Dette med
den såkalte uskyldige part er misbruk av Guds ord da dette gjelder ikke
menigheten, men Israel og en trolovelse som blir brutt. Med den såkalte
uskyldige part kom inn under reformasjonen med Rasmus.
http://blog.janchristensen.net/2014/01/nr-751-humanisten-erasmus-fra-rotterdam.html
http://blog.janchristensen.net/2014/05/nr-815-protestantismen-er-kommet-helt.html
Men hvem sto bak dette igjen? Dette var selvfølgelig fienden som sådde sin sæd, ikke rart vi ser slik utglidning som i dag. Det er underlig at det er så få som konfronterer andre med hva Guds ord sier angående disse tingene. Men skriften sier:
http://blog.janchristensen.net/2014/01/nr-751-humanisten-erasmus-fra-rotterdam.html
http://blog.janchristensen.net/2014/05/nr-815-protestantismen-er-kommet-helt.html
Men hvem sto bak dette igjen? Dette var selvfølgelig fienden som sådde sin sæd, ikke rart vi ser slik utglidning som i dag. Det er underlig at det er så få som konfronterer andre med hva Guds ord sier angående disse tingene. Men skriften sier:
2 Pet. 3. 16
Om dette taler han i alle de brevene hvor han kommer inn på disse spørsmålene.
Det er noe der som er vanskelig å forstå, og de ukyndige og svake forvrenger
dette, slik de også gjør med de andre skriftene, og det fører til fortapelse
for dem selv.
Det å såkalt
hevde at den uskyldige kan inngå et nytt ekteskap er ikke noe annen en dette: «Det
er noe der som er vanskelig å forstå, og de ukyndige og svake forvrenger dette,
slik de også gjør med de andre skriftene, og det fører til fortapelse for dem
selv.»
Ja. Det fører
og leder mennesker bort i fra Gud, ikke til Gud å åpne opp for gjengifte blant
de troende.
Bilde av meg
og min kone som nå nærmer oss 28 års ekteskap 22. januar 2016.
Matt. 5. 31
Det er sagt: ‘Den som skiller seg fra sin kone, skal gi henne skilsmissebrev.’
32 Men jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn
hor, han blir skyld i at det begås ekteskapsbrudd med henne. Og den som gifter
seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet.
19. 9 Jeg
sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor, og
gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd.»
10 Disiplene
sa da til ham: «Er det slik mellom mann og kvinne, er det bedre ikke å gifte
seg.» 11 Men han svarte: «Dette er noe ikke alle kan ta til seg, men bare de
som det er gitt. 12 For noen er evnukker fordi de er kommet slik fra mors liv,
andre fordi mennesker har gjort dem til evnukker, men det er også noen som har
gjort seg selv lik en evnukk for himmelrikets skyld. La den som kan, ta dette
til seg.»
1 Kor. 7. 10
Til de gifte har jeg dette påbudet, ikke fra meg selv, men fra Herren: En
kvinne skal ikke skille seg fra mannen sin. 11 Men hvis hun likevel skiller
seg, skal hun leve ugift eller forlike seg med mannen. Og en mann skal ikke
skille seg fra sin kone.
- sitat fra
boken "Den store fallgruven" av Øyvind Olav Sydow Kleiveland",
side 34-38 (utdrag av boka), ISBN 978-82-999584-0-0. Gjengitt med tillatelse.
"I
dagens samfunn kan det for mange sikkert virke motstridende å presentere en
dyptgående undervisning omkring jødisk ekteskapspraksis, siden Bibelen tross
alt sees på som en «kristen» bok. Det er en kraftig misforståelse, for selv om
Bibelen ofte betraktes som kristen, er store deler av den skrevet av jødiske
forfattere.
Det har
derfor stor betydning å forstå jødiske tradisjoner for å kunne skjønne hva
Bibelen snakker om i forskjellige sammenhenger. Mangel på innsikt i jødiske
tradisjoner har i generasjoner ført til at undervisningen om ekteskapets
ubrytelighet er blitt utvasket. Bibelens forfattere er helt enige om dette,
mens der ser ut til at mange kristne helst hadde sett at det ikke var
tilfellet.
Den
vanligste forklaringen og de alltid tilbakevendende bibelstedene har dreid seg
om Jesu ord i Matteus 5 og 19. Der står det at om en mann skulle skille seg fra
sin kone av noen annen grunn enn hor, og denne mannen så skulle gifte seg med
en annen kvinne, så ville han begått utroskap mot sin første kone.
Med disse
versene som grunnlag hevder kristne at de kan ta ut skilsmisse om kona eller
mannen er utro. For en person som leser Bibelen for første gang, kan dette
innlegget virke veldig riktig.
Om dette
skriftstedet hadde sagt at kona hadde begått ekteskapsbrudd, eller brukt ordet
utroskap som man ofte oversetter med i dag, så kunne det kanskje vært en grunn
for mannen til å ta ut skilsmisse. Man må først ha den holdningen til Guds ord
at det er den høyeste autoritet i alle saker som har å gjøre med våre liv.
Med dette i
bakhodet er det lurt å gå litt dypere i materien. Å holde seg til bare to
skriftsteder og ikke inkludere resten av Guds ord, ville være som å bygge et
hus og kun undersøke deler av området hvor huset skal stå.
På
overflaten kan det høres veldig «hellig» ut å tro at man kan ta ut skilsmisse
om ens kone eller mann har vært utro eller har drevet hor, som det står i mange
norske oversettelser.
Men dette
står bare nevnt to ganger i hele Det nye testamente (Matt. 5:32 og Matt. 19:9),
og bare i Matteusevangeliet. Dessuten står det ikke utroskap i disse versene,
for det greske ordet som brukes, er porneia. Ordet for ekteskapsbrudd er
derimot moicheia.
Jeg spør: Om
det var Guds fullkomne vilje og en kristen plikt å ta ut skilsmisse, hadde det
da ikke vært logisk om dette ble slått fast en rekke steder, fordelt over hele Bibelen?
Om dette var
en tillatelse som gjaldt alle, og ikke bare jødene i trolovelsesperioden – noe
jeg vil utdype grundig senere – ville ikke Gud da ha gjentatt «tillatelsen»
atskillig flere ganger? Jeg tror det.
Her sier
Paulus at det er hans ord og ikke Herrens.
Tidligere har
han gjort det soleklart for alle som skulle tvile, at Herrens vilje er at ingen
skal skille seg, verken menn eller kvinner.
Men legg
merke til at Paulus ikke nevner en eneste mulighet for å kunne gifte
seg på nytt!
Her
beskrives selve handlingen å gifte seg på nytt som en synd. Det står ikke at
skilsmissen ikke har funnet sted (for man må nødvendigvis skille seg for å
kunne gifte seg igjen), men det står at den som gifter seg igjen, etter en
skilsmisse, begår ekteskapsbrudd mot sin første (og eneste) ektefelle.
Ordet som
benyttes om dette er på gresk moicheia, som betegner ekteskapsbrudd. Bibelen
bruker også uttrykket «å leve i hor» om det å leve med en annen person enn sin
ektefelle.
To valg.
For
skikkelig å sementere det som er Guds vilje angående ekteskapets ubrytelighet,
må vi studere 1. Korinterbrev, kapittel 7 enda litt til.
Midt inne i
vers 10 gir Gud en klar befaling om hvordan en kristen skal leve om
en skilsmisse er et faktum. Her er det viktig å påpeke at om en
skilsmisse har skjedd, er det viktig at det ikke er på initiativ fra den kristne
parten. Dette fordi de kristne befales å ikke skille seg."
Sluttkommentar:
Jeg synes
Øyvind Olav Sydow Kleiveland får det godt frem at disse versene i Matteus
omhandler ikke ekteskapet, men trolovelse som blir brutt. Ønsker du boka? Kjøp
den her: https://nb-no.facebook.com/DenStoreFallgruven
Relaterte
linker:
4 kommentarer:
Ja, fortell det til Johhny Ingwersen. Men du har beskyttet denne gjengiftede mannen (som sammen med sin horkvinne er den eneste som stotter deg) og har derfor ingen troverdighet innen dette temaet. Og det vet politiet.
Torodd Fuglesteg Ja, fortell det til Johnny Ingwersen. Og det vet politiet.
Hva mener du med det? Har du meldt deg nå? Her i Oslo eller New Scotland Yard?
I motsetning til deg har ikke jeg brutt noen lover, JKC. Saa jeg er en lovlydig person som lever uten konflikter med politiet.
Det er fordi politiet ikke gjor jobben sin at du, Torp og Ansgar Braut ikke er bura inne.
Skien kretsfengsel hadde du passet.
Du og Torp lyver om de samme tingene at jeg er mentalt tilbakestående og er Anders Behring Brevik tilhenger.
Du er frekk og kriminell!
Legg inn en kommentar