Spørsmål 107:
Hvordan og på hvilken måte skal vi leve under 1000 års riket og i evigheten? Hvordan er det nye herlighetslegemet som vi skal få?
Svar:
Slik jeg ser det, så vil det være få mennesker som vil gå inn i 1000-årsriket i forholdt til dagens mennesker. Kanskje vi snakker om 1 milliard mennesker toppen?
Det vil være 2 store kriger som jeg tar for meg i mine bibelkommentarer under Johannes Åpenbaring. Det er Gog-krigen som innleder den store trengsel og Harmageddon slaget som avslutter den store trengsel, bare ved de 2 krigene vil halvparten av jordens befolkning bli drept. Tar vi med de andre seglene, dombasunene og vredes skålene så vil Jesaja ord gå til fylle i oppfyllelse.
Jesaja 24. 1. Se, Herren gjør jorden øde og forlatt,
snur om på dens overflate
og sprer dem som bor på den.
2 Da går det presten som folket,
herren som hans trell
og husfruen som hennes trellkvinne.
Selgeren går det som kjøperen,
låneren som den han har lånt av,
og långiveren som hans skyldner.
3 Øde, ja, øde skal jorden bli,
den skal herjes og plyndres;
for dette ord har Herren talt.
4 Jorden sturer og visner,
verden visner og tæres bort,
både himmel og jord sykner hen.
5 Jorden er blitt vanhelliget
av dem som bor på den;
for de har overtrådt lover,
satt forskrifter til side
og brutt den evige pakt.
6 Derfor skal forbannelse
fortære hele jorden;
de som bor på den,
må bøte for sin skyld.
Derfor blir menneskene få på jorden,
det blir ikke mange tilbake.
7 Vinen tørker bort, vintreet visner,
alle som var glade, sukker.
8 Det er slutt på trommenes lystige klang,
slutt på støy og jubelrop,
lyrens glade toner har stilnet.
9 Folk synger ikke mer mens de drikker vin,
beskt smaker den sterke drikk.
10 Den øde byen ligger knust,
hvert hus er stengt, så ingen slipper inn.
11 I gatene klager de
fordi de ikke har vin;
all jubel er blitt borte,
gleden er forvist fra landet.
12 Byen ligger der uhyggelig øde,
og porten er slått i stykker.
13 For blant folkene på jorden
skal det bli som når en slår ned oliven,
eller sanker druer som er igjen
når vinhøsten er slutt.
14 Men noen stemmer i
og jubler over Herrens velde.
De roper av glede i vest:
15 «Dere i øst, gi Herren ære!
Pris navnet til Herren, Israels Gud,
på øyene og kystene!»
16 Fra jordens ende hører vi sanger
til Den Rettferdiges pris.
Men jeg må si: Jeg forgår!
Ve meg, jeg går til grunne!
Ransmenn raner,
ja, ransmenn raner og herjer.
17 Det blir gru og grav og garn
for deg som bor på jorden.
18 Den som flykter for det grufulle ståk,
han skal falle i graven,
og den som kommer seg opp av graven,
skal bli fanget i garnet.
For lukene i det høye er åpnet,
og jordens grunnvoller skjelver.
19 Jorden sprekker og revner,
jorden vakler og knaker,
jorden skaker og skjelver.
20 Jorden raver som en drukken mann
og svaier som vaktmannens skur.
Synden ligger tungt på den,
den faller og reiser seg ikke mer.
21 Den dagen skal Herren straffe
himmelens hær i det høye
og jordens konger her nede.
22 De skal samles som fanger i et hull,
stenges inne i et fengsel
og langt om lenge få sin straff.
23 Da skal månen blyges og solen skjemmes;
for Herren, Allhærs Gud, er konge
på Sion-fjellet og i Jerusalem,
og viser sin herlighet for sine eldste.
Vi kunne tatt vers for vers med oss her da det er så utrolig innholdsrikt, klargjørende og mektig. Men det står i slutten av vers 6; Derfor blir menneskene få på jorden, det blir ikke mange tilbake.
Det blir få mennesker som går inn i 1000 årsriket. Andre som ikke får komme inn er de hedninger som overlever den store trengsel men som har vært ekstremt negative til Jødene og evangeliet, her er f.eks. Nord Korea, Iran, Burma noen eksempler?
Hvordan skal vi leve under 1000 års riket? Vi vil bl.a. leve ikke lengre i store byer men i småhus rundt hele jorden.
Mika 4. 4. Den de skal sitte hver under sitt vintre og sitt fikentre, og ingen skal skremme dem; for Herrens, hærskarenes Guds munn har talt.
Dette ble sett på som det optimale livet som Israel opplevde under Kong Salomo, men de vil oppleve det igjen. Men da under Kong Jesus for aldri mer å miste det.
1. Kong. 4. 25. Og Juda og Israel bodde trygt, hver mann under sitt vintre og under sitt fikentre, fra Dan like til Be'erseba, så lenge Salomo levde.
Der vil være noen få, de mest trofaste av de frelste som vil være med å styre under Kong Jesus. Noen over 1 by, 2, 5 og 10 byer. Alt etter den trofasthet og skikkethet en har. De aller fleste troende vil nok tilbringe mye av 1000 års riket i det Nye Jerusalem som vil være over det jordiske Jerusalem og da for å bli “opplært” til å kunne være med i den kommende verden. Det har alltid vært et stort problem for Herren at det er så få troende som har gått videre med Gud, selv blant de første kristne var det slik.
Når 1000 års riket tid innledes vil denne jorden være som en stor ruin og ligge i kaos. Jesus redder stumpene og det blir utrolig mye arbeid for de overlevende bare å rydde opp og begynne å bygge og forme en ny tilværelse.
Hvordan skal evigheten bli? Den som viste det, men den vil bli enda herligere en hva vi erfarer nå. Men vi ser frem til dette som er hovedmålet i frelsen.
2. Pet. 3. 13 Men vi ser fram til det han har lovt: en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.
Gud har helt fra først av arbeidet mot dette målet, målet om en
ny himmel og en ny jord der rettferdighet bor. Og det er her
frelsesplanen blir så viktig, for frelsesplanen er Guds måte å få
oss forflyttet til denne nye jorden på. Det er derfor frelsen også
omfatter gjenopprettelsen. Gud forbereder oss på den nye himmel
og den nye jord og den rettferdighet som skal bo der. De aller fleste kristne er overhode ikke forberedt for himmelen, da vil 1000 års riket være som en “forberedelse” til den kommende evighet. De som er skikket står det om, det er 1000 års riket vil være for de aller fleste troende, mens de som er skikket for evigheten vil regjere med Kristus i 1000 år er min overbevisning!
Herlighetslegemet
Fil. 3. 21 Han skal forvandle vårt svake og forgjengelige legeme så det blir likt det legeme han har i herligheten. For han har makt til å underlegge seg alt.
Oppstandelseslegemet er ikke et legeme av kjøtt og blod, for kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike (1.Kor 15.50). Blodet er kilden til forgjengelighet og forfall, slik vi allerede har sett, derfor kan det ikke være blod i oppstandelseslegemet. Sult og tørst er naturens signal på at legemet hentæres og må ha mat og drikke for å erstatte tapet, ellers vil legemet dø. Men når vi får vårt oppstandelseslegeme skal vi hverken hungre eller tørste mer (Åp 7.16), et tegn på at våre legemer ikke lenger skal forringes, derfor vil vi ikke trenge blodet. Vi vil allikevel spise og drikke, men ikke for å dekke kroppens underskudd på energi. I himmelen vil det ikke være sykdom eller død, som begge er forårsaket av forgjengelighet. Det vil ikke være nødvendig med natt, for natten er for søvnen, og søvn trengs ikke der hvor det ikke er behov for å samle nye krefter. Heller skal det ikke være noen smerte, for smerte forårsakes av sykt eller skadet vev.
Men mens vi ikke skal ha et legeme av kjøtt og blod, skal vi ha et legeme av kjøtt og bein, slik som Jesus hadde etter sin oppstandelse (Luk 24.39). Leger kan fortelle at hjertets bristferdighet er forårsaket av en uttømming av alt blod til hjertet som gir etter under trykket. Hvis dette er tilfelle, så hadde Kristi hjerte revnet før hjerteposen ble gjennomboret av den romerske soldats spyd. Således ble hans legeme tømt for blodet som var igjen i det, og det som ble lagt i graven var bare KJØTT og BEN. Men kjøttet på vårt oppstandelseslegeme vil ikke være menneskekjøtt men kjøtt som er tilpasset den åndelige verden - og ettersom et slikt legeme vil ha behov for et indre rammeverk, så vil den indre bygning være av ben som passer for et åndelig legeme. Således vil vårt åndelige legeme være et redskap som er tilpasset ethvert behov for vår ånd, og være i stand til å føre oss hvor som helst i Guds univers. Det vil være like forskjellig fra vårt nåværende legeme som sommerfuglens skikkelse er forskjellig fra larvens da den oppsto fra kokongens grav. Men det kan bli skadet, men det vil være “selvlegende” da det vil vende tilbake til sin opprinnelige form!
Vil bare si at 1000 års riket vil ikke være et dille riket som Guds menighet i Norge er blitt da Jesus og de som styrer med ham vil styre med jernstav.
Salomos styre peker derfor framover mot 1000-års-rikets tid som jeg allerede har nevnt, da jødenes Messias, som er Jesus fra Nasaret, både skal dømme sitt eget folk og hele verden med visdom og med rettferdighet. Det som kjennetegner styret i rikets tid er at det skal bli et rettferdig styre, der også Guds lov og ofringene skal kobles inn i Guds-tjenesten.
"Se, dager kommer, sier Herren, da jeg vil la stå fram for David en rettferdig spire (Jesus), og han skal regjere som konge og gå fram med visdom og gjøre rett og rettferdighet i landet. I hans dager skal Juda bli frelst, og Israel bo trygt, og dette er det navn som han skal kalles med: HERREN, VAR RETTFERDIGHET:" (Jer. 23, 5-6)
"I de dager og på den tid vil jeg la spire fram for David en rettferdig spire, og han skal gjøre rett og rettferdighet i landet. I de dager skal Juda bli frelst og Jerusalem bo trygt, og dette er det navn det skal kalles med: Herren, vår rettferdighet." (Jer. 33, 15-16)
Vi kan her legge merke til: At både Jesus og Jerusalem er kalt med samme navn, og dette navnet er: HERREN, VAR RETTFERDIGHET.
Da skal Herren bli konge over hele landet, på den dag skal Herren være en, og hans navn ett." (Sak. 14, 9)
Det som først og fremst vil kjennetegne Jesu styre i 1000-års-riket, er at han skal styre med rettferdighet. Han skal ikke styre etter det som han har hørt andre fortelle ham, eller etter det som hans øyne har sett, men han skal styre rettferdig. Derfor blir han også kalt for rettferdighetens konge. Rett og rettferdighet vil være hoved kjennetegnene på hans styre. Han er både vår rettferdighet overfor Gud, og han vil styre verden med rettferdighet.
Dette styret vil da bli et motstykke til det styret som verden har hatt helt fra syndefallets dag av. Ingen har kunnet styre med rett og rettferdighet i denne tiden, for imot seg har alle konger og styrere, som har forsøkt å styre sine folk og sine land med rettferdighet, hatt både Satan og ondskapens åndehær i himmelrommet. De har måttet slåss mot en åndehær, som i utgangspunktet har hatt større åndelige ressurser enn noen konge har hatt, og derfor har heller ingen konge til nå kunnet styre sitt land eller sitt folk med fullkommen rettferdighet. VERDEN HAR MANGLET DENNE STYREFORM.
I 1000-års-riket derimot vil verden derimot bli styrt med rett og rettferdighet. Dette er derfor hovedprinsippet i 1000-års-riket, som vi også derfor kan kalle for rettferdighetens tidsperiode. Av den grunn kan også Jesus stille krav til menneskene. De friheter som menneskene nyter i Den Hellige Ånds tidshusholdning, vil derfor bli dratt tilbake og redusert i 1000-års-riket, og det vil bli stilt krav til både troende og ikke-troende.
Det som kommer til å kjennetegne Jesu styre i 1000-års-riket er at det blir et rettferdig styre. Han som selv er blitt gjort til vår rettferdighet, han skal styre med rett og rettferdighet. Han skal styre både de rettferdige og de urettferdige med rettferdighet, etter de regler han selv setter OPP for dette styret. "og han dømmer jorderike med rettferdighet, han avsier dom over folkene med rettvishet." (Salme 9, 9)
"Herren er min hyrde, meg fattes intet. Han lar meg ligge i grønne enger, han leder meg til hvilens vann. Han vederkveger min sjel, han fører meg på rettferdighets stier for sitt navns skyld. Om jeg enn skulle vandre i dødsskyggens dal, frykter jeg ikke for ondt, for du er med meg, din kjepp og din stav de trøster meg. Du dekker bord for meg like for mine fienders øyne, du salver mitt hode med olje, mitt beger flyter over. Bare godt og miskunnhet skal ettejage meg alle mitt livs dager, og jeg skal bo i Herrens hus gjennom lange tider." (Salme 23, 1-6)
"Han elsker rettferdighet og rett, jorden er full av Herrens kunnskap." (Salme 33, 5)
"DIN RETTFERDIGHET ER SOM VELDIGE FJELL, dine dommer er et stort dyp, mennesker og dyr frelser du, Herre." (Salme 36, 7)
"Som ditt navn, Gud, så er din pris inntil jordens ender, din høyre hånd er full av rettferdighet." (Salme 48, 11)
"I ditt navn skal de fryde seg, og ved din rettferdighet blir de opphøyet." (Salme 89, 17)
"for Herrens åsyn, for han kommer for å dømme jorden, han skal dømme jorderike med rettferdighet og folkene med rettvishet." (Salme 98, 9)
"Han skal ha sitt velbehag i Herrens frykt, og han skal ikke dømme etter det hans øyne ser, og ikke skifte rett etter det hans ører hører, men han skal dømme de ringe med rettvishet og skifte rett med rettvishet for de saktmodige på jorden, og han skal slå jorden med sitt munns ris og drepe den ugudelige med sine lebers ånde. Rettferdighet skal være beltet om hans lender, og trofasthet beltet om hans hofter." (Esaias 11, 3-5)
"Opphøyet er Herren, for han bor i det høye. HAN FYLLER SION MED RETT OG RETTFERDIGHET. "(Esaias 33, 5)
På samme måte som Salomos styre var en fredstid etter krigene på Davids tid, vil også 1000-års-riket være den store fredstiden, etter at hedningene har styrt verden i alle disse mørke år, og etter at verden har gått gjennom den store trengselstiden på 7 år, som avslutter det som vi kaller for hedningenes tider (gr. kairoi ethnon), som strekker seg fra kong Nebudkanesars erobring og ødeleggelse av Jerusalem og templet i år 568 før Messias, og inntil at Jesus kommer tilbake, til slaget ved Harmageddon. "Herren skal gi sitt folk kraft, Herren skal velsigne sitt folk med fred." (Salme 29, 1 1)
"For de onde skal utryddes (i den store trengsel), men de som bier etter Herren skal arve landet (Eretz Israel). Og om en liten stund, så er den ugudelige ikke mere, og akter du på hans sted, så er han borte. MEN DE SAKTMODIGE SKAL ARVE LANDET (Se Bergprekenen Matt. 5-7) og glede seg ved megen fred." (Salme 37, 9-11)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar