mandag 20. mars 2023

Nr. 3194: Spotteren Ivar Haugsbakk med enda nytt lavmål!

 Nr. 3194:

Spotteren Ivar Haugsbakk med enda nytt lavmål!

 

Jeg ble døpt i Den hellige ånd med tunger som kom av seg selv etter som jeg selv talte. En herlig, viktig og stor opplevelse.

Det står i skriften følgende «kom Den hellige ånd over dem, og de talte i tungemål og profeterte.» Dette erfarte jeg!

Kan huske meget godt første gang jeg talte i tunger og erfarte Åndens dåp.

Det var i min hjemby Skudeneshavn på Karmøy.

Rett utenfor gamle SR Banken, som vist på bildet.

 


Jeg har skrevet en artikkel om denne nedrige personen som driver med regelrett vranglære, bortforklaring og spotter Gud og Guds Ånd!

https://blog.janchristensen.net/2022/02/nr-2981-ivar-haugsbakk-som-underviser.html

 

Dette skriver Haugsbakk i Avisen Dagen:

https://www.dagen.no/korsets-seier/pinsebevegelsens-tungetale-er-ikke-noe-sprak-men-babbel/?fbclid=IwAR1AjMNvfflfvC7oRGbMV-17pjafq9p9meMPIaepXGqU-Iiiz74Q0voNNjI

 

Pinseleder Daniel Alm om tungetaletrend: – Alle som vil kan tale i tunger (Korsets Seier 03.03.2022).

 

Alle som vil kan tale i tunger? Det er jo slik det er blitt i den pinsekarismatiske bevegelsen, der det de kaller tungetale er blitt en viljes handling. Tungetale, eller mer presist «å tale i en tunge i et språk», er Åndens gave å tale et menneskespråk med mening (1 Kor 14,10) – et språk man i utgangspunktet ikke kan. Men Pinsebevegelsens «tungetale» er jo slett ikke noe språk, men heller en slags repeterende uforståelige ord.

(sitat slutt.)

Alt som er rett, er det også en bakside med

 

Det er selvsagt riktig det Haugsbakk hevder.

Det er mange usunne og ubibelske forhold med de som taler i tunger.

Samtidig, det er millioner som har erfart dette som Haugsbakk hevder er babel. Å få er nytt språk som en selv ikke har lært. Ikke bare et språk, men flere.

 

Det er som Haugsbakk hevder at de som blir opplært å tale i tunger, det er ikke sunt og bibelsk.

Hevde da at det å tale i tunger er babel, er kun en spotter og forført person som gjør. Tungemålsgaven er en Gudgitt gave.

 

Vi leser så vidunderlig hva som skjedde på Pinsefestens dag

 

Ap.gj. 2. Da pinsedagen kom, var de alle* samlet på samme sted.  *de tolv, vers  1:26 ,  2:4 ,  2:7 

Da skjedde det at det plutselig kom en lyd fra himlene, som en kraftig stormvind. Og den fylte hele huset der de oppholdt seg.

Da fikk de se noe som lignet tunger av ild. De ble fordelt slik at de satte seg én på hver av dem.

Da ble de alle* fylt med Den hellige ånd, og de begynte å tale i fremmede tungemål, alt etter som de ved ånden ble gitt å uttale seg på.  *de tolv, vers  1:26 ,  2:4 ,  2:7 

 

Her leser vi så vidunderlig, de ble alle fylt med Den hellige ånd. Og begynte å tale i fremmede tungemål som Haugsbakk med sin spott sier er babel.

 

Videre leser vi det samme i Kornelius hus

 

Ap.gj. 10. 44 Mens Peter ennå talte, falt Den hellige ånd over alle som hørte budskapet.

45 De omskårne troende som var sammen med Peter, ble forbløffet over at Den hellige ånds gave også var blitt utøst over dem fra folkeslagene.

46 De hørte at de talte i tungemål, og at de opphøyet Gud.

47 Til det spurte Peter: “Kan noen nekte dem vannets dåp når de også har fått av Den hellige ånd?”

48 Så befalte han at de skulle bli døpt i Herrens navn. Deretter ba de dem bli hos dem noen dager.

 

Her leser vi det samme, de ble fylt med Den hellige ånd og talte i tungemål som spotteren Haugsbakk hevder er babel. Det er millioner som har opplevd det samme i ettertid. Både blant de første kristne og opp til i dag. Gjennom 2000 år er det mennesker som har erfart det samme som spotteren hevder er babel.

Vi leser det samme om Johannes disiplene erfart det samme

 

Ap.gj. 19. Det skjedde mens Apollos var i Korint: Paulus reiste gjennom de øvre distriktene og kom til Efesos. Der møtte han noen av disiplene.

Da spurte han: “Fikk dere av Den hellige ånd da dere kom til troen?” De svarte: “Vi har aldri hørt om noen hellig ånd!”

Da spurte han: “Men hvordan ble dere døpt?” Og da svarte de ham: “Med Johannes’ dåp.”

10 Da sa Paulus: “Johannes døpte i sannhet en dåp til anger, men han sa til folket at de måtte tro på ham som kom etter ham, på Kristus Jesus.”

11 Da de hørte dette, ble de døpt til Herren Jesu navn.

12 Etter hvert som Paulus la hendene på dem, kom Den hellige ånd over dem, og de talte i tungemål og profeterte.

13 Alle mennene var tilsammen omkring tolv.

Alle mennesker til alle tider som har mottatt Åndens dåp, har talt i tunger. Det står her rett ut følgende: «Paulus la hendene på dem, kom Den hellige ånd over dem, og de talte i tungemål og profeterte.»

Det er dette som har fult alle som har erfart denne store og herlige opplevelse og gaven. Bl.a. tale i nye tunger, tungemålsgave de ikke har lært på annen måte enn gjennom å motta dette overnaturlig.

 

Er det nødvendig å advare slikt imot Ivar Haugsbakk og hans lære?

 

For oss som har erfart dette, er Haugsbakk en narr. Vi vet at han driver med å nedbryte troen.

 

1 Tim. 6. 20 Timoteus, ta vare på det som er overgitt deg i din varetekt! Unngå ugudelig prat og slike motstridende læresetninger som med falskhet kalles kunnskap.

21 Slike som forkynner dem, har forvillet seg bort fra troen. Nåde være med deg. Amen

Han er innenfor her Apostelen Paulus taler om:

«Slike motstridende læresetninger som med falskhet kalles kunnskap. Forvillet seg bort fra troen.»

Det er de nyfrelste og de som søker denne opplevelsen.

Som denne forkynnelsen er farlig for.

Derfor advarer jeg imot han og hans villfarne lære.

Jeg er redd at slik slangen narret Eva med sin list, er også dine tanker ført på avveier, bort fra den oppriktige og rene hengivenhet til Kristus.

Hele premisset for Haugsbakk lære er forgiftet.

Med sine egne ord avslører han seg selv som en løgner.

Som vrenger på skriften, til sin og andres undergang.

 

Vi avslutte denne korte artikkelen med å fortelle om min egen Åndsdåpsopplevelse!

Jeg ble frelst 25 januar 1981. I begynnelsen som en troende gikk min åndelig vekst smått. Egentlig ikke noe bakdel at ting tar tid.

Slik var det for meg.

Men så begynte den åndelige lengselen å skyte fart.

Bl.a. ble jeg med Evangelist og bibelærer Finn Arne Lauvås med på møter rundt.

Der jeg var med han på møter inne i Nedstrand, Kopervik, Norheim og Sævelandsvik (Åkrehamn) i forskjellige frie venner menigheter.

 

Dette var april 1982 etter jeg og Finn Arne hadde vært på møte på Saron i Sævelandsvik.

Dato husker jeg ikke nøyaktig, men at det var medio april 1982 vet jeg.

Vi pratet i sammen og jeg fortalte at jeg kjente at det presset på noe veldig i mitt indre.

Da sa Finn Arne at jeg bare skulle «slippe» det løs, dette var Jesus og Den hellige Ånd som virket.

Med andre ikke fra meg selv, men det var Guds selv med sin Ånd som arbeidet.

Jeg kan minnes at Finn Arne hadde en stasjonsvogn til å ha lydutstyret som bak i bilen. Jeg gikk av da ved en plass i Skudeneshavn der SR banken da lå. Han kjørte videre til Kaien der han bodde, og jeg gikk av for å sykle hjem til Vik.

Jeg gikk over veien, og stoppet opp.

Da for første gang talte jeg i nye tunger flytende.

Det kom helt av seg selv, og der ble jeg døpt i den hellige ånd og tungene fløt over mine lepper. Et språk og en kraft som jeg ikke hadde ifra meg selv, men ifra Gud.

Siden da, i april 1982 har jeg vært en tungetaler, hallelujah!

At jeg på noen som helst måte presset på selv, ble lært av noen. Er så langt bort ifra virkeligheten det er mulig å komme.

Det presset på i mitt indre, og jeg bare «slapp» det løs og det kom helt av seg selv. All ære til Gud og Lamme!

Tungemålsgaven er en Gudgitt gave og Åndens dåp likeså. Kalle dette for babel og dra alt over en «kam» som Haugsbakk gjør. Er å spotte Gud og hans Ånd.

Relaterte linker:

https://blog.janchristensen.net/2018/12/nr-2360-sa-sender-han-regn-ned-til-eder.html

https://blog.janchristensen.net/2018/12/nr-2361-tungemalsgaven-dens-bruk-og.html

http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2018/12/no-1743-then-he-sends-rain-down-to-you.html

http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/2018/12/1744-gift-of-tongues-its-use-and.html

http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=naadegavenes-bruk-og-hensikt

http://www.janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-all-tunemaalstale-fra-gud

Ingen kommentarer: