Nr. 1860:
Dagens PinseKarismatiske kristne har
åndelige smaksløker som en gribb!
http://blog.janchristensen.net/2016/12/nr-1780-pinsevekkkelsen-det-vrste-og.html
http://blog.janchristensen.net/2016/12/nr-1781-pinsevekkkelsen-det-vrste-og.html
3. Mosebok 11. 13 Disse fuglene skal være motbydelige for dere. De må ikke spises, for de er motbydelige: ørnen, lammegribben og svartgribben,
http://blog.janchristensen.net/2016/12/nr-1781-pinsevekkkelsen-det-vrste-og.html
3. Mosebok 11. 13 Disse fuglene skal være motbydelige for dere. De må ikke spises, for de er motbydelige: ørnen, lammegribben og svartgribben,
Bilde av en gribb som spiser hva som helst. Selv døde dyr.
Dette er om de urene og de rene dyr i
fra Moseloven. Slik er det også for meg, at de smaksløkene som dagens
PinseKarismatiske kristne har, det er motbydelig for meg!
Jeg har nå
både være med fulgt med i den PinseKarismatiske bevegelse over så mange årtier.
At jeg må si at den PinseKarismatiske bevegelse er en bevegelse der
ytterpunktene finnes mer enn i noen annen bevegelse!
Ser enn på
det positive, så finnes det så utrolig mye godt. Ikke minst det som har skjedd
fra dens begynnelse og oppover. I dag, ikke minst den vestlige verden er det
dessverre alt for mye av det negative som er dominerende og får prege de PinseKarismatiske
kristne!
Hva er det som er mest negativt?
Å kunne
forklare og samle det i noen få settninger eller med et ord, så er det uten
tvil det jeg vil kalle for opplevelseskristendom!
Opplevelser
trenger vi for all del, men en «salig» opplevelse trenger ikke ha noe som helst
med Gud å gjøre. Det er noe som kun berører vårt sjelsliv!
La meg ta et eksempel. Dette er
selvopplevd fra Sarons Dal på åttitallet da jeg var der på flere sommerstevner.
Det er flere
tusen mennesker tilstede, og alle er med. Så kommer Edvardsen frem og sier at
det er et nytt tiår over Europa, vi skal fremskynde Jesu gjenkomst og selv den
store trengsel skal vi ikke oppleve med at så mange skal bli frelst. De fleste
applauderer dette selv om det er tvert imot hva bibelen og Guds ord sier.
Etterpå er alle så «åndelige» oppløftet, nå kan det gå kun en vei fremover!
Dette er det
jeg vil si og kalle for den PinseKarismatiske kristendommens store svakhet! Der
en blir revet med, og ut i det som jeg vil kalle for opplevelseskristendom!
Slik er
dessverre hele den PinseKarismatiske kristendommens historie blitt, der en blir
revet med i det som ikke stemmer med Guds ord.
La meg ta et eksempel til, jeg har
tusener på eksempler!
Det er et
par som jeg kjenner til som ble viet av Pastor Åge Åleskjær i Oslo Kristne
Senter. Da de giftet seg sa ÅÅ følgende: «Dere to har Gud ført i sammen». Pluss
mye annet som Gud hadde gjort. Så ble det vanskeligheter, og da fikk de det
rådet av PASTOR ÅGE ÅLESKJÆR Å SKILLE SEG!
Da spurte
hun om hva med det som Gud hadde sagt. DA FIKK HUN TIL SVAR AT DET SA GUD DA!
Med andre ord, Gud hadde både
ombestemt seg og skiftet mening!
Dette er det
som er den store, store svakhet innforbi den PinseKarismatiske kristendommen.
Her mener en noe en dag, og noe annet neste dag. Istedenfor at Guds ord alltid
er avgjørende for liv og lære!
Jeg har
drøssevis med eksempler. Tusenvis om jeg vil, tenk bare på alle «profetier» som
faktisk millioner har stolt på. Trodd på, og så har det visst seg at det ikke
stemte! Tilbedelse av den hellige Ånd som har ledet rett inn i svermer og det
okkulte. Lista blir milevis hvis jeg skal ta meg tid og utlegge alt som jeg har
vært med på siden jeg ble frelst 25. januar 1981. ser tilbake med skrekk og gru
på det negative. Samtidig med stor glede og begeistring på det positive!
Ingen håp om redning eller
forbedring!
Etter vi har
sett utviklingen med at trosbevegelsen og pinsebevegelsen er blitt nå nærmest
et! Så tror jeg det ikke er noe håp om forbedring, tvert imot!
Mye taller
for at den negative trenden bare vil fortsette og akselerere og frafallet vil
spre seg dessverre mer og mer innforbi dagens PinseKarismatiske kristendommen.
Dagens PinseKarismatiske kristne har
åndelige smaksløker som en gribb!
Det er noe
som er meg forunderlig, så jeg skriver om i flere artikkler. Det er at dagens PinseKarismatiske
kristne kan klare alt. De godtar «rått og reve» uten betenkeligheter. De har en
gribbe natur fått, og åndelige smaksløker deretter!
Tar med til slutt utdrag av en
artikkel jeg leste på verdidebatt i Vårt Land og skrevet av Magnar Maurset.
Dersom man
ser på pinsebevegelsen slik den så ut for 35-40 år siden, var det en bevegelse
preget av sterk kontroll. Man stod sterkt på prinsippet om frie menigheter, man
samtidig var det lite rom for å bevege seg utenfor det som var akseptert av de
ledende "brødrene". Dette førte til en avskalling, menigheter som
etterhvert ble etablert tilhørende benevnelsen trosbevegelsen. Med en nye
generasjon av pinseledere, så man et klart behov for å ta et oppgjør med denne
linjen. man ville ha en åpnere bevegelse, og resultatet var at mange av de
personene og fellesskapene som en gang hadde tilhørt bevegelsen, begynte å
komme tilbake.
Dette gjaldt
for eksempel Sentermenigheten i Asker, som ble ønsket velkommen i bevegelsen
igjen for noen år siden. Jesus Church og pastor Stephan Christiansen ble også
en del av bevegelsen noen år tidligere. Det samme gjaldt Jan Aage Torps
Oslokirken. Man kan vel hevde at man i sin iver etter å åpne seg opp og ta
avstand fra sin tidligere praksis, nærmest ukritisk innlemmet
fellesskapssøkende menigheter.
Det er vel
også liten tvil om at denne utviklingen ble forsterket da man satte som mål at
man skulle få femti nye menigheter i bevegelsen før 2020. Og det at man nå er i
ferd med å nå målet, er først og fremst fordi mange av de gamle kommer tilbake,
mer enn at det blir startet så mange nye.
En slik
målsetning er en naturlig konsekvens av den vekst-tankegangen som har preget
bevegelsen i lengre tid. Mens den rette lære var vel så viktig som vekst på 70-
og 80-tallet, er vekst i dag det eneste saliggjørende. I masteroppgaven min har
jeg pekt på at dette er en del av en generell sekularisering av samfunnet, der
samfunnets økonomiske veksttankegang blir gjeldende også i menigheten.
Konsekvensen av å være i kontinuerlig vekst, uten at man opplever kontinuerlig "vekkelse",
blir at man må vokse på andre måter. For eksempel med å innlemme menigheter
utenfor bevegelsen.
Jeg tror mye
av problemene til bevegelsen ligger her. Man er i mindre grad en ensartet
bevegelse, i mye større grad et uforpliktende nettverk. Dermed risikerer man at
man kan bli assosiert med og tatt til inntekt for en praksis som i store deler
av bevegelsen er fremmed for. Man går stadig lengre ut i spagat i et forsøk på
å favne alle. Man prøver å inkludere karismatiske uttrykk og teologi som
egentlig er ganske fremmed i bevegelsen.
Samtidig vil
man inkludere de som går en helt annen vei, mot det kontemplative, inspirert av
katolsk og ortodoks kristendom og klosterbevegelsen til Peter Halldorf. Man får
også et større innslag av pinsevenner som forfekter en mer liberal teologi,
blant annet i møte med samlivsspørsmål. Dette ønsket om å inkludere alt og alt,
som i seg selv kan sies å være forbilledlig, er slett ikke uproblematisk. Man
står i stor fare for å bli utydelig, og det er vel her man i stor grad står i
dag.
I tillegg
har man i liten grad vært villig til å ta oppgjør med karismatiske bevegelser i
pinsebevegelsens ytterkant og utenfor bevegelsen. Man tar ikke noe offentlig
oppgjør med Jan Hanvolds TV-kanal Visjon Norge og hans ytterliggående stil og
teologi, selv om de fleste av bevegelsens ledere står for noen helt annet.
Kanskje er man redd for konsekvensene, all den tid Hanvold har så stor støtte i
deler av bevegelsen.
(Så kan man jo legge til at bevegelsen ikke akkurat har en god tradisjon for konflikthåndtering.)
Hanvold ble til og med invitert til å tale på Evangeliesenterets sommerstevne i år.
(Så kan man jo legge til at bevegelsen ikke akkurat har en god tradisjon for konflikthåndtering.)
Hanvold ble til og med invitert til å tale på Evangeliesenterets sommerstevne i år.
Man kan til
dels se spagaten også i bevegelsens avis Korsets Seier. Avisens forsøk på å
dekke og skildre de ulike synspunktene i bevegelsen, har møtt stor motstand.
Mens flere av de ulike journalistene skriver om teologisk nytenking og
annerledes praksis, framstår redaktør Anne Gustavsen som en museumsvakt som
skal hegne om de tradisjonelle verdiene.
Akkurat nå ser det for meg ut som avisen er i ferd med å vende tilbake til det konservative og tradisjonelle, der Kåre Skuland skriver om at pinsevenner bør tro at jorden ble skapt på seks dager, og der Øyvind Gaarder Andersen er den øverste autoritet i samlivsetiske spørsmål.
Akkurat nå ser det for meg ut som avisen er i ferd med å vende tilbake til det konservative og tradisjonelle, der Kåre Skuland skriver om at pinsevenner bør tro at jorden ble skapt på seks dager, og der Øyvind Gaarder Andersen er den øverste autoritet i samlivsetiske spørsmål.
Men tilbake til Jesus Revolution. Det
er denne saken som har stått fremst av alle sakene jeg har omtalt.
Hvordan har
så bevegelsen taklet dette og hvordan ser veien videre ut? Noe av det man har
gjort har vært forbilledlig. Man har gått ut og vist forståelse for opplevelsen
folk har hatt i møte med JR og pinsebevegelsen generelt. Man tok seg tid på
sommerstevnet til en god debatt om emnet. Man har stilt opp på debatter og vært
ydmyke over sine egne feil og tilkortkommenheter. Samtidig er det mye man kunne
ha gjort, som jeg tenker at det er naturlig å gjøre. Derfor har Vigdel og andre
etterlyst en tydeligere bevegelse. Og man kan skjønne hvorfor.
På bevegelsens lederkonferanse i
februar i år, stod Stephan Christiansen og den øverste lederen i
pinsebevegelsen, Sigmund Kristoffersen, på scenen sammen. Her sa Kristoffersen
blant annet:
.....våre menigheter i dag, hvor et
menighetsmøte, hvor demokratiet fikk det avgjørende ord for veien videre i
viktige valg, framfor å lytte til Guds røst og hvor realismen og redselen
hindret en til å ta nye ukjente steg......Vi trenger denne tro, denne ånd,
dette pågangsmot og denne pionerånd i pinsebevegelsen i dag. Vi må tørre å gå
videre. Tørre å ta risiko. Det er alt for mange realister blant oss. Det er alt
for mange som vil ha det trygge og kjente. Det er for mange som bare ser på det
negative som skjer og ikke på mulighetene som ligger foran. Flertallet røst kan
være ødeleggende. Et vedtak i et menighetsmøte behøver ikke være Guds tanke og
vei. Vi trenger menn og kvinner som står for Guds ord, hører Hans røst og går
på Hans tiltale. Selv om vi ønsket at alle menighetene er levende, voksende og
dynamiske, så er ikke det virkeligheten. Hvis vi skal være ærlige, så er vel
realiteten i dag at det finnes to kulturer i våre menigheter:
Det er mye
jeg kunne ta tak i her, både Kristoffersens forakt for demokratiske prosesser,
og hans neglisjering av folks behov for trygghet (et slikt signal er vel
kanskje det mest oppsiktsvekkende i denne prosessen). Man kan jo også tolke det
dit hen at menigheter som ikke vokser, ikke har Guds velsignelse. Men først og
fremst leser jeg dette som en hyllest til Stephan Christiansen og hans
lederskap. Ingen er vel i tvil om at pågangsmot, pionerånd og tro er det som
har preget lederskapet hans. Det er liten tvil om at Christiansen har hatt en
høy stjerne hos Kristoffersen og andre ledere i bevegelsen
I prosessen
rundt Frelst-dokumentaren har Kristoffersen vart merkelig fraværende. De
gangene han har uttalt seg, har det vært av typen "jeg er lei meg for at
noen er lei seg", og "vi jobber med prosesser for å unngå at det skal
skje igjen." Det er nesten så man kan få inntrykk av at han har dyttet
Andreas Hegertun og Egil Svartdahl foran seg i denne saken. Jeg kunne godt
tenke meg å få vite litt om hva bevegelsens leder tenker om det han sa i
februar, og det som Gjævert, Vigdal og alle de andre sier. Og om veien videre
ikke bare handler om å vise forståelse og få bedre strukturer, men faktisk ta
et oppgjør. Og Christiansen har jo gitt uttrykk for at bevegelsen har vært
stille overfor han. Gjelder ikke Kristoffersens hyllest lenger?
Både
Christiansen og de som har gått ut mot ham trenger en tydelighet om hvordan
lederne stiller seg til det som har skjedd. For et skikkelig oppgjør har ikke
bevegelsen tatt. Og dersom Jesus Revolution fortsatt skal være en del av
folden, kommer det kanskje heller ikke til å komme. Da blir tausheten ganske
ropende og tydeligheten fraværende. Handler det om feighet eller et varmt ønske
om at det skal være plass til alle?
Spagaten
blir i alle fall stadig bredere. Og kanskje er det ikke lederne selv som skal
ordne opp i dette, kanskje kan det være en ide å hente hjelp utenfra? I bunn og
grunn handler pinsebevegelsens spagat om det eldgamle problemet man alltid har
bært med seg som kristne mennesker, midt mellom Bibelens idealer og en verden i
stadig endring.
Sluttkommentar:
Hvor vil
denne galskapen ende? Hvor vil dette ende? Eller er det noen form for sunn
balanse her?
Personlig
tror jeg etter at trosbevegelsen og pinsevekkkelsen smelter mer og mer i
sammen, så vil liberale holdninger overta mer og mer. Det vil skje at de som
innforbi den PinseKarismatiske vil på en eller annen måte finne i sammen igjen.
Der en
vektlegger Guds ord, alltid foran alt annet! Ikke noe kan erstatte Guds ord.
Skulle vi få åndelige opplevelser, profetier, kunnskaps ord eller hva det måtte
være. Så skal det både prøves på Guds ord, og av andre mennesker. Dette er den
bibelske vei som dessverre et blitt forlatt og forkastet for en stor del av de PinseKarismatiske
kristne og har gitt de åndelige snaksløkker som en gribb med at de er
altetende. De godtar egentlig alt, mer liberale enn den mest liberale
lutheraner og katolikk. Slik kan det gå når en først åpner opp for det som Guds
ord kaller for demoners lære og forførende ånder! Som dette egentlig er. Som
rir dagens PinseKarismatiske «kristne»!
Apostelen
Paulus taler om at et stort frafall skal komme over jorden i de siste dager.
Hva er frafall? Det er en ”avvisning av sannheten som engang ble forkynt og
trodd.” Kort sagt så er det et frafall fra Guds sannheter. Paulus skriver om
det frafallet som skal komme:
”Vi ber
dere, brødre, når det gjelder vår Herre Jesu Kristi komme … La dere ikke så
snart drive fra vett og sans! La dere ikke skremme, verken ved noen ånd eller
ved noe ord … at Herrens dag alt er her. La ingen bedra dere på noe vis! For
først må frafallet komme …” (2. Tess. 2:1-3).
Jeg tror
ikke bare er den lutherske og den katolske kirka en del av dette frafallet.
Men også dagens PinseKarismatiske.
Ikke rart at de bytter forkynnere og predikanter seg imellom!
Men også dagens PinseKarismatiske.
Ikke rart at de bytter forkynnere og predikanter seg imellom!
Relaterte linker:
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Karismatiske-profetier
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Den-karismatiske-villfarelse
http://blog.janchristensen.net/2017/02/nr-1859-den-katolske-kirke-er-et.html
http://blog.janchristensen.net/2017/02/nr-1858-norsk-kristenhet-har-egentlig.html
http://blog.janchristensen.net/2017/02/nr-1854-et-annet-evangelium.html http://blog.janchristensen.net/2015/07/nr-1171-sodomas-og-gomarra-utslettelse.html
http://blog.janchristensen.net/2015/07/nr-1170-kjell-andersen-og-nettstedet.html
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Karismatiske-profetier
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Den-karismatiske-villfarelse
http://blog.janchristensen.net/2017/02/nr-1859-den-katolske-kirke-er-et.html
http://blog.janchristensen.net/2015/07/nr-1170-kjell-andersen-og-nettstedet.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar