Nr. 1725:
Løvhyttefest markering i Oslo 2016!
Sukkot - løvhyttefesten og
innhøstningsfest
Helligdagen som kommer etter Yom Kippur kalles Sukkot - løvhyttefesten. Navnet kommer fra de spesielle løvhyttene som bygges og brukes i forbindelse med denne helligdagen. Sukkot er den gladeste helligdagen i det jødiske året. I bønnebøkene kalles disse dagene for Zman Simchatenu - gledens tid.
Sukkot
feires i syv dager og starter på den 15. dagen i måneden Tishrei
(september/oktober). De to første og de to siste dagene (i Israel bare den
første og siste dagen) er helligdager der det er forbudt å utføre arbeid, med
unntak av forberedelse av mat til helligdagen. De andre dagene kalles Chol
ha'Moed - mellomdagene. Disse dagene er en del av Sukkot, men det er da lov til
å jobbe om det behøves.
Løvhyttefesten
Da de jødene
kom ut fra Egypt på sin vandring til Kanaans land, vandret de i førti år i
ørkenen. De gikk fra en oase til den neste, hvilte en stund, og deretter
fortsatte de på den lange ferden til landet de var blitt lovet av Gud. På grunn
av dette måtte de bo i små løvhytter som de raskt kunne pakke sammen og ta med
seg videre. I løpet av disse årene møtte de på mange vanskeligheter i ørkenen;
stekende sol, sandstormer og mangel på mat og vann. Men Gud tok vare på dem og
brakte dem trygt til Kanaans land, nå kalt Israel. Derfor står det skrevet i
Toraen:
"I
løvhytter skal dere oppholde dere i syv dager,
slik at alle generasjoner skal vite,
at Israels barn oppholdt seg i løvhytter,
da jeg førte dem ut av Egypt."
Når vi nå
bygger sukkaen (løvhytten) og feirer Sukkot, minnes vi vårt folks historie og
vi takker Gud for det han gjorde mot dem.
Innhøstings-festen
Etter at de
hadde vandret i førti år i ørkenen, krysset israelittene Jordanelven, og kom
omsider til landet Gud hadde gitt dem - Israel. De fleste av dem som kom til
landet var bønder, og deres livsstil var basert på mat de selv dyrket. Om våren
ble jorden pløyet og sådd. I løpet av den varme sommeren stelte de med
vinplantasjene og orkideene. I Israel er det sjelden regn om sommeren, og i de
dager måtte bøndene bære vannet fra brønner langt borte for å tilfredsstille
trærnes, blomstenes og grønnsaksmarkenes behov. Gjennom hele denne perioden så
bonden frem til høsten, da han kunne samle inn alle fruktene, lagre dem bort og
lene seg tilbake for å hvile en stund. Innhøstingen ble til den gladeste tiden
på året og Sukkot, som feires på høsten, er den gladeste helligdagen.
Helligdagen fikk i tillegg navnet Chag ha'Asif; innhøstings-festen, festen da
innhøstingen fant sted og fruktene blir tatt inn i huset.
Som
innhøstingsfest, er Sukkot den første takkefesten som ble feiret. Blant annet
ble den amerikanske dagen Thanksgiving Day formet etter Sukkot som en dag der
Gud takkes for jordens velsignelse.
Det finnes
mange seremonier og tradisjoner for feiringen av Sukkot. Like etter at Yom
Kippur - der vi ber om tilgivelse - er avsluttet, starter byggingen av sukkaen.
Etter at man har bedt om tilgivelse, vil det være naturlig å gjøre noe positivt
rett etterpå. Ettersom det står skrevet i Toraen at "I løvhytter skal dere
oppholde dere..." er dette et bud fra Gud, og noe som en gjør med positivt
sinn, og derfor også en god fortsettelse etter Yom Kippur. Veggene i sukkaen
kan bygges av treplater, grener eller til og med murstein, men taket (schach)
må være laget av noe som vokser fra jorda, f.eks. grener. Taket (schach) skal
legges tykt nok slik at det meste av sollyset holdes ute. Men det må ikke være
så tett at alt lys holdes ute, slik at vi hindres i å se stjernene på
nattehimmelen. Sollyset og lyset fra stjernene gir sukkaen følelsen av å være
en løvhytte, et midlertidig skjul. Veggene pyntes ofte med blomster og tegninger
med jødiske motiv. Fra taket henges ofte høstens frukter og grønnsaker for å
minne oss om at Sukkot også er Innhøstingens fest. Gjennom hele festen blir
måltidene spist i sukkaen, og dersom været tillater det, er det mange som sover
i den.
Sukkaen - løvhytten
Hver morgen
under Sukkotfeiringen (untatt shabbat) tar vi frem Arba Minim - de fire arter.
Disse er:
•Lulav -
palmegren
•Etrog - en
spesiell type sitron
•Hadass -
kvist fra myrt
•Arava -
kvister fra piltre
En tar en
Lulav - Palmegren, to grener fra piletre og tre grener fra myrt og knyter dem
sammen med blader fra lulav. Under gudstjenesten holdes dette i høyre hånd, og
i venstre holder vi etrog - sitronen - og sier en bønn over dette. Deretter
rister man de fire plantene til høyre, bakover, til venstre og fremover - de
fire verdens-retningene, og deretter opp og ned - mot himmel og mot jord.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar