tirsdag 11. oktober 2022

Nr. 3078: Kunne tragedien bibellærer og Pastor Arne Bakken vært unngått?

Nr. 3078:

Kunne tragedien bibellærer og Pastor Arne Bakken vært unngått?

 

Pastor Arne Bakken som dessverre døde av en overdose, etter mange år som kristen, Pastor, forkynner og bibellærer.

Guds ord taler klart om et forvandlet liv som grunnlaget for tjenesten, ikke nådegaver og fengende væremåte.

Gi en mann så stor tillitt, som åpenbart ikke var fri. Her ligger skylden på flere, ikke bare på Bakken som det åpenbart ble for mye for?!

 

 

https://blog.janchristensen.net/2022/10/nr-3075-tidligere-forstander-i.html

https://www.youtube.com/watch?v=exYMXrJyvNo

 

Hva skjedde egentlig med Arne Bakken etter hans egentlig herlige omvendelse?

På mange måter, så er Bakken et klassisk eksempel på at det er himmelvid forskjell på karisma og Åndens frukt!

 

Karisma (/kəˈrɪzmə/) er overbevisende attraktivitet eller sjarm som kan inspirere andre til hengivenhet.

Forskere innen sosiologi, statsvitenskap, psykologi og ledelse reserverer betegnelsen for en type ledelse som anses som ekstraordinær.

I kristen teologi fremstår begrepet som karisma, en begavelse eller ekstraordinær kraft gitt av Den Hellige Ånd.

 

Det er veldig bra med karisma og de åndelige nådegaver.

Men hva er Åndens Frukt?

Fra mine bibelkommentarer Galaterbrevet 5.     16 Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur.

 

Hva er løsningen på å leve Gud til behag? Det er ham selv. Jesus bor ved troen i våre hjerter. Jesus har aldri begjært eller ønsket å gjøre kjødets vilje. Han lever i oss og da går alt til seier, hallelujah!

 

    17 For vår onde natur står med sitt begjær Ånden imot, og Ånden står imot vår onde natur. De to ligger i strid, slik at dere ikke er i stand til å gjøre det dere vil.

 

Så lenge vi er på jorden og er i legemet så vil kjødet være i vårt liv. Men det skal få mindre og mindre plass og alburom. Men Jesus skal få større og større plass og albuerom.

1. Sam. 3. 1. Striden mellom Sauls ætt og Davids ætt ble langvarig. Men David ble sterkere og sterkere, mens Sauls ætt ble svakere og svakere.

Kampen ble langvarig men David som er et bilde på det nye livet ble sterkere og sterkere. Mens Sauls ætt som er et bilde på kjødet, ble svakere og svakere.

 

    18 Blir dere drevet av Ånden, da er dere ikke under loven.

 

Det er ikke loven som skal redde oss fra begjæret i vår syndige natur, men et liv i Ånden! Et liv i Ånden er så preget av kjærlighet til Gud og medmennesker at man drives av en trang til å gjøre Guds vilje! Veien for å komme inn i dette livet er ikke å bli formanet av bud og regler, men å bli oppglødet av kjærligheten!

 

    19 Det er klart hva det er som kommer fra vår onde natur: hor, umoral, utskeielser,

 

Dette som Paulus lister opp her ligger i vår gamle falne natur. Det er bare å slippe det frem og du trenger ikke å forbedre det eller noe. Vår gamle natur er og forblir elendig og stygg.

 

    20 avgudsdyrkelse og trolldom, fiendskap, strid, rivalisering, sinne, selvhevdelse, stridigheter, partier

 

Vil ikke utbrodere dette. Men så lenge vi er her i dette legemet så vil disse dårlige egenskapene ligge latent selv i en troendes sitt liv. Først når vi får et nytt legeme som er lik Jesu legeme er dette fjernet.

 

    21 og misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Som jeg har sagt før: De som gjør slikt, skal ikke arve Guds rike.

 

Men det er når vi lar dette få prege og vi lever dette ut at det er fare på ferde. Hvis vi lar det gamle menneske bli dominerende og en maktfaktor i vårt liv vil resultatet bli at vi mister livet i Gud og vi har satt oss selv utenforbi Guds rike!

 

    22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet,

 

Dette er Åndens kvaliteter og der dette kommer til uttrykk i et menneskes liv er det helt og fullt som et verk av Ånden. I vår forvirrende tid med mye rar forkynnelse ikke minst over den 3. trosartikkel, er det viktig å få understreke i lys av Gal. 5 at det gjenfødte menneske har både syndenatur og Ånden. Derfor leves kristenlivet i spenning mellom disse to naturens begjær. Så lenge vi lever her på jord, vil kampen alltid være der. Ingen åndelig opplevelse eller erfaring vil oppheve denne, men det er mulig å seire skriver apostelen i Gal. 5,16: "Derfor, lev et liv i Ånden, da følger dere ikke begjæret i vår syndige natur". 3. Hva betinger et fruktbart kristenliv? a) Først dette med samfunn med Kristus? "Den som blir i meg og jeg i Ham, han bærer mye frukt, men uten meg, kan dere intet gjøre", sier Jesus i Johs. 15,5. Ved å stå i et levende og organisk samfunn med Jesus vil man komme til å bære frukt. Likevel blir det ikke min oppgave å streve med å få fram frukt, men å bære den frukten som kommer som følge av en åndelig livslov. b) Dernest forutsetter frukt dyrkning. "Min Far er vingårdsmannen" sier Jesus i Johs. 15,1. En frukthage overlatt til seg selv, vil ødelegge seg selv. Vingårdsmannen har sine oppgaver og Gud tar hånd om dette på en fullkommen måte. Beskyttelse, tilsyn, rensing og beskjæring sørger han for på en måte som bare han kan. c) Endelig betyr frukt vekst. Frukt modnes ikke over natten. En åndsutrustning kan gis momentant, men ikke åndelig frukt, da det ingen snarvei er til denne frukten. Frukten kommer etter en tid. Vi må ta oss tid til å fokusere på to sider ved denne veksten. 1) På den ene side er det vårt ansvar. Det betyr å påse at forbindelsen med Kristus til enhver tid er i orden, slik at vingårdsmannen får frihet til å gjøre sine gjerninger med oss og i oss. 2) På den annen side besørger Gud selve veksten. Se 1. Tess. 5,23-25: "Må Han, fredens Gud hellige dere helt igjennom, og må deres Ånd, sjel og legeme bli bevart uskadd, så dere kan være uklanderlige, når vår Herre Jesus Kristus kommer. Han som kalte dere, er trofast, Han skal gjøre det". Gud besørger veksten blant annet ved Åndens gjerninger i oss, derfor kalles frukten Åndens frukt. Vårt ansvar må ikke overses, og Guds verk må spesielt vektlegges. 4. For det fjerde vil vi omtale Åndens frukt ved en analyse. I følge Gal. 5,22 er Åndens frukt en nidelt variant. Det kan virke overraskende på mange at Åndens frukt omtales i entall, når det nevnes hele 9 kvaliteter. Årsaken er sikker denne: Det er en organisk enhet mellom disse kvaliteter. Videre oppdager vi tre grupper med tre kvaliteter i hver. Dette gjøres kun for oversiktens skyld. Denne grupperingen må ikke oppfattes skjematisk som adskilte grupperinger. Da blir det galt. Her tales i hele verset om Åndens frukt. a) I vårt forhold til Gud og mennesker: Kjærlighet, glede og fred. b) I vårt forhold til våre mennesker: Overbærenhet, vennlighet og godhet. c) I vårt forhold til Gud: Trofasthet, tålsomhet og selvbeherskelse. 5. Målet med Åndens frukt er å forherlige Kristus Målet med Åndens frukt i våre liv er Kristi ære. Dette er Åndens oppgave. "Han skal forherlige meg", sier Jesus i Johs. 16,14. Ved Åndens frukt vil Kristus bli forherliget gjennom vårt liv og våre gjerninger. På dette punkt må vi ikke begrense Guds muligheter i våre liv.

 

    23 tålsomhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven.

 

Her har Apostelen nevnt 9 forskjellige egenskaper ved Åndens frukt. Som en drueklasse kan vi se dette der alt henger i sammen. Så påpeker han det at når Gud virker Åndens frukt i våre liv, så kan ikke loven anklage oss. Fruktene ut av den kristnes liv forteller at loven er overflødig.

 

    24 De som hører Kristus til, har korsfestet sin onde natur med dens lidenskaper og lyster.

 

Dette skjedde historisk den dagen Jesus ble korsfestet i vårt sted, for den dagen ble vi korsfestet med ham. Det er slik Gud regner, og det er slik Gud vil at også vi skal regne. Og vi er som Guds barn ikke bare korsfestet med Kristus, vi er også begravet med ham og oppreist med ham, ja til og med satt med ham i himmelen. Da han oppsto, hva var det da som skjedde? Jo, det oppsto en ny begynnelse, et nytt liv og en ny skapning.

 

    25 Har vi fått livet ved Ånden, så la oss også leve ved Ånden.

 

Å ha Guds Ånd er derfor ikke det samme som at vi er fylt av den hele tiden. Om vi en gang ble fylt av Den Hellige ånd trenger vi stadig å fylles på nytt og på nytt av ånden. Også om disiplene står det etter pinsedag at de gang etter gang ble fylt av Den Hellige ånd.

Gud kan fylle oss med sin Hellige ånd på forskjellige måter og til forskjellige tider, men vi må ville ha det og selv ønske det. Det er den rette og beste forutsetningen, Gud tvinger ingen til hverken frelse eller åndsfylde.

 

    26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet, så vi egger hverandre og blir misunnelige.

 

Det kristne livet gis det store rom for frihet: "Jeg har lov til alt- men ikke alt gagner. Jeg har lov til alt- men jeg skal ikke la noe få makt over meg! Dere er dyrt kjøpt! La da legemet være til ære for Gud!" 1 Kor 6:1 og 20. Men uten at den nye natur og det nye livet kommer til, så vil det gå i stå. Derfor er åndsfylde, daglig renselse og innvielse en forutsetning for det nye livet.

(sitat slutt.)

 

Sluttkommentar:

 

Det viser seg at Åndens frukt, at vi ligner på Jesus som er selve grunnlaget og basis for vår tjeneste. Hoppe enn over dette, så ender det som med Arne Bakken.

I død, fordervelse og ikke et Kristus vitnesbyrd!

Lærdommen er fremfor alt, vi må ligne Jesus!

 

1 Joh.e. 2. Små barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men hvis noen synder, har han en talsmann hos vår Far — Jesus Kristus, han som er rettferdig.

Han er soningen for våre synder — og ikke bare for våre, men for hele verdens.

På dette vet vi at vi kjenner ham: Vi holder hans bud.

Men den som påstår at han kjenner ham uten å holde hans bud, er en løgner, og sannheten er ikke i ham.

Men for den som holder hans ord, har virkelig kjærligheten til Gud blitt fullstendig, og derved kjenner han ham.

Og den som sier at han blir i ham, skylder også selv å leve slik som han levde.

 

Ingen kommentarer: