Nr. 1681:
Den treenige gud!
Av Svein Marøy
Tro på en TriadeGud var en utvikling
som en fikk innført da kristendommen ble en statsreligionen med Keiser Konstantin
kort fortalt.
Dette var en lære som var totalt ukjent for de første kristne og Jødene.
På mange måter Muslimene også, finner denne lære å være ubekvem og ubibelsk!
Dette var en lære som var totalt ukjent for de første kristne og Jødene.
På mange måter Muslimene også, finner denne lære å være ubekvem og ubibelsk!
For noen
dager siden hadde jeg en samtale med en pinsevenn, og vi kom inn på
treenighetslæren.
Som god
pinsevenn trodde han selvfølgelig på den treenige Gud.
Jeg svarte
da at så lenge jeg ikke hadde lest om den treenige Gud i Bibelen, følte jeg
slett ingen forpliktelse til å tro på denne Guden.
Dersom man
beveger seg litt utenfor det som er tradisjonell tankegang, glemmer man ofte å
sjekke etter om det som blir sagt, stemmer overens med Bibelens lære. Jeg møter
dette problemet også når jeg vitner mot læren om en endeløs pine. Troen på en
endeløs pine sitter så dypt at det er overhode ikke er interessant å gå inn på
de skriftsteder som motbeviser denne lære.
På trehundretallet
var striden om den treenige gud voldsom. Kristne prylte hverandre offentlig for
de tre guddommelige personers skyld, ofte så blodet rant. Etter hvert seiret
den treenighetslære som kristenfolket i dag bekjenner seg til. Og man kjenner
jo til at det i tidligere tider var dødsstraff å gå imot kirkens lære. I 1553
argumenterte spanjolen Michael Server med stor åndsstyrke mot kirkens
treenighetslære. Forgjeves forsøkte kirken å få ham til å gå tilbake på det han
hadde skrevet. Det gikk som det måtte gå på den tiden. På reformatoren Calvins
initiativ ble han brent på bålet. Dette skriver jeg for å vise at striden om
den treenige gud ikke er av ny dato.
Dersom jeg spør prester, predikanter
eller vanlige kristne om en redegjørelse om den treenige gud, kan jeg få nokså
forskjellige svar. Jeg er derfor nødt til å holde meg til den offisielle
versjonen.
Læren finnes i kirkens
bekjennelsesskrifter. Vi vet jo at ordinerte prester og biskoper er forpliktet
til å undervise i overensstemmelse med sin bekjennelse. Jeg vil sitere noe fra
disse skrifter, og jeg har all grunn til å spørre: Finnes en slik lære i
Bibelen?
I Den
athanasianske trosbekjennelse (fra ca. 500-tallet) står det. «Enhver som vil
bli salig, må framfor alle ting holde fast ved den felles kristne tro.
Enhver som
ikke bevarer denne hel og uforfalsket vil uten tvil gå evig fortapt.
Og dette er
den felles kristne tro, at vi ærer èn Gud i treenigheten og treenigheten i
enheten,
idet vi verken blander sammen personer eller deler vesenet.
For èn person
er Faderens, en annen Den Hellige Ånds. Men Faderens og Sønnens og Den Hellige
Ånds guddom er èn, herligheten er like stor, majesteten er like evige.
Uskapt er
Faderen, uskapt er Sønnen, uskapt er Den Hellige Ånd.
Umålelig er
Faderen, umålelig er Sønnen, umålelig er Den Hellige Ånd.
Evig er
Faderen, evig er Sønnen, evig er Den Hellige Ånd.
Og likevel
er det ikke tre evige, men èn evig, likesom det ikke er tre uskapte, heller
ikke tre umålelige, men èn uskapt, og èn umålelig.»
«På samme
måte er Faderen allmektig, Sønnen allmektig, Den Hellige Ånd allmektig, og
likevel er det ikke tre allmektige, men èn allmektig.
Slik er
Faderen Gud, sønnen Gud og Den Hellige Ånd Gud, og likevel er det ikke tre
guder, men èn Gud
Slik er
Faderen Herre, Sønnen Herre, Den Hellige Ånd Herre, og likevel er det ikke tre
herrer, men en Herre
For likesom
den kristelige sannhet tvinger oss til å bekjenne hver person for seg som Gud
og Herre, slik forbyr den felles kristne tro oss å si at det er tre guder eller
herrer. Og i denne Treenigheten er ikke noe tidligere eller senere, ikke noe
større eller mindre. Men alle tre personer er seg imellom like evige og
jevnbyrdige, så at på alle måter, slik som det allerede er sagt ovenfor, både
Treenigheten må æres i enheten, og enheten i treenigheten.”
Etter å ha
sitert fra Den athanasianske trosbekjennelsen, må jeg ha lov til å si at det
ikke er vanskelig å oppdage at det ikke er Bibelen som er inspirasjonskilde til
dette skriftet. I stedet for å kaste hele skriftet på søppeldynga, opphøyer
kirken dette til et bekjennelsesskrift. Jeg synes kristne ledere må bestemme
seg. Enten får de tro på èn Gud, slik Bibelen lærer oss, eller så får de tro på
tre guder. Å si at de tror på tre guder som samtidig er en gud, er ubibelsk,
meningsløst og dumt.
Illustrert
Norsk Bibelleksikon er skrevet av noen av landets fremste Bibelkjennere.
Leksikonet forsvarer varmt Den athanasianske trosbekjennelse. Jeg siterer:
”Ordet treenighet uttrykker at Gud er trefoldig og samtidig en. Dette ord
forekommer ikke i Bibelen, men selve begrepet er sterkt bibelsk underbygd.
Termen finnes først hos Theofilus av Aleksandria, men det er kirkefader
Tertullian som brakte den til gjennombrudd.” Her innrømmes det altså at det var
mennesker som levde lenge etter apostlenes dager som brakte denne lære til
gjennombrudd. Nå henviser riktignok INB til en mengde skriftsteder for å bevise
riktigheten av denne lære. Dessverre viser det seg at de lærde bruker sin
bibelkunnskap til grov manipulering. Derfor er det viktig å stille spørsmålet: De
skriftsteder som det henvises til, beviser de at Gud er treenig, eller at
”Faderen er Gud, Sønnen er Gud, Den Hellige Ånd er Gud, og likevel er det ikke
tre guder, men en Gud?” Selv er jeg av den oppfatning, etter å ha sitert fra
disse skrifter at Den treenige gud er et fantasiprodukt av en gud, skapt av en
frafallen kirke lenge etter apostlenes dager.
I
bekjennelsesskriftet Augustana (skrevet av Melanchton, godkjent av Martin
Luther) dukker uttrykket ”sann Gud og sant menneske,” opp. Derfor hører vi ofte
at det blir forkynt at det var Gud selv som kom til verden for å sone vår synd.
Dette til tross for at hele Det nye testamentet er et langt vitnesbyrd om at
Gud sendte sin sønn til verden for å sone vår synd. I Bibelen leser vi at Jesus
ba til Gud, Jesus sitter ved faderens høyre hånd, Gud oppvakte Jesus fra de
døde, en røst fra himmelen talte: ”Dette er min sønn, den elskede.” osv. Disse
bibelske vitnesbyrd blir meningsløse dersom Jesus var Gud.
Når jeg
skriver at kristne, spesielt konservative kristne, driver med grov manipulasjon
for å få læren om den treenige gud til å stemme overens med Bibelen, vil jeg
vise noen eksempler. Thoralf Gilbrant er ansvarlig redaktør for Norsk
Studiebibel fra 1988. Andre medarbeidere er kjente personer som Sigurd
Grindheim, Norvald Yri, Arthur Berg og Carl Fr. Wisløff. For å understreke at
treenighetslæren finnes overalt i Bibelen, har de satt inn et symbol utafor de
vers som de mener tydeliggjør læren om en treenig gud. Jeg gikk gjennom de 4
evangelia, og kom til at dette symbolet er brukt ca. 80 ganger. Jeg tar for meg
de 6 første stedene i Matteus hvor dette symbolet blir brukt. Matt 1,2.
”Abraham fikk sønnen Isak, Isak fikk Jakob. Jakob fikk Juda og hans
brødre. 1,20-21. ”Mens han nå tenkte på
dette, se, da viste en Herrens engel seg for ham i en drøm og sa: Josef, Davids
sønn! Frykt ikke for å ta Maria, din hustru, hjem til deg. For det som er
unnfanget i henne er av Den Hellige Ånd. Hun skal føde en sønn, og du skal gi
ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.” 2,23: ”Da
han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret, for at det skulle bli
oppfylt som var talt ved profetene, at han skulle kalles en nasareer.” 3,16-17.
Da Jesus var blitt døpt, steg han straks opp av vannet. Og se, himmelen åpnet
seg for ham, og han så Guds Ånd stige ned som en due og komme over ham. Og se,
det lød en røst fra himmelen: Dette er min Sønn, den elskede. I ham har jeg
velbehag.”
Det er dette
som jeg mener er manipulering. Hvordan de kan bruke disse versene som bevis for
at Gud er treenig, er for meg en gåte. Her har ikke utgiverne av Norsk
Studiebibel vært ærlige i sin omgang med de bibelske tekster. Dessuten,
symbolet som blir brukt, er et åpent øye som er omgitt av en trekant. Dette
symbolet er hedensk og går under navnet ”det altseende øye.” Symbolet er brukt
i den okkulte organisasjonen Illuminate og andre mer eller mindre okkulte
frimurerlosjer. Man forventer ikke at et hedensk/okkult symbol dukker opp på annenhver
side når man setter seg fore å lese Guds Ord.
Redaktør Odd
Sverre Hove i DagenMagasinet er veldig glad i den treenige gud, og henviser
ofte til den guden. En gang han skulle forsvare denne guden, brukte han Matt
3,15-16 for å bevise denne gudens eksistens. Her må det ha vårt en eller annen
som har slått Hove med blindhet. Disse versene motbeviser jo at Jesus er sann
Gud. Jesus gikk på jorden, Gud talte fra himmelen og ropte ut met et stolt
hjerte. ”Dette er min sønn, i ham har jeg velbehag.” Dette er førskolelogikk.
Når Gud omtaler Jesus som hans sønn, kan Jesus umulig selv være Gud.
I Johs. 1
leser vi: ”I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han
var i begynnelsen hos Gud. Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noe blitt
til av alt som er blitt til. Jeg går ut fra at Ordet her sikter til Jesus, og
jeg fikk problemstillingen. Hvorledes kunne Jesus være hos Gud, samtidig som
han var Gud? Løsningen fant jeg i 2 Mos.
4 og 7. Der står det: ”Og han (Aron) skal tale til folket for deg; han skal
være din munn, og du skal være Gud for ham.” I kapittel 7: ”Se, jeg har satt
deg til Gud for Farao, og Aron, din bror, skal være din profet. Her ser man at
Moses fikk betegnelsen Gud for Aron og Gud for Moses. Selvsagt betyr ikke det
at Moses var Gud den allmektige. Aron og Farao skulle rette seg etter det Moses
sa, for Moses talte Guds Ord til dem. På samme måte skal vi rette oss etter
Jesu ord, for Jesus talte Guds Ord til oss.
Det kan være
interessant å se litt nærmere på maktforholdet mellom Gud og Jesus. At Gud står
over Jesus i makt, kommer klart fram i Jesu egne ord: ”Faderen er større enn
meg,” og i Paulus beskrivelse av Gud som Kristi hode.
En
beskrivelse i GT forklarer på en glimrende måte maktforholdet mellom Gud og
Jesus. Etter at Josef hadde tydet Faraos drøm, satte Farao Josef til å styre i
hele Egypt. Det står: ”Du skal forestå mitt hus, og hele mitt folk skal rette
seg etter ditt ord; bare tronen vil jeg ha fremfor deg.------- Se, jeg setter
deg over hele Egyptens land.” (1 Mos. 41, 38-46 Les helst alle versene.) Slik
er det også mellom Gud og Jesus. På grunn av Jesu lydighet mot Gud, har Gud
gitt all makt i himmel og på jord til Jesus slik det står: ”Meg er gitt all
makt i himmel og på jord.” Farao stolte på Josef, og Josef styrte i
overensstemmelse med Faraos vilje, og derfor var det aldri uoverensstemmelser
mellom Farao og Josef. Slik også med Gud og Jesus. Gud stoler på Jesus, og
Jesus vet å styre i overensstemmelse med sin fars vilje. Men selvsagt, den som
gir makt er større enn han som får makt.
Johs. 1
viser at Jesus var med i skapelsen. Dette stemmer godt overens med Salomos
ordspråk 8. Der står det: ”Herren skapte meg som sitt første verk, før sine
andre gjerninger i fordums tid.--- Da avgrunnen ennu var til, ble jeg født, da
der ennu ikke fantes kilder fylt med vann.---- Da han bygget himmelen, var jeg
der, da han slo hvelving over avgrunnen. Da han festet skyene oventil, da han
satte grenser for havet, så vannet ikke går lenger enn han byder, da han la
jordens grunnvoller da var jeg verksmester hos ham, og jeg var hans lyst dag
etter dag, jeg lekte alltid for hans åsyn; ----” Det er klart at jeg er
takknemlig for at jeg ikke tror på en treenig gud. Forståelsen av denne vakre
skildringen ville da gått meg hus forbi.
Jesus sa ved
en anledning: ”Uten at I omvender eder og blir som barn, kommer I ingenlunde
inn i himlenes rike.” Jeg har selv 4 barn. Dersom jeg i 1995 hadde sagt til min
8-årige datter at Gud er faren til Jesus, da vil hun skjønt dette. Dersom jeg
videre hadde sagt at når Gud er faren til Jesus, da kan ikke Jesus selv være
Gud, ville hun også skjønt det. Fortalte jeg henne at jeg er sønn av Alfred
Marøy, trodde hun meg. Hadde jeg sagt at jeg er sønn av Alfred Marøy, samtidig
som jeg selv er ham, da ville hun med rette ha lurt på om jeg hadde gått fra
forstanden. Små barn skjønner disse enkle selvfølgeligheter, mens troen på
kirkens bekjennelsesskrifter hindrer endog professorer i teologi til å skjønne
noe som helst.
Jeg blir
minnet om eventyret ”Keiserens nye klær.” Teologer, prester og forkynnere taler
med stolthet og andektighet om Den treenige gud, dette vakre mysterium at Gud
er trefoldig og samtidig èn; at Jesus er sann Gud og sant menneske; at
kristendommens treenighetslære er høyt hevet over alle andre religioner o.s.v.
De lever i et bedrag, og små barn er i stand til å avsløre dem. De vet at det
ikke er mulig for Jesus å være både Gud og Guds sønn.
Treenighetslæren
forteller oss også at Den Hellige Ånd er en guddommelig person som sammen med
Gud og Jesus utgjør èn Gud. Ved en annen anledning vil jeg argumentere for
hvorfor jeg mener dette strider mot Bibelens budskap og all logisk tenking.
Nå er det nok dem som vil hevde at Marøy er en
ubetydelighet, og derfor trenger man ikke bry seg så mye om det han skriver.
Kan så være at jeg er ubetydelig, jeg har ikke lenger noen store ambisjoner.
Men en ting vet jeg: Det er Bibelens Gud, himmelens og jordens skaper som har
kalt meg til å vitne mot læren om den treenige gud, og det er ikke så vanskelig
å skjønne hensikten. Ved å fastholde læren om Den treenige gud, bryter man det
første bud som sier ”Du skal ikke ha andre guder enn meg.»
Jeg føler at
jeg har erfart så mye av Guds kjærlighet, omsorg og nåde at jeg gleder meg til
at jeg en dag skal møte Gud og hans sønn, Jesus Kristus. Men dersom jeg skal
komme dit, må jeg holde fast på de sannheter som er åpenbart i Bibelens
budskap. Derfor, ve meg om jeg noen gang kommer til å forsvare læren om Den
treenige gud eller læren om en endeløs pine for de vantro. Jeg kjenner
sannheten i disse spørsmål, og det vil være helt andre motiver enn kjærlighet
til sannheten som vil få meg til å skifte standpunkt.
Relaterte link:
http://blog.janchristensen.net/2016/01/nr-1337-dap-i-tre-titler-eller-tre.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1331-det-er-flisespikkeri-vre.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1330-var-ringhet-ligger-i-vart.html
http://janchristensen.net/bibelkommentar-hoved.php?side=bibelkommentarer-Johannes-aapenbaring http://blog.janchristensen.net/2011/09/nr-195-1000-ars-riket.html http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-73-er-faderen-og-jesus-den-samme.html http://blog.janchristensen.net/2010/10/nr-29.html http://blog.janchristensen.net/2010/10/nr-19.html http://blog.janchristensen.net/2011/05/nr-97-er-jesus-en-engel-hadde-jesus-en.html http://blog.janchristensen.net/2012/01/nr-317-ezekiels-tempel-under-1000-ars.html http://blog.janchristensen.net/2013/01/nr-533-etter-jeg-forkastet.html http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=linjene-i-esekiel-40-48 http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=israel-guds-oyensten http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=himmelen
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1329-jesu-kristi-herredmme-er.html
http://blog.janchristensen.net/2016/01/nr-1337-dap-i-tre-titler-eller-tre.html
http://blog.janchristensen.net/2015/12/nr-1329-jesu-kristi-herredmme-er.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar