onsdag 30. november 2011

Nr. 258: Spørsmål angående evig fortapelse!

Nr. 258:

Spørsmål angående evig fortapelse!

Hei,
Jeg har lest en del på din hjemmeside, og jeg må si at jeg finner ganske mye som jeg er helt enig med deg i.
Bl. annet kan jeg nevne synet du har på karismatikken og Visjon Norge, og at forkynnere som Emanuel Minos burde stå frem å kalle synd for synd istedenfor å godta det Hanvold gjør.

Men, så leser jeg at du mener at Helvete ikke er evig, men at det skal opphøre etc. etc.
Dette er jo adventistiske tanker. Har du adventistisk bakgrunn, eller hvor har du disse tankene fra?
Har du nøye vurdert hva de som står i den andre leiren lærer om dette?

Hvis der ikke er et Helvete å unnfly, da blir heller ikke frelsen særlig stor eller hva?
Da blir plutselig ikke livet så mye verdt? Det er mange som er lei livet og som ikke bryr seg om de blir utslettet, bare de får slippe å leve, derav selvmord.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å revurdere ditt syn angående dette da jeg tror du på dette punktet har blitt forført. Gå inn for Guds trone i bønn om at Han skal vise deg hele sannheten, så langt Han er villig å Åpenbare. Vi får nok ikke vite alle detaljene så lenge vi lever på denne jorden,
5 Mos 29:29 sier jo at det skjulte hører Herren til, så en bør være forsiktig med å røre det som Han ennå ikke har åpenbart for oss.

Når det gjelder ordet "evig" (Gr. AION) Som er en del brukt i evangeliene, så må en være klar over at når Herren taler om at de skal gå bort til "tidsalderlig" pine som det egentlig betyr, så er forklaringen på det at de som her omtales og som skal gå i dødsriket bare blir der til 1000 års riket er omme, derav "tidsalderlig (Aion)pine. Men så, når de 1000 år er omme, så skal døden og dødsriket kastes i ildsjøen.
Deretter skal de pines i "tus aionas ton aionon" "evighetene, evighetenes", dvs. i all evighet.

Til og med de onde åndene vet at de en gang skal pines (Matt. 8:29)

Du skriver en del om at når noe brenner opp, da slokner det. Men en bør være klar over at Herren her bruker bilder.
Men hvis bildene er så alvorlig, hvor mye mer da virkeligheten.
Jeg tror ærlig talt at du går fiendens ærend ved å lære det du gjør, og jeg vil derfor anbefale deg at du trekker tilbake disse artiklene til du får studert dette nærmere.
Sagt i kjærlighet - Ønsker deg Guds fred og fornyet lys på dette området,
mvh, Godfred

Svar:

Først av alt, synsing tror jeg ikke på. Om noen tar selvmord eller ikke, det har ingenting med hva Guds ord lærer om dette, det er bibelens lære om dette jeg forholder meg til, alt annet er ikke relevant og noe som jeg vil dvele ved.

Jeg har aldri hatt noe med Adventistene å gjøre. Vet ikke hvor du har det i fra?
Jeg har studert Guds ord nøye i 30 år og funnet ut av dette på egenhånd! Jehovas vitne folk har det samme syn også, men jeg har ingen kontakt med disse.

Legg merke Til ordlyden at de skal pines dag og natt i all evighet. Men hva står skrevet i skriften? At natten skal opphøre, og det vil kun være en evig solskinnsdag. Da må du forstå at dette er i bilder og din argumentasjon holder ikke. Når alle ugudelige er blitt «brent» opp, så begynner en evig dag og natten opphører. Natt er et bilde på synd og den ondes område, dag er motsatsen.

Joh. Åp. 22. 5 Og natt skal ikke være mere, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem; og de skal regjere i all evighet.

Da er det åpenbart at din fortolkning ikke holder. Gud skal samle alt til ett i Kristus og da er det ikke rom for noen som står ham imot, det måtte være en stor selvmotsigelse! At Gud Fader skal pine noen i all evighet uten mulighet for forandring er totalt meningsløst og det er på det samme åndsplan som å tro på et stort Big Bang, totalt fordummende og uten mening. Hadde det vært for at pinen skulle føre til omvendelse og forbedring, så kunne jeg forstått den læren, men ikke pine for å pines i all evighet, det er uten mening.

Videre skriver du: Til og med de onde åndene vet at de en gang skal pines (Matt. 8:29)

Vi leser i: "For så sant Gud ikke sparte de engler som syndet, men kastet dem ned i avgrunnen og overgav dem til mørkets lenker, for at de skulle være i forvaring til dommen" (2Pet 2,4)

I Jud 6-7: "Og de engler som ikke holdt fast ved sin høye stilling, men forlot sin egen bolig, dem holder han i varetekt i mørket med evige lenker til dommen på den store dag (den store hvite trones dom), likeså som Sodoma og Gomorra og byene deromkring, som på samme måten drev hor og gikk etter fremmed kjød, og nå ligger som eksempel for våre øyne og lider straffen i en evig ild".

Hvem er disse englene? De er ikke Satans engler, for hans engler er frie, og flakker omkring som han. Men disse englene er i fangenskap, i mørke og i varetekt i lenker til dommen. Stedet for deres fangenskap er ikke dødsriket.

De onde ånder pines nå, ikke senere for da skal de bli utslettet i sammen med «alle andre» som ikke har sine navn skrevet i Livets bok hos Gud.

Læren om sjelens udødelighet er egentlig en lære som stammer fra gamle hedenske religioner som treenighetslæren også er.

Kommer ikke til å trekke noen artikler tilbake, men fint at du likte det jeg skrev om Jan Hanvold og Emanuel Minos, takker for det.

Her er noen relaterte artikler som du kan lese mer og jeg tar med noen tanker jeg har fra mine bibelkommentarer fra Judas brev:

5 Da er det noe jeg vil minne dere om, enda dere allerede vet alt dette: Herren reddet folket ut av Egypt, men senere utryddet han dem som ikke ville tro.

Vi kan ikke forvrenge Guds ord og Guds nåde. Israels barn opplevde herlige seirer i Egypt og ved utgangen, men det forvandlet ikke demmes hjerter. Det er kun Kristus som kan forvandle et menneske sitt hjerte. Salme 103. 7 Han kunngjorde sine veier for Moses, sine gjerninger for Israels folk.

Under og store opplevelser i seg selv kan ikke forandre oss, kun Kristus og Guds ord.

6 Og de engler som ikke tok vare på sitt høye verv, men forlot sin egen bolig, dem holder han bundet i mørke med evige lenker til dommen på den store dag.

Gud hadde gitt de falne englene lov å herske i lufthimmelen, men de kom ned til jorden og utførte samleie med kvinnene som henga seg til synd. Det resulterte i kjempebarn som perverter den menneskelige rase. De er i dag i lenker etter syndefloden etter de tok seg selv til rette. Dette er skrevet oss til lærdom at Gud straffer hele sin skapning.

7 Et annet eksempel er Sodoma og Gomorra og deres nabobyer, hvor folk levde i hor likesom disse englene, og i unaturlige lyster. Nå ligger de der som et eksempel på straffen i en evig ild.

Det er ille med synd, men synd avler synd. Til slutt blir synden moden.

Jakob 1. 15 Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død.

Vi gjør klokt i å se alvorlig på den aller minste synd og det aller minste feilgrep. Judas begynte med å stjele av kassen og senere forrådet han Jesus for noen lusne sølvpenger. I Sodoma og de tre andre byene på slettelandet var synden overmoden og den ble straffet med en evig ild sier skriften som var total utslettelse. For aldri mer å stå opp igjen, det eneste vi ser i dag er ildens virkninger.

Slik vil det gå med alle ugudelig, de vil bli totalt utslettet som Sodoma og Gomorra som vi finner i 1.Mosebok 19 sier skriften som er den evige ild!

Gud gjør med sin skapning akkurat det han selv vil og har forutbestemt.

8 Likevel gjør disse menneskene det samme. Drevet av sine synder tilsøler de sitt legeme, forakter den myndighet som er over dem, og spotter englemakter.

Meg har Gud vist sa en kjent nå avdød Falsk Profet og fikk seg og andre til å gjøre alt som Guds ord advarer imot. Syner og åpenbaringer er Gudgitte ting, men å følge det blindt er en villfarelse. Når en stoler blindt på åpenbaring, kunnskapsord, men ikke sjekker det opp imot Guds ord er det egentlig Spiritisme.

Alle som viker av fra Guds ord i liv eller lære vil før eller senere bli dømt. Gud holder regnskap med alle. Her hadde de ikke latt seg advare heller mot bedre vitende vilje.

Relaterte linker:
1.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=ildsjoen

2.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=er-helvete-og-den-evig-brennende-ild-en-realitet

3.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=hva-innbefatter-evig-fortapelse

4.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=en-dag-skal-gud-fader-utrydde-og-utslette-alle-onde

5.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Vi-skal-alle-staa-innfor-Guds-domstol

6.) http://blog.janchristensen.net/2011/07/nr-111-hva-mter-en-bak-dd-og-grav.html

7.) http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-176-guds-domstol.html

8.) http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-179-vinne-verden-men-tape-sin-egen.html

9.) http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-281-helvetslren-er-en-middelalderlre.html

10.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=p-d-d-d-f-p-d

11.) http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=personalia-menneske

12.) http://blog.janchristensen.net/2011/11/nr-237-satan-hvem-er-han-og-hva-er-hans.html

1 kommentar:

Anonym sa...

I've been exploring for a little for any high-quality articles or weblog
posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this website.
Reading this information So i'm satisfied to convey that I have an incredibly just right uncanny feeling I discovered exactly what I needed.
I so much no doubt will make sure to do not omit this website and provides it
a glance on a continuing basis.