåte. Vil ikke dette drive til gode gjerninger, mon tro? Vi gjør så godt vi kan, og så vil Jesus ta på seg det som mangler hos oss - og så er alt såre vel. Nei, det er ikke slik. Det er nemlig dette som Paulus kaller "et annet evangelium". En har sagt dette slik at det er "denne verdens evangelium", eller om du vil "den religiøse hops evangelium".

8 Men om vi selv, ja, om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt, så skal han være forbannet!

Galaterbrevet er ikke bare et voldsomt oppgjør med vranglæren. Det er i enda sterkere grad et oppgjør med vranglæreren. Personer som forkynner ”et annet evangelium” skal ikke den kristne menighet ha noe med. Paulus er hard mot de som krever omskjærelse av de kristne. (Gal 5,12).
Bibelen sier følgende om disse menneskene:
• de er forbannet av Gud selv (Gal 1, 8-9)
• de har mistet sitt evige liv (Åp 22, 18-19)
• det hadde vært bedre at de var senket i havets dyp med en stein om halsen
(Matt 18,6 Mark 9,42 og Luk 17,1)
Det er viktig at en kristen lever slik at livet ikke skygger for evangeliet. Vi skal ikke skaffe oss uvenner eller leve slik at vi blir dårlig likt av folk flest. Men i forholdet til falsk kristendom skal det ikke tas noe hensyn til hva folk måtte mene om oss. Falsk kristendom skal bekjempes uansett hvor upopulære det gjør oss.
2 Joh 10 Om noen kommer til dere og ikke fører denne lære, da ta ikke imot ham i deres hus og hils ham ikke velkommen!

9 Vi har sagt det før, og jeg gjentar det nå: Hvis noen forkynner dere et annet evangelium enn det dere har mottatt, skal han være forbannet!

Hør hva Paulus sier om et slikt budskap: For det å være forbannet er å være fortapt. Ser du nå: Loven kan ikke frelse et menneske, den kan bare forbanne synderen. Plasserer du deg derfor under loven, plasserer du deg under forbannelsen.


2.

    11 Men da Kefas kom til Antiokia, sa jeg ham imot like opp i ansiktet, for hans opptreden hadde dømt ham.

Vennskapet var dypt men det var et vennskap som var dypere og mer intimt, det var vennskap med Gud.

Vi leser at Paulus sa Peter imot like mitt opp i ansiktet selv når de kunne ha kostet vennskapet. Troskap mot Kristus og Guds ord var viktige enn alt.

Men her ordnet det seg og Peter anerkjente Paulus og motsatt, men de turte også å være uenig.

Det var for en tid tilbake en fin kristen som kom til meg og sa følgende fritt oversatt. Jan Kåre jeg er helt enig med deg om troendes dåp osv. Men jeg kan ikke døpe meg pga familie og at jeg har gått på Bedehuset i alle år og alle vennene våre er der.

Slik kunne jeg ha fortsatt. Det står meget alvorlig i Guds ord om å ikke ta menneskelige hensyn og stole på seg selv. Her kunne vi tatt mange skriftsteder frem.

    12 Før det kom noen fra Jakob, holdt han måltid sammen med de hedningkristne. Men da de kom, trakk han seg tilbake og holdt seg unna, fordi han var redd for de omskårne.

Her var Peter først helt på linje med Guds ord. Så kom flere jøder inn som ikke var så åpne og hadde den samme åpenbaring som Apostelen. Da gikk han på akkord med sin samvittighet og på Guds ord.

    13 Også de andre jødekristne hyklet sammen med ham, så til og med Barnabas ble revet med av hykleriet deres.

Her ble Peter stilt til ansvar for alle de andres hykleri. Var det noen som burde og skulle vist bedre, så var det Peter. Å ha høye åpenbaringer fordrer også ansvar.

Ap.gj. 10. 9 Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. 10 Han ble sulten og ville spise. Da de holdt på å lage maten, kom han i henrykkelse og fikk et syn. 11 Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble senket ned mot jorden etter de fire hjørnene. 12 I den var alle slags dyr som lever på jorden, firbente, krypdyr og himmelens fugler. 13 Og en røst talte til ham: «Peter, ta for deg, slakt og spis.» 14 Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre. For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.» 15 For annen gang talte røsten til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.» 16 Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.

    14 Men da jeg så at de ikke gikk rett fram etter evangeliets sannhet, sa jeg til Kefas i alles nærvær: «Når du som er jøde, ikke lever etter jødisk, men etter hedensk skikk, hvordan kan du da tvinge hedningene til å leve som jøder?»

Jesus som kjente Peters hjerte, sa ikke at Peter, den ustabile og ustødige steinen, skulle bli den urokkelige klippen hvorpå kirken skulle bygges. Tvert i mot kirken\menigheten skulle bygges på Jesus og det var denne sannheten Peter bekreftet da han sa til Jesus: ” Da svarte Simon Peter: "Du er Messias, den levende Guds Sønn." (Mat 16:16). Det er i overensstemmelse med andre steder i skriften hvor uttrykket klippe noen ganger er brukt om Gud, men aldri om menneske.

Her blir Peter revet med i å hykle. Og Paulus konfronterte ham.

    15 Vi er av fødsel jøder og ikke syndere av hedensk ætt.

At det har foregått diskusjoner og uenigheter oppigjennom tidene, er vel denne siden et "godt" eksempel på.

Peter var jøde, og var oppvokst i den gamle pakt. Da han så ble en kristen og skulle forkynne evangeliet for

andre jøder, oppsto det uenighet om loven og dens forordninger.

Og det rare er, at denne diskusjonen pågår fortsatt!










Ingen kommentarer: